تاریخ انتشار : پنجشنبه 28 بهمن 1400 - 19:05
کد خبر : 78241

گلچین اقتصادی روز…ارزش سهام عدالت

گلچین اقتصادی روز…ارزش سهام عدالت

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون ارزش سهام عدالت باز هم کاهش یافت، نماد‌های پُر تراکنش بورس کدامند؟، مذاکره ایران و

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون ارزش سهام عدالت باز هم کاهش یافت، نماد‌های پُر تراکنش بورس کدامند؟، مذاکره ایران و کره جنوبی برای آزادسازی ۷ میلیارد دلار از منابع بلوکه شده، قیمت طلا در بازار جهانی بالا رفت و تعیین قیمت میوه شب عید تا ۲۰ اسفند ماه را در بر دارد.

+ارزش سهام عدالت باز هم کاهش یافت

 

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک  ، در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۱۰ میلیون و ۳۷۸ هزار و ۴۵۳ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۰.۲ درصد معادل ۲۳ هزار و ۱۲ تومان کاهش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۲۲۷ هزار و ۷۱ تومان رسیده است.

رقم حداقل حقوق در سال آینده اعلام شد/ کاهش وابستگی چین به دلار در معاملات تجاری/ عقب‌نشینی سکه به کانال ۱۱ میلیون تومان/ ریزش قیمت نفت با فروکش کردن خطر جنگ

+نمادهای پُر تراکنش بورس کدامند؟

در چهار روز معاملاتی این هفته بورس، نمادهای پارس فولاد سبزوار (فسبزوار)، ایران خودرو (خودرو)،‌ پالایش نفت تهران (شتران)، ملی صنایع مس ایران (فملی)،  سپید ماکیان (سپید)، سایپا (خساپا) و فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) در گروه نمادهای پُر تراکنش قرار داشتند.

+رقم حداقل حقوق در سال آینده اعلام شد

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که به فضل الهی یکی از کم حاشیه ترین و سخت ترین بودجه‌هایی که در سال‌های اخیر شاهد آن بودیم را برای امور تخصیص دادیم، مطرح کرد: حداقل حقوق شاغلان در سال آینده ۶۰ درصد افزایش می‌یابد و بر همین اساس حداقل حقوق شاغلان و کارکنان در سال آینده پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و حداقل حقوق بازنشستگان نیز پنج میلیون تومان خواهد بود. وی یادآور شد: کمترین رقم در میان حقوق های پایین ۶۰ درصد و بالاترین رقم در میان حقوق های بالا ۱۰ درصد خواهد بود که در بحث بودجه با افزایش روبرو خواهد شد.

+مذاکره ایران و کره‌ جنوبی برای آزادسازی ۷ میلیارد دلار از منابع بلوکه شده

مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی در صفحه شخصی خود از برگزاری مذاکرات ایران و کره‌جنوبی در سئول برای آزادسازی ۷ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران خبر داد و گفت: این منابع مالی از ۴ سال پیش به بهانه تحریم‌ها در ۲ بانک کره‌جنوبی مسدود شده است. به گفته قمری وفا، ایران در این فرصت بر رفع محدودیت غیرقانونی از منابع ارزی بلوکه شده خود در کره‌جنوبی تاکید کرد.

