تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 دی 1400 - 20:49
کد خبر : 73413

گلچین اقتصادی روز…خرید خودرو‌های خارجی

گلچین اقتصادی روز…خرید خودرو‌های خارجی

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد اندک شاخص کل بورس در آخرین روز هفته، انباشت ۱۷۸ هزار خودروی ظاهرا ناقص

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد اندک شاخص کل بورس در آخرین روز هفته، انباشت ۱۷۸ هزار خودروی ظاهرا ناقص در پارکینگ‌های خودروسازان، احتمال آزادسازی منابع بلوکه ایران در کره‌جنوبی و عراق و احتمال حذف مالیات بر ارزش افزوده از پرواز‌های خارجی را در بر دارد.

+رشد اندک شاخص کل بورس در آخرین روز هفته

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ، در حالی که روز گذشته شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۱۳ هزار و ۲۵۴ واحدی معادل ۰.۹۶ درصدی به یک میلیون و ۳۶۲ هزار و ۷۹۴ واحد رسید؛ حال در پایان معاملات امروز، نماگر کل بورس با رشد ۳۰۳ واحدی همراه شد.

+جزئیات خرید خودرو‌های خارجی در بورس کالا

معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران از عرضه خودرو‌های خارجی در بورس کالا تا پایان سال خبر داد و گفت: منظور از خودرو‌های خارجی همان خودرو‌های در اختیار سازمان اموال تملیکی است.  جواد جهرمی در مورد آخرین وضعیت عرضه خودرو در بورس توضیح داد: طی توافقی که با سازمان اموال تملیکی صورت گرفته، تعدادی خودرو از مجموع حدود ۲۰۰۰ خودرویی که در اختیار این سازمان قرار گرفته است، برای شروع عرضه انتخاب شده و درحال طی کردن فرایند پذیرش هستند. همزمان هم مصوبه‌ای از سمت وزارت اقتصاد درحال پیگیری است تا هیات وزیران درمورد این خودروها، نحوه شماره‌گذاری و استفاده تصمیم‌گیری کند. به محض اینکه مصوبه هیات وزیران ابلاغ و فرایند تکمیل شود، عرضه خودرو‌ها انجام خواهد شد. این موضوع احتمالا تا پایان سال اتفاق می‌افتد و وضعیت پذیرش خودرو‌ها از طریق بورس کالا اطلاع رسانی شده و پس از آن عرضه صورت می‌گیرد. معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران گفت: انواع خودرو‌های خارجی که در اختیار سازمان تملیکی قرار دارد عرضه خواهد شد. این فرایند هم با استان بوشهر آغاز شده و خودرو‌هایی که در انبار‌های استان بوشهر هستند عرضه می‌شوند. جهرمی همچنین در پاسخ به این سوال که چه افرادی می‌توانند از طریق بورس کالا اقدام به خرید خودروی خارجی کنند، گفت: شرایط خریداران متعاقبا اعلام می‌شود، اما همه اشخاص حقیقی و حقوقی، حتی افرادی که صاحب خودرو هستند می‌توانند از این طریق خودرو خریداری کنند.

+انباشت ۱۷۸ هزار خودروی ظاهرا ناقص در پارکینگ های خودروسازان

اشکان میرمحمدی بازرس‌کل امور صمت سازمان بازرسی کل کشور گفت: اگر عزم و اراده و روحیه جهادی باشد امکان تأمین قطعات خودروهای ناقص فراهم است. بر اساس آخرین آمار، بالغ بر ۱۷۸ هزار خودرو ناقص در پارکینگ‌ها انباشت شده است. برداشت ما این است که نیاز به نهادی تنظیم کننده برای تأمین قطعات وجود دارد. میرمحمدی با بیان این که مدیریت زنجیره تأمین مطلوب نبوده است، گفت: خودروسازان مجبورند پیش فروش کنند، زیرا زیان انباشته و مشکل نقدینگی دارند.

+کاهش قیمت دلار در بازار امروز

فعالان بازار ارز در معاملات امروز شاهد تداوم روند کاهشی نرخ دلار و سایر ارزها هستند. به گونه ای که در حال حاضر هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ ۲۶۴۵۵ تومان از مردم خریداری می شود و در مقابل به قیمت ۲۶۹۹۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می شود. در این میان نرخ دلار در بازار آزاد نیز با کاهش همراه شده و به رقم ۲۸۵۰۰ تومان رسیده است.

