تاریخ انتشار : جمعه 19 فروردین 1401 - 17:53
کد خبر : 83666

گلچین اقتصادی روز…انحصار خودروسازی

گلچین اقتصادی روز…انحصار خودروسازی

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون کاهش تولید خودرو در چهارمین خودروساز بزرگ جهان، رشد ۱۵ درصدی صادرات ایران به بازار

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون کاهش تولید خودرو در چهارمین خودروساز بزرگ جهان، رشد ۱۵ درصدی صادرات ایران به بازار اوراسیا، نحوه واگذاری سهام بلوکی سرخابی‌ها، تورم روسیه به بالاترین میزان هفت سال اخیر رسید و علت افزایش قیمت مسکن شهر تهران در اسفندماه را در بر دارد.

+رئیس‌ جمهور: انحصار خودروسازی در کشور هر چه سریع‌تر باید اصلاح شود

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک  ، رئیس‌جمهور در دیدار آحاد مختلف مردم استان البرز، درباره برنامه دولت درباره سامان دادن به صنعت خودروسازی، تصریح کرد: در بازدیدی که از مجموعه ایران خودرو داشتم، تأکید کردم که انحصار خودروسازی در کشور هر چه سریع‌تر باید اصلاح شود.

کاهش تولید خودرو در چهارمین خودروساز بزرگ جهان

تولید کارخانه شرکت خودروسازی چندملیتی استلانتیس ایتالیا به دلیل بحران جهانی تراشه‌ها و برای پنجمین سال متوالی کاهش می‌یابد. اتحادیه صنفی در ایتالیا اعلام کرد: تولید خودرو از سایت‌هایی در ایتالیا متعلق به شرکت استلانتیس و پیش از این فیات کرایسلر، برای پنجمین سال متوالی در سال ۲۰۲۲ کاهش می‌یابد. فیات کرایسلر و شرکت پژو پی‌اس‌ای در آغاز سال گذشته(ژانویه ۲۰۲۱) با هم ادغام شدند و استلانتیس، چهارمین خودروساز بزرگ جهان را تشکیل دادند. پی‌اس‌ای، در زمان ادغام، هیچ گونه تاسیسات تولیدی در ایتالیا نداشت. اتحادیه صنفی گفت که تولید کلی استلانتیس در ایتالیا در سه ماهه اول ۱۳.۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته که دلیل آن کمبود نیمه هادی است، به ویژه، تولید خودرو با ۲.۶ درصد کاهش به ۱۲۳ هزار و ۴۸۴ دستگاه رسید، در حالی که تولید ون با ۳۰.۴ درصد کاهش به ۵۶ هزار و ۶۹۰ دستگاه رسید.

+جزئیات تازه از آزادسازی هفت میلیارد دلار مسدودی ایران

بر اساس توافق صورت گرفته با برخی کشورهای طرف قرارداد ایران، چهارچوب لازم برای رفع مسدودی بخش قابل توجهی از منابع ارزی مسدودشده کشور، مشخص و مورد توافق قرار گرفته است. بر اساس این چهارچوب توافق شده، وجوه مسدودی باید در یک بازه زمانی مشخص طی چند هفته، در حساب‌های ایران وصول شود. چهارچوب این مسیر برای رفع مسدودی منابع ارزی، مشابه چهارچوب توافق شده با انگلیس است که در آن قالب، رقمی حدود ۴۷۰ میلیون یورو در حساب‌های ایران وصول شد. میزان منابع ارزی که با اجرای موافقت‌نامه اخیر آزادسازی خواهد شد، هفت میلیارد دلار برآورد شده است. این هفت میلیارد دلار به حساب‌های ایران واریز می‌شود، که نشانه‌هایی از باز شدن تدریجی محدودیت‌های بانکی علیه ایران است، به نحوی که حتی پس از برجام نیز چنین نقل و انتقال بانکی سابقه نداشته است. /ایرنا

