تاریخ انتشار : سه شنبه 25 آبان 1400 - 20:30
کد خبر : 67241

گلچین اقتصادی روز…بورس بازهم منفی

گلچین اقتصادی روز…بورس بازهم منفی

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس باز هم منفی است، افزایش انتقال گاز طبیعی روسیه به آلمان، کشف محموله بزرگ

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس باز هم منفی است، افزایش انتقال گاز طبیعی روسیه به آلمان، کشف محموله بزرگ قاچاق مبلمان توسط گمرک، بانک‌ها ۳۷ میلیون متر مربع خانه خالی دارند، کیفیت وانت‌های تولید داخل در مهرماه چگونه بود؟ و تمدید مهلت ثبت نام در نهضت ملی مسکن را در بر دارد.

+بورس بازهم منفی است

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک  ، در حالی که روز گذشته، شاخص کل با کاهش ۲۶ هزار و ۱۷۴ واحدی به عدد یک میلیون و ۴۱۶ هزار واحد رسید، حال در معاملات امروز نیز این روند ادامه دار شده است، به گونه ای که در لحظه انتشار این پیمانه، نماگر کل بورس با افت ۴۷۶۱ واحدی مواجه است.

+ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۱۲ میلیون و ۲۳۹ هزار و ۵۴۰ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۳ درصد معادل ۳۷۹ هزار و ۴۵۲ تومان کاهش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۷ میلیون و ۳۴۳ هزار و ۷۲۴ تومان رسیده است.

سهام عدالت در سراشیبی سقوط |  چرا ارزش سهام عدالت کاهش یافته است؟

+رئیس اتاق تهران: یارانه‌ها گنج قارون را هم می‌بلعد

مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: با ادامه پرداخت ارز ترجیحی، علاوه بر ایجاد فساد، رانت و قاچاق، منابع کشور اگر گنج قارون هم باشد، روزی به پایان می‌رسد. وی با اشاره به اینکه دولت لایحه دو فوریتی خود درباره ارز ترجیحی را ۱۹ آبان به مجلس ارسال کرد، گفت: در این لایحه دولت افزایش سقف ارز ترجیحی از ۸ میلیارد دلار به ۱۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار و فروش ارز به صورت آزاد و برای جبران، کمک مستقیم یا اعتباری به خانواده‌ها را پیشنهاد کرده بود، اما مجلس آن را رد کرد و این امر را در اختیار دولت دانست.
خوانساری افزود: در بودجه سال گذشته ۱۰ میلیارد دلار به واردات کالا‌های اساسی اختصاص یافت که ۵ میلیارد دلار از محل فروش نفت و ۵ میلیارد دلار دیگر از محل وجوه بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی تامین شده است که با احتساب مابه‌التفاوت ارز ۴۲۰۰ تومانی تا ارز ۲۲ هزار تومانی سامانه‌نیما، حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض شده که افزایش پایه پولی را در پی داشته است. سال ۹۹ در مقایسه با سال ۹۸ هزار هزار میلیارد تومان افزایش نقدینگی داشتیم که از این میزان ۷۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش نقدینگی از محل ارز ترجیحی اتفاق افتاده است.
رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: دولت نرخ خرید تضمینی گندم را حدود ۷ هزار تومان به ازای هر کیلو تعیین کرده، اما آرد را کیلویی ۶۰۰ تومان در اختیار نانوایی‌ها قرار می‌دهد؛ یعنی ۶۴۰۰ تومان به ازای هر کیلو از این محل یارانه پرداخت می‌شود. همچنین قیمت هر کیلووات برق برای دولت ۲ تا ۳ هزار تومان تمام می‌شود، اما آن را کیلوواتی ۲۰۰ تومان به مردم می‌فروشد. خوانساری افزود: سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار یارانه انرژی در ایران پرداخت می‌شود که اگر یارانه‌های ریالی را نیز به آن اضافه کنیم این میزان یارانه به نوعی آفت اقتصاد است؛ بنابراین، تلاش همه ما به ویژه دولت و مجلس باید حل این مشکل باشد.

+پیشنهاد یک نماینده مجلس برای جلوگیری از ایجاد بحران گازی

عضو کمیسیون انرژی مجلس، راهکار جلوگیری از قطعی گاز در سال‌های آینده را کلید زدن پروژه‌های فشارافزایی گاز پارس جنوبی با استفاده از درآمد سرشار شرکت‌ها و هلدینگ‌های بزرگ پتروشیمی دانست.

