تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 آذر 1400 - 20:46
کد خبر : 71009

گلچین اقتصادی روز…بازار ارز

گلچین اقتصادی روز…بازار ارز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد شاخص کل بورس در آخرین روز هفته، نگاه هیجانی فعالان بازار سرمایه به لایحه

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد شاخص کل بورس در آخرین روز هفته، نگاه هیجانی فعالان بازار سرمایه به لایحه بودجه ۱۴۰۱، بانک‌ها ۷ هزار میلیارد تومان اوراق دولتی خریدند، طلا ارزان شد، قیمت نفت سقوط کرد، ثبات قیمت گوشت گوسفندی در دو ماه اخیر و چند نفر در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت نام کردند؟ را در بر دارد.

+آمار امیدبخش رئیس کل بانک مرکزی درباره بازار ارز

به گزارش اقتصاددان به نقل از  تابناک  ، علی صالح‌آبادی رئیس ‌کل بانک مرکزی درباره وضعیت بازار ارز، گفت: امسال وضعیت کشور در حوزه ارز از نظر اسکناس و حواله بسیار مناسب است؛ در هشت ماهه ابتدایی امسال حدود ۲۰ میلیارد دلار، ارز در سامانه نیما عرضه شده است. وی افزود: از ابتدای امسال، حدود ۳۶ میلیارد دلار ارز برای واردات تامین شده که این رقم معادل کل سال قبل است.

رئیس ‌کل بانک مرکزی ادامه داد: در حوزه اسکناس نیز حدود ۱.۳ میلیارد دلار در بازار متشکل ارزی معامله شده که این عدد بیش از سه برابر مدت مشابه پارسال است. صالح‌آبادی با بیان اینکه وضعیت ارزی کشور مناسب است، تصریح کرد: فروش نفت، فرآورده‌ها و محصولات غیرنفتی به خارج خیلی خوب است و مشکلی در سامانه‌ها و بازارهای رسمی نداریم؛ عرضه‌ها به خوبی تا پایان سال انجام می‌شود و با توجه به اینکه هیچ گونه کمبود و محدودیتی نداریم، بازارها نسبتا متعادل است. درباره بازارهای غیررسمی ممکن است حسب انتظارات تغییراتی وجود داشته باشد که در حال حاضر این موضوع نیز تعدیل شده است. وی در پاسخ به این که آیا می‌توان ادعا کرد که بازار ارز در مدیریت بانک مرکزی است، توضیح داد: بانک مرکزی با تامین ارز با همکاری همه بخش‌ها و صادرات نفتی و غیرنفتی بر بازار ارز مسلط است و اجازه ایجاد هیچ گونه کمبودی را نمی‌دهد.

+پیش بینی تورم ۸ درصدی اقتصاد ایران در ۲۰۲۲

در گزارش گروه فیچ سلوشنز درباره بانکداری در ایران عنوان‌ شده که با حصول توافق هسته‌ای، رشد اقتصادی و نرخ تورم ایران در سال ۲۰۲۲ به‌ ترتیب معادل ۴,۴ درصد و ۸ درصد خواهد بود.

+رشد شاخص کل بورس در آخرین روز هفته

در حالی که روز گذشته، شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۳۷۵۱ واحدی معادل ۰.۲۹ درصدی به یک میلیون و ۲۹۱ هزار و ۷۹۸ واحد رسید؛ حال در معاملات امروز بازار سهام، نماگر کل بورس در لحظه انتشار این پیمانه، ۳۵۲۰ واحد افزایش یافته است.

+ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۹ میلیون و ۸۳۲ هزار و ۲۸۸ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۰.۰۱ درصد معادل یک هزار و ۵۳۰ تومان کاهش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۵ میلیون و ۸۹۹ هزار و ۳۷۲ تومان رسیده است.

