تاریخ انتشار : چهارشنبه 1 دی 1400 - 19:52
کد خبر : 71858

گلچین اقتصادی روز…ارزش سهام عدالت

گلچین اقتصادی روز…ارزش سهام عدالت

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون ارزش سهام عدالت در آخرین روز پاییز چقدر شد؟ تجارت ایران با اورآسیا افزایش یافت،

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون ارزش سهام عدالت در آخرین روز پاییز چقدر شد؟ تجارت ایران با اورآسیا افزایش یافت، حامل‌های انرژی گران نمی‌شود، بانک‌ها چقدر ودیعه مسکن پرداختند؟ صادرات ۵۰ هزار راس دام سنگین آزاد شد و جریمه ۲۱۰ میلیون دلاری اینفلوئنسر چینی برای فرار مالیاتی را در بر دارد.

+ارزش سهام عدالت در آخرین روز پاییز چقدر شد؟

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک  ، در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۱۰ میلیون و ۱۲۲ هزار و ۲۵۶ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۱.۴ درصد معادل ۱۴۵ هزار و ۲۵۲ تومان افزایش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۷۳ هزار و ۳۵۳ تومان رسیده است.

+تجارت ایران با اورآسیا افزایش یافت

لطیفی سخنگوی گمرک گفت: تجارت کشورمان با اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا در هشت ماه ابتدایی ۱۴۰۰، از لحاظ وزنی ۴۲ درصد و از لحاظ ارزش ۷۳ درصد رشد داشته است. هشت میلیون و ۵۶۶ هزار و ۱۸ تن کالا به ارزش سه میلیارد و ۶۲۶ میلیون و ۲۶۲ هزار و ۴۵۲ دلار کالا بین ایران و پنج عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا در هشت ماه نخست امسال تبادل شد که از این میزان ۶ میلیون و ۷۲۶ هزار و ۸۴۶ تن به ارزش دو میلیارد و ۸۶۲ میلیون و ۶۲۳ هزار و ۳۰۳ دلار از مبدا این کشورها به ایران کالا فروخته شده، که این میزان واردات نسبت به مدت مشابه ۶۶ درصد در وزن و ۹۸ درصد در ارزش بیشتر از مدت مشابه سال قبل بوده است. در این مدت، صادرات کشورمان به اوراسیا هم یک میلیون و ۸۳۹ هزار و ۱۷۲ تن به ارزش ۷۶۳ میلیون و ۶۳۹ هزار و ۱۴۹ دلار بوده که نسبت به هشت ماهه سال ۹۹ تغییری در وزن نداشته، اما در ارزش کالای صادر شده ۱۸ درصد رشد داشته است.

لطیفی در خصوص میزان صادرات به اعضای اتحادیه اوراسیا توضیح داد: روسیه هفتصد هزار و ۱۱۶ تن کالا به ارزش ۳۷۵ میلیون و ۲۲۹ هزار و ۵۸۴ دلار، ارمنستان ۷۸۶ هزار و ۸۲۶ تن کالا به ارزش ۲۱۰ میلیون و ۱۶۰ هزار و ۴۱۱ دلار، قزاقستان با ۳۱۸ هزار و ۲۰۵ تن کالا به ارزش ۱۱۴ میلیون و ۶۸۶ هزار و ۹۲۷ دلار، قرقیزستان با ۲۸ هزار و ۶۹۵ تن کالا به ارزش ۵۲ میلیون و ۴۸۴ هزار و ۲۱۵ دلار و بلاروس پنج هزار و ۳۳۰ تن به ارزش ۱۱ میلیون و ۷۸ هزار و ۱۲ دلار در بازه زمانی اول فروردین تا ۳۰ آبان ماه ۱۴۰۰ از ایران خریداری کردند. وی در خصوص میزان واردات از پنج کشور عضو اتحادیه اوراسیا گفت: روسیه با فروش پنج میلیون و ۷۷۷ هزار و ۶۵۶ تن کالا به ارزش دو میلیارد و ۵۶۱ میلیون و ۵۹ هزار و ۱۵۰ دلار، قزاقستان با ۹۴۲ هزار و ۱۹ تن کالا به ارزش ۲۷۷ میلیون و ۶۹۱ هزار و ۲۷۱ دلار، بلاروس با چهار هزار و ۴۱۲ تن کالا به ارزش ۱۶ میلیون و ۹۳۸ هزار و ۳۲۵ دلار، ارمنستان با دوهزار و ۲۳۵ تن به ارزش ۶ میلیون و ۸۰۴ دلار و قرقیزستان با ۵۲۴ تن به ارزش ۹۳۳ هزار و ۷۵۳ دلار، به ترتیب در جایگاه نخست تا پنجم مبدا فروش کالا به ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا در هشت ماهه سال جاری قرار دارند.

