تاریخ انتشار : یکشنبه 24 بهمن 1400 - 19:20
کد خبر : 77780

کمترین توافقنامه تجاری را در سطح دنیا داریم

کمترین توافقنامه تجاری را در سطح دنیا داریم

شافعی در نشست با اعضاء هیات نمایندگان اتاق قزوین گفت: باید مجموعه منابعی که برای مسئولیت اجتماعی هزینه می‌کنیم به سمت اشتغال پایدار برود. اتاق باید در این حوزه الگوسازی کند. صنعتگران و کارآفرینان، فرماندهان خط مقدم جنگ اقتصادی هستند غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران در نشستی با حضور رئیس و هیات رئیسه اتاق قزوین،

شافعی در نشست با اعضاء هیات نمایندگان اتاق قزوین گفت: باید مجموعه منابعی که برای مسئولیت اجتماعی هزینه می‌کنیم به سمت اشتغال پایدار برود. اتاق باید در این حوزه الگوسازی کند.

صنعتگران و کارآفرینان، فرماندهان خط مقدم جنگ اقتصادی هستند

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران در نشستی با حضور رئیس و هیات رئیسه اتاق قزوین، دبیر کل اتاق ایران و معاون تشکل‌ها و امور استان‌های اتاق ایران مسائل و دغدغه‌های فعالان اقتصادی استان قزوین را بررسی کرد.

در ابتدای این نشست، محمدرضا رمضانی، دبیرکل اتاق ایران هدف از برگزاری سلسله نشست رئیس اتاق ایران با اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور را بررسی دغدغه فعالان اقتصادی به صورت تخصصی عنوان کرد.

بعد از آنکه گزارشی از عملکرد اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قزوین ارائه شد؛ مهدی بخشنده رئیس اتاق قزوین گفت: در این دوره از فعالیت هیات نمایندگان اتاق قزوین، هدف ما این بود که اتاق قزوین، اتاقی با معیار بین‌المللی باشد. استراتژی ما این بود که تصمیم‌های اقتصادی در استان با هماهنگی اتاق گرفته شود و یا اتاق در این تصمیم‌ها نظر خود را مطرح کند. عملکرد ما در این دوره به شکلی بود که اتاق قزوین مورد اعتماد دستگاه‌های مختلف استانی قرار گیرد و نماینده فعالان واقعی اقتصادی باشیم. ما معتقدیم که برای حل مشکلات اقتصادی استان به همراهی اتاق نیاز است.

بخشنده گفت: اتاق قزوین به مسئولیت اجتماعی توجه جدی دارد؛ این مسئولیت از درختکاری تا نقش‌آفرینی در کنترل کرونا تعریف می‌شود. البته ما در این دوره شاهد تحول و ارتقای عملکرد اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران هم هستیم. ما معتقدیم که با وجود برخی تبلیغات منفی علیه اتاق ایران، در این دوره بهترین خروجی را در بدترین شرایط اقتصادی داشته‌ایم.

رئیس اتاق قزوین گفت: در این دوره مدیریت اتاق ایران اجازه رشد و بالندگی به اتاق شهرستان‌ها داده است. درنتیجه چنین رویکردی، اتاق قزوین اصلاح ساختارها را در نظر داشته است. مثلاً در اتاق قزوین حتی یک مورد سوءاستفاده از کارت بازرگانی نداشته‌ایم. شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی قزوین جایگاه بالایی در پیگیری و حل مشکلات بخش خصوصی دارد. آموزش مسائل مرتبط با حوزه بازرگانی در این دوره مورد توجه است.

بعد از آن اعضای هیات نمایندگان اتاق قزوین از مسائل و مشکلات حوزه صادرات، مالیات و بیمه‌ها و مشکلات بانکی، تمرکز روی رفع موانع تولید گفتند. همچنین مسئله توزیع کالاها از مواردی بود که به آن تأکید شد. اینکه توزیع سنتی جواب‌گوی حل مشکلات نیست و باید توزیع زنجیره‌ای موردتوجه قرار گیرد.

بعد از آن به اهمیت پژوهش‌های آماری اشاره شد و بهبود عملکرد شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مورد تأکید قرار گرفت تا مسائل در سطح ملی با دقت بیشتری پیگیری شود.

