تاریخ انتشار : شنبه 1 آذر 1399 - 12:52
کد خبر : 24976

گروکشی اروپا با کارت برجام

گروکشی اروپا با کارت برجام

۳کشور اروپایی طرف توافق هسته‌ای «برجام» در بیانیه‌ای مدعی شده‌اند که علی‌رغم تلاش‌های مبتنی بر «حسن نیت» آنها ایران، اقدامات متعددی در نقض این توافق انجام داده است.تروئیکای اروپا این ادعا را در بیانیه‌ خود که خطاب به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صادر شده مطرح کرده‌اند.انگلیس، آلمان و فرانسه مدعی شده‌اند که به

۳کشور اروپایی طرف توافق هسته‌ای «برجام» در بیانیه‌ای مدعی شده‌اند که علی‌رغم تلاش‌های مبتنی بر «حسن نیت» آنها ایران، اقدامات متعددی در نقض این توافق انجام داده است.تروئیکای اروپا این ادعا را در بیانیه‌ خود که خطاب به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صادر شده مطرح کرده‌اند.انگلیس، آلمان و فرانسه مدعی شده‌اند که به عنوان طرف‌های مشارکت‌کننده در «برجام» برای حفظ این توافق هسته‌ای تلاش کرده و از خروج آمریکا از آن ابراز تأسف کرده‌اند.

به گزارش اقتصاددان به نقل از اسکناس ،  در این بیانیه آمده است: «ما به عنوان مشارکت‌کنندگان برجام بار دیگر بر تداوم تعهد خود برای حفظ توافق هسته‌ای و اجرای کامل آن تأکید می‌کنیم. ما سه کشور اروپایی سخت برای حفظ این توافق تلاش کرده‌ایم.»در ادامه این بیانیه آمده است: «همواره صراحت داشته‌ایم که از خروج آمریکا از برجام و احیای تحریم‌ها متأسفیم. ما تحریم‌ها را به نحو پیش‌بینی‌شده در برجام رفع کرده و مضاف بر آن از طریق ایجاد ساز و کار مالی اینستکس، تلاش‌هایی اضافی جهت مجاز کردن تجارت مشروع با ایران به کار بسته‌ایم.»سه کشور اروپایی در ادامه مدعی شده‌اند: «با وجود این، علی‌رغم این تلاش‌های مبتنی بر حسن نیت، ایران اکنون یک سال و نیم است که مرتکب اقدامات متعددی در نقض جدی تعهدات هسته‌ای خود شده است. ما کماکان به شدت از اقدامات ایران که در حال تهی کردن توافق از مزایای اصلی آن در زمینه منع اشاعه است نگرانیم.»

آمریکا: اروپا خواستار تمدید بندهای زوال‌پذیر برجام است

«الیوت آبرامز»، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در مصاحبه‌ای که بامداد جمعه (به وقت تهران) منتشر شده گفته کشورهای اروپایی خواستار تمدید «بندهای زوال‌پذیر برجام» هستند. منظور از «بندهای زوال‌پذیر» در برجام که با نام «بندهای غروب آفتاب» هم شناخته می‌شود بندهایی در توافق هسته‌ای است که محدودیت‌های تعریف‌شده ذیل آنها برای فعالیت‌های هسته‌ای ایران بعد از دوره‌های زمانی مشخص منقضی می‌شوند. منتقدان برجام در آمریکا منقضی شدن برخی از محدودیت‌های ایران در این توافق با گذشت زمان را جزو معایب این توافق دانسته و مدعی هستند که این محدودیت‌ها باید تمدید و دائمی شوند. آنها از این بندهای مندرج در برجام که محدودیت‌های آنها با گذشت زمان از بین می‌روند به عنوان بندهای «غروب آفتاب» یاد می‌کنند.آبرامز در مصاحبه با «الشرق‌الاوسط» درباره برنامه‌های احتمالی دولت آتی آمریکا برای بازگشت به برجام گفت: «برخی از تحریم‌های ما علیه ایران به برنامه هسته‌ای مربوط می‌شوند اما پاره‌ای دیگر تحریم‌های حقوق بشری یا ضد تروریستی هستند.»وی اضافه کرد: «دشوار می‌توان تصور کرد که یک رئیس‌جمهور بخواهد همه این تحریم‌ها را- در حالی که می‌دانیم موارد نقض حقوق بشر و حمایت از تروریسم ادامه دارند- لغو کند.»نماینده ویژه دولت آمریکا در ادامه مدعی شد بازگشت به برجام پیچیده است و به آسانی فشار دادن یک کلید برق نیست. او گفت: «بازگشت به برجام، مثل فشار دادن کلید برق نیست [استعاره از ساده بودن]. کار بسیار پیچیده‌ای است و برای من روشن نیست چطور این اتفاق می‌تواند در یک روز یا حتی ظرف چند ماه بیفتد.»