+رئیس کل بیمه مرکزی: استفاده از بیمه شخص ثالث برای بودجه صدا و سیما

رئیس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه متاسفانه بیمه شخص ثالث به جای اینکه به مجروحان برسد، صرف بخش‌های دیگر می‌شود، گفت: ٣٠ درصد از این مبلغ خارج از شرکت‌های بیمه است. در بودجه سال آینده برای بودجه صدا و سیما و هلال احمر هم استفاده از بیمه شخص ثالث دیده شده است، به طوری که ۵٠٠ میلیارد تومان سهم این بخش‌هاست. این به معنای افزایش حق بیمه و دست در جیب مردم کردن است و از سوی دیگر با گران شدن بیمه، فرار از بیمه افزایش پیدا می‌کند.

+حامل های انرژی گران نمی شود

مجتبی توانگر نماینده تهران در مطلبی در صفحه توییتر خود نوشت: «روز گذشته با حسنوند، رئیس‌ کمیسیون‌ انرژی و چند تن از کارشناسان، جلسه‌ای درخصوص وضعیت انرژی دربودجه و بررسی طرح سهمیه‌بندی ⁧‫بنزین‬⁩ درمناطق آزاد داشتیم و اطمینان حاصل شد که هیچ افزایشی در قیمت حامل‌های انرژی نخواهیم داشت و در مجلس و کمیسیون هم هیچ بحثی درمورد گران شدن بنزین نداشتیم.»

+رشد اقتصادی کشور در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ اعلام شد

عملکرد تولید ناخالص داخلی کشور به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵ در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ به رقم ۷۵۳۰.۵ هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به رقم مشابه سال قبل به میزان ۳.۳ درصد افزایش یافته است. به گزارش بانک مرکزی، بر اساس محاسبات مقدماتی اداره حساب‌های اقتصادی این بانک، تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه (و به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵) در سه ماهه دوم سال ۱۴۰۰ به رقم ۴۰۵۴.۶ هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به سه ماهه دوم سال ۱۳۹۹، رشد ۱.۰ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین رشد اقتصادی بدون نفت طی دوره مذکور معادل ۰.۵ درصد بوده است. رشد عملکرد تولید ناخالص داخلی در سه ماهه دوم سال جاری حاصل تحقق رشد مثبت ارزش افزوده گروه‌های “خدمات” و “نفت” به ترتیب معادل ۴.۲ و ۷.۴ درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل است، در حالی که گروه‌های “کشاورزی” و “صنایع و معادن” طی همین مدت متاثر از مواجهه با مشکلاتی همچون کاهش میزان بارندگی‌ها و محدودیت در تامین برق مورد نیاز برخی واحد‌های صنعتی در تابستان سال جاری و نیز کاهش ارزش افزوده فعالیت‌های ساختمانی با کاهش عملکردی به ترتیب معادل ۱.۹ و ۵.۳ درصد مواجه بوده‌اند. در مجموع عملکرد تولید ناخالص داخلی کشور به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵ در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ به رقم ۷۵۳۰.۵ هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به رقم مشابه سال قبل به میزان ۳.۳ درصد افزایش یافته است. رشد اقتصادی بدون نفت نیز در این دوره به قیمت‌های ثابت ۱۳۹۵ از رشد ۲.۴ درصدی برخوردار بوده است.

