تاریخ انتشار : جمعه 24 دی 1400 - 21:40
کد خبر : 74442

گلچین اقتصادی روز…فروش نفت

گلچین اقتصادی روز…فروش نفت

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون رئیس جمهور: فروش نفت به قدری افزایش داشته که دیگر نگرانی نداریم، بازدهی منفی بورس

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون رئیس جمهور: فروش نفت به قدری افزایش داشته که دیگر نگرانی نداریم، بازدهی منفی بورس در هفته سوم دی‌ماه، رشد صادرات ال. پی. جی ایران در سال ۲۰۲۲، انتقاد وزیر اقتصاد از ناهماهنگی میان ۲۵ دستگاه دولتی و رشد ۴۲ درصدی تجارت ایران با کشور‌های همسایه را در بر دارد.

رئیس جمهور: فروش نفت به قدری افزایش داشته که دیگر نگرانی نداریم

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ،سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در توئیتی با تاکید براینکه پیگیری برای رفع تحریم‌ها دستور کار جدی دولت است، گفت: در دولت سیزدهم تلاش برای خنثی‌سازی تحریم‌ها موکول به مذاکرات نشده است.

آیت الله رئیسی در این توئیت نوشت: هر چند پیگیری برای رفع تحریم‌ها دستور کار جدی دولت است، اما در دولت سیزدهم تلاش برای خنثی‌سازی تحریم‌ها موکول به مذاکرات نشده است. رئیس جمهور افزود: امروز و در همین شرایط تحریم، فروش نفت ما به قدری افزایش داشته که دیگر نگرانی نداریم و درآمد حاصل از آن نیز در حال بازگشت به کشور است.

+سعید محمد: امارات با سوخت قاچاق ایران ۲۰ میلیارد دلار درآمد دارد

دبیر شورای عالی مناطق آزاد اظهار داشت: می‌دانیم که سالانه بیش از ۲۰ میلیارد دلار درآمد کشور امارات از بانکرینگ سوخت و در واقع خدماتی که به کشتی‌ها و شناورهای مختلف از منطقه خلیج فارس به سمت بندر فجیره می‌روند، به دست می‌آید و متاسفانه باید بگوییم که بخش عمده‌ای از سوختی که امارات برای بانکرینگ از آن استفاده می‌کند از ایران قاچاق و به سمت فجیره می‌رود. /ایلنا

+ویلا‌های ریاست‌جمهوری در قشم فروخته می‌شود

سعید محمد دبیر شورای عالی مناطق آزاد در دیدار با علمای شیعه و اهل سنت در قشم با اشاره به قول مساعد رییس جمهور در مورد تحقق خواسته‌های مردم جزیره اظهار کرد: ۲۸۰ میلیون یورو اعتبار برای تکمیل پل خلیج فارس قشم مورد نیاز است که با برنامه‌ریزی انجام گرفته و از طریق تهاتر نفتی توسط پیمانکار ایرانی ساخته می‌شود. وی گفت: ویلاهای منتسب به نهاد ریاست جمهوری برای تامین هزینه پل خلیج فارس و سایر زیرساخت های جزیره قشم به فروش گذاشته می‌شود.

