تاریخ انتشار : جمعه 17 دی 1400 - 19:49
کد خبر : 73590

گلچین اقتصادی روز… تورم

گلچین اقتصادی روز… تورم

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون نماد‌های پُر تراکنش بورس کدامند؟ اردوغان حقوق خود را در بحبوحه بحران اقتصادی، افزایش داد،

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون نماد‌های پُر تراکنش بورس کدامند؟ اردوغان حقوق خود را در بحبوحه بحران اقتصادی، افزایش داد، جدیدترین آمار مشارکت مردم نهضت ملی مسکن، افزایش قیمت مواد غذایی در جهان رکورد ده ساله زد، طلا ارزان شد و ضربه مهلک بحران قزاقستان به استخراج بیت کوین را در بر دارد.

+ادامه سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی ۲۸ درصد به تورم اضافه می‌کند

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک   ،  معاون سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد، با ادامه سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی با توجه به محدودیت منابع ارزی و اجبار دولت و بانک مرکزی به چاپ پول، ۲۸ درصد بر رقم فعلی تورم اضافه خواهد شد. پورمحمدی اظهار داشت: کاری نداریم که ادامه روند موجود از محل چاپ پول است یا جای دیگر. کالایی مثل دارو و مواد اولیه آن را وارد می‌کنیم. داروساز می‌گوید من می‌توانم آن را تولید کنم اما وقتی که با ارز ترجیحی وارد می‌کنید، تولید را نابود می‌کند. بسیاری از داروها به‌ جز استثناها می‌تواند در کشور تولید شود. به‌ جای چاپ پول، تولید را حمایت کنید.  فرض کنیم من در مقام تصمیم‌گیری باشم که نیستم و به‌عنوان کارشناس می‌گویم. دو راه جلوی پای ماست: یک اینکه ادامه دادن مسیر موجود به افزایش پایه پولی منجر شود که نتیجه آن تورم است و طبق آمارها با ادامه این سیاست، ۲۸ درصد به تورم اضافه می‌شود. سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی،‌ وزارت اقتصاد و مرکز پژوهش‌های مجلس مدل را یکسان کردند، اگر ارز ترجیحی از محل پایه پولی تامین شود، ۲۸ درصد به تورم اضافه می‌شود و می‌گوییم که این راه که می‌رویم به ترکستان است؛ اما باید همه ملاحظات را در نظر گرفت.

پورمحمدی افزود: تکرار می‌کنم، تورم ناشی از اجرا نشدن اصلاح ارز ترجیحی با فرض تامین مابه‌التفاوت از محل پایه پولی ۲۸ درصد است. مهم این است پول ارز را از کجا بیاورید اگر ارز به اندازه کافی وجود داشته باشد و قیمت‌ها سرکوب شود، قیمت‌ها افزایش نمی‌یابد اما باید سؤال شود که آیا منابع ارزی کافی داریم؟ باید تصمیم بگیریم که کدام روش درست است. آن چیزی که در آمارهای بانک مرکزی می‌بینم این است که پایه پولی از محل افزایش خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی بالا می‌رود. واقعا بانک مرکزی در شرایط تحریمی ارز جمع می‌کند؟ نه، تحت فشار ارز می‌خرد و به نرخ ۴۲۰۰ تومان به واردکننده می‌دهد.

+نمادهای پُر تراکنش بورس کدامند؟

در پنج روز معاملاتی این هفته بورس، نمادهای گروه دارویی برکت (برکت)، ملی صنایع مس ایران (فملی)، ایران خودرو (خودرو)، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) و پالایش نفت بندرعباس (شبندر)، معدنی دماوند (کدما) و ملی صنایع مس ایران (فملی) در گروه نمادهای پُر تراکنش قرار داشتند.