+جزئیات سهمیه فروش دلار برای انواع سفرها

برخی اخبار منتشر شده در رسانه‌ها حاکی از تغییر فرآیند تخصیص ارز مسافرتی و ایجاد سازکاری برای پرداخت ارز کشور مقصد است که براساس پیگیری‌های خبرنگار ایبِنا به هیچ عنوان صحت ندارد. یک مسئول بانک مرکزی به ایبِنا گفت: تغییری که در سرفصل سهمیه ارزهای مسافرتی ایجاد شده فقط درخصوص طبقه‌بندی نوع سفرها با هدف ساماندهی فروش ارز در صرافی‌ها بوده که اقدام جدیدی مبنی بر فروش ارز کشور مقصد نیز در این میان رخ نداده است. وی افزود: سال‌هاست روند کار به این شکل است که اگر هر مسافری ارز دیگری معادل ارز تعیین شده براساس ابلاغیه بانک مرکزی درخواست کند به او پرداخت می‌شود. درواقع تغییری در فروش ارز براساس نوع ارز کشور مقصد رخ نداده است و حسب درخواست مشتری، ارز مورد نیاز توسط صرافی به متقاضی فروخته خواهد شد که درصورت موجود بودن آن ارز در صرافی، پرداخت می‌شود. این مقام مسئول تاکید کرد: در مقررات تخصیص ارز مسافرتی، نرخ یورو اعلام می‌شود و همیشه عبارت «معادل آن به سایر ارزها» وجود دارد بنابراین تغییر جدیدی در این سرفصل نداشته‌ایم. بانک مرکزی هیچ برنامه‌ای برای تغییر فرآیند تخصیص ارز مسافرتی صرفا براساس ارز کشور مقصد ندارد و براساس ابلاغیه جدید برای سفر هوایی با ویزا ۲هزار یورو، سفر هوایی بدون ویزا ۳۰۰ یورو و سفر زمینی، ریلی و دریایی اعم از با ویزا و بدون ویزا به میزان ۳۰۰ یورو و معادل آن به سایر ارزها از سوی صرافی‌ها پرداخت می‌شود که براساس درخواست مشتری و موجود بودن آن ارز در صرافی‌ها اختصاص می‌یابد؛ در غیراینصورت به صورت یورویی و دلاری خواهد بود.

+مقام مسئول: نفع عمده ارز ۴۲۰۰ تومانی برای پردرآمد‌ها بود

سید حمید پورمحمدی معاون امور اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور در پاسخ به این سوال که «آماری از قاچاق کالاهایی که با ارز ترجیحی می‌شود وجود دارد؟» گفت: مشکل این است که این فساد پیدا نیست، وگرنه جلوی آن گرفته می‌شد. مثل تبخیر شدن است. اتفاقا این سازوکاری است که فساد را ناپیدا می‌کند، همه احساس می‌کنند مشکلی وجود ندارد. هر کاری کنید فساد با تفاوت ۵۰۰ درصد مسیر خود را پیدا می‌کند و قابل رصد نیست. مهم این است که ساختار، مسبب این کار است. رانت آن در غیرعادلانه بودن است. وقتی کالایی ۵۰۰ درصد تفاوت دارد افرادی که در دهک درآمدی ۱۰ هستند کالای ارزان به وفور در دسترس دارند هر چه بخواهند مصرف می‌کنند. اما فردی که در یک روستا کل دارایی‌اش ۱۰ تا بز است نمی‌تواند از بنزین ارزان، مابه التفاوت یارانه‌های مرغ و دارو و درمان ارزان استفاده کند. فقرا از یارانه استفاده نمی‌کنند بلکه ثروتمندان از اینها بهره‌مند می‌شوند. منابع عمومی ما به جای اینکه رانتی باشد باید برای عموم یکسان در نظرگرفته شود. الان ارز ترجیحی عمدتا نفعش برای اقشار پردرآمد استفاده می‌شود که ناعادلانه است. /فارس

