تاریخ انتشار : یکشنبه 23 مرداد 1401 - 16:33
کد خبر : 97743

کمیسیون بازنگری تولید بذر سیب زمینی تشکیل می‌شود

کمیسیون بازنگری تولید بذر سیب زمینی تشکیل می‌شود

رئیس موسسه تحقیقات، ثبت، گواهی و کنترل بذر و نهال کشور گفت: کمیسیون بازنگری تولید بذر سیب زمینی به منظور تولید بذر گواهی‌شده و استاندارد، با محوریت و مدیریت سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تشکیل می‌شود. اقتصاددان:  محمد حسن عصاره ظهر امروز در جلسه کمیته فنی بذر سیب زمینی استان اردبیل اظهار داشت: کمیسیون بازنگری

رئیس موسسه تحقیقات، ثبت، گواهی و کنترل بذر و نهال کشور گفت: کمیسیون بازنگری تولید بذر سیب زمینی به منظور تولید بذر گواهی‌شده و استاندارد، با محوریت و مدیریت سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تشکیل می‌شود.

اقتصاددان:  محمد حسن عصاره ظهر امروز در جلسه کمیته فنی بذر سیب زمینی استان اردبیل اظهار داشت: کمیسیون بازنگری تولید بذر سیب زمینی به منظور تولید بذر گواهی‌شده و استاندارد، با محوریت و مدیریت سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تشکیل می‌شود.

وی گفت: در این کمیته، کارشناسان باید با نظرات فنی و تجربی دقیق موضوع تولید بذر سیب زمینی را بررسی کرده و راهکارهای تولید بذر مورد تایید و دارای گواهی معتبر را برای تصویب در هیات امنای موسسه تحقیقات، ثبت، گواهی و کنترل بذر و نهال کشور ارائه کنند.

عصاره تصریح کرد: بر اساس استانداردهای تدوین شده، برای تولید بذر دارای گواهی، ایجاد مزارع ایزوله و با فاصله ۴۰۰ متر از مزارع همجوار ضروری است و اگر این فاصله رعایت نشود، تولید بذر گواهی شده، میسر نخواهد بود.

رئیس موسسه تحقیقات، ثبت، گواهی و کنترل بذر و نهال کشور با اشاره به انتقاد تولید کنندگان بذر سیب زمینی استان اردبیل در خصوص سختگیرانه بودن این فاصله مزارع تولید بذر در استان اردبیل اظهار کرد: برای بررسی این موضوع، باید کمیسیون بازنگری تشکیل شده و مخالفان و موافقان این ایده همدیگر را قانع کرده و نتیجه مذاکرات فنی و کارشناسی خود را برای تصمیم گیری اعلام کنند.

وی تاکید کرد: از نظر فنی در خصوص موضوع حساس تامین استاندارد بذر، نباید امروز کاری بکنیم که در سال‌های پیش‌رو، برای مردم و کشاورزان گرفتاری و مشکل جدی دیگری ایجاد شود.

عصاره اضافه کرد: در بحث تولید بذر سیب زمینی تنها مشکل موضوع ایزولاسیون مزارع تولید بذر نیست چرا که میزان مصرف بذر گواهی شده هم چندان زیاد نبوده و لازم است که با کمک دولت، تولید و مصرف بذر سیب زمینی همگام پیش برود.

وی، سیب زمینی را بعد از گندم در بحث امنیت غذایی کشور محصول بسیار مهمی عنوان کرد و گفت: استان اردبیل در تولید این دو محصول منطقه پراهمیتی به شمار می رود و نقطه امید کشور در این زمینه است.

رئیس موسسه تحقیقات، ثبت، گواهی و کنترل بذر و نهال کشور بیان کرد: بخش مهمی از تولید محصول و بذر سیب زمینی کشور هر چند بدون گواهی رسمی، در اردبیل انجام می شود و اگر این استان در زمینه تولید دچار مشکل شود، کل کشور دچار مشکل خواهد شد.

یاسر عبداللهی معاون اقتصادی استاندار اردبیل نیز در این جلسه با اشاره به کشت سیب زمینی در ۲۱ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل گفت: این استان با تولید سالانه بیش از ۸۰۰ هزار تن سیب زمینی، جزو پنج منطقه برتر کشور در زمینه تولید این محصول به شمار می رود.

عبداللهی افزود: برای توسعه کشت سیب زمینی در استان اردبیل برنامه چهار ساله ای تدوین شده که در قالب آن، کشت این محصول با محوریت تغییر الگوی کشت و نیز تولید بذر در خود استان دنبال می شود.

وی با بیان این که کلیه زیرساخت‌ها برای تولید بذر بومی سیب زمینی در استان اردبیل فراهم است و شرکت‌های دانش بنیانی در این زمینه در استان شکل گرفته است، اظهار کرد: مدیران استان نیز عزم خود را برای تولید بذر در خود استان جزم کرده‌اند و از تولید بذر در داخل استان حمایت می شود.

معاون اقتصادی استاندار اردبیل با اشاره به برنامه ریزی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل برای تولید سالانه ۱۸۰ هزار تن بذر سیب زمینی در داخل این استان تا چهار سال آینده گفت: رسیدن به این هدف میسر است.

