تاریخ انتشار : شنبه 20 فروردین 1401 - 18:54
کد خبر : 83764

گلچین اقتصادی روز…بزرگ‌ترین شرکت الماس جهان

گلچین اقتصادی روز…بزرگ‌ترین شرکت الماس جهان

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون بزرگ‌ترین شرکت الماس جهان تحریم شد، حباب سکه بزرگ‌تر شد، خودرو سال جدید را گران

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون بزرگ‌ترین شرکت الماس جهان تحریم شد، حباب سکه بزرگ‌تر شد، خودرو سال جدید را گران آغاز کرد، گوشت کیلویی ۲۴۰ هزار تومان اجحاف به مردم است و تصویب ممنوعیت واردات نفت روسیه در کنگره آمریکا را در بر دارد.

+بزرگ‌ترین شرکت الماس جهان تحریم شد

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک  ،راشاتودی: به تازگی آمریکا یک دور جدید تحریم علیه روسیه اعمال کرده که نام شرکت آلروسا روسیه نیز در آن گنجانده شده است. وزارت‌خانه‌های خزانه‌داری و خارجه آمریکا با اشاره به درگیری نظامی روسیه با اوکراین اعلام کرده که نام شرکت‌های آلروسا و کشتی سازی یونایتد در فهرست تحریم‌های جدید قرار گرفته است.

برایان نلسون، مقام ارشد وزارت خزانه داری آمریکا، در این باره گفت: این تحریم‌ها باعث تداوم فشار‌ها بر شرکت‌های مهم روسی که تأمین مخارج ادامه درگیری با اوکراین را ممکن می‌کنند، می‌شود. وی همچنین از ادامه تلاش آمریکا برای محدود کردن دسترسی به دولت روسیه به منابع مالی خبر داد.

شرکت آلروسا از نظر حجم، بزرگ‌ترین شرکت استخراج الماس در جهان است و ۹۰ درصد الماس استخراج و فرآوری شده در روسیه توسط این شرکت انجام می‌شود. الروسا طی سال گذشته ۴.۵ میلیارد دلار صادرات داشته است. سال گذشته هم زمزمه‌هایی از تحریم آلروسای روسیه توسط دولت آمریکا مطرح شده بود.

+پس از روسیه، ایران هم نفت خود را به ارز ملی می‌فروش

به نقل از نیو ایندین اکسپرس: احتمال دارد ایران به زودی الگوی روسیه در فروش نفت را در پیش گرفته و فروش نفت و گاز خود را به ریال آغاز کند و در این زمینه دلار را کنار بگذارد. گفته می‌شود؛ همانند روبل قرار است ارزش ریال به طلا وابسته شود. منابع آگاه می‌گویند که ایران می‌خواهد به زودی یک نرخ مبادله و ارزش‌گذاری بین ریال و طلا ایجاد کند که باعث تشویق روی آوردن مشتریان نفت و گاز این کشور به استفاده از ریال یا طلا شود. این تصمیم ایران می‌تواند ضربه دیگری به دلار آمریکا باشد. اواخر ماه گذشته روسیه تصمیم خود برای فروش نفت و گاز این کشور به روبل یا طلا را اعلام کرد. بانک مرکزی روسیه هم اعلام نمود از روز ۲۸ مارس ارزش روبل بر مبنای طلا تعیین خواهد شد. بر اساس اعلام بانک مرکزی روسیه ارزش ۵ هزار روبل معادل یک گرم تعیین شده است.
گفته می‌شود، ایران هم در حال کار روی وابسته کردن ارزش ریال به طلاست و می‌خواهد این ارزش‌گذاری را‌‌‌‌‌‌‌‌ به گونه‌ای انجام دهد که نسبت به برابری دلار با طلا جذاب‌تر باشد. ایران اطلاع‌رسانی در این زمینه به مشتریان نفتی و گازی خود را آغاز کرده که هند هم یکی از این مشتریان است. تا پیش از خروج دونالد ترامپ،‌ رئیس جمهور قبلی آمریکا از برجام، ایران توانسته بود با پشت سر گذاشتن عربستان، بزرگ‌ترین صادرکننده نفت به هند باشد. ایران به دنبال آن است تا توافقات تجارت بر اساس ارزهای ملی روپیه و ریال با هند را‌‌‌‌‌‌‌‌ احیا کند و مدتی است، گفت‌وگوها با طرف هندی در این زمینه را‌‌‌‌‌‌‌‌ آغاز کرده است. منابع آگاه می‌گویند: دولت هند هم نسبت به این گونه توافقات بی‌میل نیست. یک منبع آگاه از دولت هند می‌گوید:‌ دهلی نو در حال سبک سنگین کردن این پیشنهادهاست و اجرای مبادلات تجاری بر مبنای روپیه – ریال منافع مالی زیادی به همراه دارد؛ اما ما باید درباره واکنش آمریکا نیز فکر کنیم. آمریکا همین حالا هم نسبت به توافقات ما با روسیه عصبانی است.

