تاریخ انتشار : جمعه 7 آبان 1400 - 21:05
کد خبر : 65076

گلچین اقتصادی روز…قیمت نفت خام

گلچین اقتصادی روز…قیمت نفت خام

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند. این پیمانه تیتر‌هایی همچون این هفته کدام شرکت‌ها به مجمع می‌روند؟ قیمت نفت خام از سقوط بازگشت، قیمت جهانی

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون این هفته کدام شرکت‌ها به مجمع می‌روند؟ قیمت نفت خام از سقوط بازگشت، قیمت جهانی طلا افت کرد، حباب سکه چقدر شد؟ دیزل در چین جیره‌بندی شد، پنج مقصد مهم صادرات کالا‌های ایرانی کجاست؟ و دومین روز نزولی دلار در بازار‌های جهانی را در بر دارد.

+بورس نزولی بسته شد

 به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک  ، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات هفته‌ای که گذشت (چهارشنبه، پنجم آبان ماه) با ۴۳ هزار واحد کاهش نسبت به هفته قبل به عدد یک‌میلیون و ۳۹۳ هزار واحد رسید؛ بنابراین، افت شاخص کل در هفته جاری سه درصد بود. شاخص کل در پایان روز چهارشنبه هفته گذشته (چهارشنبه، ۲۸ مهرماه) در حالی با رقم یک میلیون و ۴۳۶ هزار واحد به معاملات خود پایان داد که این رقم روز گذشته (چهارشنبه، پنجم آبان ماه) به یک‌میلیون و ۳۹۳ هزار واحد رسید. شاخص کل (هم‌وزن) در پایان هفته گذشته ۳۹۷ هزار و ۲۶۴ واحد بود که در هفته جاری این عدد به ۳۷۶ هزار و ۴۷۰ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) از ۲۵۰ هزار و ۴۶۵ واحد به عدد ۲۳۷ هزار و ۳۰۰ واحد رسید. در چهار روز معاملاتی این هفته بورس، نمادهای آریان کیمیاتک (کیمیاتک)، پارس فولاد سبزوار (فسبزوار)، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد)، پالایش نفت اصفهان (شپنا)، ملی صنایع مس ایران (فملی) و ایران خودرو (خودرو) در گروه نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند. در هفته‌ای که گذشت استخراج سایر معادن، اطلاعات و ارتباطات، فعالیت های کمکی به نهادهای مالی واسط، سایر حمل و نقل و  فلزات اساسی جزو صنایع مثبت بازار بودند.

+این هفته کدام شرکت‌ها به مجمع می‌روند؟

در هفته پیش رو نیز مجامع عمومی عادی سالیانه و فوق العاده برخی شرکت‌های بورسی برگزار می‌شود. در این مجامع سهامداران، وکیل یا قائم مقام قانونی صاحب سهم و همچنین نماینده یا نمایندگان اشخاص حقوقی ۸ شرکت جهت افزایش سرمایه تصمیم گیری می‌کنند. /جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید

قیمت نفت خام از سقوط بازگشت

قیمت نفت خام در معاملات امروز جمعه، از سقوط سنگینی که تحت تأثیر افزایش ذخایر انبارهای نفت آمریکا و خبر بازگشت ایران به مذاکرات هسته‌ای، اتفاق افتاده بود، بازگشت.