همچنین عنوان شد که استان قزوین استانی صنعتی است. مثلا بسیاری از تجار عراقی، مهمترین شریک تجاری ایران با استان قزوین کار می‌کنند. سیاست آینده عراق نشان می‌دهد که به سمت سرمایه‌گذاری حرکت می‌کنند. باید از ظرفیت‌های استانی و از تنوع صنعتی استان برای سرمایه‌گذاری و صادرات استفاده شود.

در ادامه عنوان شد که در اصلاح قوانین متعدد اقتصادی، اتاق قزوین نقش برجسته‌ای دارد. نرخ ارز، اصلاح محاسبات گمرکی و غیره، برای همین پیشنهاد شد که اتاق‌های متعدد مباحث را به‌صورت تخصصی پیگیری کنند تا اینکه در پیگیری مباحث تخصصی از موازی کاری اتاق‌ها جلوگیری شود.

در ادامه این نشست محمد رضا رمضانی دبیر کل اتاق ایران از موقعیت استان قزوین در اقتصاد کشور سخن گفت: باید تلاش کنیم که دغدغه فعالان اقتصادی این استان حل شد.

بعد از آن علیخانی معاون تشکل‌ها و امور استان‌های اتاق ایران گفت: استان قزوین در بخش کشاورزی، معدن، صنعت، گردشگری، دانشگاهی و حوزه دام و طیور جزو رتبه‌های اول کشور است و برای همین باید به جایگاه این اتاق توجه شود.

بعد از آن غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به زمان تأسیس اتاق قزوین اشاره کرد: آن زمان در آپارتمانی محقر تأسیس‌ شد اما الآن جزو اتاق‌هایی است که موقعیت خیلی خوبی در میان اتاق‌های استانی دارد. البته قزوین در طول تاریخ یا پایتخت بوده یا معین پایتخت؛ قزوین در حوزه فرهنگی جایگاه برجسته‌ای دارد. قدیمی‌ترین شهر صنعتی ایران، شهر صنعتی البرز است و این اهمیت ویژه‌ای دارد. این استان همچنین انبار غذای پایتخت است.

شافعی ادامه داد: اتاق‌های استان‌ها قبلاً با موقعیت اتاق شهرستان‌ها فعالیت می‌کردند؛ هویت اتاق شهرستان‌ها به اتاق ایران گره‌خورده بود ولی الآن شرایط فرق می‌کند. اتاق‌های استان‌ها به امکانات سخت‌افزاری فاخر مجهز شده‌اند. در بعضی از استان‌ها برخی از سازمان‌های دولتی جلسات خود را در ساختمان اتاق برگزار می‌کنند و این باعث افتخار است. ضمن اینکه باید تاکید کنم که ساختمان زیبا دلیل بر کارایی اتاق نیست. افتخار اصلی این است که امکانات اتاق‌ها در راستای بهبود اقتصاد کشور استفاده ‌شود.

او ادامه داد: من معتقد هستم که چند اتاق استانی به دلیل موقعیتی که دارند، باید جایگاه برجسته‌ای داشته باشند و در این دوره بر ارتقای این موقعیت آنها تلاش شده است. مثلاً اتاق قم جایگاهی دارد که برخی از مقامات کشورهای مختلف از علمای قم دیدار می‌کنند و در این موقعیت حتماً در اتاق قم هم حضور دارند؛ اتاق اراک و اتاق قزوین، به دلیل موقعیت صنعتی استان جایگاه خاصی دارند؛ حتی برخی از این اتاق‌ها در آینده می‌توانند معین برخی از فعالیت‌های اتاق ایران باشند.

شافعی به مسئله مسئولیت اجتماعی اشاره کرد: ما در معرفی خود به مردم خوب عمل‌ نکرده‌ایم؛ علی‌رغم اینکه بار مسئولیت اجتماعی را در خیلی بخش‌ها بر عهده داشته‌ایم ولی مردم قضاوت خوبی درباره ما ندارند. هر جا مسئله اجتماعی هست فعال اقتصادی از بازاری تا تولیدکننده و صادرکننده در آنجا حضور دارند و بیشترین مسئولیت را هم اتاق بازرگانی به عهده دارد.

