تاریخ انتشار : یکشنبه 19 دی 1400 - 21:24
کد خبر : 73850

گلچین اقتصادی روز…سازمان برنامه و بودجه

گلچین اقتصادی روز…سازمان برنامه و بودجه

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون چطور می‌توانیم هزینه ۳۰ میلیارد دلاری برای کشور بتراشیم، در حالی که ۱۶ میلیارد دلار

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون چطور می‌توانیم هزینه ۳۰ میلیارد دلاری برای کشور بتراشیم، در حالی که ۱۶ میلیارد دلار درآمد داریم؟ ۶۰ درصد بانک‌ها و شرکت‌های دولتی زیان‌ده هستند، برگزاری مجامع عمومی بانک آینده به تعویق افتاد، حمایت خوبی از بورس در بودجه ۱۴۰۱ خواهد شد و برخورد با مدیران متخلف بانکی در پرداخت تسهیلات را در بر دارد.

+چطور می‌توانیم هزینه ۳۰ میلیارد دلاری برای کشور بتراشیم، در حالی که ۱۶ میلیارد دلار درآمد داریم؟

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک  ، میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی گفت: اگر بخواهیم ارز ترجیحی را اختصاص دهیم، همین شرایطی که در چند سال گذشته در بازار ارز وجود داشته، تداوم پیدا می‌کند و اگر به سمت خزانه بدهیم ارز ترجیحی را نمی‌توانیم پوشش دهیم. در این چند سال گذشته به دلیل اینکه بانک مرکزی ارز نداشته، رفته ۲۴ هزار تومان ارز از بازار خریده و ۴۲۰۰ تومانی به کالا‌های اساسی اختصاص داده است که این مساله مستقیم پایه پولی را افزایش داده است. این بحثی که دوستان می‌گویند برای زمانی است که ما بتوانیم ارز پاشی در بازار کنیم، در حالی که ما در وضعیت تحریمی هستیم و امکان پذیر نیست. چطور می‌توانیم هزینه ۳۰ میلیارد دلاری برای کشور بتراشیم، در حالی ۱۶ میلیارد دلار درآمد ارزی داریم. در دو سال گذشته نه سوخت تغییر کرده و نه کالا‌های اساسی تغییر کرده است؛ پس چرا ما تورم ۵۰ درصدی داشته ایم؟

+۶۰ درصد بانک‌ها و شرکت‌های دولتی زیان‌ده هستند

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن موافقت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ نسبت به اختصاص اعتبارات هنگفت برای شرکت‌های دولتی و بانک‌ها انتقاد و عنوان کرد: دو برابر بودجه عمومی کشور متعلق به بانک‌ها و شرکت‌های دولتی است که ۶۰ درصد این بانک‌ها و شرکت‌ها زیان‌ده هستند.

+بورس بازهم قرمزپوش شد

در حالی که روز گذشته شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۷۵۱ واحدی معادل ۰.۰۶ درصدی به یک میلیون و ۳۶۲ هزار و ۳۴۴ واحد رسید؛ حال در معاملات امروز و در لحظه انتشار این پیمانه، نماگر کل بورس با افت بیش از ۲۲ هزار واحدی مواجه شده است.

+ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۱۰ میلیون و ۶۵۱ هزار و ۹۱۷ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۰.۰۹ درصد معادل ۱۰ هزار و ۱۳۲ تومان افزایش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۳۹۱ هزار و ۱۵۰ تومان رسیده است.

+برگزاری مجامع عمومی بانک آینده به تعویق افتاد

بانک مرکزی مطابق با مصوبات شورای پول و اعتبار در خصوص ضرورت شفاف سازی وضعیت سهامداری بانک آینده برگزاری مجامع عمومی این بانک را به تعویق انداخت.