+نگاه هیجانی فعالان بازار سرمایه به لایحه بودجه ۱۴۰۱

حدادی، کارشناس بازار سرمایه نگاه فعالان بازار سرمایه به لایحه بودجه ۱۴۰۱ را هیجانی اعلام کرد و گفت: در لایحه بودجه ۱۴۰۱ صرفا یک مورد یعنی افزایش نرخ حامل های انرژی (نرخ خوراک) مورد توجه فعالان قرار گرفته و از سایر بندهای به نفع بازار سرمایه چشم پوشی کرده‌اند. وی اشاره به تصمیمات مثبت دولت سیزدهم در تنظیم لایحه بودجه ۱۴۰۱، گفت: برای نخستین بار واریز منابع در صندوق تثبیت بازار سرمایه در لایحه بودجه گنجانده شد که این امر نشان‌دهنده نگاه مثبت دولت نسبت به بورس و نیز تلاش لازم برای بهبود روند معاملات این بازار است.

+خبر خوش برای متقاضیان وام مسکن

علمداری، عضو هیات مدیره بانک مسکن گفت: به منظور افزایش رفاه حال مشتریان و متقاضیان دریافت تسهیلات مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم، در آستانه هشتاد و سومین سالگرد تاسیس بانک مسکن، متقاضیان دریافت تسهیلات از محل اوراق، برای دریافت این تسهیلات می توانند تنها برای دریافت ۵۰ درصد از میزان تسهیلات درخواستی اقدام به خریداری اوراق کنند و ۵۰ درصد تسهیلات دیگر بدون خرید اوراق و از محل منابع تسهیلات بدون سپرده به آن ها پرداخت می شود. در واقع متقاضیان دریافت تسهیلات ۴۰۰ میلیون تومانی از محل اوراق در شهر تهران که پیش از این برای دریافت این تسهیلات باید ۸۰۰ فقره اوراق خریداری و به بانک ارائه می کردند، هم اکنون تنها با خرید و ارائه ۴۰۰ فقره اوراق می توانند تسهیلات ۴۰۰ میلیون تومانی را دریافت کنند. این امتیاز در نظر گرفته شده برای متقاضیان تسهیلات مسکن، شامل تسهیلات جعاله مسکن نیز می شود. تسهیلات جعاله مسکن هم اکنون در سراسر کشور ۸۰ میلیون تومان است. متقاضیان تا پیش از این برای دریافت این تسهیلات باید ۱۶۰ فقره اوراق خریداری می کردند؛ اما هم اکنون با خرید و ارائه ۵۰ درصد از این تعداد یعنی ۸۰ فقره اوراق می توانند اقدام به دریافت تسهیلات جعاله کنند. وی تاکید کرد: این امتیاز در نظر گرفته شده برای متقاضیان دریافت تسهیلات مسکن مختص تمام شهرها و استان های کشور است و متقاضیان در سراسر کشور می توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

+حضور دلالان در صرافی‌ها ممنوع

سرهنگ علی ولیپور گودرزی رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران با اشاره به اقدامات پلیس در بحث ارز و جلوگیری از فعالیت دلالان ارزی در پایتخت، بیان کرد: در این بحث ۴۲ دلال ارزی دستگیر کردیم که فقط گردش مالی یکی از آنان ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است. وی افزود: یکی از متهمان دستگیری شده در این پرونده که سابقه دار هم است، اقدام به فعالیت در بحث قاچاق طلا به کشورهای همسایه می‌کرده است. ولیپور گودرزی با بیان اینکه میدانی از ۲۰ صرافی بازدید شد و صرافی‌هایی که مجوز فعالیت نداشتند، پلمب شدند، افزود: به تمام صرافان تذکر دادیم که حضور دلالان در صرافی‌ها ممنوع است و در صورت مشاهده با چنین صحنه‌ای قطعا با متخلفان برخورد شدید انتظامی و قضایی خواهد شد.

+عوارض خروج از کشور در ۱۴۰۱ تغییری نمی کند

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه گفت که طبق توضیحات معاون رییس سازمان برنامه و بودجه عوارض خروج از کشور در سال آینده تغییری نمی کند. محمد خدابخشی در گفت و گو با ایسنا در توضیح جلسه امروز کمیسیون برنامه و بودجه گفت: در این جلسه، جزئیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور با حضور پورمحمدی، معاون سازمان برنامه و بودجه بررسی شد. وی ادامه داد: طبق توضیحات آقای پور محمدی عوارض خروج در سال ۱۴۰۱ تغییری نمی کند؛ علت اینکه در لایحه دولت میزان درآمد دولت از محل عوارض خروج از کشور نسبت به سال گذشته افزایش یافته این بوده که دولت پیش بینی کرده که میزان سفرها نسبت به شرایط کرونایی زیادتر شده و درآمد بیشتری از عوارض بدست می آید و این ارتباطی به تغییر در میزان عوارض خروج از کشور ندارد.