+احتمال آزادسازی منابع بلوکه ایران در کره‌جنوبی و عراق

اخبار منتشر شده حاکی از این است که منابع بلوکه ایران در کره جنوبی و عراق به‌زودی آزاد می‌شود.
سخنگوی وزارت برق عراق اعلام کرده است که وزارت برق این کشور آماده پرداخت همه طلب ایران است و به‌زودی آن را به صندوق اعتباری بانک تجارت عراق واریز می‌کند. همچنین مطابق اخبار منتشر شده از مقر مذاکرات، روز گذشته «چوی جونگ کان» مقام ارشد کره‌جنوبی برای رایزنی درباره دارایی‌های بلوکه شده ایران در این کشور عازم وین پایتخت اتریش شد. همچنین روز دوشنبه خبرگزاری کره‌ای «یونهاپ» خبری مبنی بر سفر معاون وزیر امور خارجه این کشور به وین برای حل مساله دارایی‌های مسدود شده ایران در کره‌جنوبی منتشر کرد. بدهی کره‌جنوبی به ایران در ازای خرید میعانات گازی در حدود هفت میلیارد دلار برآورد می‌شود که از سال ۲۰۱۸ و به بهانه تحریم‌های آمریکا علیه ایران پرداخت نشده است.

+زمان ثبت نام نهضت ملی مسکن مجرد‌ها اعلام شد

محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: ثبت نام مردان مجرد از روز دوشنبه ۲۰ دی ماه آغاز می‌شود. وی افزود: سن ثبت نام کنندگان از ۲۵ سال به ۲۳ سال کاهش یافته است. به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، ثبت نام کنندگان مجرد در این طرح باید در هنگام تحویل واحد طبق فرم تعهد، متأهل باشند. در غیر این صورت واحد به قیمت کارشناسی روز برای متقاضیان محاسبه می‌شود. گفتنی است پیش از این محمودزاده زمان آغاز ثبت نام مردان مجرد در طرح نهضت ملی مسکن را امروز چهارشنبه ۱۵ دی ماه و سن افراد مجاز برای ثبت نام را ۲۵ سال اعلام کرده بود.

+احتمال حذف مالیات بر ارزش افزوده از پروازهای خارجی

مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها و شرکت‌ها و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری جزییات اجرای مالیات بر ارزش افزوده در قیمت بلیت هواپیما را اعلام کرد و گفت: به دلیل وجود برخی ابهامات در این زمینه، احتمال حذف مالیات بر ارزش افزوده از پروازهای خارجی وجود دارد. حسن خوشخو در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: موضوعی که در این زمینه وجود دارد، مساله مالیات بر ارزش افزوده‌ای است که شش ماه پیش از سوی مجلس تصویب شد و قرار بود از ۱۳ دی مه امسال اجرایی شود اما این قانون نیاز به دستورالعمل‌های اجرایی دارد که در جلسه دیروز با سازمان امور مالیاتی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. همچنین این ابهامات به صورت مکتوب در اختیار آن‌ها قرار گرفت و سازمان امور مالیاتی به زودی قرار است، پاسخ آن‌ها را بدهد تا بتوانیم قانون را به صورت شفاف اجرا کنیم. وی افزود: البته این ابهامات برای پروازهای داخلی کمتر و برای پروازهای خارجی بیشتر است، چرا که ممکن است پروازهای خارجی توسط ایرلاین‌های خارجی یا داخلی و با یک یا چند کانکشن به صورت مستقیم یا غیر مستقیم انجام شود و قانون باید در این زمینه مشخص باشد که در این صورت چگونه قرار است مالیات در پروازهای خارجی محاسبه و از مسافران دریافت شود.

+اتصال دستگاه‌های کارتخوان بانکی به پرونده مالیاتی

رئیس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی کشور از اتصال دستگاه‌های کارتخوان بانکی و یا درگاه‌های پرداخت الکترونیک به پرونده‌های مالیاتی با همکاری بانک مرکزی خبر داد. محمد برزگری، با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی کشور با همکاری بانک مرکزی در حال ساماندهی و تعیین تکلیف دستگاه‌های کارتخوان بانکی و درگاه‌های پرداخت الکترونیکی و اتصال آن‌ها به پرونده مالیاتی است، خاطرنشان کرد: کلیه اشخاص دارای ابزار پرداخت‌های بانکی می‌توانند با ورود به درگاه ملی خدمات الکترونیک مالیاتی به نشانی  my.tax.gov.ir فهرست تمامی دستگاه‌های کارتخوان بانکی و یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی خود را مشاهده نموده و نسبت به الصاق آن‌ها به پرونده‌های مالیاتی قبلی و یا تشکیل پرونده مالیاتی جدید اقدام نمایند. وی تاکید کرد: تمامی دستگاه‌های کارتخوان بانکی و یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی که متناظر با پرونده مالیاتی نباشند، غیرفعال خواهند شد. رئیس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی کشور تصریح کرد: بر این اساس، ضرورت دارد مودیان محترم مالیاتی با ورود به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی فوق، بخش پایانه‌های فروش، اطلاعات مذکور را مشاهده نموده و نسبت به الصاق دستگاه‌های کارتخوان بانکی و یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی خود به پرونده‌های موجود یا ایجاد پرونده جدید و یا درخواست غیرفعال سازی دستگاه‌های مطروحه اقدام نمایند.