مالک شریعتی نیاسر در گفت‌وگو با خانه ملت پیشنهاد خود را برای جلوگیری از افت فشار گاز پارس جنوبی با استفاده از درآمد سرشار شرکت‌ها و هلدینگ‌های بزرگ پتروشیمی تشریح کرد و گفت: شرکت‌های پتروشیمی درآمدهای سرشاری دارند و یارانه‌ای که بابت خوراک (گاز) به قیمت صادراتی دریافت می‌کنند و افزایش نرخ ارز در این افزایش درآمد تاثیرگذار است، درواقع در حالی درآمد شرکت‌های پتروشمی در سال بالغ از صد هزار میلیارد تومان است و از گاز تولیدی کشور به‌عنوان خوراک استفاده می‌کنند که به گفته مسئولان در سال‌های آینده با چالش کاهش فشار در میدان گازی پارس حنوبی مواجه هستیم، بنابراین کلید زدن پروژه‌های فشارافزایی با بودجه شرکت‌های پتروشیمی، یکی از روش‌هایی است که می‌توانیم بر این چالش غلبه کنیم. از آنجا که پروژه‌های فشارافزایی مبالغ بالایی نیاز دارند و بخشی از این گاز صرف خوراک پتروشیمی‌ها می‌گردد، پیشنهاد می‌شود، همان‌طورکه شرکت‌های مانند مس و فولاد برای تامین آب مورد نیاز خود هزینه کردند تا آب خلیج‌فارس شیرین‌سازی شود، این شرکت‌های پتروشیمی نیز کنسرسیومی را تشکیل داده و با هزینه مبالغی، کمک کنند؛ پروژه‌های فشارافزایی پارس‌جنوبی در موعد مقرر و در زمان طلایی به نتیجه برسد، چون هم خودشان نفع می‌برند و خوراک آن‌ها تامین خواهد شد و هم شرکت‌های ملی نفت و گاز و در درجه بالاتر مردم. جهت تحقق این پیشنهاد آقای حسنوند رئیس کمیسیون انرژی به بنده ماموریت داده و نامه‌ای در این خصوص به مسئولان مربوطه ارسال شد؛ البته این کار به منابع، فناوری و اراده‌ای قوی نیاز دارد، به همین دلیل اگر شرکت‌های پتروشیمی این کار را انجام ندهند، احتمالا آن را در قانون بودجه یا قوانین دائمی بر آن‌ها تکلیف کنیم.

افزایش انتقال گاز طبیعی روسیه به آلمان

داده‌های اولیه اپراتور شبکه آلمانی گسکید نشان داد انتقال گاز روسیه از طریق خط لوله یامال – اروپا به سمت آلمان در روزهای شنبه و یکشنبه (۲۲ و ۲۳ آبان‌ماه) افزایش یافته است و نشانه‌ای از تأثیر بن‌بست سیاسی بین بلاروس و اتحادیه اروپا بر انتقال گاز وجود ندارد. الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس، روز پنجشنبه (۲۰ آبان‌ماه) گفته بود که می‌تواند انتقال گاز روسیه از طریق کشورش به اروپا را به‌دلیل اختلاف با اتحادیه اروپا متوقف کند و این بیانیه برای مدت کوتاهی قیمت‌های تک‌محموله‌ای گاز را بالاتر برد. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه روز شنبه (۲۲ آبان‌ماه) اعلام کرد که بلاروس پیش از طرح احتمال قطع انتقال گاز روسیه به اروپا با او مشورت نکرده است و افزود: چنین اقدامی به روابط مینسک – مسکو آسیب می‌زند. بر اساس داده‌های اپراتور آلمانی، حجم جریان گاز در مرکز اندازه‌گیری ملنو آلمان، که در مرز لهستان قرار دارد، در روزهای شنبه و یکشنبه بیش از ۱۰ میلیون کیلووات بر ساعت بود که نسبت به حجم میانگین انتقال گاز در روز جمعه (۲۱ آبان‌ماه) – یعنی ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار کیلووات بر ساعت – افزایش داشته است.