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات هفته‌ای که گذشت (چهارشنبه- ۱۵ دی) با ٣۴ هزار واحد کاهش نسبت به هفته قبل، به عدد یک‌ میلیون و ۳۶۳ هزار واحد رسید؛ بنابراین، افت شاخص کل در هفته جاری معادل ۲.۴ درصد بود. شاخص کل در پایان روز چهارشنبه هفته گذشته (۸ دی ماه) در حالی با رقم یک میلیون و ۳۹۷ هزار واحد به معاملات خود پایان داد که این رقم در (۱۵ دی ماه) به یک‌ میلیون و ۳۶۳ هزار واحد رسید. شاخص کل (هم‌وزن) در پایان هفته گذشته ۳۶۸ هزار و ۹۹ واحد بود که در هفته جاری این عدد به ۳۵۹ هزار و ۴۷۱ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) از ۲۳۱ هزار و ۴۹۵ واحد به عدد ۲۲۶ هزار و ۴۳ واحد رسید.

اردوغان حقوق خود را در بحبوحه بحران اقتصادی، افزایش داد

در بحبوحه بحران اقتصادی، تورم و فقر گسترده در جامعه کارگری و قشر آسیب‌پذیر ترکیه، رسانه‌های این کشور از افزایش نجومی حقوق «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه خبر دادند. پایگاه خبری «دُوار» مستقر در استانبول روز چهارشنبه گزارش داد که حقوق ماهانه اردوغان از محل ریاست جمهوری ترکیه، در سال جدید میلادی با ۱۴.۴ درصد افزایش از ۸۸ هزار لیر به ۱۰۰ هزار و ۷۵۰ لیر رسیده است. بر اساس این گزارش، پیش بینی می‌شود که حقوق رئیس جمهور ترکیه در سال ۲۰۲۳ به ۱۱۹ هزار لیر و در سال بعد از آن به ۱۳۱ هزار لیر افزایش پیدا کند. به نوشته این پایگاه خبری، دولت ترکیه دستور داده به بهانه افزایش نرخ تورم طی ماه‌های اخیر در این کشور، دستمزد مقامات دولتی در سال ۲۰۲۲  نیزافزایش یابد. دُوار نوشت: «حداقل دستمزد مقام‌های دولتی در سال ۲۰۲۲، شاهد افزایش ۵۰ درصدی است، در حالی که دستمزد کارمندان دولت ۳۰.۵ درصد و بازنشستگان ۲۵.۴۸ درصد افزایش می‌یابد.»
بر اساس تحقیق کنفدراسیون اتحادیه‌های کارگری مترقی ترکیه (DİSK) تقریباً نیمی از کارگران این کشور حقوق ماهانه‌ای معادل یا نزدیک به حداقل دستمزد دریافت می‌کنند. واحد پول ترکیه در واپسین هفته‌ها سال گذشته میلادی، ۴۴ درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داد. ارزش واحد ملی پول ترکیه (لیر) در برابر دلار، در پی تنش‌زایی اخیر دولت اردوغان با کشورهای اروپایی و آمریکا، در سراشیبی سقوط قرار گرفته و بر اساس گزارش‌ها امروز در سطح ۱۳.۷۱ لیر در برابر یک دلار قرار دارد.

+جدیدترین آمار مشارکت مردم نهضت ملی مسکن

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با اعلام اینکه بیش از ۲میلیون و ۵۰۶ هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن مشارکت داشتند، گفت: ثبت‌نام برای شهرهایی که دو ماه از زمان آنها گذشته به اتمام رسیده است.

