تاریخ انتشار : دوشنبه 23 اسفند 1400 - 19:27
کد خبر : 81247

گلچین اقتصادی روز… رشد اقتصادی ایران

گلچین اقتصادی روز… رشد اقتصادی ایران

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون نوسان مثبت شاخص کل بورس، تکلیف سهام عدالت متوفیان چه شد؟ وظایف سازمان بورس حفاظت

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون نوسان مثبت شاخص کل بورس، تکلیف سهام عدالت متوفیان چه شد؟ وظایف سازمان بورس حفاظت از حقوق سهامداران است، ارزش بیت‌کوین بیش از ۱۰۰ درصد افزایش می‌یابد؟ واردات خودرو باید آزاد شود، نه خودرو‌های لوکس و توقف تولید آیفون در شنزن چین را در بر دارد.

+بانک مرکزی: رشد اقتصادی ایران به ۴.۱ درصد رسید

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک   ،  بانک مرکزی امروز اعلام کرد: تولید ناخالص داخلی کشور با احتساب نفت و بدون احتساب نفت در ۹ ماهه سال جاری به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵ نسبت به دوره مشابه سال قبل به ترتیب از افزایش ۴.۱ و ۳.۴ درصدی برخوردار بوده است. همچنین بر اساس محاسبات مقدماتی اداره حساب‌های اقتصادی این بانک، تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه (و به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵) در سه ماهه سوم سال ۱۴۰۰ به رقم ۳۵۱۰.۲ هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به سه ماهه سوم سال ۱۳۹۹، رشد ۵.۷ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین رشد اقتصادی بدون نفت طی دوره مذکور معادل ۵.۸ درصد و رشد عملکرد تولید ناخالص داخلی در سه ماهه سوم سال جاری، حاصل تحقق رشد مثبت ارزش افزوده گروه‌های «خدمات»، «صنایع و معادن» و «نفت» به ترتیب معادل ۸.۱، ۳.۸ و ۵.۴ درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل بوده است؛ با وجود این، گروه «کشاورزی» در فصل سوم سال جاری با کاهش عملکردی معادل ۲.۵ درصد نسبت به فصل مشابه سال گذشته مواجه بوده است.

+نوسان مثبت شاخص کل بورس

در حالی که روز گذشته، شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۲۳۷۹ واحدی معادل ۰.۱۸ درصد، به یک میلیون و ۳۳۵ هزار و ۳۱۳ واحد رسید؛ حال در معاملات امروز و در لحظه انتشار این پیمانه، نماگر کل بورس با رشد نسبی همراه شده است.

+تکلیف سهام عدالت متوفیان چه شد؟

محسن انصاری مدیر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد آخرین وضعیت تعیین تکلیف سهام عدالت مشمولان متوفی گفت: تا یک ماه آینده شرکت سپرده گذاری اطلاعیه رسمی در مورد این موضوع منتشر خواهد کرد و وراث متوفیان سهام عدالتی باید منتظر این اطلاعیه باشند.

+وظایف سازمان بورس حفاظت از حقوق سهامداران است

رئیس سازمان بورس به راه اندازی میز صنعت در سازمان بورس اشاره کرد و گفت: برگزاری جلسات را از سال ۱۴۰۱ فعال‌تر می‌کنیم و صنایع را به صورت انفرادی بررسی و مشکلات کلان هر صنعت را احصا و پیگیری می‌کنیم، مشکلات صنایع را در سطح کلان دولت، مجلس و مراجع تصمیم گیر مطرح کنیم. عشقی ادامه داد: به دنبال این هستیم تا این اقدامات باعث شود که در وهله نخست شاخص‌های عملکردی شرکت‌ها بهبود یابد و در نهایت حقوق سهامداران را بتوانیم حفظ کنیم. رئیس سازمان بورس گفت: دارایی‌هایی که در شرکت‌ها وجود دارد، متعلق به سهامداران خرد و عمده است و یکی از وظایف سازمان بورس براساس قانون بازار اوراق بهادار حفاظت از حقوق سهامداران است و به دنبال این هستیم تا از طریق، این اقدامات را در سال ۱۴۰۱ فعال‌تر کنیم.