+کدملی خریدار لوازم خانگی فعلا اخذ نمی‌شود

پازوکی رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران در مورد دریافت کد ملی از خریداران لوازم خانگی، با بیان اینکه روند تولید و عرضه کالا در سامانه جامع تجارت رهگیری می‌شود، اظهار کرد: باید تولیدکننده در زمان خروج کالا از درب کارخانه ضمن درج شناسه و کد رهگیری کالا در سامانه، اعلام کند که مقصد آن کجاست. بنکدار نیز با دریافت کالا در سامانه تجارت باید مشخصات دریافتی آن‌ها را اعلام کند. در این مسیر بنکدار محصولات را از طریق خرده فروشان به بازار عرضه می‌کند. البته در برخی از موارد فروش‌های عمده نیز صورت می‌گیرد، اما ۹۹ درصد معاملات در خرده فروشی‌ها صورت می‌گیرد. بر همین اساس خرده فروش نیز باید از خریدار کد ملی را در ازای فروش کالا دریافت کند تا زمینه ضابطه‌مند بودن چرخه تولید و توزیع کالا فراهم شود. پازوکی افزود: منتهی مردم در ارائه کد ملی خود به فروشندگان چندان راحت نبودند از این رو قرار شد فعلاً به صورت موقت یک مقدار وضعیت را تسهیل کرده و اگر خریداری کد ملی خود را ارائه نکرد، کالا تحویل وی شود زیرا وضعیت کالا از طریق سامانه جامع تجارت رهگیری شده و مشخص است که کالا عرضه شده و احتکار نشده است.

+افزایش قیمت نفت به بالای ۸۰ دلار پس از توافق اوپک

قیمت نفت به دنبال نتیجه نشست روز گذشته اوپک به بالای ۸۰ دلار در هر بشکه افزایش یافت که بالاترین رقم از ماه نوامبر به شمار می رود اما اکنون به علت اینکه سرمایه گذاران فکر می کنند افزایش ابتلا به اُمیکرون بر بازار تاثیر خواهد گذاشت قیمت ها ثابت مانده در عین حال، روند افزایشی به علت کاهش ذخایر سوخت آمریکا محدود شده است. هر بشکه نفت برنت دیشب ۱٫۰۲ دلار افزایش یافت و به بالای ۸۰ دلار رسید. اکنون با ۱۱ سنت افزایش ۸۰٫۱۱ دلار معامله می شود. قیمت نفت برنت تقریبا به سطح ۲۶ نوامبر رسیده است که در آن زمان برای نخستین بار گزارش مربوط به پیدایش سویه جدید منتشر شد و قیمت ها تقریبا ۱۰ درصد در یک روز کاهش یافت. نفت خام آمریکا نیز دیشب با ۹۱ سنت به ۷۶٫۹۹ دلار رسید و اکنون با ۵ سنت افزایش ۷۷٫۰۴ دلار فروخته می شود. به نوشته رویترز، آمریکا روز دوشنبه نزدیک به یک میلیون مورد ابتلای جدید به ویروس کرونا را گزارش کرد که بالاترین آمار روزانه بین کشورهای دیگر جهان و تقریباً دو برابر اوج قبلی کرونا در این کشور که یک هفته پیش ثبت شده بود، است. امریکن پترولیوم در اواخر روز سه شنبه گفت ذخایر بنزین آمریکا در هفته منتهی به ۳۱ دسامبر ۷٫۱ میلیون بشکه افزایش یافت. ذخایر فرآورده های نفتی نیز ۴٫۴ میلیون بشکه در این هفته افزایش یافت. اما در عین حال، اوپک پلاس توافق کردند تا برنامه افزایش روزانه ۴۰۰ هزار بشکه خود در ماه فوریه ادامه دهند. این تصمیم نشان می دهد نگرانی ها در مورد مازاد زیاد در بازار در سه ماهه نخست امسال کاهش یافته است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....