+بازدهی منفی بورس در هفته سوم دی‌ماه

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات هفته‌ای که گذشت (چهارشنبه- ۲۲ دی) با ۲۹ هزار واحد کاهش نسبت به هفته قبل، به عدد یک‌ میلیون و ۳۳۴ هزار واحد رسید؛ بر این اساس افت شاخص کل در هفته جاری معادل ۲.۱ درصد بود. شاخص کل در پایان روز چهارشنبه هفته گذشته (۱۵ دی ماه) در حالی با رقم یک میلیون و ۳۶۳ هزار واحد به معاملات خود پایان داد که این رقم در (۲۲ دی ماه) به یک‌ میلیون و ۳۳۴ هزار واحد رسید. شاخص کل (هم‌وزن) در پایان هفته گذشته ۳۵۹ هزار و ۴۷۱ واحد بود که در هفته جاری این عدد به ۳۵۳ هزار و ۷۶۸ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) از ۲۲۶ هزار و ۴۳ واحد به عدد ۲۲۲ هزار و ۳۶۵ واحد رسید. در پنج روز معاملاتی این هفته بورس، نمادهای ملی صنایع مس ایران (فملی)، ایران خودرو (خودرو)، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) و پالایش نفت بندرعباس (شبندر)، گروه دارویی برکت (برکت)، سایر اشخاص بورس انرژی (انرژی ۳) و سایپا (خساپا) در گروه نمادهای پُر تراکنش قرار داشتند.

+رشد صادرات ال.پی.جی ایران در سال ۲۰۲۲

منابع بازرگانی پیش بینی می کنند صادرات LPG ایران از ۵.۵ میلیون تن در سال ۲۰۲۱ به ۵.۶ میلیون تن در سال ۲۰۲۲ خواهد رسید.

پیش بینی می شود صادرات LPG تولیدکنندگان خاورمیانه در سال ۲۰۲۲ همزمان با تشدید رقابت برای بازارهای آسیایی رو به رشد و افزایش عرضه رقیبان دیگر نظیر آمریکا، به میزان ۶.۶ درصد در مقایسه با سال ۲۰۲۱ رشد کند. منابع آگاه به پلاتس گفتند: برآورد می شود مجموع صادرات قطر، امارات متحده عربی، عربستان سعودی، کویت و ایران از ۳۶.۵ میلیون تن در سال ۲۰۲۱ به ۳۸.۹ میلیون تن در سال ۲۰۲۲ رشد کرده است. عمده این صادرات بر مبنای قراردادهای بلندمدت بوده است با این حال قطر در مواقعی LPG برای تحویل فوری عرضه کرده است.

+انتقاد وزیر اقتصاد از ناهماهنگی میان ۲۵ دستگاه دولتی

سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در بازدید از گمرک شهید رجایی و در پاسخ به پرسشی درباره عدم تخصیص منابع از سوی بانک‌ها به بازرگان‌ها و مشکلات گمرک شهید رجایی، گفت: گمرک به تنهایی بار نیمی از تجارت کشور را به دوش می‌کشد، اما دچار ضعف‌ها و مشکلات فراوانی است که همین موجب شده تولید کنندگان و تجار دچار خسارت فراوانی شوند. وزیر اقتصاد تشریح کرد: بخشی از مشکلات گمرک بر می‌گردد به نهادهای دولتی که در حوزه واردات کالاهای اساسی، زمان بندی به موقعی انجام نمی‌دهند که نسبت به آن باید دقت بیشتری داشته باشند تا شاهد چنین اتفاقاتی دیگر نباشیم. وی تصریح کرد: گمرک با ۲۵ دستگاه و سازمان دیگر کار می‌کند و ضعف در نهادهای دیگر همکار با گمرک، باعث اختلال در فرآیند کار گمرک شده و باعث شده که فرآیند ترخیص طولانی و هزینه بر شود. خاندوزی با اشاره به اینکه حل مشکلات هماهنگی نهادهای مرتبط به نفع گمرک کشور خواهد بود، گفت: در نتیجه هماهنگی، دستگاه‌های مرتبط با گمرک آن زمان و هزینه کمتر برای تجار و تولید کننده و در نهایت قیمت تمام شده کمتر برای مصرف کننده را شاهد خواهیم بود.