تصمیم جدید روسیه برای بورس؛ بازهم تعطیل

بانک‌ مرکزی روسیه اعلام کرد که تصمیم گرفته این هفته هم بورس این کشور را تعطیل نگه دارند. بر اساس این تصمیم،‌ بورس روسیه در روزهای ۱۴ تا ۱۸ ماه مارس تعطیل خواهد بود. البته برخی معاملات بازار غیر باز و تراکنش های مرتبط با شبکه پرداخت SPFI از این تعطیلی مستثنی خواهند بود. بانک مرکزی روسیه البته گفته که بازار مبادلات ارزی، بازار پولی و بازارهای مربوط به توافق نامه های بازخرید در این روزها باز خواهند بود. این نهاد مالی روسیه اعلام کرد، تصمیمات خود برای باز کردن بورس این کشور در هفته آینده را متعاقباً اعلام خواهد کرد. در روزهای نخست درگیری نظامی روسیه با اوکراین، بورس روسیه سقوط سنگینی را تجربه کرد و به همین دلیل، بانک مرکزی این کشور تصمیم گرفت، برای جلوگیری از سقوط بیشتر شاخص‌های سهام بازار را موقتا تعطیل کند.

ارزش بیت‌کوین بیش از ۱۰۰ درصد افزایش می‌یابد؟

قیمت بیت‌کوین در چند هفته گذشته مثلثی متقارن ایجاد کرده و این مثلث پس از سقوط قیمت تشکیل شده است بنابراین احتمال شکسته شدن قیمت بیشتر وجود دارد. به نقل از بیت‌کوین نیوز، هدف مثلث متقارن حدود ۳۰ هزار دلار است؛ بنابراین انتظار داریم قیمت‌ها از این نقطه افزایش یابند. با توجه به اینکه سطح ۳۰هزار دلار به‌عنوان حمایت روانی همچنین یک هدف عمل می‌کند، احتمال بالا رفتن از این نقطه را شاهد خواهیم بود. یکی از تحلیلگران این حوزه اظهار کرد: قیمت بیت‌کوین حدود یک سال است که در یک فاز جانبی بین ۳۰ هزار تا ۶۵ هزار دلار بوده است. بر این اساس، ما معتقدیم که قیمت حدود ۳۰ هزار دلار می‌تواند نقطه ورود خوبی باشد. پس از رسیدن قیمت به ۳۰ هزار دلار، قیمت می‌تواند به ۴۰ هزار دلار سپس ۶۵ هزار دلار افزایش یابد.

بنابراین، اگر این سناریو رخ دهد، قیمت‌ها می‌توانند بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یابند در نتیجه می‌توانید پول خود را در میان‌مدت دو برابر کنید. نه تنها مرحله جانبی نشانگر این است که قیمت می‌تواند تا ۶۵ هزار دلار افزایش یابد بلکه خط روند حمایت شش ساله نیز به وضوح در شکل زیر قابل مشاهده است. این خط روند به زودی از حمایت ۳۰ هزار دلاری عبور خواهد کرد. به همین دلیل ممکن است دیگر به این زودی شاهد قیمت‌های زیر ۳۰ هزار دلار نباشیم. به خاطر داشته باشید که هنگام سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال، ریسک می‌کنید به همین دلیل مانند هر سرمایه‌گذاری همیشه باید اهداف خود را تعیین کنید و بدانید که چه زمانی باید وارد بازار و از آن خارج شوید. مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۱.۷۰ تریلیون دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۲.۶۲ درصد کمتر شده است.

سرمایه‌گذاری میلیونر مشهور در بیت‌کوین

کوین اولیری‌، میلیونر و کارآفرین مشهور کانادایی که پیش از این یکی از منتقدان بزرگ بیت‌کوین بود، اخیرا گفته است ۲۰ درصد از سبد سرمایه‌‌گذاری خود را به بیت‌کوین و چند ارز دیجیتال دیگر اختصاص داده است. با این حال، او همچنان فکر می‌‌کند که تمام ارزهای دیجیتال ارزش سرمایه‌‌گذاری ندارند. به گزارش کریپتو پوتیتو، کوین اولیری‌، میلیون‌ها دلار از سرمایه شخصی خود را در ارزهای دیجیتال سرمایه‌‌گذاری کرده است.

واردات خودرو باید آزاد شود، اما نه خودروهای لوکس

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: واردات خودرو باید به گونه‌ای و در محدوده قیمتی انجام شود که تنظیم‌کننده بازار باشد. عزت‌الله اکبری تالارپشتی امروز در گفت‌وگو با ایرنا افزود: موضوع واردات خودرو و اینکه چه نوع خودروهایی و در چه بازه قیمتی باید وارد شود، در اختیار دولت است. وی ابراز امیدواری کرد که دولت با توجه به سلیقه آحاد جامعه و نیاز بازار، به اقدام در این حوزه بپردازد. رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان‌کرد: نظر ما نمایندگان خانه ملت نیز همان نظر مردم است و معتقدیم نباید منابع این مهم فقط صرف واردات خودروهای لوکس شود که در این صورت هیچ تاثیری بر تنظیم بازار خودرو نخواهد داشت. وی درخصوص اینکه سیاست واردات خودرو در سال‌های آینده نیز ادامه خواهد یافت یا خیر، تصریح‌ کرد: در این زمینه مقرر شده دولت نیازسنجی کرده و تشخیص بدهد که آیا واردات خودرو تداوم داشته باشد یا محدودیت‌هایی در این خصوص اعمال شود.