براساس اطلاعیه بانک مرکزی که بر روی سامانه کدال قابل مشاهده است، بانک مرکزی اعلام کرده است به منظور اجرای ماده «۱» قانون اصلاح قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی و با عنایت به صدور دستور موقت شعبه سوم دیوان عدالت اداری، موضوع نامه در خصوص اجرای بند الف از شق دوم مصوبه یک هزار و سیصد و بیست و یکمین جلسه شورای پول و اعتبار و توقف اجرای نامه‌های شماره ۰۰/۱۹۱۹۸۹ مورخ ۱۴۰۰.۷.۷و شماره ۰۰/۲۶۷۸۹۷ مورخ ۱۴۰۰.۰۹.۱۵ این بانک تا حصول شفاف سازی لازم مبتنی بر مصوبه مورخ ۱۴۰۰.۲.۷ شورای یاد شده و تا اطلاع ثانویه در این خصوص برگزاری مجامع عمومی بانک آینده از نظر این بانک امکان پذیر نمی‌باشد.

+حمایت خوبی از بورس در بودجه ۱۴۰۱ خواهد شد

عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس گفت: حساسیت حمایت از بازار سرمایه در میان همه مسئولان وجود دارد و در این میان مجلس به‌دنبال ایجاد ساختارهای محکم و مستقل در سازمان بورس و اوراق بهادار است. محسن علیزاده افزود: رویکرد رییس‌جمهوری و وزیر امور اقتصادی و دارایی نسبت به بازار سرمایه قابل توجه است، به‌طوری که حمایت از بازار در راس برنامه‌های کمیسیون اقتصادی و دیگر کمیسیون‌هاست. موارد حمایتی خوبی توسط رییس‌جمهوری و وزیر اقتصاد از بورس در بودجه ۱۴۰۱ گنجانده شده و حساسیت حمایت از بازار سرمایه در همه نمایندگان و کمیسیون‌های مجلس وجود دارد.
علیزاده با اشاره به اینکه کمترین تنش در بودجه ۱۴۰۱ از سوی مجلس برای بازار سرمایه وجود دارد، ادامه‌ داد: به دنبال استقلال‌بخشی به ساختار سازمان بورس و اوراق بهادار هستیم. این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: رییس سازمان بورس به عنوان عضو شورای پول و اعتبار و عضو ثابت هیات دولت در جلسه‌های مربوط به بازار سرمایه شرکت خواهد کرد و در همه این جلسه‌ها، نظر رییس سازمان بورس گرفته و رسما نماینده کانون سهامداران حقیقی به اعضای شورای عالی بورس اضافه خواهد شد تا بتوانند از حقوق خودشان دفاع کنند. وی درباره ۱۶ و ۱۴ ماده ای که در پیش نویس اصلاحیه قانون بازار سرمایه وجود دارد، خاطرنشان‌ کرد: تقریبا بعد از جمع آوری نظر سایر تشکل‌ها و نهادها، می‌توان این پیش‌نویس را تمام کرد اما در خصوص سایر پیشنهادهایی که از تشکل‌های مختلف از جمله سازمان بورس و اوراق بهادار آمده است، اگر قرار باشد به این مواد اضافه شود نیاز به زمان بیشتری است تا به جمع بندی نهایی و رای گیری در صحن علنی مجلس برسیم.

+سه دلیل مهم برای کاهش قیمت دلار

کارشناسان و فعالان بازار ارز دلیل اول روند کاهشی حال حاضر بازار ارز را در جهت‌گیری مثبت اخبار منتشر شده از مقر مذاکرات دانستند. از ابتدای دی ماه و با شروع دور جدید مذاکرات هسته‌ای وین، تعداد اخبار مثبت انتشار یافته از منابع نزدیک به مذاکرات بسیار بیشتر از سیگنال‌های منفی بوده و در نتیجه این مساله توانسته تاثیر بسزایی در روند کاهشی اخیر نرخ ارز داشته باشد. از طرف دیگر احتمال آزاد‌سازی منابع دلاری بلوکه شده ایران توسط کشور‌های کره و عراق در کنار سخنان رئیس کل بانک مرکزی در راستای سیاست‌های تقویتی بازار برای ماه‌های آتی، همگی خبر از افزایش میزان عرضه دلار در بازار ارز ایران می‌دهد و به نظر کارشناسان این خود می‌تواند دلیل مهم دوم برای کاهش نرخ ارز در هفته‌های اخیر باشد. اما سومین و مهم‌ترین دلیل کاهش قیمت دلار را می‌توان در مفهوم انتظارات یافت. مجموعه اخبار، مطالب و مشاهدات روند قیمت دلار در روز‌های اخیر توانسته انتظارات مردم و بازار را از نرخ ارز در روز‌ها و هفته‌های آتی به‌شدت کاهشی کند که این امر خود سبب افزایش عرضه در معاملات خرد بازار شده به صورتی که اکثریت معامله‌گران و دارندگان منابع دلاری درصدد تخلیه سرمایه خود و تبدیل آن به ریال، حداقل در کوتاه مدت هستند. /دنیای اقتصاد