+گرد و غبار در بازار ارز؛ پیش بینی تحلیلگران ارزی از آینده قیمت دلار

روند بازار دلار در روزهای اخیر مانند هوای این روزهای تهران شفاف نیست؛ هرچند برخی فشارهای افزایشی در بازار وجود دارد، این فشارها نیز کوتاه‌مدت بوده و دوباره دلار در مسیر کاهشی قرار می‌گیرد. دلار در روز‌های پایانی هفته گذشته، مجددا به پله‌های پنجم و ششم کانال ۲۷ هزار تومانی صعود کرد. نوسان‌گیران بازار ارز تهران با افزایش حجم خرید‌های خود در پی افزایش مجدد نرخ دلار گام برداشتند.

این در حالی است که تلاش نخست این افراد در جهت تثبیت نرخ اسکناس دلار آزاد بالای مرز ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان در روز دوشنبه، با واکنش بازار‌ساز و افزایش حجم عرضه دلار در بازار مواجه شده و شکست خورد.

به نقل از دنیای اقتصاد؛ عده‌ای از تحلیلگران ارزی از اهمیت زیاد محدوده قیمتی ۲۷ هزار و ۵۰۰ تا ۲۷ هزار و ۷۰۰ تومان برای آینده نرخ دلار سخن گفتند. به عقیده این افراد در صورت تثبیت قیمت دلار در نرخ‌هایی بالاتر از بازه مذکور، زمینه‌ها برای ورود مجدد نرخ این ارز به سطوح قیمتی کانال ۲۸ هزار تومانی مهیا می‌شود. از سوی دیگر، اخبار رسانه‌ها در روز‌های گذشته، حاکی از آن بود که دولت در حال بررسی‌ ساز‌و‌کاری جهت مبادله سه جاسوس دو تابعیتی ایرانی-آمریکایی با منابع مالی بلوکه شده ایران در کره‌جنوبی است. طبق شواهد موجود، رقم این دارایی‌های بلوکه شده حدود ۷ میلیارد دلار برآورد می‌شود که در صورت تزریق، حتی بخشی از آن به بازار داخلی، می‌توان شاهد تغییرات قابل توجهی در نرخ شاخص بازار ارز بود. نرخ هر برگ اسکناس دلار آزاد در تعطیلات هفته گذشته به رقم ۲۷ هزار و ۶۰۰ تومان رسید.

+حباب سکه بزرگ‌تر شد

دبیر هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران در رابطه با آخرین قیمت‌ سکه و طلا در پایان هفته و تغییرات آن‌ها نسبت به ابتدای هفته اول از سال ۱۴۰۱ گفت: هر قطعه سکه تمام طرح جدید با ۴۰۰ هزار تومان افزایش به ۱۲ میلیون و ۸۳۰ هزار تومان و سکه تمام قدیم با افزایش ۳۲۰ هزار تومانی در پایان هفته به ۱۲ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان رسیده‌اند. نیم سکه تغییر خاصی نداشته و در آخرین معاملات پایانی هفته در محدوده هفت میلیون و ۲۸۰ هزار تومان تعیین قیمت شده است؛ اما ربع سکه و سکه‌های گرمی نیز به ترتیب ۱۰۰ هزار تومان (ربع سکه) و ۳۰ هزار تومان (سکه‌های یک گرمی) افزایش قیمت داشته‌اند.
در پایان هفته‌ای که گذشت، ربع سکه پس از افزایش قیمت‌ها، چهار میلیون و ۱۴۰ هزار تومان و سکه‌های یک گرمی دو میلیون و ۵۳۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده‌اند. بذرافشان ادامه داد: همچنین قیمت هر مثقال طلای آب شده (۱۷ عیار) که مبنای معاملات طلاست، در این هفته ۱۳۰ هزار تومان بالا رفته و به پنج میلیون و ۵۹۰ هزار تومان رسیده است. در نهایت هر گرم طلای ۱۸ عیار در پایان هفته به قیمت یک میلیون و ۲۹۰ هزار تومان دادوستد شده و بنابراین، ۳۰ هزار تومان گران‌تر شده است. حباب سکه نیز نسبت به روزهای پایانی سال گذشته که تا ۱۳۰ هزار تومان کاهش یافته بود و به حداقل خود رسیده بود، مجدد در این هفته افزایش یافت و در حال حاضر به حدود ۳۰۰ هزار تومان رسیده است.

