تاریخ انتشار : چهارشنبه 19 آبان 1400 - 21:00
کد خبر : 66512

گلچین اقتصادی روز…تداوم سبزپوشی بورس

گلچین اقتصادی روز…تداوم سبزپوشی بورس

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون تداوم سبزپوشی بورس در آخرین روز هفته، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ قیمت دلار در

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون تداوم سبزپوشی بورس در آخرین روز هفته، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ قیمت دلار در صرافی‌های بانکی اعلام شد، دومین افت متوالی دلار در بازار جهانی، تحویل بودجه شرکت‌های دولتی به مجلس، هشدار عربستان درباره کاهش ظرفیت مازاد تولید نفت و نگرانی مدیر بانک مرکزی آمریکا از قیمت مسکن را در بر دارد.

 

+تداوم سبزپوشی بورس در آخرین روز هفته

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک  ،  در حالی که روز گذشته، شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۱۳۲۹۸ واحدی معادل ۰.۹۳ درصد به یک میلیون و ۴۴۷ هزار و ۶۷۶ واحد رسید، حال در معاملات امروز و در لحظه انتشار این پیمانه، نماگر کل بورس با رشد ۴۲۰۰ واحدی همراه شده است.

+پیش بینی رشد ۲۵ درصدی بورس تا پایان سال

محسن خلیلی، تحلیلگر بازار سرمایه درمورد وضعیت بازار سرمایه در کوتاه مدت توضیح داد: کمتر از شش ماه دیگر سال مالی تمام می شود و سود شرکت ها خوب است. p/s  در دل شرکت ها باقی می‌ماند که سال بعد تقسیم می‌کنند و با سود سال بعد دوباره P/E  می‌گیرند. از آنجایی که میانگین P/E شرکت های اصلی و شاخص ساز است، حدود ۱۵ تا ۲۵ درصد تا فصل مجامع از محل P/S  بازدهی خواهیم داشت؛ بنابراین، اگر تا مجامع تغییری در سایر متغیرهای اقتصادی رخ ندهد، بازار حداقل بین ۱۵ تا ۲۵ درصد رشد دارد که نسبت به اوراقی که سود یک ساله ۲۰ درصدی دارند، جذاب تر است. /ایسنا

+ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۱۳ میلیون و ۵۷ هزار و ۶۰۳ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۰.۸ درصد معادل ۱۰۶ هزار و ۱۵۹ تومان افزایش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۷ میلیون و ۸۳۴ هزار و ۵۶۱ تومان رسیده است.

ارزش سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی چقدر شد؟ | سهام عدالت ۱۳ میلیونی شد

+قیمت دلار در صرافی های بانکی اعلام شد

بر اساس جدیدترین نرخ‌های اعلام شده در صرافی‌های بانکی سطح کشور، هر اسکناس دلار آمریکا در حال حاضر به نرخ ۲۷۰۴۱ تومان از مردم خریداری می‌شود و در مقابل به قیمت ۲۷۵۸۷ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود.

دومین افت متوالی دلار در بازار جهانی

ارزش دلار مقابل بیشتر رقبایش کاهش پیدا کرد. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۰۵ درصد کاهش نسبت به روز گذشته، در سطح ۹۳.۹۶۸ واحد بسته شد.

+همتی نگران حذف دلار ۴۲۰۰ شد

عبدالناصر همتی، رئیس اسبق بانک مرکزی درخصوص حذف ارز ترجیحی نوشت: در صورت حذف ارز ترجیحی نهاده‌های ذرت، کنجاله، جو و روغن، مبنای محاسبه قیمت آن‌ها و خصوصاً محصولات نهایی این نهاده ها، یعنی مرغ، تخم مرغ، شیر ولبنیات با چه نرخ ارزی خواهد بود؟ درحال حاضر بین نرخ ارز بازار آزاد و نرخ ارز سامانه نیما چیزی حدود ۲۰ درصد اختلاف است، تاثیر این اختلاف در قیمت محصولات نهایی آن‌ها در بازار چگونه کنترل خواهد شد؟ تاثیر نوسانات آتی نرخ ارز در بازار آزاد بر قیمت روزانه مرغ و شیر و لبنیات چگونه کنترل خواهد شد؟ آمار‌ها نشان از وضعیت نگران کننده حذف این کالا‌های مهم از سبد مصرفی خانوار‌ها داد، آیا حذف ارز ترجیحی این مشکل را شدیدتر نخواهد کرد؟