+رشد ۴۲ درصدی تجارت ایران با کشورهای همسایه

معاون وزیر اقتصاد گفت: روابط تجاری با ۱۵ کشور همسایه در ۹ ماهه امسال افزایش ۱۸ درصدی در وزن و ۴۲ درصدی در ارزش داشته و از ۷۵ میلیون تن کالا و ارزش ۳۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار عبور کرد. علیرضا مقدسی در خصوص تجارت با کشورهای همسایه در حاشیه بازدید وزیر اقتصاد از گمرک شهید رجایی هرمزگان اظهار داشت: یکی از سیاست‌های کلیدی دولت سیزدهم افزایش و توسعه روابط سیاسی و اقتصادی با کشورهای همسایه است و گمرک ایران نیز در راستای این سیاست برنامه‌های متنوعی در توسعه صادرات، تسهیل واردات کالاهای مورد نیاز و تقویت و روان سازی ترانزیت از مسیر کشورمان را در دستور کار دارد. در همین راستا از مجموع تجارت ۱۲۲ میلیون و ۴۵۵ هزار تنی کالا به ارزش ۷۲ میلیارد و ۸۷ میلیون دلاری کشور در ۹ ماه سال جاری ۷۵ میلیون و ۱۷ هزار تن کالا به ارزش ۳۶ میلیارد و ۸۱۰ میلیون دلار با کشورهای همسایه ایران بوده که ۶۱ درصد وزن و ۵۱ درصد ارزش کل تجارت کشور با ۱۵ کشور همسایه بوده است.

معاون وزیر اقتصاد تصریح کرد: صادرات کشورمان به همسایگان بیش از ۵۷ میلیون و ۳۳۵ هزار تن کالا به ارزش ۱۸ میلیارد و ۷۶۶ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه ۹ درصد در وزن و ۲۴ درصد در ارزش بیشتر شده و ۶۲ درصد وزن و ۵۳ درصد ارزش کل صادرات کشور را به خود اختصاص داده است. مقدسی در خصوص صادرات ۹ ماهه به کشورهای همسایه گفت: عراق با خرید ۶.۸ میلیارد دلار، ترکیه با ۴ میلیارد و ۱۳۱ میلیون دلار، امارات با ۳ میلیارد و ۴۳۳ میلیون دلار، افغانستان با یک میلیارد و ۴۱۲ میلیون دلار و پاکستان با ۹۱۱ میلیون دلار ۵ کشور اول صادرات ایران به کشورهای همسایه هستند و پس از آن به ترتیب روسیه، عمان، آذربایجان، ترکمنستان، ارمنستان، قزاقستان، کویت، قطر بحرین و عربستان قرار دارند. از مجموع واردات ۳۰ میلیون تنی به کشور به ارزش ۳۷ میلیارد دلار، ۱۷ میلیون و ۶۸۲ هزار تن کالا به ارزش بیش از ۱۸ میلیارد دلار از کشورهای همسایه ایران بوده که عمدتاً کالای اساسی، مواد اولیه تولید و یا ماشین آلات تولید بودند. واردات از کشورهای همسایه در ۹ ماهه امسال ۶۲ درصد در وزن و ۶۸ درصد در ارزش افزایش یافته و این میزان کالای وارده از کشورهای همسایه ۵۹ درصد وزن و ۴۹ درصد کل واردات به کشور را به خود اختصاص دادند. امارات با فروش ۱۱ میلیارد و ۴۹۷ میلیون دلار، ترکیه با ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار، روسیه با یک میلیارد و ۲۲۴ میلیون دلار، عراق با ۸۸۰ میلیون دلار و عمان با ۴۰۹ میلیون دلار ۵ کشور نخست تأمین کالاهای کشور در بین همسایگان بودند و پاکستان، قزاقستان، آذربایجان، ترکمنستان، ارمنستان، افغانستان، کویت، قطر و بحرین به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

+محموله‌ای که بجای خروج از ایران در تهران فروخته شد!