+مجردها بدون تاهل هم در نهضت ملی مسکن خانه‌دار می‌شوند

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: بر این اساس در دوره جدید ثبت‌نام، آقایان مجرد بالای ۲۳ سال می‌توانند از دوشنبه هفته آینده ۲۰ دی‌ماه اقدام به ثبت‌نام در سامانه نهضت ملی مسکن (ثمن) کنند. به گزارش تسنیم، گرچه تاهل یکی از شروط اصلی در زمان تحویل واحد‌های نهضت ملی مسکن به آقایان مجرد است، این متقاضیان در صورتیکه در زمان مقرر متاهل نشوند می‌توانند واحد‌های طرح مذکور را تحویل بگیرند، البته با قیمت روز. محمود‌زاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه در این‌باره گفته است: در صورتی که متقاضیان در موعد تحویل متأهل نشده باشند، تمام تسهیلات و تخفیفات در نظر گرفته‌ شده برای آن‌ها حذف و واحد مسکونی به‌قیمت روز تحویل می‌شود. وی توضیح داد: در صورتی که مجرد‌ها در زمان تحویل، متاهل نشده باشند، علاوه بر هزینه زمین هزینه ساخت و ساز، تمام تخفیفات مربوط به پروانه ساختمانی، تسهیلات، مالیات و … حذف و تمام زینه‌های مربوط به واحد مسکونی بر اساس قیمت روز محاسبه و از متقاضیان مجرد دریافت خواهد شد.

+مظنه خرید و فروش وام چقدر است؟

ایرنا: وام‌یابی رایگان، وامیران، آسان وام، ایران وام، دیجی‌وام، وام‌یابی، وام فوری، وام چی و غیره شرکت‌ها، وب سایت‌ها اسامی مشهور در بازار سیاه خرید و فروش وام هستند. در این سایت‌ها انواع وام‌های بانکی همچون ازدواج، جانبازی، کارمندی، خودرو و مسکن با مبالغ مختلف موجود است. البته در این سایت‌ها ضامن کارمند رسمی، ضامن با جواز کسب و غیره نیز وجود دارد. همانطور که ذکر شد در این سایت‌ها، انواع وام‌ با مبالغ مختلف خرید و فروش می‌شود؛ از وام‌های کمتر از یکصد میلیون تا وام‌های میلیاردی برای انجام امور کوچک یا سرمایه‌گذاری‌های بزرگ.

طی تماس ایرنا با برخی فروشندگان وام مشخص شد، قیمت‌های فروش وام‌های مختلف متفاوت است. در این معاملات، وام‌های ازدواج ۷۰ میلیون تومانی به نرخ ۲۵ میلیون تومان و وام‌های ۱۰۰ میلیونی ازدواج هم با نرخ ۳۰ میلیون تومان فروخته می‌شود. در برخی دیگر از موارد، افرادی که در بانک‌ها گردش مالی خوبی دارند امتیاز وام خود را به متقاضیان می‌فروشند. در این مورد ۲۰ تا ۲۵ درصد وام توسط خریدار به فردی که امتیاز وام را واگذار می‌کند، پرداخت می‌شود. همچنین وام‌های قرض‌الحسنه بانک‌ها نیز به طور معمول با قیمت‌های توافقی فروخته می‌شود.

ضربه مهلک بحران قزاقستان به استخراج بیت کوین

مرکز فایننس آلترنیتیو کمبریج اعلام کرد پس از این که چین به مقابله گسترده با فعالیت های استخراج رمزارز پرداخت، قزاقستان سال میلادی گذشته به دومین مرکز بزرگ استخراج بیت کوین در جهان پس از آمریکا تبدیل شد. روسیه روز پنجشنبه نیروهایی را برای کمک به مهار ناآرامی ها به قزاقستان اعزام کرد. پلیس می گوید ده ها آشوبگر در شهر آلماتی کشته شده‌اند، در حالی تلویزیون دولتی اعلام کرد سیزده عضو نیروهای امنیتی کشته شده اند. اینترنت روز چهارشنبه در سراسر قزاقستان قطع شد. این اقدام احتمالا مانع از آن شد که ماینرها به شبکه بیت کوین دسترسی پیدا کنند. بیت کوین و رمزارزهای دیگر توسط رایانه‌های قدرتمندی استخراج می‌شوند که معمولا در دیتاسنترهایی در نقاط مختلف جهان قرار دارند و در یک پروسه انرژی برای حل معادلات ریاضی پیچیده تلاش می کنند.