+وزیر راه و شهرسازی: نهضت ملی مسکن مانند مسکن مهر تورم‌زا نیست

وزیر راه و شهرسازی درباره نامه اخیر وزیر اقتصاد به رئیس‌جمهور مبنی بر تورم‌زا بودن طرح نهضت ملی مسکن گفت: طرح نهضت ملی مسکن بر خلاف مسکن مهر که خط اعتباری بانک مرکزی داشت، اساساً از منابع دولت استفاده نمی‌کند، بلکه تسهیلات بانک‌ها است که در گذشته به جاهای دیگر داده می‌شد، ولی بر اساس قانون جهش تولید مسکن ۲۰ درصد آن باید به مسکن داده شود.

+بانک‌ها چقدر ودیعه مسکن پرداختند؟

بر اساس اعلام بانک مرکزی، بانک‌ها تاکنون ۷۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ودیعه مسکن به ۱۹۰ هزار نفر پرداخت کرده‌اند.

بانک مرکزی اعلام کرد: از ۱۰ هزار میلیارد تومان ابلاغ شده برای پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن در سال ۱۴۰۰، تاکنون مبلغ ۷ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به ۱۹۰ هزار نفر پرداخت شده و همچنین نزدیک ۶۰ هزار نفر به مبلغ ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان نیز در بانک‌ها پذیرش شده و در مرحله اخذ این تسهیلات هستند. طبق این گزارش، ثبت‌نام برای دریافت این تسهیلات امروز به پایان می‌رسد و پرداخت میزان باقی مانده از کل مبلغ در نظر گرفته شده ( ۴۰۰ میلیارد تومان) تا پایان بهمن ماه انجام خواهد شد. همچنین، در سال جاری بیش از ۵۷۰ هزار نفر معادل ۲۲ هزار میلیارد تومان (۱۲ هزار میلیارد تومان بیش از سهمیه ابلاغی) توسط سامانه مربوطه به شبکه بانکی معرفی شد. هرگونه اقدام در خصوص تعیین تکلیف سایر معرفی شدگان منوط به تصویب در ستاد ملی مقابله با کروناست.

+حذف قرعه کشی عرضه خودرو از سال آینده

جریمه ۲۱۰ میلیون دلاری اینفلوئنسر چینی برای فرار مالیاتی

چین یک اینفلوئنسر معروف را به دلیل فرار مالیاتی ۲۱۰ میلیون دلار جریمه کرد. به گزارش ایسنا، اداره امور مالیاتی چین در بیانیه ای اعلام کرد، “هوآنگ وی” که به “ویا” هم معروف است، باید ۱.۳۴ میلیارد یوان مالیات معوقه، جریمه و دیرکرد بپردازد. وی با پنهان کردن درآمد شخصی و اظهارنامه دروغین در سال های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰، از پرداخت مجموعا ۶۴۳ میلیون یوان مالیات طفره رفته است. ارزش سهام بزرگترین اپراتورهای پخش زنده آنلاین و خدمات چین در نیویورک سقوط کرد. ارزش سهام شرکت بیلی بیلی ۱۱.۶ درصد، گروه هولدینگ علی بابا ۵.۸ درصد و شرکت جوی ۴.۷ درصد ریزش کرد. هوآنگ پس از اعلام این مجازات، در حساب ویبوی خود عذرخواهی کرد و گفت عمیقا احساس گناه می کند و تصمیم رگولاتور مالیاتی را پذیرفته و برای پرداخت جریمه در مهلت تعیین شده، پول تهیه خواهد کرد. این بزرگترین جریمه صادره تاکنون برای فروشنده های آنلاین مانند “ویا” است که هر شب تلاش می کنند، خریداران را مجاب کنند میلیون ها دلار برای اقلامی مانند وسایل آرایشی، دستگاه های برقی و پوشاک هزینه کنند. این اینفلوئنسر، یکی از بزرگترین ستارگان بازار تائوبائوی علی بابا بوده و ترافیک زیادی جذب کرده و عامل رشد مصرف بوده است.