نماینده ایران در آژانس: در برجام بدهکار نیستیم

نماینده دائم ایران در آژانس خاطرنشان کرد: ما مواضع موکدی در این زمینه داریم. اتحادیه اروپا، کشورهای اروپایی و برخی کشورها که هم راستا با مواضع این کشورها هستند، انتقاداتی را در خصوص کاهش اجرای تعهدات ایران تحت برجام همواره مطرح می‌کنند از جمله در نشست روز چهارشنبه برخی از آنها چنین نگرانی‌هایی را مطرح کردند. پاسخ ما به آنها این خواهد بود که این جمهوری اسلامی نبود که ابتدا تعهداتش را کاهش داد. برجام دارای دو دسته تعهدات اساسی است. رفع تحریم و اثرات رفع تحریم و همچنین اقدامات هسته‌ای که ایران باید در صحنه انجام دهد.غریب آبادی گفت: دو سال و نیم است که بعد از خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از برجام، تمامی اجرای تعهدات سایر کشورها و اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی تحت برجام کاملا متوقف شده است. یعنی در دو حوزه تعهد دارند یکی در خصوص رفع تحریم‌ها و دیگری همکاری‌های صلح آمیز هسته‌ای با ایران. عملا این دو حوزه متوقف شده است.این دیپلمات ارشد ایرانی با ذکر این نکته که فقط ایران به طور یکجانبه برجام را اجرا می‌کرد، خاطرنشان کرد: ایران باید کاهش تعهدات را تحت برجام انجام می‌داد تا بتواند توازن را برقرار کند. البته ما کماکان اعتقاد داریم که توازن هنوز برقرار نشده است و همکاری تنها گزینه ایران نیست و ایران گزینه‌های دیگری را در اختیار دارد که بخواهد این تعادل را برگرداند.وی با بیان اینکه ایران در برجام بدهکار نیست و کشورهای اروپایی و سه کشور اروپایی عضو برجام بدهکار هستند، اظهار داشت: تحریم‌های غیرقانونی و وحشیانه و ظالمانه که توسط آمریکا وضع شده، اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی سکوت اختیار کرده‌اند و با این بی اقدامی خود تلاش کردند تاثیرات تحریم‌های آمریکا بر مردم ایران به ویژه در شرایط کرونا گسترده‌تر شود.غریب آبادی گفت: عدم اقدام یک مسئولیت حقوقی به همراه دارد، نه تنها تحت برجام بلکه تحت سایر اسناد بین‌المللی و حقوق بین‌الملل. نماینده دائم ایران در آژانس خاطرنشان کرد: ایران مادامی که تعادل به برجام برنگردد ناچار است به مسیر کاهش تعهدات خود ادامه دهد. البته این سیاست اعلام شده جمهوری اسلامی ایران هم هست که اگر توازن برجام اعاده شود و تمام تحریم‌هایی که از سوی آمریکا وضع شده، رفع شود و خسارات سنگینی که ایران متحمل شده به گونه‌ای جبران شود، آن زمان می‌توانیم بگوییم قطاری که از مسیر خارج شده به مسیر صحیح خود برگردانده می‌شود و ایران هم می‌تواند اقداماتی که اتخاذ کرده به وضعیت سابق برگرداند.

خسارات سنگین ۲۰۰ میلیارد یورویی به ایران را چه کسی باید جبران کند؟

وی گفت: برخی اروپایی‌ها در بیانیه‌های خود ادعا می‌کنند که برخی از اقدامات ایران قابل برگشت نیست، مثلا کارهای تحقیق و توسعه ایران و ساخت ماشین‌های سانتریفیوژ جدید و نصب آنها. ما هم می‌گوییم خسارات سنگینی که ایران در این دو سال و نیم متحمل شده بالغ بر بیش از ۲۰۰ میلیارد یورو، اینها را چه کسی باید جبران کند؟ آیا این قابل جبران است؟ آیا آنها این خسارات را جبران خواهند کرد و این چند زنجیره ماشین جدید که ایران تولید و نصب کرده و روز شنبه نیز تزریق گاز UF6 را به یک زنجیره ۱۷۴ تایی ماشین‌های IR2m در زیرزمین نطنز آغاز کرده، آمریکایی‌ها این را با آن همه خسارات سنگین می‌خواهند برابر تلقی کنند؟غریب آبادی افزود: از نظر ما اقدامات آنها و تحریم‌های سنگین و عدم اجرای تعهداتشان غیرقابل بازگشت است. با این وجود اگر آنها این قصد جدی را داشته باشند که به تعهداتشان بازگردند، جمهوری اسلامی ایران نیز آمادگی دارد وضعیت را به حالت سابق خودش برگرداند.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....