تاریخ انتشار : یکشنبه 21 شهریور 1400 - 11:17
کد خبر : 60478

(کودلکو) بزرگترین تولیدکننده مس جهان

(کودلکو) بزرگترین تولیدکننده مس جهان

شرکتی که در یک ماه به اندازه ۶ ماه صنعت مس ایران تولید کرد   این شرکت با داشتن تعداد نیروی کار برابر با شرکت ملی مس ایران و بدون استفاده از یارانه های انرژی و دولتی، تنها در ماه اوت ۲۰۲۱ به اندازه فعالیت ۶ ماهه صنعت مس کشورمان تولید داشت و ۱.۵ میلیارد

شرکتی که در یک ماه به اندازه ۶ ماه صنعت مس ایران تولید کرد

 

این شرکت با داشتن تعداد نیروی کار برابر با شرکت ملی مس ایران و بدون استفاده از یارانه های انرژی و دولتی، تنها در ماه اوت ۲۰۲۱ به اندازه فعالیت ۶ ماهه صنعت مس کشورمان تولید داشت و ۱.۵ میلیارد دلار کسب کرد.

 خبرگزاری «رویترز» در گزارشی نوشت صادرات مس شیلی در ماه اوت ۲۰۲۱ با قیمت های بالایی انجام شد و مسئولان این کشور را با ثروت ناگهانی روبرو ساخت.

بانک مرکزی شیلی اعلام کرد ارزش صادرات مس این کشور در ماه اوت امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشتر از ۴۰ درصد افزایش داشته است.

قیمت مس که فلزی کلیدی در تولیدات صنعتی به ویژه صنعت برق و ساخت خودروهای الکتریکی است در اوایل سال ۲۰۲۱ به بالاترین میزان خود، فراتر از ۱۰ هزار دلار در هر تن رسید و بالاتر از میانگین بلندمدت قیمتی باقی ماند. این امر برای شیلی به عنوان بزرگترین تولیدکننده مس جهان نتایج و ثروت فراوان ناگهانی را به همراه داشت.

  به گزارش اقتصاددان به نقل از  تحریریه،  مجموع صادرات مس شیلی در ماه اوت سال ۲۰۲۱ به ۴.۸ میلیارد دلار (بیشتر از ۴۵۰ هزار تن) رسید که بیشتر از نیمی از ارزش کل صادرات این کشور را تشکیل می دهد. شیلی در ماه گذشته میلادی در کل ۷.۸۲۲ میلیارد دلار صادرات داشته است.

همچنین بانک مرکزی شیلی گزارش داده است که در همین ماه مازاد تجاری این کشور ۶ میلیون دلار بوده است زیرا در ماه اوت میزان واردات به شیلی هم ۷۳ درصد افزایش داشت و به ۷.۸۱۶ میلیارد دلار رسید.

شرکت معدنی «کودلکو» بزرگترین تولیدکننده مس جهان است که به همراه شرکت های BHP، Anglo American ، Antofagasta و غیره در این کشور به استخراج و تولید مس مشغول هستند. آمار فوق در حالی برای شیلی به دست آمده است که این کشور در چندماه گذشته درگیر اعتصابات کارکنان معادن مس بوده و تولید آن دچار وقفه هایی شده است.

Copper copper اقتصاددان نوشته

به نوشته «Kitco News» شرکت کودلکو در ماه جولای سال ۲۰۲۱ (دوماه قبل) نزدیک به ۱۳۷ هزا تن مس تولید کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل آن ۲.۷ درصد افزایش داشته است.

اگرچه مایه تاسف است اما باید گفت این شرکت شیلیایی به اندازه تولید ۶ ماه صنعت مس ایران در یک ماه تولید می کند و برای کشورش ارزآوری دارد. حال آن که کودلکو همچون صنایع ملی مس ایران شرکتی دولتی و ملی هستند و از قضا تعداد کارکنان آن ها هم به یک اندازه و حدود ۳۰ هزار نفر است.

مقام های صنعت مس کشورمان به عنوان دارنده ششمین ذخایر بزرگ جهان، میزان تولید مس ایران را سالانه حدود ۲۷۰ تا ۲۸۰ هزار تن اعلام می کنند. آن ها مدت هاست تلاش دارند تا در یک برنامه چندساله تولید را به بیشتر از ۳۰۰ هزار تن برسانند.

نکته مهم اینجاست کودلکو برخلاف همتای ایرانی اش مجبور است در کشور خود با شرکت های خصوصی رقابت کند. این شرکت از هیچ رانت دولتی و  یارانه انرژی و برق استفاده نمی کند و باید با سرمایه گذاری و توان خود برای کشورش درآمد کسب کند. کودلکو با مدیریت کارآمد و عقلایی خود ماهانه حدود ۱.۵ میلیارد دلار ارز برای کشورش درآمد دارد و مدیران آن هم ادعای پست های بالاتر و امتیازات بیشتر ندارند. وزارت صمت کار دشواری با مدیران فرسوده و کارنابلد ملی مس دارد و می بایست به یک انقلاب مدیریتی دست زده و این ظرفیت معطل مانده کشور را فعال کند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....