+چگونه خودروی ۷۰۰ میلیون تومانی، ۷ میلیارد شد؟

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو اظهار داشت: اگر خود وزارت صمت بخواهد دستورالعمل بنویسد، نه تنها تنظیم بازار انجام نمی‌شود، بلکه منجر به انحصار، رانت و افزایش قیمت خواهد شد. وی در مورد جزئیات این موضوع گفت: طبق بودجه سال ۱۴۰۱ واردات ۷۰ هزار دستگاه خودرو پیش‌بینی شده و احتمالا همین تعداد سقف واردات باشد. باید دید این بودجه به تصویب شورای نگهبان می‌رسد یا خیر!

از نظر سقف قیمتی هم آخرین قانون سقف را ۴۰ هزار دلار مشخص کرده بود و واردات خودروهای بالاتر از ۲۵۰۰ سی‌سی نیز ممنوعیت داشت. منبع ارزی آن هم فعلا مشخص نشده است. به نقل از ایلنا، دادفر متذکر شد: اگر قرار باشد خودرو وارد شود و دستورالعمل ‌های آن بر اساس روش‌ها و استدلالات علمی و منطقی تعیین نشود، آثار و نتایجی که مدنظر قانون‌گذار است به هیچ عنوان محقق نخواهد شد. برای واردات خودروهای سنگین دستورالعمل نوشتیم اما موفق نشدیم، در نتیجه خودروی ۷۰۰ میلیون تومانی، ۷ میلیارد تومان شد. این موضوع نشان می‌دهد که قوه جامع‌نگر و هدفمندی برای نوشتن دستورالعمل وجود ندارد. با مدلی که برای اسقاط خودرو دستورالعمل نوشتیم و الان همه اسقاطی‌ها تعطیل شدند، به نتیجه نمی‌رسیم. نوع دستورالعمل نویسی در دولت دچار ایراد اساسی است. در همه موارد اخطار دادیم اما دولتی‌ها گوش نمی‌دهند. وی همچنین خاطرنشان ساخت: واردات خودرویی که قرار است انجام شود بر اساس یک دستورالعملی با یک نگاه علمی و منطقی است. باید نظریات فعالان حوزه در نظر گرفته شود، ولی اگر خود وزارت صمت بخواهد دستورالعمل بنویسد، نه تنها تنظیم بازار انجام نمی‌شود، بلکه منجر به انحصار، رانت و افزایش قیمت خواهد شد.

ریزش قیمت نفت شدت گرفت

قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی با ادامه تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ در اوکراین و مهیا شدن بازارها برای نرخ‌های بهره بالاتر در آمریکا، حداکثر چهار دلار در هر بشکه کاهش پیدا کرد و روند نزولی هفته گذشته را ادامه داد. بهای معاملات نفت برنت سه دلار و پنج سنت معادل ۲.۷ درصد کاهش یافت و به ۱۰۹ دلار و ۶۲ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا سه دلار و ۱۰ سنت معادل ۲.۸ درصد کاهش پیدا کرد و به ۱۰۶ دلار و ۲۳ سنت در هر بشکه رسید.

چرا طلا رنگ باخت؟

قیمت طلای جهانی امروز دوشنبه تحت تاثیر بازدهی قوی‌تر خزانه‌داری آمریکا و افزایش ریسک‌پذیری به امید صلح بین روسیه و اوکراین کاهش یافت. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با کاهش ۱۷ درصدی همراه بود و در ۱۹۷۴ دلار و ۱۰ سنت رسید. بهای معاملات این بازار روز شنبه تا مرز ۱۹۹۱ دلار و ۱۰ سنت پیش رفته بود. در بازار معاملات آتی آمریکا، بهای هر اونس طلا با ۰.۸۵ درصد کاهش، به ۱۹۷۵ دلار و ۴۰ سنت رسید. بهای معاملات این بازار، روز شنبه ۱۹۹۲ دلار و ۱۰ سنت بسته شده بود. این بروزرسانی قیمت طلا در ساعت ۹ و ۱۰ دقیقه صبح به وقت شرقی است و نشان می‌دهد که همچنان در حال کاهش است. بازده خزانه داری ده ساله ایالات‌متحده به بالاترین حد در یک ماه اخیر رسید زیرا به طور گسترده انتظار می‌رود فدرال رزرو ایالات‌متحده نرخ‌های بهره را در یک رویداد دو روزه که قرار است از ۱۶ مارس آغاز شود، یک چهارم درصد افزایش دهد. طلا نسبت به افزایش نرخ‌های بهره آمریکا که هزینه فرصت نگهداری شمش‌های بدون بازده را افزایش می‌دهد، بسیار حساس است.

