تاریخ انتشار : یکشنبه 10 مرداد 1400 - 16:27
کد خبر : 55756

کشاورزی ناشناخته و بی رسانه ایران

کشاورزی ناشناخته و بی رسانه ایران

کشاورزی بدون شک یکی از ارکان اقتصاد ماست. با توسعه وسایل و تجهیزات رسانه های گروهی امکانات گردش اطلاعات و تبادلات دانش و اطلاعات و اخبار به سهولت فراهم آمده است. تلویزیون دستگاهی است که در تمام خانه های ایرانیان موجود است. باتوجه به ضرورت شناخت کشاورزی ایران و ایجاد ارتباط سه جانبه میان دولت و کشاورزان و جامعه مصرف کنندگان محصولات و فرآورده های کشاورزی اختصاص یک شبکه تلویزیونی به بخش حیاتی و اقتصادی-اجتماعی کشاورزی ضروری می نماید که از رهبرمعظم انقلاب و رییس محترم صدا و سیمای جمهوری اسلامی تقاضای موافقت با این درخواست را دارم.

به نام خداوند رنگین کمان
خداوند بخشنده مهربان

یک تقاضا از مقام معظم رهبری

✍️دکتر سیدیعقوب موسوی
متخصص بیوانرژی و فیزیولوژیست گیاهان زراعی

اقتصاددان: بارها و بارها از کوچه و خیابان شنیده ام که هر کسی که چانه اش گرم می شود و فکش ATP می سوزاند مثل آب خوردن راجع به بحث کشاورزی اظهار نظر می کند. من نشنیده ام کسی راجع به ترکیبات سازنده سفینه های فضایی یا حرکت آئرودینامیک بال های هواپیما روی باند در هنگام نشستن و یا برنامه نویسی کامپیوتر یا شکل عامل بیماری HIV زیر میکروسکوپ الکترونی یا تبدیل سیس به ترانس در روغن های خوراکی به این راحتی بحث و از خود نظریه صادر کند.
اوایلش خیلی شاکی بودم و با خودم فکر می کردم که مردم عادی کوچه و خیابان چرا کشاورزی را در زمره علوم و دانش های روز محسوب نکرده و بی پروا راجع به آن نظریه پردازی و قضاوت می کنند؟!! خوب که فکر کردم دیدم مشکل از آنان نیست مشکل از خود متخصصان بخش کشاورزی است که به معرفی این علوم بسیار پیچیده و پیشرفته نمی پردازند و نگاه مردم عادی از شخم با گاو و خیش سنتی در اراضی شیبدار تا حداکثر تراکتور رومانی پوسیده در دشت را به جنبه های بسیار مدرن کشاورزی کاملا مکانیزه و جلوه های نوتر آن نظیر کشاورزی دقیق و مظاهر بهره وری از میکروپروسسورها و پهپادها و سنجش از دور تا کشت های آئروپونیک و تولید در فضا معطوف نمی سازند و متهم ردیف اول این ماجرا کسی نیست به جز، اول شخصِ خودم و سایر همکارانم در دانشگاه ها و وزارت جهاد کشاورزی و متخصصان کشاورزی در بخش خصوصی.
من که سال ها عمرم را در یادگیری و یاددهی و آموزش و پژوهش و کار و مدیریت گذرانده ام اما مخاطبانم همان دانشجویان یا همکاران و گاه ارباب رجوع محدودی بوده اند اما راه حل چیست که این توضیحات مخاطب بیشتری به خود گیرد و با صرف همین زمان و انرژی این آموزش و اطلاع رسانی جنبه عام یابد؟!!
فوراً در ذهنم آمد که ملت ایران تنسی تاکسی دو و میگ میگ و عمو پورنگ را بیشتر از وزیر ما می شناسند و اگر وزیر یا سایر مدیران و کارشناسان جهاد کشاورزی هم به تلویزیون دعوت شده اند برای پذیرایی نبوده و احتمالا این دعوت بیشتر به جلسه محاکمه پیرامون نبود مرغ و تخم مرغ و روغن نباتی در بازار یا گرانی و کمبود خوراک دام و طیور و شیر و امثالهم بوده است که حق یا ناحق بودنش موضوع بحث ما نیست.
چطور کودکان شبکه دارند، کالا شبکه دارد، ورزش شبکه دارد ، سلامت شبکه دارد، مستند شبکه دارد، نمایش شبکه دارد، نسیم و دلقک بازی شبکه دارد، افق و امید و پویا و تماشا و چه و چه و شبکه مستند ساعت ها فیلم شپش را روی سر سیاه پوستان آفریقا نشان می دهد و مجری شبکه ۳ و ورزش تلویزیون تعداد دندان های پر شده ننه کیلیان امباپه فوتبالیست فرانسوی را گزارش می دهد ولی هیچ نامی از میلیون ها کشاورز و روستایی و عشایر ایران که تولیدکنندگان غذای کشور هستند و حتی بزرگان و نام آوران بخش کشاورزی نیست؟!!!