سخنگوی گمرک در خصوص کشف اخیر در مرزهای غربی کشور اظهار داشت: تعدادی کانتینر لوازم آرایشی و پوشاک که قرار بود به صورت ترانزیتی از کشور خارج شوند، اما در داخل کشور تخلیه شده بود؛ کشف و به مراجع قضایی ارجاع شد و گمرک علیه شرکت‌های ذی‌مدخل حمل و تراتزیت کالا به مقام قضایی اعلام جرم کرد. وی ضمن رد تخلف در گمرک، افزود: از شهریور امسال با رصد و کنترل مدیر گمرک باشماق و همکاران فن آوری اطلاعات در حملات هکرها  به سرورها، گزارشی مبنی بر احتمال تغییرات در کالا یا بروز اتفاقاتی در مسیر تردد کالاهای عبوری به ستاد گمرک  برای رصد محموله‌های ترانزیتی در داخل  کشور که خارج از کنترل گمرک است، ارائه شد و برهمین اساس محموله های مختلف ترانزیتی زیر نظر گرفته شد. در رصدهای مبداء و مقصد  گمرک، محموله مبلمان ترانزیتی زیر نظر گرفته شد و هفت محموله مبلمان خارجی (پنج محموله لطف آباد و ۲ محموله باشماق)که باید از خاک کشور عبور و خارج می شد توسط ستادگمرک و یگان های مرتبط با مبارزه با قاچاق این سازمان قبل از خروج از کشور شناسایی و پس از تطبیق تصاویر ورود کالا و بررسی پلمب‌های کانتینرها، مشخص شد که محموله مبلمان خارجی با مبلمان داخلی در داخل کشور عوض شده است. گمرک نیز علیه شرکت های مورد نظر اعلام جرم کرد و پرونده به  مراجع قضایی ارجاع شد.

لطیفی در خصوص کشف جدید کالاها، گفت: با کشف موفق گمرک در قضیه مبلمان، قاچاقچیان از این روش نا امید شده و در جدیدترین اقدام، روش هک سامانه و نفوذ و رخنه به فرایندهای گمرکی با روش های متخلفانه سایبری را دنبال کردند و بارها به سرورهای گمرک حمله هکری داشتند، اما به دلیل لایه‌های پیچیده در سرورها و برنامه ها و روترهای سامانه گمرک، امکان ورود به سامانه‌های گمرکی برایشان میسر نشد تا اینکه به صورت محلی و با اتصال به شبکه محلی به دنبال کنترل رایانه‌ها از طریق به دست آوردن رمز ورود بودند. وی ادامه‌داد: قاچاقچیان در ادامه یک بدافزار را وارد شبکه محلی می‌کنند و چند رمز ورود را به دست می‌آورند تا با اتصال به شبکه محلی مدیریت رایانه های در  محل را بدون جای کارکنان در اختیار بگیرند و در زمانی که کاربران بی اطلاع یا در محل کار نبودند قاچاقچیان اقدامات خود را انجام می دادند.

+افزایش ۱۶۰۰ درصدی قیمت مسکن در ۱۰ سال اخیر

بررسی تحولات بازار مسکن تهران حاکی از آن است که طی ۱۰ سال اخیر قیمت مسکن حدود ۱۶۰۰ درصد افزایش یافته است. مطابق آمار منتشر شده بانک مرکزی طی آذرماه امسال متوسط قیمت مسکن در تهران به رشد ۱٫۸ درصدی نسبت به ماه قبل از آن به ۳۲ میلیون و ۵۹۰ هزار تومان افزایش یافته است. در آبان‌ماه امسال متوسط قیمت هرمترمربع واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های املاک ۳۲ میلیون تومان بود. متوسط قیمت آذر امسال در مقایسه با آذرماه سال ۹۹ با ۲۶ میلیون و ۹۰۵ هزار تومان بالغ بر ۲۱٫۱ درصد افزایش یافته است. تعداد معاملات صورت گرفته در آذرماه امسال نیز با رشد ۳۳٫۸ درصدی نسبت به ماه قبل از آن به ۹۷۷۲ فقره رسید. این تعداد معاملات نسبت به معاملات سال ۹۹ با ۲۵۵۵ فقره ۲۸۲٫۵ درصد افزایش یافته است. بررسی متوسط قیمت مسکن مناطق ۲۲گانه تهران طی یک دهه اخیر منتهی به آذر ۱۴۰۰ حکایت از افزایش ۱۵۹۴ درصدی دارد. در آذرماه سال ۱۳۹۰ متوسط قیمت مسکن یک میلیون و ۹۲۳ هزار تومان بود. در ماه مورد اشاره تعداد معاملات انجام شده ۱۲ هزار و ۴۳۹ فقره بود که نسبت به آذرماه امسال ۲۱٫۴ درصد بیشتر است. /تسنیم