+تشکیل پرونده مالیاتی برای ۲.۲ میلیون مؤدی جدید

داود منظور رئیس سازمان امور مالیاتی کشور نوشت: هر چند تور مالیات فراگیر است، فرار مالیاتی هم به طور گسترده صورت می گیرد. ماموریت اصلی سازمان در سال جاری، جلوگیری از فرار مالیاتی است. در سال گذشته برای بیش از دو‌میلیون و دویست هزار مؤدی جدید پرونده مالیاتی تشکیل شد.

+مافیای گوشت اجازه کاهش قیمت را نمی دهد!

سید احمد مقدسی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران درباره اینکه چرا علی رغم ممنوعیت صادرات دام و واردات گوشت به کشور قیمت این کالا همچنان گران است، گفت: مافیای گوشت اجازه کاهش قیمت این کالا را نمی‌دهند و تمام اتفاقاتی که در حوزه ممنوعیت صادرات و واردات گوشت به کشور اتفاق افتاد، به دنبال توطئه همین افراد بوده است. وی با اشاره به اینکه حداکثر قیمت دام زنده سنگین (گوساله نر) کیلویی ۵۸ هزار تومان است، افزود: شرکت پشتیبانی امور دام حدود ۵ ماه به تدریج دام‌های مازاد را جمع آوری می‌کرد و هیچ اتفاقی در بازار رخ نداده بود تا اینکه به دلیل زیان سنگین تولیدکنندگان دولت مجوز صادرات ۵۰ هزار رأس دام سنگین و ۳۰۰ هزار رأس دام سبک را صادر کرد و در حالی که از این میزان تنها حدود ۲۰۰۰ رأس دام سبک صادر شده بود، واردکنندگان با برنامه ریزی دقیق چنان سر و صدایی ایجاد کردند که قیمت گوشت برای مصرف کنندگان کیلویی ۵۰ هزار تومان گران شد. مقدسی اضافه کرد: به دنبال این اتفاقات، صادرات یک شبه ممنوع شد و واردکنندگان فوراً مجوز واردات دریافت کردند و علی رغم این اتفاقات، قیمت گوشت برای مصرف کنندگان به کیلویی ۱۹۰ هزار تومان رسیده در حالی که یک ریال از این رقم به جیب تولیدکننده نمی‌رود.
وی با اشاره به اینکه شنیده‌ها حاکی از این است که عده‌ای پیگیر واردات گوشت با ارز ۴۲۰۰ تومانی به کشور هستند، گفت: اشتباهی که شرکت پشتیبانی امور دام در این میان انجام داد، آن بود که وقتی دام را از تولیدکنندگان می خرید باید حجم کشتار را افزایش می‌داد اما آنها در تهران فقط با یک کشتارگاه قرارداد بسته بودند و حجم کشتار بسیار کم بود. از طرفی مطالبات گاوداران را بسیار با تأخیر پرداخت می‌کرد و گاهی بین ۴۰ تا ۴۵ روز طول می‌کشد تا مطالبات تسویه شود. ضمن اینکه هنوز ۴۰ تا ۵۰ درصد نهاده‌ای که باید بابت این مساله به دامدار داده می‌شد، در اختیار او قرار نگرفته است. مقدسی قیمت تمام شده تولید هر کیلوگرم گوشت گوساله نر را ۹۰ هزار تومان اعلام و اضافه کرد: با این حال تولیدکنندگان هر کیلوگرم دام تولیدی خود را به قیمت ۵۹ هزار تومان تحویل دولت می‌دادند و شرکت پشتیبانی امور دام با منت این خرید را انجام می‌داد. وی با اشاره به اینکه مافیای گوشت دولت را روی یک انگشت می‌چرخاند و زور هیچکس به آنها نمی‌رسد، گفت: ما شش ماه تمام پیگیری و تلاش کردیم تا مجوز صادرات دام را گرفتیم اما واردکنندگان یک شبه آن را ممنوع کردند. مقدسی اضافه کرد: در تمام جلساتی که برای این منظور برگزار می‌شود واردکنندگان حضور دارند اما تشکل‌های تولیدی باید پشت در بمانند و به هیچ جلسه‌ای دعوت نمی‌شوند. /مهر