+برخورد با مدیران متخلف بانکی در پرداخت تسهیلات

سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در حاشیه بازدید سرزده از بانک‌های دولتی گفت: دو هفته پیش جلسه‌ای با مدیران عامل بانک‌های دولتی برگزار شد و وزارت اقتصاد مطالبات و درخواست‌هایی را عنوان کرد. وی افزود: در آن جلسه وعده دادم که بنای دولت سیزدهم بر این است که اگر مصوبه و قاعده‌ای تصویب می‌شود به‌طور حتم باید در عرصه اجرا و عمل فعالان اقتصادی، مردم و خانوارها احساس کنند که این اتفاق پیگیری می‌شود و وعده دادیم که نظارت بر مصوبات را پیگیری خواهیم کرد. وزیر اقتصاد اظهار داشت: از مصوبه‌های اخیر این است که فعالان اقتصادی حق دارند، نسخه‌ای از قراردادهای بانکی خود را در اختیار داشته باشند، همچنین نرخ سود تسهیلات پرداختی و جرایم و دیرکردها به وضوح باید پیگیری شود. در این زمینه سامانه‌ای در وزارت اقتصاد طراحی شده است و همه استان‌ها می‌توانند موارد را معرفی کنند. در روزهای گذشته مواردی از تخلفات عنوان شده است و با جدیت با مدیران شعبی که تخلفات آن‌ها احراز شود برخورد و اطلاع‌رسانی می‌شود. خاندوزی با اشاره به بازدید سرزده خود از دو بانک دولتی، گفت: در بازدید امروز بسیاری از مشتریان راضی بودند و در برخی از موارد نیز بی‌دقتی‌هایی را شاهد بودیم یا اینکه مراجعه‌کنندگان نسبت به حقوق خود مطلع نبودند. وی اضافه‌کرد: مقرر شد پیگیری‌های لازم برای رفع مسائل پیش‌روی مشتریان انجام شود تا بانک‌ها بیش از گذشته در خدمت تولید و خانوارها قرار گیرند تا زحماتی که در شبکه بانکی کشیده می‌شود، منجر به رشد اقتصادی و تسهیل تامین مالی برای تولیدکنندگان شود.

+زمان واریز یارانه ۴۵۵۰۰ تومانی دی ماه اعلام شد

مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها از واریز یکصد و سی و یکمین مرحله یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار در ساعت ۲۴ روز دوشنبه ۲۰ دی ماه سال جاری خبر داد. وی با اعلام این خبر عنوان کرد: واریز این مرحله از یارانه نقدی، مانند سنوات گذشته به‌ازای هر نفر ۴۵۵،۰۰۰ ریال به‌همراه افزایش حداقل مستمری خانوار‌های مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کل کشور به حساب سرپرستان محترم خانوار‌ها واریز خواهد بود.