+لزوم برنامه‌ریزی وزارت صمت برای تنظیم بازار شب عید خودرو

حجت اله فیروزی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: خودرو یکی از داغ‌ترین بحث‌های جامعه است، زیرا بر نظام اقتصادی و قیمت سایر کالا‌ها اثرگذار بوده و یکی از کالا‌های موردنیاز مردم در شرایط کنونی است یعنی به هر میزان که بتوان بازار خودرو را ساماندهی کرد، به همان میزان به جو روانی حاکم بر اقتصاد کمک خواهد شد. نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت برنامه‌ریزی جامع و مدون برای تولید، توزیع، ارائه خدمات پس از فروش و تنظیم بازار خودرو، افزود: با توجه به نزدیکی به بازار شب عید و افزایش تقاضای خرید خودرو در این دوره، وزارت صمت باید برای تامین نیاز مردم در پایان سال برنامه‌ریزی کند تا از التهاب بازار خودرو که هر ساله در نزدیکی ایام نوروز تجربه می‌کنیم، جلوگیری کند البته باید به این نکته نیز توجه کرد که تامین نیاز بازار در پایان سال با توجه به نابسامانی کنونی این حوزه از اهمیت بیشتری نسبت به سال‌های گذشته برخوردار است. وی اضافه کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت باید به عنوان متولی تولید اشراف کاملی بر بازار خودرو داشته باشد و برای زمان‌هایی مانند شب عید که تقاضا در بازار خودرو افزایش می‌یابد، تنظیم‌گری‌های لازم را انجام دهد. این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به ضرورت تداوم نظارت سازمان‌های بازرسی بر عملکرد خودروسازان، تصریح کرد: از آنجا که گردش مالی بازار خودرو بالاست در صورتی که به دنبال تنظیم‌گری این بازار نباشیم، سایر بخش‌ها نیز از گرانی و نابسامانی آن آسیب دیده و متاثر می‌شوند.

+بیشترین بودجه برای کدام وزارتخانه است؟

آنطور که در لایحه بودجه ۱۴۰۱ آمده، بیشترین بودجه در بین ۱۹ وزارتخانه زیر مجموعه دولت به وزارت بهداشت اختصاص یافته، به طوری که دولت در لایحه پیشنهادی خود به مجلس اعتباری بیش از ۱۷۴ هزار میلیارد تومان برای بهداشتی‌ها در نظر گرفته است، بعد از این وزارتخانه نیز وزارت تعاون و کار و آموزش و پرورش بیشترین بودجه را به خود اختصاص داده‌اند که بودجه هر یک از این وزارتخانه‌ها نیز به ترتیب بیش از ۱۴۵ و بیش از ۱۳۱ هزار میلیارد تومان است. اما در بین وزارتخانه نیز به ترتیب وزارت نفت با ۱.۰۱۲.۲۴۶ هزار میلیارد تومان، وزارت دادگستری با ۱.۱۰۳.۷۸۵ هزار میلیارد تومان و وزارت گردشگری و میراث فرهنگی با بیش از ۲ هزار میلیارد تومان کمترین بودجه را به خود اختصاص داده‌اند. /مهر

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....