+کشف محموله بزرگ قاچاق مبلمان توسط گمرک

روح الله لطیفی سخنگوی گمرک گفت: پنج دستگاه کامیون ترانزیتی که محموله مبلمان خارجی را با مبلمان ایرانی جابه‌جا کرده و با این روش دنبال فروش مبلمان خارجی در ایران بودند، با رصد گمرک ایران و همکاری گمرک بوشهر به عنوان گمرک ورودی و گمرک لطف آباد به عنوان گمرک خروجی، کشف و ضبط شد. سخنگوی گمرک ایران افزود: با مشکوک شدن و رصد گمرک ایران، مستندسازی محموله مبلمان چینی در هنگام بارگیری در گمرک بوشهر به عنوان گمرک ورودی و پلمپ کامیون‌های حامل کالا بدون ایجاد حساسیت در دستور کار قرار گرفت. سپس در زمان خروج کامیون‌ها از کشور به سمت ترکمنستان نیز، کنترل محموله، پلمپ‌ها، دریچه‌ها، سیم‌های اتصال و اسناد با تصاویر ارسالی از گمرک مبدأ (بوشهر) در گمرک لطف آباد خراسان رضوی توسط کارکنان این گمرک، با هماهنگی ستاد گمرک صورت گرفت، که با بررسی‌های انجام شده مشخص گشت، با وجود اینکه پلمب ها دستکاری نشده، سیم اتصالات و دریچه‌ها دچار تغییراتی شده است. از همه مهمتر اینکه محموله مبلمان از مبدا کشور چین که می‌بایست با عبور از ایران (ترانزیت) به کشور ترکمنستان منتقل می‌شد، در داخل کشور تخلیه و محموله مبلمان ایرانی جایگزین آن شده است، تا با این روش، مبلمان خارجی را در بازار داخل به فروش برسانند. متخلفین برای عبور از مسیر کنترل ایکس ری با جابجابی محموله‌ی مشابه ایرانی به سمت مقصد، قصد فریب گمرک را داشتند. سخنگوی گمرک در پایان گفت: رانندگان و همه محموله‌های این پنج کامیون مبلمان برای تحقیقات و اقدامات بعدی، طی صورتجلسه‌ای تحویل مقام قضایی شدند.

+بازار مسکن تا یک سال دیگر خواب است

حسن محتشم کارشناس بازار مسکن گفت: نزدیک به هشت ماه از سال ۱۴۰۰ گذشته و طی این مدت بازار مسکن در یک محدوده قیمتی قرار داشته است. با وجود آنکه تورم عمومی به بالای ۴۰ درصد رسیده، رشد قیمت مسکن شهر تهران در هفت ماه ابتدای سال ۴.۵ درصد و رشد ماهیانه آن حدود ۰.۶ درصد یعنی کمتر از یک درصد بوده است. علت آن است که در سال های ۹۷ تا ۹۹ افزایش سنگین حدود ۶۰۰ درصد را در بازار مسکن تجربه کردیم و در بعضی مناطق به ۷۰۰ درصد رسید. افزایش قیمت مسکن در سه سال گذشته بیش از آنکه از تقاضای مصرفی نشأت گرفته باشد ناشی از سرمایه‌گذاری بود. تقاضای مصرفی در سال ۱۳۹۶ چندان قوی نبود اما به هر حال وجود داشت. بعد از رشد حدود ۶۰۰ درصد، خریدهای واقعی و مصرفی به شدت کمرنگ شد؛ بنابراین، سالها طول می‌کشد تا تقاضای مصرفی بتواند دوباره به بازار برگردد.

+بانکها ۳۷ میلیون متر مربع خانه خالی در اختیار دارند

محتشم کارشناس بازار مسکن با اشاره به موضوع مالیات بر خانه‌های خالی گفت: املاک در اختیار بانکها ۳۷ میلیون متر مربع است که اگر متوسط هر واحد را ۱۰۰ متر مربع در نظر بگیریم، حدود ۳۷۰ هزار واحد مسکونی یا بعضا تجاری را بانکها در اختیار دارند. طبق این سامانه بانکها باید واحدهای خود را بفروشند یا اجاره بدهند که اجاره دادن در چارچوب ضوابطشان نیست. البته ساخت و ساز هم از وظایفشان نبود اما به هر حال انجام دادند؛ هرچند در حال حاضر ساخت و ساز بانکها مقداری کاهش یافته اما هنوز کاملا متوقف نشده است. ما از یک طرف با حدود ۲.۵ میلیون مسکن خالی و از سوی دیگر افت شدید توان متقاضیان مواجهیم. بنابراین وارد رکود شده‌ایم که نه تنها تا پایان سال جاری بلکه تا سال آینده هم ادامه خواهد داشت. مگر اینکه تیم اقتصادی دولت بتواند به اقتصاد رونق بدهد. بانک مرکزی باید ارزش پول ملی را حفظ کند، دلار را در محدوده ۲۸ هزار تومان نگه دارد تا شاهد افزایش قیمت طلا و مسکن نباشیم. اما اگر نتواند این کار را انجام دهد ابتدا با رشد بازار سکه ارز مواجه می شویم و سپس با فاصله زمانی باید منتظر افزایش قیمت مسکن باشیم. /ایسنا

+تمدید مهلت ثبت نام در نهضت ملی مسکن

معاون وزیر راه و شهرسازی در یک برنامه رادیویی اعلام کرد: در پی افزایش تقاضای تمدید مهلت ثبت‌نام در سامانه نهضت ملی مسکن، نام‌نویسی در این طرح که تا پیش از این ۲۸ آبان به اتمام می‌رسید، تا ۱۵ آذر ماه تمدید شده است. متقاضیان می‌توانند بدون نگرانی ثبت‌نام در مرحله اول نهضت ملی مسکن را در سامانه مربوطه به آدرس saman.mrud.ir انجام دهند. محمود محمودزاده یادآور شد: تاکنون یک میلیون و ۲۶۰ هزار نفر در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند که در ۵۲۰ شهر تقاضای آنها ثبت شده است. در این ۵۲۰ شهر، زمین به اندازه کافی تأمین شده است. به مرور تعداد شهرهای مورد تقاضا افزایش خواهد یافت و امیدواریم همه متقاضیان دریافت مسکن تا یکی دو ماه آینده در شهرهای مورد دلخواه ثبت‌نام کنند.