رئیس اتاق ایران گفت: شرکت‌های بزرگی در دنیا بخش قابل توجهی از سود سالیانه خود را صرف فعالیت اجتماعی می‌کنند؛ بزرگ‌ترین مبلغ بازاریابی در این شرایط خود بازار و عملکرد شرکت‌ها خواهد بود. اتاق بازرگانی باید به مسئولیت اجتماعی توجه ویژه‌تری داشته باشد.

او تأکید کرد: عرضه بسته معیشتی به افراد کم برخوردار کار خوبی است اما بهتر این است که کارهای عمقی و زیرساختی انجام شود. باید در توانمند کردن افراد کوشا باشیم تا اثر رفع فقر ماندگارتر شود.

رئیس پارلمان بخش خصوصی تأکید کرد: باید مجموعه منابعی که برای مسئولیت اجتماعی هزینه می‌کنیم به سمت اشتغال پایدار برود. اتاق بازرگانی باید در این حوزه الگوسازی کند و این بسیار ارزشمند است.

او ادامه داد: در حوزه تجلیل از پیشکسوتان ما خیلی ضعیف عمل کرده‌ایم. خیلی از بزرگان در بخش خصوصی و بخش دولتی انبوهی از تجربه عملی دارند، بخش عظیمی از این تجربه درنهایت با فوت آن فرد خاک می‌شود. ما باید برگزیده‌های پیشکسوت را انتخاب کنیم و دلایل توفیق آن‌ها را بررسی کنیم. تجربه آن‌ها را منتشر کنیم و در اختیار نسل جوان قرار دهیم. باید از پیشکسوت‌ها تجلیل کرد و آثار مثبت زندگی آن‌ها را به نسل آینده تبلیغ کنیم نه اینکه در زمان فوت به سراغ این افراد برویم.

او به مسئله صادرات و مسائل کلان اقتصاد کشور اشاره کرد: مشکلات اقتصادی زیاد و عمیق هستند؛ در این شرایط نباید انتظار داشت که همه‌چیز با سرعت حل شود. اما باید امیدوار بود که در دولت جدید تحولاتی در حوزه صادرات رخ‌داده و این روند در حال پیشرفت است. در این دوره به دغدغه بخش خصوصی گوش می‌دهند البته تا حدودی هم عمل می‌شود.

شافعی ادامه داد: همسایه‌های ما آن‌قدری که ما از آن‌ها حرف می‌زنیم، از ما حرف نمی‌زنند؛ آن‌ها کار خود را انجام می‌دهند. همسایگان ما قراردادها و موافقت‌نامه تجارت ترجیحی و آزاد را با کشورهای مختلف با رقم‌های بالا نوشته‌اند و ایران در این میان حضور ندارند. ما اگر به این حوزه وارد نشویم تجارت خارجی ما با همسایه‌ها دچار مشکل می‌شود. ما از زمانی که از سفر عراق برگشته‌ایم چند اتفاق در همسایه‌های عراق افتاده و ما در اینجا غایب هستیم.

او تأکید کرد: ما کمترین توافق تجارت ترجیحی و آزاد را در سطح دنیا داریم؛ ما باید این مشکلات را به مسئولان و سیاست‌گذاران منتقل کنیم.

شافعی درباره موقعیت اتاق قزوین هم گفت: از اینکه اتاق قزوین در سطح ملی به حل مسائل و مشکلات اقتصادی کمک می‌کنند، قدردانی می‌کنیم. پیشنهاد تقسیم‌کار تخصصی بین اتاق‌های استانی بسیار ارزشمند است. اینکه در یک موضوع تخصصی اتاقی مسئول کار باشد و نظر همه اتاق‌ها را اخذ کند و درنهایت نظر واحدی در اختیار اتاق ایران قرار گیرد، بسیار ارزشمند است. طرح تقسیم‌کار را در اتاق‌های موردبررسی جدی قرار می‌دهیم.

رئیس اتاق ایران درباره ICC گفت: انتخابات اتاق بازرگانی بین‌المللی ICC نزدیک است، و ما معتقدیم که اتاق ایران هم می‌تواند تلاش خود را برای حضور داشته باشد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....