طبق جدیدترین آمار که مربوط به اوت سال ۲۰۲۱ است، قزاقستان در ۱۸ درصد از هش ریت جهانی  (واژه صنعتی مورد استفاده برای توصیف قدرت رایانشی ماینرها) سهم دارد. در آوریل پیش از این که سرکوبی استخراج بیت کوین در چین آغاز شود، این رقم تنها هشت درصد بود.  طبق آمار شرکت استخراج رمزارز BTC.com، هش ریت مراکز استخراج رمزارز شامل AntPool و F۲Pool روز پنجشنبه حدود ۱۴ درصد نسبت به سطحی که اواخر روز سه شنبه داشت، کاهش پیدا کرد. با این حال، افت نرخ هش ریت از قیمت بین کوین پشتیبانی نکرد. به دنبال افزایش تقاضای سرمایه گذاران برای دارایی های پرریسک که تحت تاثیر سیاست بانک مرکزی آمریکا برای افزایش سریعتر نرخ های بهره روی داد، نرخ بیت کوین روز پنجشنبه به پایین ۴۳ هزار دلار سقوط کرد و رکورد پایین جدیدی را آزمود. هر چه تعداد ماینرها در شبکه بیشتر باشد، به میزان نیروی رایانشی بیشتری برای استخراج بیت کوین جدید نیاز است. کاهش هش ریت در صورت کاهش شمار ماینرها در شبکه، تولید سکه جدید را برای ماینرهای دیگری که در شبکه حضور دارند، راحتتر می کند. مزارع استخراج رمزارز قزاقستان عموما نیروی خود را با استفاده از برق تولید نیروگاه های زغال سوز تامین می کنند که به همراه معادن زغال سنگ تامین کننده خوراک آنها به دردسری برای مقامات در پروسه کربن زدایی از اقتصاد تبدیل شده اند. دولت قزاقستان سال گذشته وعده داد ابتدا به برخورد با ماینرهایی خواهد پرداخت که احتمالا دو برابر ماینرهای مجاز برق مصرف می کنند. وزارت نیروی قزاقستان سال گذشته اعلام کرد، استخراج غیرمجاز رمزارز حداکثر ۱.۲ گیگاوات نیرو مصرف می کنند که به همراه ۶۰۰ مگاوات برق مصرفی ماینرهای مجاز، حدود هشت درصد از کل ظرفیت تولید نیروی قزاقستان به حساب می آید. بر اساس گزارش رویترز، اعتراضات در قزاقستان در نواحی غربی این کشور به دنبال افزایش قیمت سوخت در روز سال نو آغاز شد.

خیز طلای سیاه برای شکستن رکورد قیمت‌ها

قیمت نفت بعد از جلسه هفته گذشته اوپک پلاس و تاکید اعضای آن بر ادامه اجرای توافق کاهش تولید نفت، با رشد قیمت همراه شد و حالا انتظار می‌رود در روزهای آینده، رکورد قیمت نفت را در چند سال اخیر بشکند.

کرونا شاید بیشترین آسیب را به صنعت نفت وارد کرد. این آسیب آنچنان عمیق بود که در ماه‌های ابتدایی شیوع کرونا در جهان، قیمت نفت برای نخستین بار در تاریخ منفی شد و تولیدکنندگان به جای آنکه پولی بابت فروش نفت دریافت کنند، حاضر به پرداخت مبلغی برای رهایی از شر نفت تولیدشده بودند. با این حال، توافق کاهش تولید نفت که از بهار سال ۲۰۲۰ میلادی توسط کشورهای عضو اوپک پلاس اجرایی شد و ۹.۷ میلیون بشکه از تولید نفت را از بازارهای جهانی خارج کرد، به تدریج قیمت‌ها را افزایش داد تا آنجا که به فاصله کمتر از دو سال، قیمت نفتی که به زیر ۲۰ دلار در هر بشکه سقوط کرده بود، حالا با کنترل نسبی کرونا و البته تداوم کاهش عرضه در بازار، به فکر رکورد شکنی قیمت ها در چند سال اخیر است و حتی برخی کارشناسان از قیمت نفت سه رقمی صحبت می کنند.