وی تاکید کرد: مهمترین مساله، نحوه جبران و میزان پرداخت مابه التفاوت به مردم است. اولا مابه التفاوت به چه گروه‌هایی از مردم پرداخت می‌شود؟ آیا بر اساس آنچه گفته می‌شود با پرداخت به چهل میلیون نفر مقصود حاصل می‌شود؟ آیا اطلاعات و آمار دقیق از جامعه هدف مورد حمایت وجود دارد؟ آیا جبران به صورت یارانه نقدی خواهد بود یا کارت خرید کالایی؟ توجه شود که هرگونه نقص سیستم تأمین یارانه کالایی می‌تواند اجرای طرح را با شکست روبه رو کند. اگر هم نقدی پرداخت می شود، آیا در موارد هزینه کرد آن انحراف ایجاد نمی‌شود؟ /جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید

+خبر خوش رستم قاسمی برای آقایان مجرد

وزیر راه و شهرسازی گفت: دوشنبه هفته آینده تصویب خواهیم کرد که ثبت نام آقایان مجرد در سامانه ملی مسکن قانونی شود اما مجردها از امروز می توانند اقدام کنند.

رستم قاسمی در حاشیه سیزدهمین همایش ملی قیر، آسفالت و ماشین آلات در جمع خبرنگاران با اشاره به اقدامات انجام شده برای ثبت‌نام مجردها در نهضت ملی مسکن گفت: بر اساس قانون فعلی که اکنون مبنای کار است، خانم‌های مجرد بالای ۳۵ و زنان مجرد سرپرست خانواده، می‌توانند برای دریافت واحدهای مسکونی ثبت نام کنند. اما بر اساس توافقی که با دولت و شخص آقای رییس جمهور شده است، و دوشنبه آینده در جلسه‌ای بررسی و یقینا مصوبه‌ خواهد شد، بنا داریم امکانی را فراهم کنیم که مجردها در طرح ثبت‌نام کرده و هنگام تحویل مسکن ازدواج خود را ثابت کنند. طبیعتا در کشور ما آقایان مسئول تامین خانه هستند؛ بنابرای، منهای خانم‌های مجرد بالای ۳۵ سال و زنان سرپرست خانوار، این ثبت‌نام شامل آقایان است. برای هر واحد در منطقه‌ای مانند تهران ۴۵۰ میلیون تومان تسهیلات پیش‌بینی شده است. بازگشت این تسهیلات بیست ساله بوده و  فرصت بسیار خوبی است. همچنین تیمی از وزارت راه و شهرسازی، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد در حال کار هستند تا طرحی ارائه کنند که بر اساس آن، بازپرداخت اقساط به صورت پلکانی انجام شده و قسط نسبتی از درآمد خانوار باشد.

+تحویل بودجه شرکت‌های دولتی به مجلس

مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: بودجه شرکت‌های دولتی دقیقاً در همان تاریخی که باید به مجلس ارائه می‌شد، یعنی تا پانزدهم آبان ماه به نمایندگان تقدیم شد. با توجه به تغییر ساختاری که در بودجه سال ۱۴۰۱ داریم، تلاش می‌کنیم اصل بودجه را نیز تا ۱۵ آذرماه به مجلس تحویل دهیم. وی در خصوص تغییر ساختار بودجه گفت: شیوه تنظیم بودجه کاملاً متفاوت شده و تلاش کرده‌ایم تا منابع موثر عمل کنند. همچنین شاخص‌های کلان کشور از ماه‌های اول مورد حمایت قرار می‌گیرد و رصد خواهند شد؛ ضمن اینکه کل بودجه قابل پاسخگویی خواهد بود. در بودجه سال ۱۴۰۱ تلاش شده تا هم تکالیف و وظایف داشته باشیم و هم تفویض اختیار و در عین حال منابع لازم را در اختیار کسانی که اختیار دارند، قرار می‌دهیم تا در عمل در خصوص برنامه‌های که با آن‌ها توافق می‌کنیم پاسخگو باشد.