بازگشت ایران به مذاکرات هسته‌ای می‌تواند منجر به رفع تحریم‌ها و بازگشت نفت خام این کشور به بازارهای جهانی شود. از سوی دیگر بازارها همچنان تحت تأثیر شوک افزایش بیش از حد انتظار میزان ذخایر انبارهای نفت خام آمریکا قرار دارند. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، بنچ‌مارک جهانی قیمت نفت، تا ساعت ۹:۴۳ به وقت تهران، ۰.۳۲ درصد رشد کرد و به ۸۴.۵۹ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام وست تگزاس آمریکا هم بدون تغییر نسبت به قیمت بسته شده دیشب در ۸۲.۸۱ دلار معامله شد. با سقوط‌های سنگین دو روز اخیر هر ۲ بنچ‌مارک نفت در صورتی که معاملات امروز به همین منوال تا نیمه‌شب ادامه داشته باشد، بعد از هشت هفته رشد متوالی این هفته به افتی حدود یک درصدی دست خواهند یافت. حالا همه چشم‌ها به اجلاس ۴ نوامبر اوپک پلاس دوخته خواهد شد. تحلیل‌گران پیش‌بینی کرده‌اند اعضای این گروه در این اجلاس اعلام کنند که به برنامه خود برای افزایش ۴۰۰ هزار بشکه در روز نفت خام در هر ماه تا آوریل ۲۰۲۲ پایبند هستند. /سی‌ان‌بی‌سی

قیمت جهانی طلا افت کرد

قیمت جهانی طلا در معاملات امروز، جمعه، تحت تأثیر بازگشت سود اوراق قرضه ده ساله آمریکا به بالای ۱.۶۰ درصد، افت کرد. افزایش سود اوراق قرضه آمریکا باعث می‌شود، تمایل برای خرید طلا که سرمایه‌ای غیرسودده است، کاهش یابد. قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن، اسپات‌گلد، تا ساعت ۹:۵۰ به وقت تهران، ۰.۱۴ درصد افت کرد و به ۱,۷۹۶.۰۸ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا هم ۰.۳۳ درصد افت کرد و به ۱,۷۹۶.۶۰ دلار بازگشت. با این حال قیمت طلا در صورتی که تا انتهای معاملات امروز (نیمه شب امروز) اتفاق خاصی رخ ندهد، سومین رشد هفتگی متوالی خود را ثبت خواهد کرد. این هفته شاخص دلار به سوی ثبت سومین افت هفتگی متوالی خود پیش می‌رود و سود اوراق قرضه آمریکا هم علی‌رغم رشد خود در معاملات امروز سومین افت متوالی هفتگی خود را ثبت خواهد کرد. این دو عامل باعث تقویت قیمت جهانی طلا در معاملات این هفته شده‌اند. رئیس بانک مرکزی اروپا دیروز با وجود تأیید فشار تورم اعلام کرد این بانک فعلاً برنامه‌ای برای افزایش نرخ بهره خود ندارد.

حباب سکه چقدر شد؟

نائب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران روز جمعه در گفت و گو با ایرنا درباره تحولات بازار سکه و طلا در هفته‌ای که گذشت، گفت: انس جهانی طلا در هفته گذشته در محدوده قیمتی حداکثر یک هزار و ۸۰۵ دلار و حداقل یک هزار و ۷۸۰ دلار بود و نوسان ۲۵ دلاری داشته است. محمد کشتی آرای افزود: نرخ ارز نیز در هفته مذکور بین ۲۷ هزار و ۴۰۰ تومان تا ۲۷ هزار و ۷۰۰ تومان با توجه به مدیریت بازار توسط دولت معامله می‌شد. با توجه به دو مولفه تأثیرگذار نرخ ارز و انس جهانی بر قیمت طلا و سکه در هفته گذشته قیمت انواع سکه در این دوره تغییری نداشت و علت آن کاهش تقاضا بود. نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: با وجود ثبات قیمت سکه در بازار، بهای طلا به دلیل رشد قیمت انس جهانی و رشد نرخ ارز افزایش یافت.

وی درخصوص حباب سکه نیز گفت: حباب سکه بین ۲۷۰ هزار تومان تا ۳۳۰ هزار تومان متغیر بود و در طول هفته نوسانات کاهشی و افزایشی سکه را شاهد بودیم. کشتی‌آرای با بیان اینکه متغیرهای موثر بسیاری بر بازار سکه و طلا حاکم است گفت: موضوع مذاکرات برجامی و نوسانات انس جهانی طلا در هفته آینده مطرح است. همچنین قیمت نفت در بازارهای بین‌المللی در حال نوسان است که افزایش یک تا ۱.۵ درصدی برای انس جهانی را پیش‌بینی می‌کنیم که همه آنها بر بازار طلای داخل تاثیر دارند.

