تاریخ انتشار : دوشنبه 10 بهمن 1401 - 20:51
کد خبر : 113713

کوچ پول به بازار جذاب تر میرسد

کوچ پول به بازار  جذاب تر میرسد

بورس هم مانند همه بازارها متاثر از شرایط کلان اقتصادی است و البته «نوسان» قیمت سهام هم جزو شاخص‌های آن است. اما اینکه سه روز پیاپی شاخص‌ها نزولی می‌شود را باید با دقت بررسی کرد و تحلیل درستی از اوضاع اقتصادی داشت. از این منظر می‌توان گفت که تصمیم اخیر دولت برای فروش ارز تا

بورس هم مانند همه بازارها متاثر از شرایط کلان اقتصادی است و البته «نوسان» قیمت سهام هم جزو شاخص‌های آن است. اما اینکه سه روز پیاپی شاخص‌ها نزولی می‌شود را باید با دقت بررسی کرد و تحلیل درستی از اوضاع اقتصادی داشت. از این منظر می‌توان گفت که تصمیم اخیر دولت برای فروش ارز تا سقف ۵ هزار یورو به مردم تاثیر بسزایی در تصمیم‌گیری صاحبان دارایی برای سرمایه‌گذاری داشته است. به نظر می‌رسد که بخش بزرگی از سهامداران برای خرید این سهمیه به بازار ارز کوچ کرده‌اند. از طرف دیگر ناهماهنگی‌های موجود در ساختار بروکراسی دولتی و سازمان بورس نیز این روزها به اوج خود رسیده.

به گزارش اقتصاددان به نقل از اعتماد نیوزز،   سازمان بورس باید پیش‌بینی می‌کرد که یک نقدینگی سیال و پرخطر در بازار وجود دارد که به سمت بازار جذاب‌تر حرکت می‌کند و می‌توانست دامنه نوسان را کمتر کند تا سرمایه‌گذاران با ضرر و زیان کمتری روبرو شوند. وضعیت فعلی به گونه‌ای است که سهامدار خرد بدون اطلاعات، از بازار فرار می‌کند. به نظر می‌رسد اولویت دولت سیزدهم اصلا بورس و بازار سرمایه نیست و این ریزش‌ها هم چندان اهمیتی برای دولت ندارد. اگر دولت به هر دلیلی خواستار فروش ۵ هزار یورو به مردم بود و می‌خواست این سیاست را پیاده کند تا بازار ارز را ساماندهی کند، باید ابتدا دامنه نوسان در بازار مهم سهام را پایین می‌آورد یا اعلام می‌کرد شرکت‌های بورسی میزان عرضه را کمتر و محدود کنند تا این سیاست‌ها اعمال شود. اما متاسفانه هیچ‌گونه هماهنگی برای این موضوع صورت نگرفت. امروز هم سازمان بورس منفعل شده است و اگر واکنش‌هایی هم در این بازار وجود دارد از سوی خریداران و فروشندگان بورسی است. این در حالی است که مسوول اصلی سیاست‌های پولی و مالی با وزارت اقتصاد و دارایی است و باید در مورد تصمیمات جدید در بازار ارز و حتی بازار خودرو که سایر بازارها را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد هماهنگی‌ها با زیرمجموعه‌های این وزارتخانه هم صورت پذیرد. همانطور که اگر در بورس قرار است تصمیم مهمی گرفته شود باید با سایر زیرمجموعه‌های اقتصادی هماهنگی‌ها صورت پذیرد. در هر صورت جزیره‌ای عمل کردن در اقتصاد باعث ضعیف شدن سایر بازارها می‌شود. کنترل دولت بر مجموعه‌های اقتصادی باید تنها به سیاست‌گذاری‌ها محدود شود و دولت از هرگونه دخالت فیزیکی در بازارها بپرهیزد. خوشبختانه رییس کل بانک مرکزی با بورس آشنایی دارد و می‌توانست در این زمینه هم هماهنگی‌ها را انجام دهد نه اینکه با تصمیم فروش ارز عده‌ای در بازار سرمایه نقره‌داغ شوند، این ریزش‌ها در بورس باعث فرار سرمایه از این بازار می‌شود و طبیعی است که مردم سهم‌های خود را می‌فروشند و به دنبال سوداگری و سفته‌بازی می‌روند. ضمن آنکه بازگشت اعتماد مجدد به بورس پس از اتفاقاتی که در سال‌های گذشته افتاد اصلا آسان نیست.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....