کاهش وابستگی چین به دلار در معاملات تجاری

راشاتودی: به گفته یی گانگ، رئیس بانک مرکزی چین، دولت در حال برنامه ریزی برای همکاری با سایر کشورهای آسیایی برای تقویت استفاده از ارزهای بومی در تجارت و سرمایه گذاری‌های خود به عنوان بخشی از یک طرح گسترده‌تر برای تقویت قدرت اقتصادی خود در منطقه است. این مقام مسئول چینی روز چهارشنبه در جریان یک سخنرانی تلویزیونی در اجلاس G20 به میزبانی اندونزی گفت: بازارهای نوظهور باید انعطاف پذیری خود را در برابر تغییرات بهبود بخشند. اینجاست که همکاری منطقه‌ای کشورها نقش کلیدی ایفا می‌کند.» یی گانگ تاکید کرد: پیشرفت در استفاده از ارزهای محلی کشورهای نوظهور آسیایی در تجارت و سرمایه گذاری سبب بالارفتن ایمنی مالی منطقه در برابر شوک‌های خارجی است و تجارت بین کشورهای آسیایی را تقویت خواهد کرد.
به گفته یی، میزان سوآپ دوجانبه ارزی در میان گروه‌های منطقه‌ای اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) – چین، ژاپن و کره جنوبی – به ۳۸۰ میلیارد دلار رسیده است. رئیس سازمان تنظیم مقررات همچنین خواستار ارتباط عمیق‌تر بازار بین بانک‌های مرکزی کشورهای پیشرفته شد و افزود که این امر به کاهش اثرات خطرات مرتبط با همه‌گیری بیماری کرونا کمک می‌کند. در ژانویه، بانک خلق چین قرارداد سوآپ ارز دوجانبه با بانک اندونزی را به مدت سه سال تمدید کرد تا همکاری‌های مالی عمیق‌تر و تقویت فعالیت‌های سرمایه گذاری را تقویت کند. جاکارتا حمایت کامل خود را از استفاده گسترده از ارزهای محلی به جای دلار آمریکا در تجارت و سرمایه گذاری برای تضمین ثبات بازارهای مالی جهانی با برداشته شدن محرک‌های دوران همه گیری کرونا اعلام کرد. به گفته سری مولیانی ایندراواتی، وزیر دارایی اندونزی تسویه به موقع ارزهای محلی سبب می‌شود استفاده از دلار به شدت کاهش یابد و این امر به مدیریت بهتر شوک‌های مالی جهانی کمک کند. کشورهای آسیایی نگران خروج سرمایه بالقوه از اقتصادهای نوظهور هستند، زیرا فدرال رزرو ایالات متحده قبلاً از تشدید سیاست پولی دولت ایالات متحده خبر داده بود. انتظار می‌رود فدرال رزرو چرخه انقباض مالی خود را در ماه مارس با افزایش ۲۵ واحدی نرخ بهره آغاز کند.

ریزش قیمت نفت با فروکش کردن خطر جنگ

قیمت نفت پس از ریزش بیش از سه درصدی که روز گذشته در واکنش به کاهش نسبی تنش میان روسیه و اوکراین داشت، در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی تغییر چندانی نداشت. به گزارش ایسنا، بهای معاملات نفت برنت با ۱۰ سنت کاهش، به ۹۳ دلار و ۱۹ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز سه شنبه پس از این که روسیه اعلام کرد بخشی از نیروهایش را از مرز اوکراین برمی گرداند، ۳.۳ درصد سقوط کرد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ثابت بود و در ۹۲ دلار و ۱۳ سنت در هر بشکه ایستاد. شاخص نفت آمریکا روز گذشته با ۳.۶ درصد ریزش بسته شده بود. هر دو شاخص روز دوشنبه به بالاترین رکورد از سپتامبر سال ۲۰۱۴ صعود کردند و نفت برنت به ۹۶ دلار و ۷۸ سنت و وست تگزاس اینترمدیت به ۹۵ دلار و ۸۲ سنت رسیده بود. قیمت نفت برنت در سال ۲۰۲۱ تحت تاثیر احیای تقاضای جهانی در دوران پساکرونایی و بهبود کندتر عرضه، ۵۰ درصد و وست تگزاس اینترمدیت حدود ۶۰ درصد رشد کرد.

قیمت طلا در بازار جهانی بالا رفت

قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی در پی کاهش بازده اوراق خزانه و گزارشهایی از پرتاب خمپاره در شرق اوکراین که تقاضا برای خرید دارایی امن را تقویت کرد، افزایش یافت. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۰.۴ درصد افزایش، به ۱۸۷۶ دلار و ۴۱ سنت رسید که نزدیک به بالاترین رکورد هشت ماه گذشته بود. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۴ درصد افزایش، به ۱۸۷۸ دلار و ۴۰ سنت رسید. جدایی طلبان طرفدار روسیه در شرق اوکراین روز پنج شنبه نیروهای دولتی را متهم کردند چهار بار در ۲۴ ساعت گذشته در منطقه آنها آتش گشوده‌اند. هنوز اطلاعات دقیقی از نحوه وقوع این حادثه وجود ندارد. نیکلاس فراپل، مدیرکل جهانی شرکت “ای بی سی بولیون” در این باره اظهار کرد: بازار به اخباری که پیرامون تنشهای ژئوپلیتیکی اوکراین و روسیه در جریان است، به شدت حساس است.

+عقب‌نشینی سکه به کانال ۱۱ میلیون تومان

امروز ارزش هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۱۰۰ هزار تومان کاهش قیمت نسبت به روز کاری گذشته به ۱۱ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان رسید و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با قیمت ۱۱ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان معامله شد. همچنین امروز نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه‌میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت خورد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۲۰۲ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا نیز پنج‌ میلیون و ۲۱۱ هزار تومان شد.

+تعیین قیمت میوه شب عید تا ۲۰ اسفند ماه

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: برای خرید سیب و پرتقال شب عید از باغداران فرایند کشف قیمت انجام شده است و در ۲۰ اسفندماه به قیمت ثابت می‌رسیم.