هشدار عربستان درباره کاهش ظرفیت مازاد تولید نفت

امین ناصر مدیرعامل آرامکوی سعودی در مجمع مدیریت جهانی نیک کی گفت: ظرفیت مازاد تولید صنعت نفت که در حال حاضر سه تا چهار میلیون بشکه در روز است، اندکی راحتی خیال برای بازار ایجاد می کند اما نگرانی من این است که ظرفیت مذکور ممکن است کاهش پیدا کند، به خصوص سال آینده که انتظار می رود تقاضا رشد بیشتری پیدا کند. مدیرعامل بزرگترین شرکت صادرکننده نفت جهان گفت: افزایش پیش بینی شده تقاضا برای سوخت جت که همچنان ضعیفتر از روند بهبود تقاضا برای سوختهای دیگر است، همه ظرفیت مازاد تولید را حذف خواهد کرد. ظرفیت مازاد تولید اندک در بحبوحه کمبود سرمایه گذاری در نفت و گاز باید مایه نگرانی عظیم برای بازار باشد. ناصر اظهار کرد: توسعه ظرفیت در صنعت ما حدود پنج تا هفت سال زمان می برد و سرمایه گذاری کافی در جهان برای افزایش ظرفیت وجود ندارد و این مایه نگرانی عظیمی است. این مقام ارشد آرامکو برنامه این شرکت برای افزایش ظرفیت تولید از ۱۲ میلیون بشکه در روز به ۱۳ میلیون بشکه تا سال ۲۰۲۷ را تایید و تاکید کرد که تقاضا برای نفت و گاز در دهه های آینده مطلوب خواهد ماند. انرژی تجدیدپذیر هنوز نمی تواند نیازهای انرژی جهان را تامین کند. وی این دیدگاه آرامکو که تقاضای جهانی برای نفت تا اوایل سال آینده از مرز ۱۰۰ میلیون بشکه در روز عبور خواهد کرد، مجددا تکرار کرد.

بازار انرژی اروپا با آشفتگی مواجه شد

روسیه روز دوشنبه (۱۷ آبان‌ماه) همسو با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری این کشور برای عرضه بیشتر گاز به اروپا اقدامی انجام نداد و این مساله نگرانی اروپا از کمبود عرضه، قیمت‌های بالا و وابستگی به انرژی مسکو را با نزدیک شدن به زمستان تشدید کرد. از نشانه‌های این نگرانی‌ها این بود که قیمت شاخص گاز تی‌تی‌اف هلند – شاخص گاز اروپا – برای ماه دسامبر در ساعت‌های اولیه معاملات روز دوشنبه (۱۷ آبان‌ماه) ۱۰ درصد افزایش یافت و سپس اندکی کاهش یافت. روسیه یک‌سوم گاز مورد نیاز اروپا را تأمین می‌کند و افزایش قیمت گاز تک‌محموله‌ای مستقیم خانوارها و مشاغل را تحت تأثیر قرار می‌دهد. برخی سیاستمداران اروپایی نگران هستند که مسکو از این شرایط برای اهداف سیاسی استفاده کند و روسیه را به دستکاری بازار برای بالا بردن قیمت‌ها متهم کرده‌اند، روسیه این موضوع را رد کرده است.