+رشد ۱۵ درصدی صادرات ایران به بازار اوراسیا

حسین کاخکی، مدیرکل همکاری‌های بین المللی گمرک، با بیان این که اتحادیه اوراسیا در سال ۲۰۱۰ با حضور پنج کشور آغاز به کار کرد، افزود: ایران هم در سال ۱۳۹۸ برای مشارکت و تبادل تجاری با این اتحادیه تفاهم نامه سه ساله منعقد کرد. وی از روسیه به عنوان بزرگترین شریک تجاری ایران در این اتحادیه نام برد و گفت: مجموع تجارت ما با اتحادیه اقتصادی اوراسیا در یازده ماهه پارسال، ۵ میلیارد و ۳۴ میلیون دلار بود که نسبت به سال ۹۹ با ۲ میلیارد و ۹۷۰ میلیون دلار، ۶۹ درصد افزایش داشته است.

کاخکی مجموع صادرات ایران به اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا را حدود یک میلیارد و ۱۷۰ میلیون دلار و میزان واردات را بیش از ۴ میلیارد دلار بیان کرد و افزود: در سال ۱۴۰۰ صادرات کالای ایرانی نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۱۵ درصد رشد داشت. ایران به کشورهای روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان و بلاروس در زمینه محصولات کشاورزی و گیاهی صادرات داشته و کالاهایی مانند گندم، جو، ذرت، نهاده‌های دامی و محصولاتی که برای تولید کاربرد دارد را وارد می‌کند.

مدیرکل همکاری‌های بین المللی گمرک جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به انتقادات کارشناسان اقتصادی مبنی بر روسیه محور بودن این اتحادیه افزود: با توجه به تمایل هند و کشورهای دیگر از جمله کشورهای غرب آسیا برای پیوستن به این اتحادیه، کشورهای عضو از جمله ایران در دراز مدت منفعت بیشتری خواهند داشت و پیش بینی می‌شود، گردش تجارت از غرب یعنی اروپا و آمریکا به شرق و آسیای غربی یعنی هند و چین سوق پیدا کند.

حسین کاخکی در ادامه درباره مشکلات ابتدایی ایران درباره عضویت در این اتحادیه گفت: عمده‌ترین مشکل ما در صادرات کالا به اتحادیه اقتصادی اوراسیا، صدور گواهی مبدا بود که تاکنون بخش بیشتر آن رفع شده است. دومین چالش، نداشتن اطلاعات کامل و کافی درباره توانمندی‌ها و ظرفیت‌های استان‌های کشور در زمینه تولید کالاست؛ البته آشنا نبودن صادرکنندگان نسبت به این موضوع و مزیت‌هایی که می‌توانستند بهره‌مند شوند هم از دیگر مشکلات ما در صادرات کالاها به اتحادیه اقتصادی اوراسیاست.

+نحوه واگذاری سهام بلوکی سرخابی‌ها

حسین قربانزاده، رئیس سازمان خصوصی‌سازی در مورد آخرین وضعیت واگذاری حق تقدم‌های سهام استقلال و پرسپولیس موسوم به سرخابی‌ها برای افزایش سرمایه گفت: برای هر یک از این دو باشگاه، واگذاری ۱۰ درصد از سهام این شرکت‌ها از طریق سلب حق تقدم و صرف سهام در فرابورس به پایان رسید که از این طریق مبلغ ۳۵۰ میلیارد تومان منابع برای باشگاه پرسپولیس و ۳۵۹ میلیارد تومان برای باشگاه استقلال از محل پذیره‌نویسی و سلب حق تقدم به دست آمد.

