تاریخ انتشار : جمعه 21 مرداد 1401 - 21:19
کد خبر : 97506

کشتن ایمن الظواهری چه چیزی را نشان داد؟

کشتن ایمن الظواهری چه چیزی را نشان داد؟

  در حاکمیت کامل طالبان بر افغانستان با کشتن ایمن الظواهری نیروهای آمریکا نشان دادند که هم اشراف اِطلاعاتی دقیق بر افغانستان دارند و هم قدرت مانور نظامی موثری. این عملیات اما این سوال را به وجود می آورد که آیا آمریکایی ها در سال گذشته به وسیله طالبان غافلگیر شدند و یا بر اساس

 

در حاکمیت کامل طالبان بر افغانستان با کشتن ایمن الظواهری نیروهای آمریکا نشان دادند که هم اشراف اِطلاعاتی دقیق بر افغانستان دارند و هم قدرت مانور نظامی موثری.

این عملیات اما این سوال را به وجود می آورد که آیا آمریکایی ها در سال گذشته به وسیله طالبان غافلگیر شدند و یا بر اساس توافقنامه قطر کشور را به طالبان تحویل دادند؟

اطلاعیه ای که کاخ سفید در باره این عملیات منتشر کرده می گوید طالبان با پناه دادن به ایمن الظواهری بر خلاف توافقنامه دوحه عمل کرده بوده است. این اعلام بدین معنی است که سایر اقدامات طالبان حداقل آنقدرها مخالف توافقنامه آمریکا و طالبان نیست که چنین واکنش سختی را بطلبد.

بنابراین آمریکا ممکن است واقعا با یک حساب و کتابی که هنوز برای ما روشن نیست چنین معامله خطرناکی با طالبان کرده باشد. معامله ای که سرنوشت میلیون ها افغان را تغییر داد و باعث آوارگی مردم و نیز عقب افتادگی فرهنگی و اقتصادی شدید افغانستان شد.

اگر غیر از این باشد باید آمریکا بتواند به این سوال دشوار پاسخ دهد که چگونه توانسته چنین عملیات پیچیده ای را انجام دهد ولی با همین پهبادها و موشک هایش نتوانسته از پیشروی نیروهای طالبان به سمت کابل و قبل از آن سقوط یکایک شهرهای مهم افغانستان جلوگیری کند؟

خیانت سران افغانستان و غافلگیری ارتش را نیز نمی‌توان به سادگی و بدون ارتباط با توافقات پشت پرده پذیرفت!

به گمان من عملیات کشتن ایمن الظواهری نشان می دهد آنچه در افغانستان می گذرد پیچیده تر و مبهم تر از چیزیست که در ظاهر یه چشم‌می آید. موضوعی که فعلا با اِطلاعات موجود قابل ارزیابی نیست.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....