چرا جامعه برایش فرقی ندارد که تقی بک با نقی تک هیچ فرقی ندارند؟! چون هیچ شناختی از این دو ندارند و نمی دانند همان روغن و مرغی که دو برابر پارسال خریده حاصل سوء مدیریت این یکی بوده که با آن دیگری بسیار متفاوت بوده است!!!!
اگر یک شبکه و برنامه های متعدد می داشتیم و اخبار و آمار و اطلاعات این بخش حیاتی از زندگی اقتصادی- اجتماعی و بهداشتی و تغذیه ای به مردم ارائه می شد و افکار عمومی با این بخش آشنایی بیشتری می یافتند هر ننه قمر و قلی بکی به هیچ وجه جرأت نمی کرد و به خود اجازه نمی داد که ادعای وزارت و صدارت کند و مدیران ناکارآمد و ضعیف فوراً برملا شده و قبل از این که دستگاه های ناظر آنان را برکنار نمایند خودشان صحنه را ترک می نمودند.
بزرگ ترین فرصت حاکمیت و استمرار مدیریت ضعیف در بدنه های اجرایی عدم شفافیت و وجود غبار است و در این غبار همه چیز گم است.
اگر نظام مدیریتی در یک ارزیابی عملکرد بدون واسطه و لکنت زبان و مخفی کاری و سرپوش نهادن بر کارآیی خود در معرض قضاوت عمومی قرار گیرد فوراً مدیران کم سواد، فاقد مهارت و تخصص و ناکارآمد مشخص شده و جای خودرا به فرهیختگان خواهند داد. بنابراین فرار از شفاف سازی و مناظره و مباحثه خاص آن دسته از افرادی است که به هیچ وجه حق خود نمی دانند که برمسند و در مصدر تصمیم گیری باشد.
از مزایای دیگر این اطلاع رسانی کمک از مردم برای پیشبرد امور است مثلاً یکی از مشکلات در کشاورزی بالابودن میزان ضایعات و دورریز تولید در کشور است که با آموزش می توان بخشی از این ضایعات را در مصرف کنندگان کاهش داد.
اگر می خواهیم بخش کشاورزی ما ضمن افزایش بهره وری و سوددهی، بازده اقتصادی خوبی داشته و در امنیت غذایی کارآ ودر صادرات رقابت پذیر شود، حتما در کنار سایر مولفه های مورد نیاز مانند سرمایه گذاری در زیر ساخت های آب و خاک و توسعه مکانیزاسیون و توسعه روش های نوین کاشت وداشت و برداشت و… آموزش و مباحث کارشناسی و تحلیلی مانند برنامه ۹۰ در فوتبال باید طراحی و پیاده سازی شود.
بنابراین الان بخش کشاورزی رسانه ندارد و تمام فعالیت های خوبش هم زیر سایه برخی از کمبودها لگد مال می شود.
در این بخش قهرمانان ملی در قالب کشاورزان عزیز و سختکوش و تشکل های کشاورزی و کارکنان و کارشناسان و مدیران و صاحبان صنایع غذایی و سردخانه ها و رانندگان تراکتور و کمباین و کامیون های حمل و نقل نهاده ها و محصولات کشاورزی با دشواری های فراوان وظیفه سنگین و مهم امنیت غذایی کشور را بر عهده دارند و معرفی مفاخر کشاورزی ایران از استادان برجسته در دانشگاه ها تا پژوهشگران و مدیران و برنامه ریزان و کشاورزان و صنعتگران و همچنین ظرفیت های سرمایه گذاری می تواند زمینه رونق و رشد و توسعه این بخش را به ارمغان آورد.
بنابراین از محضر مبارک رهبر معظم انقلاب و همچنین جناب آقای مهندس عبدالعلی علی عسکری تقاضا دارم دستور فرمایند با توجه به اهمیت موضوع، یک شبکه اختصاصی را برای امور آموزشی و خبری و اطلاع رسانی بخش کشاورزی، اختصاص نمایند تا هم بهره برداران بخش کشاورزی و هم تمامی دانش آموزان و دانشجویان این بخش و همچنین آحاد ملت بتوانند از برنامه های آن استفاده نمایند.
شک ندارم تاسیس این شبکه اولین گام در اقتصادی و تجاری و بین المللی کردن کشاورزی ایران بوده و رونق اقتصادی این بخش حیاتی را به همراه خواهد داشت.

✅ان شاءالله

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....