وی افزود: البته سی روز مهلت وجود داشت که به سقف ۱۰ درصد سهام ثبتی دو باشگاه رسیدیم، پذیره‌نویسی در ۲۸ اسفندماه سال قبل به پایان رسید. برای عرضه باقی‌مانده سهام دو باشگاه سرخابی‌ها نیز اطلاعیه‌ای داده‌ایم که عرضه سهام بلوکی خواهد بود.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی عنوان کرد: کسانی که پیشنهاد عرضه سهام دارند و شرکت‌هایی که خریدار بلوک سهامدارند، می‌توانند به سازمان خصوصی‌سازی مراجعه کنند و ظرف یکی دو ماه آینده پیشنهاد‌ها بررسی می‌شود و بعد از سنجش اهلیت خریداران، چون این شرکت‌ها بورسی شده‌اند، مزایده بلوکی از طریق بورس انجام خواهد شد و قرار است تا پایان شهریور سال جاری حجم سهام دولت در هر یک از این دو باشگاه زیر ۵۰ درصد شود.

قربان‌زاده گفت: برای عرضه بلوکی سهام قاعدتاً باید اهلیت و صلاحیت خریداران را بسنجیم، زیرا این مساله بسیار مهم است و شخصیت‌های حقوقی که صلاحیت آن‌ها توسط کارگروه پایش اهلیت در سازمان خصوصی‌سازی بررسی می‌شود و بعد از آن مزایده بلوک سهام انجام خواهد شد. وی افزود: پیش‌بینی می‌شود برای هر یک از باشگاه‌ها یک یا دو بلوک ۱۷ تا ۲۰ درصدی به صورت مزایده و از طریق بورس عرضه شود.

 

ارزش پول کدام کشور بیشتر کاهش یافت؟

ارزش پول سریلانکا به بدترین عملکرد جهان رسید. به نقل از کارنسی، در روز چهارشنبه ارزش روپیه سریلانکا نزدیک به ۳۰۰ در هر دلار آمریکا بود که ۳۲ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشت. سریلانکا با بحران ارز خارجی مواجه است، زیرا دولت این کشور با پرداخت بدهی‌های قریب الوقوع، اعتراضات گسترده و وضعیت اضطراری اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند. فایننشال تایمز گزارش کرد: در حالی که رئیس‌جمهور سریلانکا، گوتابایا راجاپاکسا در تلاش برای مهار بحران اقتصادی و سیاسی وخیم‌تر شده است، روپیه سریلانکا به پایین‌ترین سطح سقوط و بدترین عملکرد ارز جهان را ثبت کرد. این ارز در روز چهارشنبه نزدیک به ۳۰۰ در هر دلار آمریکا بود که نسبت به سال گذشته ۳۲ درصد کاهش داشت و حتی از روبل روسیه نیز عقب ماند. این رقم زمانی ثبت شد که راجاپاکسا به قوانین اضطراری تنها چند روز پس از اعمال آن پایان داد.

+علت افزایش قیمت مسکن شهر تهران در اسفندماه

یک کارشناس بازار مسکن گفت: علت افزایش قیمت مسکن شهر تهران در اسفندماه، تقاضای انباشته‌ای بود که به قصد ارزانی یک سال منتظر مانده بود و با توجه به احتمال تورم ۳۰ درصدی کالاها و خدمات، کسانی که خرید کردند برنده شدند. سعید آسویار در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: مردم از آن‌جا که دیدند برجام فعلا به نتیجه نرسیده و قیمت دلار کاهش چشمگیری نیافته، مقداری نگران شدند و برای مصون ماندن از تورم احتمالی سال بعد، اقدام به خرید مسکن کردند. اصلی‌ترین دلیل رشد ۶ درصدی قیمت مسکن شهر تهران در اسفندماه، انجام خریدهایی بود که طی یک سال به امید ارزانی جمع شده بود. وی افزود: انتظارات تورمی همواره در اقتصاد ایران وجود دارد که اواخر سال بروز پیدا می‌کند. تصور عمومی این بود که در سال ۱۴۰۱ قیمت کالاها و خدمات حدود ۳۰ درصد به طور میانگین افزایش می‌یابد.

