تاریخ انتشار : شنبه 16 مرداد 1400 - 21:02
کد خبر : 56603

کسری بودجه در نیمه دوم سال

کسری بودجه در نیمه دوم سال

کسری بودجه در نیمه دوم سال خودش را نشان می دهد/ نقدینگی سرگردان باعث افزایش پایه پولی و تورم می شود محمود جامساز در بررسی بودجه ۱۴۰۰ گفت: کسری بودجه در نیمه دوم سال خودش را نشان می دهد و اگر دولت نتواند درآمد نفت را کسب کند، بانک مرکزی اقدام به چاپ اسکناس می

کسری بودجه در نیمه دوم سال خودش را نشان می دهد/ نقدینگی سرگردان باعث افزایش پایه پولی و تورم می شود

محمود جامساز در بررسی بودجه ۱۴۰۰ گفت: کسری بودجه در نیمه دوم سال خودش را نشان می دهد و اگر دولت نتواند درآمد نفت را کسب کند، بانک مرکزی اقدام به چاپ اسکناس می کند و از آنجایی که این نقدینگی به سمت تولید نمی رود، باعث افزایش پایه پولی می شود که نتیجه آن کاهش ارزش پول ملی و تورم است.

‎اقتصاددان  با اشاره به اینکه بودجه ۱۴۰۰ خیال پردازانه است و منابع بودجه براساس حدس و گمانه زنی توهم آمیز تعیین شده است، گفت: این در حالی است که از هزینه ها و مصارف دولت در این شرایط اقتصادی کاسته نشده بلکه بیشتر هم شده است و شرکت های دولتی که برخی از آنان با زیان مواجه‌اند همچنان بخش عمده ایی از مصارف بودجه را بخود اختصاص داده اند. از طرف دیگر بودجه نهادها که بر دولت تحمیل شده روندی افزایشی داشته است.

‎محمود جامساز با بیان اینکه در بودجه ۱۴۰۰ هیچ نگاه توسعه گرایانه ای دیده نمیشود حتی فاقد حل مشکلات معیشتی مردم است، افزود: دولت برای اینکه بودجه را تراز کند منابع نفتی و مالیاتی و دیگر منابع را بسیار خوشبینانه در نظر گرفته است و از آنجایی که به دلیل شیوع ویروس کرونا درآمد های گردشگری به صفر میل کرده و واردات هم کاهش یافته و از سوی دیگر گشایشی هم‌ در فرآیند فروش نفت ایجاد نشده به نظر می رسد بخشی از درآمد پیش بینی شده در بودجه محقق نمی شود.

‎  به گزارش اقتصاددان به نقل از موج  ،  او با تاکید بر اینکه امسال بر اساس گزارش‌های تخمینی میانگین روزانه صادرات نفت حدود ۲۵۰ تا ۳۵۰ هزار   بشکه است که تنها ۲۰ درصد از مقدار پیش بینی شده صادرات نفت در بودجه سال جاری را  پوشش می‌دهد، تصریح کرد: با توجه به تنش های اخیری که در زمینه غنی سازی اورانیوم به وجود آمده از این رو پیش بینی می شود که درآمدهای نفتی پیش بینی شده در بودجه ۱۴۰۰ یک خوشبینی خیال پردازانه است که قطعا امید و انتظار سیاستگذاران در مورد تغییر سیاستهای آمریکا در مورد ایران و‌ احیاء مجدد برجام در آن نقش اساسی داشته است.

زمان تورم باید بودجه انقباضی تدوین شود

‎جامساز با تاکید بر اینکه در حال حاضر شکاف عمیقی بین جمهوری خواهان و دموکرات ها در آمریکا به وجود آمده و این کار جوبایدن را در صورت ورود به کاخ سفید برای همکاری با ایران سخت می کند، گفت: در شرایط کنونی اتفاقاتی هم در منطقه شکل گرفته و کشورهای عربی به اسرائیل نزدیک شده و از سوی دیگر روابط دیپلماتیک مطلوبی بین قطر و‌ عربستان سعودی برقرار شده و بسیار محتمل است که یک جبهه متحد عربی به پشتوانه اسراییل بر علیه منافع ایران شکل گیرد و‌ اسباب کاهش نفوذ ایران در منطقه را فراهم سازد.

‎او با بیان اینکه در زمان تورم باید بودجه انقباضی تدوین شود، اما بودجه ۱۴۰۰ کاملا انبساطی است، گفت: از آنجایی که منابع نفتی بطور کامل تحقق نمی باید و بودجه ۱۴۰۰ فاقد نگاه توسعه گرایانه است، تولید ناخالص داخلی و اشتغال هم به دلیل روند رشد سرمایه گذاری ناکافی روندی نزولی می گیرند و منفی تر میشوند.

‎این کارشناس اقتصادی با اشاره به  ‎اینکه کسری بودجه در نیمه دوم سال خودش را نشان می دهد، گفت: اگر دولت نتواند درآمد نفت را کسب کند، بانک مرکزی اقدام به چاپ اسکناس می کند و از آنجایی که این نقدینگی به سمت تولید نمی رود باعث افزایش پایه پولی می شود که نتیجه آن کاهش ارزش پول ملی و تورم است.

‎جامساز با تاکید بر اینکه از زمانی که آقای روحانی به ریاست جمهوری رسیده است تورم دلار حدود ۷۰۰ درصد بوده است، اظهار کرد: سفره مردم بسیار کوچک شده و فاقد منابع تامین رفاه بهداشت و آموزش‌اند. آقای رییس جمهور در جلسه هیأت دولت گفت که تمام قول‌هایی که دولت داده به سرانجام رسیده، اما مردم با درک واقعیات تلخ و دردناک‌ تورم‌ و‌ کاهش قدرت خرید و‌ تنزل کثیری از اقشار متوسط به خط فقر یا زیر خط فقر اعتماد خود را به دولت از دست داده اند و بویژه در شرایط سخت کرونایی و انقباض کسب و کار و از دست دادن مشاغل و هزینه های سنگین درمانی که بر دوش آنها تحمیل شده، از سوی دولت و نهادهای وابسته حمایت نمیشوند‌.

شروط باز شدن مسیرهای مالی

‎او با بیان اینکه در حال حاضر اقتصاد ایران در بند دولت و حاکمیت است، گفت: تا زمانی که شفافیتی در هزینه ها نباشد وضعیت اقتصاد ایران رو به بهبود نخواهد رفت.

‎این اقتصاددان با اشاره به  اینکه اگر شفافیت در تراکنش های مالی وجود نداشته  باشد، هیچ بانک بین المللی تمایل نخواهد داشت مراودات مالی با ایران را از سر گیرد، گفت: به طور قطع اگر FATF در ایران تصویب نشود به احتمال ضعیف تعلیق تحریم ها، باز هم مشکلاتی در مبادلات مالی ناشی از تجارت خارجی بویژه صادرات نفت وجود خواهد داشت.

‎او افزود: هرچند در سال های اخیر کشورهای عضو برجام در تلاش بودند که مسیرهای مالی برای ایران باز کنند تا بتوانند همچنان برجام را حفظ کنند، اما اجرای آن را مشروط به تصویب FATF و کنوانسیون‌های الحاقی آن کرده بودند، از این رو تا زمانی که این مشکلات حل نشود مذاکره برای دستیابی به توافق برجام جدید سال ها ادامه خواهد داشت.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....