تاریخ انتشار : سه شنبه 27 مهر 1400 - 20:10
کد خبر : 64076

کشورهای عربی؛ میانجی احیای برجام؟

کشورهای عربی؛ میانجی احیای برجام؟

 ترافیک رایزنی‌های غیرمستقیم برجامی تشدید شده است. اگرچه خبر رایزنی‌های ایران و آمریکا با کشورهای عربی منجر شد تا امیدها به میانجی‌گری کشورهای عربی برای احیای توافق هسته‌ای افزایش یابد اما در سوی مقابل، اظهارات اخیر مدیر کل آژانس اتمی این خوشبینی را خنثی کرد؛ تا حدی که شاهد افزایش نرخ دلار تا نیمه کانال

 ترافیک رایزنی‌های غیرمستقیم برجامی تشدید شده است. اگرچه خبر رایزنی‌های ایران و آمریکا با کشورهای عربی منجر شد تا امیدها به میانجی‌گری کشورهای عربی برای احیای توافق هسته‌ای افزایش یابد اما در سوی مقابل، اظهارات اخیر مدیر کل آژانس اتمی این خوشبینی را خنثی کرد؛ تا حدی که شاهد افزایش نرخ دلار تا نیمه کانال ۲۷ هزار تومان بودیم. وعده امیرعبداللهیان برای برگزاری مذاکرات بروکسل در هفته آینده، شمارش معکوس را برای بازارها آغاز و حساسیت را به اخبار برجامی افزایش داده است؛ حتی امروز خبر تدارک جشن تولد برای انریکه مورا در تهران مورد توجه بسیاری قرار گرفت.

 

چرا گروسی به تکاپو افتاد؟

امروز نوعی «نگرانی جدی» در مصاحبه مدیر کل آژانس اتمی با فایننشال‌تایمز قابل مشاهده بود. گروسی که دیروز به آمریکا رفته و با بلینکن دیدار کرده بود گویی که به نوعی تحت تاثیر اطلاعات طرف آمریکایی قرار گرفته باشد، امروز اعلام کرد باید فورا با وزیر خارجه کشورمان ملاقات کند. او همچنین مدعی شد که سیستم نظارتی موقت فعلی آژانس بر تاسیسات هسته‌ای ایران دیگر بی‌عیب و کامل نیست. به گزارش رویترز، او به خبرنگاران گفت پیش‌بینی می‌کند به زودی درباره زمان سفرش به ایران خبری منتشر شود و انتظار دارد این سفر پیش از نشست شورای حکام آژانس در ماه آینده میلادی باشد. گروسی ۲۰ شهریور هم پیش از نشست قبلی شورای حکام به تهران آمده بود؛ گفت‌وگوهای او با رئیس سازمان انرژی اتمی کشور در آن زمان موجب شد تا اروپایی‌ها صدور قطعنامه علیه ایران عقب‌نشینی کنند.

دیدار گروسی و بلینکن، وزیر خارجه آمریکا دیروز در واشنگتن
79dcf161 dcab 4cf3 9dad 58ec25ea4bdd TueOct192021 اقتصاددان نوشته

 

رایزنی مالی با سه کشور عربی

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان ،  بالاخره پس از چند روز انتظار برای سفر نماینده ویژه بایدن به خاورمیانه (که قرار بود در بازه ۱۵-۲۱ اکتبر انجام شود)، امروز از این سفر اخباری منتشر شد. امروز رابرت مالی با مقاماتی از عراق، امارات و قطر دیدار کرد.

دفتر نمایندگی آمریکا در امارات در پیامی توییتری نوشت: مالی و «دانیل بنایم» معاون وزیر امور خارجه در امور شبه جزیره امروز ملاقات‌های با «شیخ طحنون بن زاید» مشاور امنیت ملی امارات و «انور قرقاش» مشاور ریاست جمهوری داشته اند تا در مورد تعهد مشترک خود نسبت به راه‌حل‌های دیپلماتیک در مورد چالش‌های امنیتی منطقه بپردازند. همچنین در این دیدار درباره برنامه هسته‌ای ایران نیز صحبت شده است.

دیدار مالی با فواد حسین، وزیر خارجه عراق هم در ابوظبی امارات انجام شد. بنا بر اعلام طرف عراقی، این دو درخصوص آخرین تحولات سیاسی و امنیتی منطقه و همچنین روابط ایران و آمریکا و راه های فعال کردن «گفت وگوهای مقدماتی که پیش از این انجام‌شده بود» بحث و تبادل نظر کردند.

مالی و محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر در مورد مسائل منطقه از جمله مذاکرات هسته‌ای ایران گفت‌وگو کرد
94680b6d 1664 4863 9dd2 1df41067627d TueOct192021 اقتصاددان نوشته

 

جای خالی برجام در تماس امیرعبداللهیان با دوحه و مسقط؟

وزیر خارجه قطر اما علاوه بر دیدار با مالی، امروز با امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان تماس تلفنی داشت. اگرچه وزارت امور خارجه در تشریح محور این گفت‌وگوها اسمی از برجام نیاورده است؛ چنانکه تنها اعلام شد «وزرای دو کشور علاوه بر رایزنی در خصوص توسعه بیشتر مناسبات دوجانبه ایران و قطر در حوزه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی، همچنین برای توسعه تعاملات تجاری بخش‌های خصوصی تبادل نظر کردند. از دیگر موضوعات مورد مذاکره مسائل و تحولات جاری در منطقه و حوزه خلیج فارس و تشریک مساعی در مسیر حفظ و تأمین بهتر صلح و ثبات و امنیت در خلیج فارس بود.»

دومین تماس خارجی امروز امیرعبداللهیان با همتای عمان خود بود که در آن بر اهمیت جایگاه همسایگان در سیاست خارجی دولت سیزدهم، استمرار رایزنی با عمان در خصوص مسایل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی و گسترش روابط فیمابین در بخش‌های مختلف سیاسی و اقتصادی تاکید شد.

 

ماجرای جشن تولد در وزارت خارجه

دیشب امیر عبداللهیان اعلام کرد که رایزنی برجامی با اتحادیه اروپا در بروکسل هفته آینده انجام می‌شود. در شرایطی که ابهامات نسبت به آینده مذاکرات بالاست، عمده افراد به دنبال کوچک‌ترین نشانه‌ها برای ردیابی موضع ایران و سایر کشورها هستند. خبری غیررسمی که روزنامه «وطن امروز» در ارتباط با تدارک جشن تولد برای انریکه مورا در وزارت خارجه ایران منتشر شد از همین منظر مورد توجه قرار گرفت. مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و فرستاده برجام پنجشنبه گذشته به تهران آمده بود و با باقری، معاون سیاسی وزارت خارجه دیدار کرد.

 

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....