جایگزینی گاز روسیه با ال ان جی بحران گازی در آسیا ایجاد می کند

الکساندر نوآک، معاون نخست وزیر روسیه در مقاله ای در مجله « انرژی پالسی» هشدار داد اروپا حتی اگر با بخشی از خط لوله «نورد استریم ۲» برای دریافت گاز روسیه به امید دریافت ال ان جی (گاز طبیعی مایع) مخالفت کنند، این امر موجی دیگری از بحران گاز در آسیا ایجاد می کند. به نوشته رویترز، نوآک در واکنش به افزایش قیمت انرژی در جهان، گفت اروپا باید به قراردادهای گازی طولانی مدت بازگردد تا خطرهای مواجه شدن با کمبود انرژی را محدود کند. به نوشته خبرگزاری تاس، وی در این مقاله خاطرنشان کرد راه اندازی خط لوله گازی «نورد استریم ۲» می تواند، حتی امروز به ثبات بازار گاز اروپا کمک کند. وزیر نفت سابق روسیه در بخش دیگری از مقاله خود نوشته است، استفاده از ۵۵ میلیارد مترمکعب گاز انتقالی از طریق نورد استریم ۲ به جای استفاده از زغال سنگ به اتحادیه اروپا کمک خواهد کرد تا انتشار گاز CO2 را تا ۱۴ درصد کاهش دهد که به طور متوسط با آلایندگی سالانه حدود ۳۰ میلیون خودرو برابر است.

+فرار مالیاتی گسترده نتیجه عملکرد بانیان وضع موجود است

داود منظور رئیس کل سازمان امور مالیاتی اظهار داشت: تحول نظام مالیاتی قبل از هر چیز مستلزم تجدید آرایش مدیران این سازمان با رویکرد به کارگیری جوانان نخبه، کاردان و انقلابی است. به گفته رئیس کل سازمان امور مالیاتی، اصلاحات مدیریتی در این سازمان در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مبنی بر جوانگرایی و امیدآفرینی در جامعه به سرعت در حال انجام است. وی اظهار داشت: در دوره تصدی چهار ماهه خود تاکنون بیش از بیست نفر از مسببان وضع موجود در تهران و استانها از پست های مدیریتی خود در ادارات کل مالیاتی برکنار شده اند. معاون وزیر اقتصاد افزود: فرارهای مالیاتی گسترده، عدم استیفای حقوق حقه دولت در وصول مالیات، عدم تکریم مودیان، عدم استفاده از درگاه های خدمات الکترونیک مالیاتی، نابسامانی در رسیدگی به پروندههای مالیاتی، بالا بودن مطالبات مالیاتی معوقه، بر زمین ماندن قوانین مالیاتی مهم همچون قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان و قانون مالیات بر خانه های لوکس و خانه های خالی از جمله مواردی است که از سوی بانیان وضع موجود بر جا مانده است.

تخصیص ۵.۷ میلیارد دلاری ایلان‌ماسک به امور خیریه

به نقل از راشاتودی، اساس اسناد ارائه شده در کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا نشان می‌دهد، بین روزهای ۱۹ نوامبر تا ۲۹ نوامبر ایلان‌ماسک، به عنوان ثروتمندترین فرد جهان و بنیانگذار شرکت خودروسازی تسلای آمریکا، در مجموع ۵ میلیون و ۴۴ هزار سهم خود در شرکت تسلا به ارزش نزدیک به ۶ میلیارد دلار را برای مقابله با گرسنگی در جهان بخشیده است. اکتبر ماه گذشته بود که برنامه جهانی غذا سازمان ملل گفته بود در صورتی که ماسک ۶ میلیارد دلار از دارایی اش را بدهد، آنها گرسنگی در جهان را ریشه کن می‌کنند. پس از این اقدام ماسک در رسانه‌ها گفته بود که اگر برنامه جهانی غذای سازمان ملل یک بسته دقیق درباره چگونگی مقابله با گرسنگی و حل این معضل در جهان با ۶ میلیارد دلار را ارائه دهد، وی این میزان پول را به عنوان اعانه خواهد داد. دو هفته بعد دیوید بیزلی، دبیر برنامه جهانی غذا سازمان ملل، با ارائه یک بسته جامع ماسک را به چالش کشید و گفته می‌شود چند روز بعد هم ایلان ماسک شروع به واگذاری حدود ۶ میلیارد دلار سهام تسلا به خیریه کرده است. البته هنوز این مبلغ بیشترین پول تخصیص داده شده به امور خیریه در جهان به شمار نمی‌رود، چرا که بیل گیتس و همسرش ۱۵ میلیارد دلار به خیریه کمک کرده‌اند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....