این کارشناس بازار مسکن با اشاره به رشد تا ۵۰ درصدی قیمت مصالح ساختمانی در یک سال گذشته تاکید کرد: کسانی که در اواخر سال گذشته اقدام به خرید مسکن کردند به نظر من برنده شدند، چون قیمت تمام شده ساخت در سال جاری افزایش می‌یابد. آسویار بیان کرد: قیمت مصالح ساختمانی ۵۰ درصد و عوارض شهرداری ۴۰ درصد افزایش یافته است. زمین شهری قابل ساخت نیز وجود ندارد. بنابراین قیمت زمین بالا می‌رود. نرخ دستمزد هم در ظاهر ۵۷ درصد رشد داشته اما عملا وقتی وارد نیروی کار می‌شود، به ۷۰ تا ۱۰۰ درصد می‌رسد؛ زیرا سازنده‌ای که به طور مثال ۱۰۰ پرسنل در پروژه خود دارد در مواقع بیکاری و بارندگی باید دستمزد بدهد.

 

تورم روسیه به بالاترین میزان ۷ سال اخیر رسید

وزارت اقتصاد روسیه اعلام کرد، تورم سالانه در روسیه تا اول آوریل به ۱۶.۷۰ درصد افزایش یافت که بالاترین رقم از مارس ۲۰۱۵ بود. همچنین از ۱۵.۶۶ درصد یک هفته قبل بیشتر شد زیرا کاهش ارزش روبل نوسان قیمت‌ها را در بحبوحه تحریم‌های بی‌سابقه غرب افزایش داد. تورم در روسیه در چند هفته گذشته به شدت افزایش یافته است، زیرا کاهش روبل به پایین‌ترین سطح تاریخی خود باعث افزایش تقاضا برای طیف گسترده‌ای از کالاها از مواد غذایی اصلی گرفته تا خودرو بر اساس انتظارات افزایش بیشتر قیمت‌ها شده است.

داده‌های سرویس آمار روسیه (Rosstat) نشان داد تورم هفتگی روسیه در هفته منتهی به اول آوریل از ۱.۱۶ درصد در هفته قبل به ۰.۹۹ درصد کاهش یافت و افزایش قیمت مصرف‌کننده را از اول سال تا به امروز به ۹.۹۹ درصد رساند. در مدت مشابه سه ماهه سال قبل، قیمت مصرف‌کننده ۲.۷۲ درصد افزایش یافت. در هفته اول آوریل، قیمت تقریبا همه چیز از سبزیجات و شکر گرفته تا لباس و گوشی‌های هوشمند همچنان افزایش یافت اما با سرعت کمتری نسبت به هفته‌های گذشته زیرا روبل از پایین‌ترین سطح خود در ماه مارس بهبود یافت. بانک مرکزی که تورم سالانه ۴ درصد را هدف قرار داده است، نرخ اصلی خود را در ماه مارس ۲۰ درصد نگه داشت و نسبت به افزایش قریب‌الوقوع تورم و انقباض اقتصادی در آینده هشدار داد.

+واکنش رئیس سازمان غذا و دارو به گرانی دارو؛ از تورم کمتر است

دکتر بهرام دارایی، رییس سازمان غذا و دارو، با اشاره مباحث مربوط به کمبود دارو، گفت: یکسری مشکلات بین‌المللی را در زمینه تحریم‌ها داریم. در عین حال، برخی مواد اولیه یا داروها نیز در دنیا کمبود جهانی دارند. وی درباره مباحث مربوط به گرانی دارو نیز گفت: در عین حال مطرح کردن بحث گرانی، معنی درستی برای افزایش قیمت داروها ندارد. زیرا هر سال همه کالاها، حقوق و دستمزد و… در کشور افزایش قیمت دارند که این افزایش همیشه در حوزه سلامت کمتر از تورم کشور بوده است. دارایی با بیان اینکه سال گذشته تورم حوزه دارو ۳۰ درصد بود، گفت: در حالی که تورم رسمی کشور بیش از این بوده است، افزایش قیمت دارو همیشه از تورم کشور کمتر بوده است. وی تاکید کرد: آنچه مهم است، پوشش بیمه‌ای داروهاست که باعث شود، قدر مطلق پرداختی از جیب مردم افزایش پیدا نکند.