+بخشنامه دستمزد ۱۴۰۱ ابلاغ شد

حجت الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بخشنامه دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۱ که ۱۹ اسفند ماه در شورای عالی کار به تصویب رسید را ابلاغ کرد. بر اساس این ابلاغیه دستمزد روزانه کارگران حداقلی بگیر ۱۳۹ هزار و ۳۰۰ تومان و سایر سطوح مزدی ۱۷۱ هزار و ۷۲۲ تومان تعیین شده است. همچنین برای کارگرانی که از ۱۴۰۱ یک سال از سابقه آنها گذشته باشد، روزانه ۷ هزار تومان به عنوان سنوات به آنها پرداخت خواهد شد.

جایگاه دلار در جهان به زودی تضعیف نمی شود

وزیر خزانه داری آمریکا گفت: دلار در نتیجه تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه در خطر از دست دادن موقعیت خود به عنوان ارز ذخیره غالب جهان نیست. وی در نشست خبری با خبرنگاران گفت: فکر نمی‌کنم در کوتاه مدت جایگاه خود را به عنوان اصلی ترین منبع ذخایر ارز جهانی از دست بدهد. برخی از مفسران اقتصادی معتقدند تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه می‌تواند جایگاه دلار را در جهان تضعیف کند.

اقتصاد روسیه کوچک می شود

مؤسسات بین المللی اقتصادی پیش بینی کردند اقتصاد روسیه در سال جاری به دلیل شدت تحریم‌های اعمال شده علیه مسکو، حدود ۱۵ درصد کوچک شود. این مؤسسات اعلام کرده اند، رشد اقتصادی روسیه در سال ۲۰۲۲ به دلیل جنگ علیه اوکراین میزان ۳ درصد خواهد رسید. عمده علت کاهش این نرخ رشد به دلیل تحریم انرژی است که علیه روسیه اعمال شده است.

توقف تولید آیفون در شنزن چین

شرکت فاکسکان که تولیدکننده قراردادی محصولات اپل است، فعالیت پایگاه‌هایش در شنزن را به دنبال اعلام قرنطینه در این شهر چین متوقف کرد. فاکسکان در شنزن دفتر مرکزی و در گوانلان یک پایگاه تولیدی مهم دارد. این شرکت تایوانی در بیانیه‌ای اعلام کرد، فعالیت‌هایش در این دو پایگاه را معلق و تولیدش را برای کاهش تاثیر این اختلال، به مراکز دیگر منتقل کرده است. فاکسکان مدت تعلیق فعالیت این مرکز را مشخص نکرد. دولت چین خواستار توقف فعالیت‌های غیرضروری در شنزن تا ۲۰ مارس شده است. در حالی که این تعطیلی ممکن است روی تولید بسیاری از دستگاه‌هایی که فاکسکان برای اپل و برندهای دیگر تولید می‌کند، تاثیر بگذارد اما تقاضا برای محصولات الکترونیکی معمولا در سه ماهه اول هر سال پس از اوج فصل تعطیلات، ضعیف می‌شود.

چین روز یکشنبه اعلام کرد ۱۷.۵ میلیون سکنه شهر شنزن را به مدت یک هفته تحت قرنطینه نگه می‌دارد تا موج شیوع کووید ۱۹ را مهار کند. این قرنطینه پس از دو برابر شدن آمار ابتلا به کرونا به حدود ۳۴۰۰ نفر اعلام شده و با سه دوز تست کرونای شهروندان این شهر همراه خواهد شد. این اقدامات پس از محدودیت‌های اولیه در بخش تجاری مرکزی شنزن صورت گرفت. بر اساس گزارش بلومبرگ، همه اتوبوس ها و سیستم های حمل و نقل شهری تعطیل شده‌اند و کسب و کارها بجز کسب و کارهایی که خدمات ضروری فراهم می‌کنند، فعالیتشان متوقف شده است. شنزن میزبان غول های فناوری نظیر هواوی تکنولوژیز و تنسنت هولدینگز و همچنین یکی از شلوغ ترین بنادر چین است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....