عدم ارتباط پنی موردانت با رسوایی نخست‌‌وزیر اخیرا برکنارشده یکی از امتیازات او محسوب می‌شود: او پس از داستان دراماتیک بوریس جانسون در سه سال گذشته، خود را هوای تازه معرفی می‌‌کند. نخست‌‌وزیری او ممکن است، پاسخ قانون‌گذاران خسته محافظه‌‌کار به جنجال‌‌های سه سال اخیر باشد. البته به بیان دقیق، خانم موردانت، ۴۹ساله نامزد پیشتاز کنونی نیست: این وضعیت متعلق به ریشی سوناک، وزیر سابق خزانه‌‌داری بریتانیا است که در دور دوم رای‌‌گیری روز پنج‌شنبه حمایت ۱۰۱ قانون‌‌گذار را به‌دست آورد. پنی موردانت با ۸۳رای در مقام دوم قرار گرفت. قانون‌‌گذاران محافظه‌‌کار در اوایل این هفته، پیش از معرفی دو نامزد اصلی حزب، رای‌‌گیری بیشتری برگزار خواهند کرد که نتایج آن در اوایل سپتامبر اعلام خواهد شد. با این حال، پنی موردانت، به شرطی که در فهرست نهایی دو نفر قرار گیرد، به‌عنوان یک رقیب قدرتمند خواهد شد. در یک نظرسنجی از اعضا در هفته گذشته، او در یک مسابقه رودررو بسیار جلوتر از ریشی سوناک بود.

به گزارش اقتصاددان به نقل از دنیای اقتصاد  ،    او همچنین به راحتی از نامزد شماره ۳، لیز تراس که وزیر خارجه بوریس جانسون است و تاکنون از رسوایی نخست‌‌وزیر برکنار شده، برائت نجسته، پیشی گرفته است. در حقیقت، موردانت نه یک وفادار به جانسون است و نه یک شخصیت شورشی. «تیم بیل» استاد سیاست در دانشگاه کوئین‌‌مری لندن گفت: «او بهترین‌‌های هر دو دنیا را دارد. از یکسو نمی‌‌توان او را به بی وفایی متهم کرد و از سوی دیگر، فاصله کافی با جانسون دارد؛ زیرا او چنان نقش کوچکی در دولت ایفا کرد که آلوده به معاشرت با نخست‌‌وزیر برکنار شده نبود.» «ورنون بوگدانور» استاد علوم سیاسی در کینگز کالج لندن، می‌‌گوید که سطح موردانت او را به یک لوح نانوشته جذاب تبدیل می‌‌کند. این استاد دانشگاه تصریح می‌‌کند: «هیچ‌‌کس نمی‌‌داند دیدگاه‌های او چیست و بنابراین می‌‌توان دیدگاه‌های خود را به او نسبت داد. درباره ملکه نیز همین اتفاق می‌‌افتد.» اما رشد سریع موردانت برخی از منتقدان را نگران کرده است و می‌‌گویند که او امتحان خود را پس نداده است و صلاحیت نخست‌‌وزیری ندارد.

موردانت، دختر یک چترباز در نیروی دریایی سلطنتی رزرو، به مدت دو ماه‌ونیم در سال۲۰۱۹ وزیر دفاع بود و زمان کمتری در کابینه توسعه بین‌‌المللی مسوولیت داشت. افرادی که با او کار کرده‌‌اند او را فردی جذاب و صمیمی توصیف می‌‌کنند، اما علاقه‌‌ای به پیچیدگی‌‌های سیاست ندارد. او همچنین تجربه اقتصادی بسیار کمی دارد، آن هم در زمانی که بریتانیا با بحران هزینه زندگی مواجه است. آلیستر برت که در زمان حضورش در بخش توسعه بین‌‌المللی وزیر بود، گفت: «او صادق و روراست است و من فکر می‌‌کنم که به توسعه بین‌‌المللی اهمیت می‌‌دهد. اما هنوز تعجب می‌‌کنم از جایگاهی که او پیدا کرده است.» برت گفته‌های خود را با این سوال ادامه می‌‌دهد: «آیا او برای نخست‌‌وزیر شدن تجهیز شده است یا نه؟ واقعا نمی‌‌داند. زیرا او به‌طور قابل توجهی هنوز امتحان خود را پس نداده است.» با روشن شدن سوابق موردانت، حملات علیه او شدیدتر شده است. دیوید فراست که سال گذشته از سمت مذاکره‌‌کنندگی برگزیت در کابینه جانسون استعفا کرد، گزارشی تند از موردانت که معاون او بود، ارائه کرد. او را به درک ضعیف از جزئیات و غیبت‌‌های متواتر در بخش دولتی متهم کرد و به همین دلیل از نخست‌‌وزیر خواسته بود او را به شغل دیگری منتقل کند. مانند دیگر طرفداران تندرو برگزیت، فراست از لیز تراس که در همه پرسی سال ۲۰۱۶ علیه خروج از اتحادیه اروپا مبارزه کرد، حمایت کرده است. درحالی‌که موردانت و سوناک از همان ابتدا رای به خروج دادند.