تاریخ انتشار : یکشنبه 1 اسفند 1400 - 19:17
کد خبر : 78609

گلچین اقتصادی روز…شاخص کل بورس

گلچین اقتصادی روز…شاخص کل بورس

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص کل بورس نزولی شد، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟، مجلس وارد بررسی جزییات بودجه

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص کل بورس نزولی شد، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟، مجلس وارد بررسی جزییات بودجه سال ۱۴۰۱ شد، مسکن مهر باعث رشد نقدینگی نشد، به ساخت بیش از نیم میلیون مسکن رسیده‌ایم، اختلالات «بازرگام» و توزیع کالا‌های اساسی تا سه‌شنبه رفع می‌شود و چاره‌ای جز حذف ارز ترجیحی نداریم را در بر دارد.

+شاخص کل بورس نزولی شد

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک   ، در حالی که روز گذشته، شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۲۷۹ واحدی معادل ۰.۰۲ درصد، به یک میلیون و ۲۸۲ هزار و ۱۳۱ واحد رسید؛ حال در معاملات امروز و در لحظه انتشار این پیمانه، نماگر کل بورس با کاهش ۷۴۵۵ واحدی مواجه شده است.

+ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۱۰ میلیون و ۴۰۹ هزار و ۵۵۸ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۰.۲ درصد معادل ۳۱ هزار و ۱۰۵ تومان افزایش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۲۴۵ هزار و ۷۳۴ تومان رسیده است.

+ریزش دلار در بازار آزاد و صرافی های بانکی

مشاهدات میدانی از بازار ارز در محدوده خیابان فردوسی تهران نشان می‌دهد در حال حاضر هر اسکناس دلار آمریکا با یک کانال عقب نشینی، به رقم ۲۵۸۰۰ تومان رسیده است. این در حالی است که در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور نیز، هر اسکناس دلار آمریکا به رقم ۲۴۶۶۳ تومان رسیده است که نسبت به روز قبل، ارزان‌تر شده است.

+مجلس وارد بررسی جزییات بودجه سال ۱۴۰۱ شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی از ابتدای صبح امروز در جلسه غیرعلنی به بررسی بودجه سال ۱۴۰۱ و موضوع ارز ترجیحی پرداختند و سپس با علنی شدن نشست مجلس ایرادات شورای نگهبان در لایحه نظام رتبه‌بندی رفع و تصویب شد. اکنون گزارش کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۱ درباره جزییات دخل و خرج دولت در سال آینده در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است. ابتدا بخش‌های درآمدی بودجه بررسی می‌شود و سپس نمایندگان بخش‌های هزینه‌ای را تعیین تکلیف می‌کند. طبق آیین‌نامه جلسات مجلس شورای اسلامی برای بررسی بودجه در دو شیفت کاری تشکیل می‌شود.

+مسکن مهر باعث رشد نقدینگی نشد

مدیرعامل بانک مسکن با بیان اینکه از سال ۱۳۵۳ تا ۱۳۹۹ متوسط رشد نقدینگی کشور ۲۷ درصد بوده که در زمان اجرای مسکن مهر به ۲۸ درصد رسیده است گفت: آمار نشان می‌دهد برخلاف برخی صحبت‌ها پروژه مسکن مهر تاثیر چندانی در رشد نقدینگی و پایه پولی کشور نداشته است.

+به ساخت بیش از نیم میلیون مسکن رسیده‌ایم

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۸ که ۳۶۰ هزار پروانه ساختمانی صادر شده بود به ۴۶۰ هزار واحد در سال ۱۳۹۹ و ۵۲۰ هزار واحد در سال جاری رسیده‌ایم، گفت: برای حدود یک میلیون واحد نهضت ملی مسکن، تامین زمین و ۳۲۰ هزار واحد تکمیل یا آماده عملیات اجرایی شده که از اوایل سال آینده نهضت بزرگی را در بخش ساخت و ساز خواهیم داشت.