+هیچ اوراقی از ابتدای مهرماه توسط دولت منتشر و عرضه نشده است

وزارت امور اقتصادی و دارایی در اطلاعیه‌ای در واکنش به طرح برخی مباحث در فضای عمومی مبنی بر «اثر انتشار مبلغ قابل توجهی اوراق مالی اسلامی بر شاخص بازار سهام»، اعلام‌ کرد: از ابتدای مهرماه امسال هیچ اوراقی از سوی دولت منتشر و عرضه نشده است. آخرین عرضه اوراق دولت در سی ام شهریور ۱۴۰۰ برگزار و از ابتدای مهرماه سال جاری اوراقی از سوی دولت منتشر و عرضه نشده است. همچنین در هفت ماهه ابتدایی امسال در ازای دریافت مبلغ ۴۴۱ هزار و ۴۸۱ میلیارد ریال بابت فروش شش ماهه نخست سال جاری اوراق مالی اسلامی، مبلغ ۴۶۸ هزار و ۷۹۸ میلیارد ریال برای تسویه اصل و سود اوراق مذکور از سوی خزانه‌داری کل کشور پرداخت شده است.

+قیمت اقلام خوراکی به صورت روزانه اعلام می‌شود؛ مردم نظارت کنند!

بر اساس تصمیم ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مقرر شد وزارت جهادکشاورزی به صورت روزانه قیمت اقلام خوراکی را از طریق رسانه‌ها اعلام کند و مردم و مصرف‌کنندگان نیز با خرید اقلام به قیمت اعلام شده، راسا بر نرخ‌ها نظارت کنند و با هرگونه تخلف برخورد شود. /پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری

نگرانی مدیر بانک مرکزی آمریکا از قیمت مسکن

اسپوتنیک: میشل بومان مدیر ارشد فدرال رزرو با ابراز نگرانی نسبت به افزایش مداوم قیمت مسکن در آمریکا گفته است با پیشی گرفتن تقاضا بر عرضه در بخش مسکن، تورم می تواند سرکش تر و مهار آن سخت تر شود. وی با بیان اینکه شاهد اختلالات کم سابقه ای در بخش مسکن هستیم افزود: در کوتاه مدت انتظار دارم، روند قیمت ها همچنان صعودی باشد. میزان فروش خانه های جدید آمریکا تا پایان ماه سپتامبر نسبت به ماه قبل ۱۴ درصد افزایش پیدا کرده و تقاضا برای خرید مسکن کماکان رو به افزایش است. از جمله دلایل اصلی این افزایش قابل توجه تقاضا، رسیدن نرخ بهره وام مسکن به کمترین سطح تاریخی خود بوده که برای بسیاری از خانواده ها مانند یک فرصت طلایی عمل کرده است. طبق اعلام مرکز آمار آمریکا، تا پایان ماه جولای متوسط قیمت مسکن در این کشور به ۳۵۹ هزار دلار رسید که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش قابل توجه ۱۷.۸ درصدی داشته است. این رقم برای ۲۰ شهر بزرگ آمریکا از متوسط کشوری هم بالاتر و معادل ۱۹.۷ درصد بوده است.

ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی چقدر شد؟

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۲۸۲۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۰.۶ درصد کمتر شده است. در حال حاضر ۴۵ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۷ درصد در اختیار اتریوم است. بیت کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.

به روز رسانی قیمت ارزهای دیجیتالی (تا ساعت ۱۷ بعد از ظهر به وقت شرقی)

این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است.

۱- بیت کوین

قیمت: ۶۶ هزار و ۵۲۳.۰۶ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۹ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۴.۶۲ درصد افزایش

۲- اتریوم

قیمت: ۴۷۳۰.۹۵ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۷۹ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۴.۷۶ درصد افزایش

۳- بایننس کوین

قیمت: ۶۳۳.۵۷ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۸۶ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۲.۶۴ درصد افزایش

۴- سولانا

قیمت: ۲۴۰.۳۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۸۹ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۱.۹۸ درصد افزایش

۵- تتر

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۱ درصد کاهش

۶- کاردانو

قیمت: ۲.۲۹ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۸.۹۵ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۵.۷۹ درصد افزایش

۷- ریپل

قیمت: ۱.۲۵ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۸۳ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۹.۷۸ درصد افزایش

۸- پولکا دوت

قیمت: ۵۰.۸۵ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۴.۸۴ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲.۲۵ درصد افزایش

۹- دوج کوین

قیمت: ۰.۲۷۴ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۳۵ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۱۶ درصد افزایش

۱۰ – یو اس دی کوین

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۱ درصد کاهش

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....