خوشبینی به افزایش تقاضا و ادامه محدودیت عرضه نفت باعث شد تا قیمت نفت سال جدید میلادی را با رشد قیمت آغاز کند. امروز نیز در آخرین روز از معاملات هفتگی نفت، نفت برنت رشدی بیش از یک درصد را تجربه کرد و به ۸۲ دلار و ۸۵ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت البته در هفته های گذشته یک بار قیمت ۸۵ دلار را لمس کرد اما نتوانست در آن قیمت بماند. حالا اما به نظر می رسد شیب ملایم افزایش قیمت نفت می تواند به رشد معقول قیمت ها در بازار کمک کند. نفت شاخص آمریکا نیز با ۱.۱ درصد افزایش قیمت به ۸۰ دلار و ۳۵ سنت در هر بشکه رسید.

افزایش قیمت مواد غذایی در جهان رکورد ۱۰ ساله زد

شاخص قیمت غذای سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) که قیمت عمده کالاهای غذایی مبادله شده در سطح جهانی را دنبال می کند، در سال ۲۰۲۱ به ۱۲۵.۷ واحد رسید که بالاترین سطح از زمان ثبت رکورد ۱۳۱.۹ واحد در سال ۲۰۱۱ بود.

طلا ارزان شد

قیمت طلا پس از ریزش سنگین شب گذشته، در معاملات روز جمعه بازار جهانی در آستانه انتشار گزارش اشتغال ماهانه آمریکا ثابت بود اما به سوی ثبت بزرگترین کاهش هفتگی در بیش از یک ماه اخیر پیش می رود. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری پس از دو روز کاهش متوالی، با ۰.۱ درصد افزایش، به ۱۷۹۰ دلار و ۹۰ سنت رسید، با این حال از ابتدای هفته جاری تاکنون حدود ۲ درصد کاهش نشان می دهد. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۲ درصد افزایش، به ۱۷۹۲ دلار و ۶۰ سنت رسید. بهای معاملات این بازار روز پنج شنبه ۳۵ دلار و ۹۰ سنت معادل دو درصد کاهش یافت و در ۱۷۸۹ دلار و ۲۰ سنت بسته شد.

بیت کوین ۷ درصد ریخت

به نقل از کوین مارکت کپ، در معاملات امروز بازار جهانی ارزهای مجازی قیمت‌بیت‌کوین ۷ درصد ریخت و به ۴۳ هزار و ۱۳۸ دلار رسید. این قیمت نسبت به هفته پیش هم ۸ درصد پایین‌تر بوده و با این حساب ارزش کل بازار جهانی بیت کوین ۸۱۶ میلیارد دلار کاهش یافته است. در ۲۴ ساعت گذشته همچنین ۹۹۹ هزار بیت کوین به ارزش ۴۳ میلیارد دلار در بازار جهانی جابه‌جا شده و تعداد کل بیت کوین های موجود در بازار هم امروز به هجده میلیون و ۹۲۱ هزار و ۳۱۲ عدد رسید. اتریوم هم به عنوان دومین ارز بازار امروز ۱۰ درصد سقوط کرد و به ۳۴۳۸ دلار رسید. یکی دیگر از ارزهای مطرح بازار که امروز افت قابل توجهی را تجربه کرد باینانس کوین بود و با ۸.۳ درصد کاهش قیمت هم اکنون ۴۶۹ دلار خرید و فروش می‌شوند. سولانا یکی دیگر از ارزهایی بود که در بازار امروز بیشترین سقوط را تجربه کرد و با یازده و نیم درصد سقوط به قیمت ۱۴۹ دلار رسید. قیمت کاردانو هم ۹ درصد پایین آمد و ۱.۲۲ دلار خرید و فروش میشود. به طور کلی امروز ارزش کل بازار جهانی ارزهای مجازی هم ۸ درصد پایین آمد و به ۲ هزار و ۵۳ میلیارد دلار عقب نشینی کرد. در ۲۴ ساعت گذشته همچنین ۱۳۱ میلیارد دلار و در بازار جهانی ارزهای مجازی پول جابه‌جا شده و تعداد کل ارزهای مجازی جهان هم به ۱۶ هزار ۴۶۹ نوع رسیده است.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....