+وزیر اقتصاد: تاریخ دقیقی برای افزایش یارانه‌ها اعلام نشده است

احسان خاندوزی گفت: در خصوص زمان تغییر یارانه ها و افزایش میزان پرداخت یارانه‌ها، هیچ تاریخ دقیقی تعیین نشده است. وی همچنین در خصوص افزایش قیمت بنزین، تاکید کرد: تاکنون تصمیمی در این زمینه گرفته نشده است.

+صادرات ۵۰ هزار راس دام سنگین آزاد شد

وزیر جهاد کشاورزی و رییس شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی صادرات ۵۰ هزار راس دام سنگین نر پرواری را درکنار دام سبک مجاز اعلام کرد.

+اطلاعات ۱۰۰ هزار کارمند ثبت نشده است

علی‌اله قنبری، رئیس امور آمار، برنامه‌ریزی و تأمین نیروی‌انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور، درباره ساماندهی نیروی انسانی با اشاره به وضعیت کارکنان دولت گفت، تعداد کارکنانی که اطلاعاتشان در سامانه پاکنا ثبت شده، دو میلیون و ۹۵ هزار و ۹۳۱ نفر است و بر این اساس اطلاعات حدود  ۱۰۰ هزار نفر ثبت نشده است. وی از دستگاه‌های اجرایی خواست که  اطلاعات کارکنان رسمی‌، رسمی‌آزمایشی، پیمانی، کارگری، کار معین و بازنشستگان خود را در سامانه پاکنا ثبت کنند.

+پاداش صرفه‌جویی برای مشترکان گاز خانگی کم‌مصرف

شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد مشترکان گاز خانگی در صورت کاهش مصرف، پاداش صرفه‌جویی دریافت می‌کنند. سرپرست مدیریت هماهنگی امور گازرسانی این شرکت در این باره گفت: مشترکان گاز خانگی که در بازه زمانی ۱۶ آبان تا ۱۵ اسفند (دوره سرد سال) نسبت به دوره مشابه پارسال یک درصد کاهش مصرف داشته باشند، مشمول تخفیف یا همان پاداش صرفه‌جویی معادل ۳ واحد درصد در گازب‌های صورتحساب همان دوره خواهند شد. در حوزه ابزار تشویقی مشترکان خانگی، براساس آیین‌نامه ابلاغی دولت به شرکت ملی گاز ایران، مشترکان خانگی که مصرف آن‌ها متعارف بوده و در پلکان اول تا سوم مصرف قرار گیرند، مشمول افزایش گازبها نسبت به سال پیش نمی‌شوند و هزینه گاز مشترکان مطابق سال‌های پیش محاسبه می‌شود.سرپرست مدیریت هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: تشویق بعدی این است که مشترکان خانگی که مصرف گاز آن‌ها در بازه زمانی ۱۶ آبان تا ۱۵ اسفند هر سال نسبت به دوره مشابه سال پیش کمتر شود، به ازای هر یک درصد کاهش، مشمول تخفیف یا همان پاداش صرفه‌جویی معادل ۳ واحد درصد در گازب‌های صورتحساب همان دوره خواهند شد که این تخفیف تا سقف ۴۵ درصد امکان‌پذیر است. نورموسوی در پایان سخنان خود با بیان اینکه ۲۹ میلیون واحد خانگی داریم، تصریح کرد: این تشویق‌ها در حالی است که برای مشترکان پرمصرف نیز ابزار بازدارندگی در نظر گرفته شده که بر این اساس، مشترکان پرمصرفی که از پله چهارم تا پله دوازدهم قرار گرفته و مصرف نامتعارف داشته باشند، مشمول افزایش تعرفه خواهند شد که این افزایش تعرفه برای مشترکان بدمصرف که در پلکان‌های بالای جدول قرار می‌گیرند، بیشتر از دیگران خواهد بود.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....