وی با تاکید بر پیگیری هدف تولید بذر مصرفی استان اردبیل در داخل این استان و ایجاد مزارع تولید بذر سیب زمینی بیان کرد: باید راهکارهای ایجاد مزارع تولید بذر در استان بررسی شده و بذر گواهی شده در استان تولید و روانه بازار شود.

عبداللهی خواستار کاهش فاصله ۴۰۰ متری مزارع بذر مادر با مزارع کشت محصول در دشت اردبیل شد و گفت: کارشناسان باید برای تولید بذر سیب زمینی در تعیین استاندارد جدید رایزنی کنند و مقررات سخت تولید بذر تجدید نظر شود.

وی اضافه کرد: اردبیل در حوزه تولید بذر سیب زمینی توان بالایی دارد و هر چند که بذر گواهی شده در استان به مقدار کافی تولید نمی‌شود ولی نباید نیاز بذری این استان از جاهای دیگر تامین شود.

معاون اقتصادی استاندار اردبیل با اشاره به سهم ۳۱ درصدی بخش کشاورزی در اشتغال استان اردبیل و تولید بالای چهار میلیون تن محصول در این استان، گفت: با توجه به نقش پررنگ کشاورزی در اقتصاد و اشتغال استان، توجه بیشتر به این بخش در اردبیل ضروری است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز در این جلسه، دشت اردبیل را مستعدترین منطقه برای زراعت سیب زمینی در کشور عنوان کرد و گفت: با توجه به ایجاد ایستگاه تحقیقات سیب زمینی کشور در اردبیل و نقش این استان در تولید یک پنجم نیاز کشور به این محصول، باید بذر مصرفی این منطقه نیز در داخل استان تولید شود.

احمد شهریار افزود: برای خرید بذر سیب زمینی، سالانه بالغ بر ۱۵ هزار میلیارد ریال سرمایه از استان اردبیل خارج شده و تمام آلودگی و امراض این محصول نیز با بذرهای متفرقه وارد استان می شود.

وی تاکید کرد: در سال زراعی جاری، ۳۳ مزرعه الگویی و سایت نمونه کشت سیب زمینی در اردبیل به مساحت ۱۰۳ هکتار ایجاد شده که در آنها بذر الیت و سوپر الیت به عنوان پایه تولید بذر این محصول کشت شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: این مزارع شرایط مطلوبی برای تولید بذر دارند و وضعیت آنها به صورت مستمر رصد می شود و طبق آخرین برآوردها، عاری از هر گونه آفت و بیماری ساقه، ریشه و غده سیب زمینی است.

وی خواستار حمایت از این ۳۳ سایت الگویی تولید بذر سیب زمینی شد و بیان کرد: این تولیدکنندگان نیازمند ۶۰ میلیارد ریال تسهیلات برای تامین سرمایه در گردش هستند.

شهریار با اشاره فعالیت سه شرکت تولید بذر سیب زمینی در استان اردبیل با ظرفیت تولید سالانه ۳۸۰ هزار عدد غده سیب زمینی گواهی شده، گفت: در حال حاضر حدود سه میلیون عدد غده سیب زمینی به عنوان بذر در سطح استان استفاده و کشت می شود.

وی با اشاره به فعالیت حدود ۱۰۰ کشاورز سیب زمینی کار پیشرو با توان فنی و تولیدی بالا در استان اردبیل بیان کرد: همه این تولیدکنندگان امکان تولید بذر مرغوب برای تامین ۸۰ هزار تن نیاز بذری استان را دارند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل برنامه ریزی برای خودکفایی تولید بذر سیب زمینی در استان اردبیل با هدف نهایی تامین بذر مورد نیاز استان و تامین بخش مهمی از نیاز بذری کشور را اقدامی ارزشمند خواند و اظهار کرد: برای تحقق این هدف، ۱۰ کارشناس کشاورزی به عنوان متخصص و ناظر عالی سیب زمینی استان به کارگیری شده است.

لازم به توضیح است در این جلسه تعدادی از سیب زمینی کاران بزرگ، کارشناسان حوزه کشت و تولید محصول و بذر سیب زمینی استان اردبیل به بررسی مسائل مرتبط با این محصول مهم پرداختند.

استان اردبیل تا اواخر دهه ۷۰ در تولید بذر مرغوب سیب زمینی در سطح کشور پیشتاز بود ولی به علل فنی، طی ۲ دهه گذشته جایگاه خود را در تولید بذر سیب زمینی از دست داد.

طی ۲ دهه گذشته کشاورزان سیب‌زمینی‌کار استان اردبیل به استفاده از بذر سیب زمینی سایر مناطق کشور روی آورده‌اند که اغلب هم نامرغوب و آلوده به آفات و بیماری هم بوده است.

بنا به اعلام رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، علت کاهش رغبت کشاورزان بومی این استان به استفاده از بذر بومی، برخی اقدامات غیرکارشناسی و ارائه خدمات فنی و مهندسی نادرست و در نتیجه متضرر شدن سیب زمینی کاران بوده و سابقه بد استفاده از بذر نامرغوب بومی و تعطیل شدن فعالیت‌های ترویجی موجب وضعیت کنونی شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....