+در بودجه سال آینده مالیات رشد قابل توجهی دارد

جعفر قادری عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس و در جریان بررسی کلیات بودجه ۱۴۰۱ به عنوان مخالف کلیات گفت: مخالفتم از لحاظ لزوم اصلاحات کافی در بودجه است، در نهایت معتقدم به دلیل نبود زمان کافی باید به کلیات بودجه رای دهیم چون دولت در سال اول کاری خود هم قرار دارد. وی افزود: در بودجه سال آینده رشد ۸ درصدی اقتصادی پیش بینی شده که منابع تحقق آن وجود ندارد، به همین دلیل رسیدن به این میزان رشد امکان پذیر نیست. از طرف دیگر فروش اوراق در لایحه دولت کاهش یافته اما در عمل سازوکاری پیش بینی شده است که معتقدم فروش اوراق را بیشتر می کند، همچنین اختیاراتی به وزرا درباره توزیع قیر و ارزش افزوده داده شده که این شکل از قانونگذاری درست نیست و کار نظارت را سخت می کند. این نماینده مجلس با بیان اینکه در بودجه سازوکار کاملی برای صندوق توسعه پیش بینی نشده، گفت: منابع چندانی برای تامین زیرساختها پیش بینی نشده، دولت ۱۵ درصد هزینه های جاری را کاهش داده اما این مقدار کافی نیست. برخی احکام سال گذشته در لایحه حذف شده احکامی که سودمند بود. علاوه بر این درباره واگذاری نفت در برابر انجام طرحها و پروژه های عمرانی و انجام تهاتر توجه لازم صورت نگرفته است، می توان از این ظرفیت به خوبی استفاده کرد. انتظار می رود دولت برای حل مشکل آب هم منابع کافی را در نظر بگیرد. قادری گفت که درباره مالیات رشد قابل توجهی دیده شده است. دولت باید تا پایان سال قانون پایانه های فروشگاهی را اجرا کند تا امکان وصول مالیات باشد.

+پیشنهاد مرکز پژوهش‌ها برای افزایش تدریجی قیمت گاز صنایع

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی درباره تبصره ۱۴ لایحه بودجه ۱۴۰۱ پیشنهاد داده است که نرخ سوخت گاز صنعت پتروشیمی و پالایش نفت و نیز مجتمع‌های احیای فولاد به تدریج و طی سه سال به نرخ خوراک گاز پتروشیمی برسد.

+۵۵۰ هزار خودرو لوکس باید ۵۶۰۰ میلیارد تومان مالیات بدهند

رئیس سازمان امور مالیاتی از شناسایی ۵۵۰ هزار خودروی لوکس خبر داد و گفت: این خودرو‌ها باید ۵۶۰۰ میلیارد تومان مالیات بپردازند.
داود منظور رئیس سازمان امور مالیاتی در برنامه نگاه یک با اشاره به دریافت مالیات از خودرو و خانه‌های لوکس اظهار داشت: افرادی که ارزش خودروی آن‌ها بالای یک میلیارد تومان است بر اساس جدولی نسبت به مازاد یک میلیارد باید مالیات بدهند، با تعاملی که با پلیس راهور داشتیم، اطلاعات ۱۷.۵ میلیون خودروی سواری و دو کابین دریافت شد. آیین نامه این مالیات کمتر از ۲۰ روز پیش ابلاغ شده است و در همین مدت اقدامات خوبی صورت گرفته است. رئیس سازمان امور مالیاتی اظهار داشت: طبق محاسبات انجام شده ۵۵۰ هزار خودرو مشمول مالیات شدند، جمع مالیات محاسبه شده نیز ۵۶۰۰ میلیارد تومان است. برای دریافت این مالیات به مالکان آن‌ها پیامک می‌دهیم که پرداخت کنند و اگر پرداخت نکنند، در زمان نقل و انتقال خودرو باید مفاصا حساب مالیاتی را پرداخت کنند. معاون وزیر اقتصاد در مورد خانه‌های لوکس افزود: به دنبال آن هستیم که اطلاعات لازم را از وزارت راه و شهرسازی، شهرداری، وزارت کشور، دریافت کنیم. البته اطلاعاتمان کامل نیست؛ بنابراین، پایگاه اطلاعاتی سازمان بر اساس ماده ۱۸۷ قانون مالیات‌های مستقیم که خرید و فروش خانه در دفترخانه‌ها ثبت می‌شود، اطلاعات آن ارسال شده و آن‌هایی که قیمت ارزش بالای ۱۰ میلیارد تومان دارند را شناسایی کردیم، اما هنوز کامل نیست و باید تا پایان مهلت قانونی ثبت نام در سامانه املاک و اسکان برای خوداظهاری منتظر ماند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....