تاریخ انتشار : چهارشنبه 6 مرداد 1400 - 11:11
کد خبر : 55104

گرانی صیفی جات با استارت ناگهانی صادرات!

گرانی صیفی جات با استارت ناگهانی صادرات!

گوجه، کلم، هویج و کاهو در ردیف افزایش قیمتها گلشن آبادی، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی گفت: الان گرانی صیفی جات طبیعی نیست چون کمبود تولید نداریم، بنابراین باید بحث صادرات طبق برنامه ریزی یکبار برای همیشه حل شود تا بازار داخل بهم نریزد. در حالی که از خرداد ماه تا مهرماه هر سال

گوجه، کلم، هویج و کاهو در ردیف افزایش قیمتها

گلشن آبادی، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی گفت: الان گرانی صیفی جات طبیعی نیست چون کمبود تولید نداریم، بنابراین باید بحث صادرات طبق برنامه ریزی یکبار برای همیشه حل شود تا بازار داخل بهم نریزد.

در حالی که از خرداد ماه تا مهرماه هر سال بیشترین تولیدات انواع محصولات کشاورزی به خصوص صیفی جات در سراسر کشور رقم می خورد و بالطبع هیچ کمبودی در بازار نباید باشد و مصرف کنندگان نیز نباید با نوسان های قیمتی شدید روبه رو شوند، این روزها بازار شاهد گرانی ناگهانی برخی صیفی جات از جمله «گوجه فرنگی، کلم، هویج و کاهو» هستیم. به طوری که قیمت هر کیلوگرم هویج در آخرین هفته تیرماه در میادین تره بار ۸هزار و ۵۰۰ تومان بود این روزها با نرخی بین ۱۲ الی ۱۵ هزار تومان در میادین مرکزی میوه و تره بار به فروش می رسد. برخی فعالان این صنف معتقدند وقتی در فصل وفور نعمات یعنی تابستان با گرانی صیفی جات مواجه می شویم تنها به این دلیل است که به یکباره تصمیم گرفته می شود که این محصولات را به کشورهای همسایه و همجوار که به ما نزدیک هستند و تلفات بار کم خواهد بود ارسال کنند و همین صادرات خارج از برنامه موجب گرانی در بازار داخل می شود.

  به گزارش اقتصاددان به نقل از بازار ،   «اسدلله کارگر گلشن آبادی» رئیس اتحادیه صنف فروشندگان میوه و سبزی تهران در این خصوص  گفت: در خصوص گرانی هویج باید بدانید که همه ساله در این فصل برداشت صورت می گیرد و عرضه کم می شود و لذا افزایش قیمت آن تا حدودی طبیعی است.

کارگر گلشن آبادی افزود: با این وجود بحث صادرات همیشه یکسری مسائل برای بازار داخل ایجاد می کند. اگرچه ما بارها اعلام کرده ایم که با صادرات مشکل نداریم اما صادراتی که بر اساس برنامه ای مدون باشد.

اگر قرار است صادراتی صورت بگیرد دستگاه های ذیربط باید شرایطی را فراهم کنند که این صادرات بازار داخل را به هم نریزد

ما موافق صادرات محصولات کشاورزی هستیم البته اگر به نحوی باشد که بازار داخل را دچار معضل نکند
وی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی و مسئولان مربوط به حوزه صادرات هماهنگی داشته باشد که اگر صادراتی قرار است انجام شود به نحوی نباشد که بازار داخل را دچار معضل کند.

گرانی صیفی جات با صادرات ناگهانی! | گوجه، کلم، هویج و کاهو گران شد

کارگر گلشن آبادی تصریح کرد: در واقع از ابتدا باید برآورد کنند که چه میزان از تولیدات برای صادرات است و چه میزان مخصوص عرضه در بازار داخل خواهد بود. در این حالت قطعا کشاورزان نیز برای داشتن تولیدی بهینه تشویق می شوند.

وی در خصوص گرانی گوجه نیز گفت: مساله مهم این است که در این فصل به هیچ وجه با کمبود مواجه نیستیم و در سراسر کشور تولید داریم و نمی توان کمبود این محصول را دلیل گرانی ها عنوان کرد. به عبارت دیگر در این فصل به هیچ وجه عرضه گوجه فرنگی متکی به محصول جنوب کشور نیست که دچار کمبود شده باشیم.

قیمت هر کیلوگرم گوجه فرنگی در میادین تره بار تهران نسبت به هفته گذشته ۲ هزار تومان افزایش داشته است

افزایش ۲ هزار تومانی قیمت گوجه فرنگی در میادین مرکزی تره بار طی یک هفته| منتظر کاهش قیمت ها باشید
کارگر گلشن آبادی در ادامه با تاکید بر اینکه ما نیز خود به نوعی خریدار محصولات هستیم و در قیمت گذاری ها و بالا و پایین شدن قیمت ها هیچ نقشی نداریم، افزود: قائدتا انتظار داریم طی هفته های آینده قیمت این چند محصول از جمله گوجه فرنگی کاهش یابد.

گفتنی است به گفته رئیس اتحادیه صنف فروشندگان میوه و سبزی تهران قیمت عمده فروشی هر کیلوگرم گوجه فرنگی در میدان مرکزی میوه و تره بار تهران در تاریخ ۴ تا ۱۰ مرداد ماه سال جاری بین ۸ تا ۹ هزار تومان است در حالی که قیمت این محصول در هفته گذشته حدود ۷ هزار تومان بوده است و به نوعی افزایش قیمتی ۲هزار تومانی را تجربه کرده است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....