+واکنش سازمان مالیاتی به گزارش دیوان محاسبات

سازمان امور مالیاتی در واکنش به گزارش دیوان محاسبات مبنی‌بر صفر بودن عملکردها در اجرای مالیات خانه‌های خالی و گران‌قیمت، اعلام کرد که این سازمان طبق قوانین به تکالیف خود عمل کرده و برای ۱۲ هزار و ۵۰۰ خانه لوکس و ۵۶۸ هزار خانه خالی قبض مالیاتی صادر شده است. به گزارش ایسنا، دیوان محاسبات به تازگی در گزارشی به بررسی اجرای قانون بودجه سال‌جاری در ۱۰ ماهه پرداخته است. در گزارش دیوان محاسبات آمده است که علی‌رغم تعیین «پایان بهمن ماه به عنوان آخرین مهلت واریز مالیات واحدهای مسکونی گران‌قیمت» در قانون بودجه، تحقق آن تا پایان دی‌ماه همچنان صفر درصد بوده و به طور مشابه میزان وصول مالیات بر «واحدهای مسکونی خالی از سکنه» نیز به دلیل تصویب نشدن آیین‌نامه اجرایی آن فاقد وصولی است.

+نرخ مصوب ۸ نوع برنج ایرانی و خارجی اعلام شد

عسکرزاده معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در نامه‌ای به سرپرستان سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌های تهران، البرز، خراسان شمالی، لرستان، هرمزگان و کردستان قیمت انواع برنج را اعلام کرد.

در نامه عسکرزاده عنوان شده است: احتراماً با توجه به اقدامات این معاونت در پیشگیری از افزایش بی ضابطه قیمت برنج بدین وسیله قیمت فروش و مصرف کننده برنج ایرانی و خارجی به شرح زیر تعیین می‌گردد:

۱- برنج طارم ایرانی درجه یک – ۶۵ هزار تومان

۲- برنج طارم درجه دو- ۶۰ هزار تومان

۳- برنج ایرانی شیرودی – ۴۲ هزار تومان

۴- برنج هندی وارداتی – ۳۰ هزار تومان

۵- برنج پاکستانی وارداتی – ۳۱ هزار تومان

۶- برنج‌های وارداتی که توسط شرکت خدمات بازرگانی تهیه شده است:

هندی ۱۱۲۱ – ۲۴ هزار تومان

پاکستانی ۱۱۲۱- ۲۵ هزار تومان

تایلندی – ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان

ضروری است دستور فرمائید نسبت به نظارت و بازرسی بر رعایت قیمت‌های فروش برنج برای مصرف کنندگان طبق لیست بالا اقدامات لازم معمول و با متخلفین برخورد قانونی صورت پذیرد.

+اختلالات «بازرگام» و توزیع کالاهای اساسی تا سه‌شنبه رفع می‌شود

اسماعیل قادری فر، معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی در گفتگو با مهر درباره مشکلات ایجاد شده برای سامانه بازرگام و فرایند توزیع کالاهای اساسی اظهار داشت: تمام موارد تجمیع شده و در حال بررسی هستیم تا ایرادات و تاخیرات به وجود آمده را رفع کنیم. وی درباره اینکه پیش بینی می‌کنید تا چه زمانی این مشکلات رفع و کالاهای خریداری شده مردم به دست آنان برسد، تصریح کرد که حداکثر تا سه شنبه سوم اسفند ماه این اتفاق رخ می‌دهد. به گزارش مهر، در روزهای اخیر تعدادی از شهروندان اعلام کرده‌اند که خدمات رسانی سامانه توزیع هوشمند کالاهای اساسی «بازرگام» دچار اختلال شده و حدود یک هفته در تحویل کالا به مشتریان تاخیر دارد که این مسأله چالش‌های زیادی را برای مصرف کنندگان بویژه کسانی که به بیماری کرونا مبتلا هستند و امکان خروج از منزل را ندارند، به وجود آورده است.