+سهمیه بنزین ویژه‌ در راه است

جواد اوجی، وزیر نفت درباره آخرین وضعیت جایگاه‌های سوخت در کشور گفت: هم‌اکنون حدود ۳۷۰۰ جایگاه در سطح کشور فعال و تاکنون حدود ۸۰۰ جایگاه عرضه در سراسر کشور به سامانه هوشمند سوخت متصل شده است و پیش‌بینی می‌کنیم ظرف یک تا دو روز آینده همه جایگاه‌های عرضه کشور به سامانه متصل شوند. اوجی افزود: از همه کارکنان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به‌ویژه کارکنان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برای مدیریت این مشکل قدردانی می‌کنم.

وزیر نفت گفت: بیش از ۴۵۰ گروه عملیاتی تاکنون به سراسر کشور اعزام شده‌اند تا دستی جایگاه‌های عرضه سوخت را فعال کنند. وی اظهار داشت: ذخیره‌سازی‌های فرآورده‌های نفتی استان‌ها مطلوب است و هیچ مشکلی بابت تامین فرآورده در کشور وجود ندارد. اوجی گفت: پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند پس از رفع مشکل فنی مربوط به بخش برق اکنون عملیاتی است. وزیر نفت افزود: هم‌اکنون روزانه ۱۰۵ تا ۱۰۷ میلیون لیتر بنزین در پالایشگاه‌های کشور تولید می‌شود. وی در پایان گفت: با هماهنگی رئیس‌جمهور محترم، سهمیه بنزین ویژه‌ای به منظور جبران این مدت برای مردم در نظر گرفته می‌شود.

دیزل در چین جیره‌بندی شد

جایگاههای عرضه سوخت چین در پی کمبود عرضه دیزل، محدود کردن فروش این فرآورده نفتی را آغاز کردند. دیزل که از افزایش چشمگیر قیمت‌های زغال سنگ و گاز طبیعی بیشترین بهره را برده است، در شرایطی که چین گرفتار خاموشی برق شده است، می تواند در ژنراتورها برای تولید نیرو استفاده شود. اما دیزل سوخت اصلی برای کامیون‌های سنگین هم است و کمبود این سوخت در چین به معنی اختلال دیگری در زنجیره تامین جهانی خواهد بود. جایگاه‌های عرضه سوخت در بعضی از نقاط چین میزان دیزل فروخته شده به مشتریان را محدود کرده اند تا از کمبودهای گسترده اجتناب کنند. طبق گزارش بلومبرگ، صفهای طولانی در مقابل جایگاه‌های فروش سوخت بعضی مناطق در جنوب غربی و شرق چین شکل گرفته است.

یک واسطه کامیون در استان شمالی هیبی به کایشین گلوبال گفت: با افزایش قیمت‌ها، خودروهای دیزلی به سختی می توانند سوخت کافی پیدا کنند. جیره بندی دیزل در جایگاههای عرضه سوخت چین در شرایطی روی می دهد که دومین اقتصاد بزرگ جهان با بحران برق و کمبود زغال سنگ و جهش قیمت گاز طبیعی در آسیا دست و پنجه نرم می کند. قطع برق و خاموشی ها، روند رشد اقتصادی چین و زنجیره تامین جهانی که بخش بزرگی از آن در این کشور واقع شده است را تهدید می کند. به نقل از ایسنا؛ نشریه ساوت چاینا مورنینگ پست روز چهارشنبه گزارش کرد کارخانه های بسیاری در ایوو واقع در استان ژیجیانگ که قطب صادرات چین است، به دلیل قطعی های برق تولیدشان را کاهش داده اند.