+بانک‌ها ۷ هزار میلیارد تومان اوراق دولتی خریدند

بانک مرکزی از خرید ۷.۱ هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی دولتی از سوی بانک‌ها در حراج ۲۳ آذر خبر داد.

+طلا ارزان شد

قیمت طلا پس از افت شدیدی که شب گذشته داشت، در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی که سرمایه گذاران منتظر نتیجه نشست سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا بودند، تغییر چندانی نداشت و ثابت بود. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری تغییر چندانی نداشت و در ۱۷۶۹ دلار و ۹۲ سنت ایستاد. بهای معاملات این بازار روز گذشته یک درصد سقوط کرد. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۱ درصد کاهش، به ۱۷۶۹ دلار و ۹۰ سنت رسید. بهای معاملات این بازار شب گذشته با ۱۶ دلار معادل ۰.۹ درصد کاهش، در ۱۷۷۲ دلار و ۳۰ سنت بسته شده بود.

قیمت نفت سقوط کرد

قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه به دلیل انتظارات فزاینده برای پیشی گرفتن عرضه از تقاضا در سال آینده و با وجود پیش بینی تاثیر موقتی اُمیکرون بر تقاضا، برای سومین روز متوالی کاهش پیدا کرد. بهای معاملات نفت برنت ۷۱ سنت معادل یک درصد کاهش پیدا کرد و به ۷۲ دلار و ۹۹ سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا، روز گذشته ۵۶ سنت کاهش داشت.  بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت ۸۲ سنت معادل ۱.۲ درصد کاهش یافت و به ۶۹ دلار و ۹۱ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز سه شنبه با ۶۹ سنت کاهش بسته شده بود. هر دو شاخص ابتدای معاملات بیش از یک دلار سقوط کرده بودند. آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) در جدیدترین گزارش ماهانه اش پیش بینی کرد، افزایش موارد ابتلا به کووید ۱۹ و شیوع واریانت اُمیکرون، تقاضای جهانی برای نفت را متاثر می کند؛ اما دورنمای کلی، فراتر رفتن تولید از تقاضا برای نفت در سال میلادی آینده به خصوص در آمریکاست. در مقابل، اوپک در جدیدترین گزارش ماهانه خود ـ که روز دوشنبه منتشر شد ـ پیش بینی خود از تقاضای جهان برای نفت در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۲ را بالا برد.

+ثبات قیمت گوشت گوسفندی در دو ماه اخیر

علی اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با اشاره به اینکه قیمت این نوع گوشت در دوماه اخیر تقریباً ثابت بوده و هیچ گونه افزایش قیمتی در این زمینه نداشتیم، گفت: عرضه دام شرایط مطلوبی دارد و این مساله منجر به این شده که بازار التهابی را تجربه نکند. ملکی اضافه کرد: از طرفی بازار گوشت قرمز کم رونق است و خریدار زیادی ندارد. وی قیمت هر کیلوگرم شقه بره ماده را حدود ۱۰۷ هزار تومان برای عرضه به مغازه دار عنوان کرد و گفت: عرضه به مشتری حدود ۱۱۰ تا ۱۱۵ هزار تومان است و همچنین قیمت شقه بره نر (شیشک) عرضه به مغازه دار ۱۱۵ تا ۱۲۰ هزار تومان و عرضه به مشتری ۱۳۰ تا ۱۳۵ هزار تومان است. رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی درباره اینکه پیش بینی می‌کنیم طی هفته‌های آینده وضعیت بازار چگونه خواهد بود، تصریح کرد: همان طور که اشاره کردم در حال حاضر بازار پررونق نیست. مردم ابتدای هر ماه مقداری خرید انجام می‌دهند و بعد از آن دوره اتفاق خاصی در بازار نمی‌افتد. ملکی با اشاره به افزایش عرضه مرغ منجمد، مرغ گرم و تخم مرغ در بازار ادامه داد: عرضه گسترده محصولات بخش اعظمی از نیاز پروتئینی مردم را تأمین و به مدیریت مصرف گوشت کمک می‌کند؛ بنابراین، با توجه به شرایطی که وجود دارد، نگرانی برای بازار گوشت در ماه‌های آینده نداریم.