+سناریو تحمیلی جدید خودروسازان

سیزدهم دی ماه بود که قانون مالیات برارزش افزوده اجرایی شد. به موجب ماده ۳۰ این قانون، انتقال سند خودرو از کارخانه تولیدکننده به خریداران مشمول مالیات می‌شود. بار دیگر بدعهدی خودروسازان مشکل‌آفرین شده و افرادی که پیش از ۱۳ دی ماه خودروی خود را تحویل می‌گرفتند، نیز ملزم به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده شده اند، زیرا به دلیل خلف وعده خودروسازی‌ها خودروی آن‌ها ۲ تا ۳ ماه دیرتر به دست آن‌ها رسید و این خودرو‌ها مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده شدند.
سیدناصر موسوی لارگانی درباره این موضوع گفت: صنعت خودروسازی کشور در سال‌های گذشته با مشکلات عدیده‌ای از جمله بدهی به قطعه‌سازان، کیفیت نامطلوب خودرو‌ها و… روبه‌رو بوده است. نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتقاد مقام معظم رهبری از کیفیت خودرو، افزود: کیفیت خودرو‌های تولیدی در سال ۹۰ یا ۹۱ با خودروی تولیدی در سال ۱۴۰۰ قابل مقایسه نیست، چراکه کیفیت خودرو‌های تولیدی در سال‌های گذشته بهتر است.
وی با اشاره به اظهارات وزیر صمت در جلسه رای اعتماد، اضافه کرد: وزیر صمت وعده افزایش کیفیت و کمیت تولید خودرو را داد و دم از تولید سالانه ۳ میلیون دستگاه خودرو و به روز شدن معوقات زد، اما اکنون شاهد هستیم با وجود وعده‌های توخالی وزیر صمت، خودروسازان در تحویل خودرو تاخیر‌های ۳ تا ۴ ماهه دارند.
از سوی دیگر کیفیت خودرو نه تنها بهتر نشده بلکه اُفت نیز داشت و قول افزایش تیراژ تولید خودروسازان نیز عملیاتی نشد. این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: علاوه بر اینکه مصرف‌کنندگان به دلیل تحویل دیرهنگام خودرو و نداشتن وسیله نقلیه دچار مشکل شده‌اند، با آغاز اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده از ۱۳ دی ماه، ملزم به پرداخت این مالیات نیز هستند که این رویه ظلم بزرگی به مصرف کننده است، زیرا اگر خودروسازان خودرو‌های فروخته شده را به موقع تحویل می‌دادند مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده نبودند.
موسوی لارگانی با بیان اینکه در شرایطی که خودروسازی‌ها اجازه رقابت نمی‌دهند چرا روزانه شاهد تصادفات زنجیره‌ای و تلفات جاده‌ای بسیار به دلیل کیفیت نامطلوب خودرو‌ها هستیم؟ ادامه داد: خودروسازی باید رقابتی شود و تحقق این امر در گرو ورود بخش خصوصی به میدان است. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: خودروسازان باید مالیات بر ارزش افزوده خودرو‌هایی که دیرتر از موعد مقرر تحویل دادند، را بپردازند، زیرا خودروساز به دلیل تاخیر در تحویل خودرو مقصر بوده است. / خانه ملت

+انتقاد یک نماینده از الزام خریداران خودرو به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده

سیدجواد حسینی کیا درباه الزام خریداران خودرو به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده به دلیل تاخیر خودروسازان در تحویل خودروها، گفت: با توجه به اینکه خودروسازان نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند و خودرو‌های فروخته شده را دیرتر از موعد مقرر یعنی پس از ۱۳ دی ماه به خریداران تحویل دادند، باید هزینه ناشی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده به ازای انتقال سند خودرو از کارخانه تولیدکننده به خریداران را پرداخت کنند.

نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی افزود: خودروسازان همان‌گونه که در برخی طرح‌ها سود مشارکت را -هرچند کم- به مشتریان پرداخت می‌کنند، باید مالیات بر ارزش افزوده خودرو‌هایی که مقرر بود پیش از ۱۳ دی تحویل داده می‌شد را نیز بپردازند و هزینه جدیدی را به مردم تحمیل نکنند. وی با بیان اینکه هرچند تحریم بر تحویل به موقع خودرو‌های فروخته شده اثرگذار است، اما عامل اصلی بی تدبیری خودروسازان است، اضافه کرد: از آنجا که مردم پول خرید خودرو را بموقع پرداخت کردند، نباید ملزم به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده به دلیل بی برنامگی خودروسازان شوند. نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره خلف وعده خودروسازان در تحویل خودرو‌های پیش فروش شده، تصریح کرد: خودروسازان باید متناسب با ظرفیت تولید خود طرح‌های فروش فوری و پیش فروش اجرایی کنند. امیدوارم مدیران جدید ایران خودرو و سایپا تعهدات معوق را به روز کرده و خودرو‌های فروخته شده را به موقع تحویل دهند.

+آماده کناره‌گیری از ریاست اتاق بازرگانی هستم

غلامحسین شافعی رییس اتاق بازرگانی ایران در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: ما در هیات رئیسه مشروعیت خود را از هیات نمایندگان می‌دانیم. من در اظهاراتم‌ در یک جلسه خصوصی مسائلی را مطرح کردم تا هشداری نسبت به ضعف‌ها باشد. وی افزود: اگر شیوه رایج این باشد که برای برخورد با من بخواهند با حیثیت و جایگاه اتاق برخورد کنند و نقش‌های بزرگ را در همراهی با نظام، دولت و مجلس، ارائه مشورت‌های جدی به رهبری و سران قوا و دستگاه‌های کلیدی سیاست‌گذار اقتصادی و نقش مشورتی آن را در نظام و کارهای عظیم تحقیقاتی، اجتماعی و انتشاراتی آن را نادیده بگیرند و با اتاق تسویه حساب صورت بگیرد و همانطور که در بسیاری از رسانه‌ها به این موضوع پرداخته شد که من باعث شدم به اتاق بازرگانی لطمه وارد شود، در جهت حفظ کیان اتاق و اعتبار فعالان اقتصادی دارای شرافت حرفه‌ای، عاشق و فداکار برای این مرز و بوم آماده کناره گیری از این سمت هستم.

++چاره‌ای جز حذف ارز ترجیحی نداریم

یک عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ با بیان اینکه ناچار به حذف ارز ترجیحی هستیم، گفت: تبعات منفی استمرار پرداخت ارز ترجیحی بیشتر از حذف آن است، چون دولت برای تأمین آن ارز از بازار آزاد گرفته که نتیجه آن افزایش حجم نقدینگی و پیامدهای تورمی است. جعفر قادری در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: به نظر بنده باید با حذف ارز ترجیحی یارانه ای برای قشرهای کم درآمد در نظر گرفت تا بخشی از کاهش قدرت خرید را جبران کرد. برای بقیه کالاها هم ارز ترجیحی به مرور حذف شود. بدان معنا که ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص پیدا نکرده و در عین حال ارز ۲۳ هزار تومانی هم داده نشود بلکه عدد بینابینی در نظر گرفته که بخشی از مشکل را حل کند.

وی درباره تبعات حذف ارز ترجیحی گفت: اگر همچنان ارز ترجیحی در سال آینده استمرار داشته باشد ایرادات و اشکالاتی که به تخصیص آن وارد می شد، ادامه پیدا می کند. بدان معنا که تقاضا برای ارز ترجیحی اضافه شده و بخشی از کالاها که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می شد به دلیل قیمت پایین آن حیف و میل می شود و همچنین امکان رشد تولیدات داخلی وجود ندارد؛ پس ناچار به حذف ارز ترجیحی هستیم چون ادامه مسیر مشکل زا خواهد بود. قادری در عین حال گفت: نباید یکباره ارز ترجیحی را حذف کرد بلکه باید این کار به مرور انجام شود. مثلا حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از روغن مشکل خاصی را ایجاد نمی کند ولی درباره گوشت باید عدد بینابینی برای تخصیص ارز در نظر گرفته تا یکباره فشار به مردم وارد نشود.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....