+سیگنال معاون وزیر صمت برای گرانی دارو؛ ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو حذف شد

محمدمهدی برادران معاون وزیر صمت از حذف ارز دولتی برای دارو خبر داد و گفت که هدف وزارت صمت، کاهش ۵۰ درصدی ارزبری در این حوزه تا پایان سال است. وی با بیان اینکه ارزش واردات سالانه دارو حدود دو میلیارد دلار است، تصریح کرد: با همکاری با برخی پتروشیمی‌ها و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در حوزه داروهای بیوتکنولوژی و همچنین همکاری سه جانبه وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو و دفتر صنایع غذایی و دارویی وزارت صمت، واردات دارو می‌تواند تا ۵۰ درصد، معادل یک میلیارد دلار کاهش یابد.

+قیمت جدید برنج به زودی اعلام می‌شود

دبیر انجمن وارد کنندگان برنج، با اشاره به اینکه هر چه جلوتر برویم قیمت‌های جهانی محصولات غذایی از جمله برنج گران‌تر می‌شود، اظهار داشت: در جلسه امروز از وزارت جهاد کشاورزی خواستیم قیمت‌های مصوب برنج، کارشناسی شده و منطقی تعیین شود تا وارد کنندگان، انگیزه واردات این کالاها را داشته باشند. وزارت جهاد کشاورزی نیز اعلام کرد، وارد کنندگان آنالیز قیمت را برای این وزارتخانه ارسال کنند تا آنها نیز این آنالیز را در اختیار سازمان حمایت قرار بدهند که در نهایت قیمت مصوب مشخص و اعلام شود. وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره اینکه چرا علیرغم اینکه گفته می‌شود عرضه برنج در بازار افزایش یافته، قیمت این محصول کاهش پیدا نمی‌کند، اظهار داشت: سال گذشته یک میلیون تن برنج وارد کشور شد، در حالی که برنامه ما واردات یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن از این محصول بود اما سیاست گذاری‌های غلط وزارت جهاد کشاورزی مانع از تحقق این برنامه شد.

افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی

روز پنجشنبه، در بازار‌های جهانی، قیمت هر اونس طلا با ۲.۲ دلار افزایش نسبت به روز گذشته به قیمت ۱۹۲۷ دلار و ۵۰ سنت معامله شد. قیمت طلا نسبت به یک ماه گذشته ۱۲۵ دلار کاهش داشت، اما در مقایسه با یک سال گذشته ۱۹۰ دلار رشد قیمت داشت. در گره سایر فلزات نقره ۱۸ سنت کاهش داشت، فلز پلاتینوم هم ۳ دلار افت قیمت را تجربه کرد، اما فلز گرانبهای پالادیوم ۵۸ دلار رشد قیمت را تجربه کرد. به گزارش کیتکو، قیمت امروز طلا تحت تاثیر دو عامل کاهش ارزش دارایی خزانه آمریکا و افزایش قیمت نفت در بازار‌های جهانی بود. از سوی دیگر، تحلیلگران پیش بینی کردند فروش گسترده ارز‌های مجازی در اواخر این هفته احتمالا به نفع بازار طلا تمام شود. همچنین بررسی قرارداد‌های آتی فلز طلا نشان می‌دهد که قیمت این فلز گرانبها احتمالا در روز‌های آتی هم افزایشی خواهد شد. قرارداد فلز طلا برای تحویل در ماه ژوئن با ۱۳.۴ دلار افزایش به قیمت ۱۹۳۶ دلار و ۳۰ سنت بسته شده است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....