+چند نفر در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت نام کردند؟

وزارت راه و شهرسازی در تازه ترین آمار از ثبت‌نام دو میلیون و ۱۳۱ هزار و ۸۶۲ تن در سامانه نهضت ملی مسکن خبر داد.

+افزایش یارانه نقدی با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: دولت برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته تا با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی یارانه به دهک‌های اول تا هفتم پرداخت کند. چهار دهک اول ماهانه حدود ۱۲۰ هزار تومان و سه دهک بعدی ماهانه حدود ۹۰ هزار تومان مازاد بر یارانه قبلی دریافت می‌کنند.

+هند واردات کیوی از ایران را تعلیق کرد‌

وزارت کشاورزی هند درنامه ای به سازمان حفظ نباتات ایران اعلام کرد، به دلیل مشاهده مکرر آفت در محموله‌های کیوی، واردات این محصول از ایران موقتاً تعلیق می‌شود.

+درج آزمایشی قیمت تولید کننده بر روی هشت قلم کالا

بنا بر مصوبه کارگروه تنظیم بازار قیمت تولید کننده از ۲۷ آذر ماه امسال به صورت آزمایشی بر روی چهار قلم کالای مصرفی و چهار قلم کالای سرمایه‌ای (مجموعاً هشت قلم کالا) درج خواهد شد؛ بنابراین، چهار قلم کالای مصرفی شامل( آب معدنی، نوشابه گازدار، آبمیوه و ماءالشعیر) و چهار قلم کالای سرمایه‌ای نیز شامل (غذا ساز، نوشیدنی ساز، چرخ گوشت و ماکرویو) خواهد بود. این تصمیم با توجه به مفاد بند ۲۳ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مبنی بر ضرورت شفاف‌سازی و روان سازی نظام قیمت‌گذاری و روزآمد سازی شیوه های نظارت بر بازار و همچنین لزوم اطلاع‌رسانی دقیق در مورد قیمت کالا به مصرف کنندگان است. در این راستا، دستورالعمل درج قیمت تامین کننده (تولید کننده و وارد کننده) در ۲۰ آذر ماه امسال ابلاغ شده است. کارگروه تنظیم بازار همچنین مقرر کرد، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان پس از اجرای آزمایشی طرح، ارزیابی‌های لازم را انجام و نتیجه را به کارگروه ارائه کند.

سفر قریب الوقوع هیئت عراقی برای مذاکره واردات بیشتر گاز از ایران

به نقل از پرس‌تی‌وی، وزیر برق عراق اعلام کرد: این کشور همچنان به واردات گاز طبیعی از ایران نیاز دارد، زیرا تمام برنامه‌های این کشور برای تأمین سوخت نیروگاه‌ها از منطقه تکمیل نشده است. احمد موسی، سخنگوی وزارت برق عراق اعلام کرد: تعدادی از نمایندگان عراقی به تهران سفر می‌کنند تا درباره افزایش صادرات گاز با ایران صحبت کنند که اخیراً از ۵۰ میلیون مترمکعب به ۸ میلیون مترمکعب کاهش یافته است. خبرگزاری الیوم بغداد به نقل از سخنگوی وزارت انرژی اعلام کرد: مذاکره با سفارت ایران در بغداد و نیز وزارت نیروی ایران راجع به افزایش واردات گاز در جریان است. بر اساس این گزارش، عراق وابسته به گاز طبیعی ایران برای تولید ۴۵ درصد از ۱۴ هزار مگاوات مصرف برق روزانه‌اش است. ایران هزار مگاوات برق هم مستقیم به این کشور صادر می‌کند. اوایل این ماه آمریکا معافیت ۱۲۰ روزه برای تحریم‌های عراق جهت ادامه واردات انرژی به عراق داد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....