ریزش بیت کوین و اتریوم در معاملات امروز صبح

سی ان بی سی اعلام کرد: روز سه شنبه بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال از جمله اتریوم به شدت سقوط و از رکوردهای بالای خود عقب‌نشینی کردند. بر اساس داده‌های کوین دسک، بیت کوین در معاملات اواخر صبح به وقت سنگاپور تا ۶۰ هزار دلار سقوط کرد. در معاملات امروز صبح ساعت ۸:۵۱ به وقت تهران قیمت بیت کوین با کاهش ۴.۲۲ درصدی در ۶۱۲۳۷.۲۵ دلار و اتریوم با کاهش ۴.۶۰ درصدی در ۴۳۵۶.۳۴ دلار بود.

+کیفیت وانت‌های تولید داخل در مهرماه چگونه بود؟

بر اساس آخرین ارزیابی صورت گرفته از وضعیت کیفیت گروه وانت‌های تولیدی داخل در مهر ماه امسال، در سطح قیمتی یک، وانت نیو پیکاپ فوتون دیزلی (اایران‌خودرو دیزل) و وانت KMC T8 (کرمان‌موتور) در سطح کیفی چهار ستاره قرار دارند و پس از آن‌ها در همین سطح قیمتی وانت پیکاپ UAZ  (سروش دیزل مبنا) سه ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کرده است. در گروه قیمتی دو نیز وانت سایپا ۱۵۱ (سایپا بن‌رو)، وانت کارا ۲۰۰۰ تک‌کابین تیپ ۳ و وانت کارا ۲۰۰۰ دوکابین تیپ ۳ (بهمن‌موتور) و وانت پادرا پلاس (زامیاد) هم توانسته‌اند سه ستاره کیفی را به خود اختصاص دهند. طبق روال، پایین‌ترین سطح کیفی در تولید وانت‌ها متعلق به وانت نیسان تک‌سوز آپشنال و وانت نیسان دوگانه‌سوز آشپنال (تولید گروه خودروسازی زامیاد) در سطح قیمتی دو است که تنها یک ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب می‌کنند. هرچند که ماه‌هاست اعلام شده است، تولید این نوع وانت‌ها به شمارش معکوس افتاده و تا پایان سال از خط تولید خارج می‌شوند اما همچنان تعداد بسیاری از این نوع خودرو در پارکینگ‌ها به سبب پاس نکردن استانداردهای لازم، انبار شده است.

خبر نزولی برای بازار ارز؛ دلار در کانال ۲۶ هزار تومانی

روز دوشنبه دلار حمایت مهم ۲۸هزار و ۵۰۰تومان را از دست داد و به محدوده ۲۸هزار و ۲۰۰تومان رسید. با ثبت این قیمت، فاصله دلار از سقف ۲۸هزار و ۷۰۰تومانی آبان ماه به ۵۰۰ تومان رسید. به گفته فعالان، نبود تقاضا در اطراف مقاومت ۲۸هزار و ۸۰۰تومانی‌ و افزایش میزان عرضه بازارساز دو عاملی بودند که زمینه‌ساز افت قیمت اسکناس آمریکایی شدند. به نقل از دنیای اقتصاد، در روزهای اخیر اخبار زیادی منتشر شده که بخشی از دارایی‌های بلوکه شده بازارساز ارزی، آزاد شده است. این اخبار در ابتدا اثر خاصی روی بازار نداشت، ولی گفته می‌شود زمانی که معامله‌گران مشاهده کردند که عرضه ارز به شکل معناداری افزایش پیدا کرده است، با اطمینان در موقعیت فروش قرار گرفتند. در آخرین خبر اثرگذار بر بازار، سخنگوی وزارت خارجه درباره اینکه گفته شده سه و نیم میلیارد دلار از منابع بلوکه‌شده ایران خارج شده است، گفت: منابع متعددی در خارج از کشور داشتیم و داریم. در حال آزادسازی تدریجی آنها هستیم و تدریجی وارد چرخه اقتصاد شدند و تنها هم از یک منبع نبودند. به گفته فعالان، در صورتی که عرضه ارز طی روزهای بعد ادامه پیدا کند، احتمال افت بیشتر قیمت دلار وجود دارد و ممکن است حتی مرز ۲۸ هزار تومانی اسکناس آمریکایی از دست برود.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....