دلار بالا رفت

بررسی روند هفتگی بازار ارز در شروع آبان نشان می‌دهد در پنج روز فعالیت رسمی صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور، میانگین قیمت فروش هر اسکناس دلار آمریکا در این صرافی‌ها با افزایش ۲۶۵ تومانی نسبت به آخرین روز کاری مهرماه، به رقم ۲۶۹۵۵ تومانی رسید.

+پنج مقصد مهم صادرات کالاهای ایرانی کجاست؟

مهدی میراشرفی رئیس کل گمرک ایران اظهار کرد: آمارها نشان می‌دهد که در نخستین ماه از نیمه دوم سال ۱۴۰۰، رشد تجارت خارجی همچنان ادامه دارد و در هفت ماه سال جاری بالغ بر ۹۸ میلیون تن کالا به ارزش ۵۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بین ایران و کشورهای جهان مبادله شده است. مقایسه آمار تجارت خارجی کشور در این مدت با مدت مشابه سال ۹۹ حاکی از رشد ۱۶.۵ درصد در وزن و ۴۳ درصد در ارزش مجموع کالاهای مبادله شده بین کشورمان با سایر شرکای تجاری است. از کل ۹۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالاهای صادراتی و وارداتی در مدت مذکور، ۷۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تن به ارزش ۲۷ میلیارد و یکصد میلیون دلار به صادرات اختصاص داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل از حیث وزن ۱۵ درصد و از لحاظ ارزش ۴۷ درصد رشد نشان می‌دهد.

رئیس کل گمرک ایران با تقدیر از همت و تلاش تولیدکنندگان و تجار برای افزایش صادرات و تأکید بر رفع موانع و مشکلات فعالان این دو بخش، اظهار کرد: در هفت ماهه سال‌جاری ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۲۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار از طریق گمرکات کشور وارد شد که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۹ از نظر وزن ۲۱ درصد و از لحاظ ارزش ۳۸ درصد افزایش داشت. بخش اعظم کالاهای وارداتی به کشور را کالاهای اساسی، ماشین‌آلات و قطعات صنعتی و نهاده‌ها و اقلام واسطه‌ای تولید تشکیل می‌دهد.

وی افزود: پنج مقصد مهم صادرات کالاهای ایرانی در مدت مذکور، چین با ۱۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار، عراق با ۱۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تن به ارزش ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار، ترکیه با ۱۱ میلیون تن به ارزش ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار، امارات با ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تن به ارزش ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار و افغانستان با ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد و یکصد میلیون دلار بودند. رئیس کل گمرک ایران ۱۰ قلم نخست صادرات کشورمان در این مدت را گاز طبیعی، متانول، پلی‌اتیلن، محصولات نیمه تمام آهنی، پروپان مایع، شمش آهن، میله‌های آهنی، اوره، کاتد مس و قیر عنوان کرد و افزود: از مجموع کالاهای وارداتی به کشور در این مدت، ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تن به ارزش ۱۱ میلیارد دلار را کالاهای اساسی تشکیل می‌دهد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از حیث وزن ۷۱ درصد و از لحاظ ارزش ۴۰ درصد افزایش یافته است.

+میرکاظمی: در گذشته آخر سال متوجه می‌شدیم که تورم دو رقمی و سطح درآمد خانوار پایین آمده است!

میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه در حاشیه اولین جلسه شورای عالی اشتغال کشور گفت:​ تلاش می‌کنیم تا در سال آینده بودجه را طوری تعریف کنیم که ساده، قابل اندازه گیری و پاسخگو باشد. در حال حاضر در بحث بودجه و رشد اقتصادی کسی پاسخگو نیست که به عنوان مثال چرا رشد اقتصادی که قرار بوده ۸ درصد باشد در حال حاضر ۴ درصد است. مقدمات اشتغال پایدار در کشور از امسال شروع خواهد شد و باید برسیم به شرایطی با ثبات برای سرمایه گذاری و امروز سرمایه گذار نگران است از شرایط اقتصادی که دارای نوسانات است و این نوسانات اگر مستمر باشد سرمایه گذار علاقمند به سرمایه گذاری نمی‌شود. میرکاظمی گفت: در تلاش هستیم به یک ثبات اقتصادی برسیم تا نوسانات کمتری در کشور داشته باشیم. کار اصلی ما از ۱۴۰۱ آغاز خواهد شد و رشد اقتصادی را محاسبه خواهیم کرد و تمام استان‌ها و شهرستان‌ها را در نظر خواهیم گرفت.