+گوشت کیلویی ۲۴۰ هزار تومان، اجحاف به مردم است

رحمت الله نوروزی، عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس، ضمن ابراز نگرانی و انتقاد از افزایش قیمت گوشت قرمز، لبنیات و برنج طی یک ماهه اخیر گفت: روزهای آخر سال گذشته، قیمت گوشت حدودا کیلویی ۱۶۵ هزار تومان شده بود و اکنون به ۱۹۰ هزار تومان رسیده و حتی در برخی مناطق تهران کیلویی ۲۴۰ هزار تومان هم نیز گزارش شده است این افزایش بی رویه قیمت گوشت قرمز، لبنیات و برنج در حالی که در ایام مبارک ماه رمضان نیز قرار داریم، اجحاف در حق مردم است و از وزیر جهادکشاورزی و دولت انتظار داریم تا در این خصوص تدابیری بیندیشد و قیمت ها را کنترل کند. نماینده مردم علی آباد در مجلس تصریح کرد: این افزایش قیمت‌ها به بحث ساماندهی و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مرتبط نیست و هنوز این موضوع اجرایی نشده است و ما شاهد عدم کنترل بازار هستیم. با توجه به اینکه دغدغه مقام معظم رهبری، مجلس شورای اسلامی و دولت بحث تامین معیشت مردم است، باید اقدامات اساسی برای جلوگیری از افزایش قیمت ها هرچه سریعتر انجام شود.

تولید فورد تمام برقی در ترکیه

شرکت خودروسازی فورد اتوسان، تولید مدل ترانزیت تمام الکتریک خود را در ترکیه آغاز کرد. فورد اتوسان، اعلام کرد که تولید مدل تمام الکتریکی فورد ترانزیت خود را با سرمایه‌گذاری دو‌ میلیارد یورویی (۲/ ۲‌میلیارد دلار) برای افزایش ظرفیت آغاز کرده است. این شرکت خودروسازی، اولین شرکت بزرگی است که یک خودروی تمام الکتریکی (مدل E-Transit) را در ترکیه در حجم زیاد تولید کرد که در اروپا فروخته شد. به نقل از رویترز، فورد اتوسان که به طور مشترک متعلق به خودروساز آمریکایی و شرکت ترکیه‌‌‌ای «کوچ هولدینگ» است، ظرفیت خودروهای سالانه کارخانه را از ۴۵۵‌هزار به ۶۵۰‌هزار دستگاه در سال ۲۰۲۰ افزایش خواهد داد و یک خط مونتاژ برای تولید حداقل ۱۳۰‌هزار باتری در کارخانه ایجاد خواهد شد.