میرکاظمی افزود: در دو ماهی که کار شروع شده علی رغم هزینه‌هایی که داریم و بدهی‌هایی که از گذشته منتقل شده و هر ماه پرداخت می‌شود در تلاش هستیم که ثبات اقتصادی خوبی را در کشور ایجاد کنیم. مدیریت بر تورم و اینکه خلق پول انجام نشود از برنامه‌های جدی ماست، چون خلق پول منجر به نقدینگی و تورم و بهم ریختگی بازار ارز و بی ثباتی در بازار اقتصاد خواهد شد. در کلان اقتصاد از جهت مدیریت بهره‌وری و اشتغال به شکل دقیق برنامه‌ریزی می‌شود و در سطح استان‌ها و شهرها اجرایی خواهد شد و نظارت این اجرا با سازمان برنامه و بودجه خواهد بود. مرکز آمار هم به این موضوع ورود کرده و در تمام شهرستان‌ها توسعه پیدا خواهد کرد و به طور جدی کار را دنبال خواهیم کرد تا جایی که سطح رفاه و سطح درآمد خانوار افزایش پیدا کند. در حال حاضر بودجه‌های ما سنتی و قابل حساب و اندازه‌گیری نیست. رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در گذشته آخر سال متوجه می‌شدیم که تورم دو رقمی است و سرمایه گذاری جدی صورت گرفت و سطح درآمد خانوار پایین آمده است.

+ایجاد یک میلیون و ۸۵۰ هزار شغل تا پایان ۱۴۰۱

عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از وعده راه اندازی یک میلیون و ۸۵۰ هزار شغل تا پایان ۱۴۰۱ در نخستین جلسه شورای عالی اشتغال خبر داد. وی خاطرنشان کرد: سهمیه هر دستگاه باید مشخص شود که چه تعداد اشتغال ایجاد می‌کنند و تا حدودی این سهمیه‌ها مشخص شده است. برخی دستگاه‌های اجرایی الگوی اشتغال داشتند و برخی هم وزارت کار این الگو را ارائه داد. جلسات زیادی با وزارتخانه‌ها در سطح معاونان داشتیم و از این پس شورای عالی اشتغال به دستور رئیس جمهور ماهی یک بار تشکیل می‌شود. برش‌های شهرستانی و استانی تدوین و به استانداران ابلاغ خواهد شد. با بانک مرکزی مذاکره کردیم هر کس وام فعالیت‌های اقتصادی تولیدی بگیرد به ازای هر یک میلیارد تومان، یک شغل ایجاد کند که البته هنوز بانک مرکزی تأیید نهایی را نداده است. عبدالملکی ادامه داد: شبکه بانکی سال گذشته ۱,۸۰۰ هزار میلیارد تومان وام داده است که همگی اعلام کردند برای تولید بوده و در برنامه‌های خود گفتند مجتمع مسکونی یا کارخانه می‌سازند اما وام را گرفته و رفته اند. اگر سامانه تسهیلات بانکی به سامانه ملی اشتغال متصل شود و توافق کنیم به ازای هر یک میلیارد تومان وام یک شغل ایجاد شود، می‌توانیم از وام گیرنده سوال کنیم با وامی که دریافت کرده، اشتغال ایجاد کرده یا خیر.

دومین روز نزولی دلار در بازارهای جهانی

ارزش دلار تحت تاثیر آمار مثبت از بازار کار اروپا کاهش یافت. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۴۱ درصد کاهش نسبت به روز گذشته، در سطح ۹۳.۳۴۷ واحد بسته شد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....