+خودرو سال جدید را گران آغاز کرد

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران در مورد وضعیت بازار خودرو، اظهار کرد: هنوز بازار خودرو به حرکت در نیامده است اما در همین مدت نیز شاهد افزایش قیمت در خودروهای مختلف بودیم. خودروهای مدل ۱۴۰۱ افزایش قیمت محسوسی را داشته‌اند، به گونه‌ای که این خودروها میانگین بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان با افزایش قیمت مواجه شده‌اند؛ به عنوان مثال قیمت خودروی پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۴۰۰ معادل ۲۶۵ میلیون تومان و مدل ۱۴۰۱ معادل ۲۷۷ میلیون تومان است، همچنین قیمت خودروی پژو پارس مدل ۱۴۰۰ معادل ۲۸۰ میلیون تومان و مدل ۱۴۰۱ معادل ۲۹۷ میلیون تومان است. قیمت خودروی کوییک دنده‌ای مدل ۱۴۰۰ معادل ۱۹۰ میلیون تومان و مدل ۱۴۰۱ معادل ۲۲۳ میلیون تومان و قیمت پژو پارس LX مدل ۱۴۰۰ معادل ۳۳۵ میلیون تومان و مدل ۱۴۰۱ معادل ۳۵۳ میلیون تومان است.
موتمنی گفت: قیمت خودروهای مدل ۱۴۰۰ نیز در فروردین نسبت به اسفند ۱۴۰۰، بین یک تا ۵ میلیون تومان افزایش قیمت داشته است؛ به عنوان نمونه قیمت پراید ۱۱۱ از ۱۸۱ میلیون تومان به ۱۸۶ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ از ۱۶۸ میلیون تومان به ۱۷۱ میلیون تومان، سمند از ۲۶۲ میلیون تومان به ۲۶۵ میلیون تومان و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از ۲۶۲ میلیون تومان به ۲۶۵ میلیون تومان است. متأسفانه به دلیل تولید و عرضه کم، خودرو در کشور از یک کالای مصرفی تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای شده و کوچک‌ترین خبری چه مثبت و چه منفی، روی این بازار تأثیر می‌گذارد. اخیراً نیز انتشار خبر تداوم ممنوعیت واردات خودرو و البته افزایش نرخ ارز، اثرات روانی خود را بر بازار گذاشت. وی افزود: باید دولت در نظر داشته باشد برای سال جاری حتماً نیاز بازار را بسنجد و بر اساس آن بازار را تنظیم کند؛ باید خودرو به اندازه نیاز به بازار تزریق شود متأسفانه مدت زیادی است که خودرو به اندازه کافی وارد بازار نمی‌شود. رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران با بیان اینکه آشفتگی و نابسامانی بازار خودرو به دلیل عرضه کم خودرو است، گفت: در حال حاضر قیمت بین کارخانه و بازار بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان تفاوت دارد و این مساله مصرف کننده را به شدت متضرر کرده است.

تصویب ممنوعیت واردات نفت روسیه در کنگره آمریکا

کنگره آمریکا در راستای افزایش فشار بر مسکو پس از حمله نظامی به اوکراین، به ممنوعیت واردات نفت روسیه و تعلیق روابط تجاری عادی با روسیه رای داد. به گزارش ایسنا، لایحه ممنوعیت واردات نفت روسیه با ۱۰۰ رای موافق و بدون هیچ آرای مخالفی در سنا و با ۴۱۳ رای موافق در برابر ۹ رای مخالف، در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد و اکنون باید توسط رئیس جمهور آمریکا امضا شود. این لایحه واردات نفت خام، گاز، زغال سنگ، فرآورده های نفتی و هر گونه محصولات انرژی دیگر از روسیه را ممنوع می کند. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در ۸ مارس با صدور فرمانی، واردات نفت روسیه به آمریکا را ممنوع کرده بود. اگرچه تلاش جدی برای تبدیل این ممنوعیت به قانون وجود داشت اما سنا از آن زمان سرگرم مرور جزییات مربوط بود. لایحه دیگری برای تعلیق روابط تجاری عادی هم با ۱۰۰ رای موافق در سنا و بدون هیچ مخالفتی تصویب شد و به رئیس جمهور آمریکا اجازه می دهد تعرفه های بالاتری روی واردات روسیه اعمال کند تا اقتصاد این کشور بیش از پیش ضعیفتر شود. این ممنوعیت تنها شامل نفت نیست و LNG و زغال سنگ را هم دربرمی گیرد. آمریکا حدود ۵۰۰ هزار بشکه در روز نفت و فرآورده های نفتی روسیه را وارد می کند. این ممنوعیت احتمالا به تحریمهای خودخواسته بیشتر از سوی سایرین منجر می شود. اقدامات مجلس و سنای آمریکا نخستین تدابیر تصویب شده از زمان حمله نظامی روسیه به اوکراین است که برای امضا به کاخ سفید ارسال می شود. تاکنون کاخ سفید برای مجازات روسیه بر سر اقداماتش در اوکراین، به اقدامات رئیس جمهور متکی بود. بر اساس گزارش اویل پرایس، سازمان ملل متحد هم به تعلیق روسیه از شورای حقوق بشر  رای داده است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....