تاریخ انتشار : جمعه 25 تیر 1400 - 20:57
کد خبر : 53814

کرونا در قله اوج!

کرونا در قله اوج!

آمار ابتلا به کرونا در هفته سوم تابستان ۱۴۰۰ به اوج خود در سه ماه اخیر رسید. حاصل تقسیم میزان ابتلا به تست‌های اخذ شده از مراجعین نشان می‌دهد نرخ پاسخ مثبت آزمایش ها اینک به بالاترین حد ۷ ماهه خود دست پیدا کرده است. اقتصاددان: بررسی هفتگی آمارهای کرونایی در کشور مقایسه دقیقتری را

آمار ابتلا به کرونا در هفته سوم تابستان ۱۴۰۰ به اوج خود در سه ماه اخیر رسید. حاصل تقسیم میزان ابتلا به تست‌های اخذ شده از مراجعین نشان می‌دهد نرخ پاسخ مثبت آزمایش ها اینک به بالاترین حد ۷ ماهه خود دست پیدا کرده است.

اقتصاددان: بررسی هفتگی آمارهای کرونایی در کشور مقایسه دقیقتری را از وضعیت شاخص های این بیماری را به همراه دارد. در مقایسه این داده ها در هفته های منتهی به ۲۵ تیرماه مشاهده می شود میزان ابتلا اکنون به بیشترین سطح خود در سه ماه اخیر رسیده و از سوی دیگر شمار جانباختگان نیز ۲۱٫۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

رکورد سه ماهه ابتلا به کرونا در ایران

مجموع مبتلایان به کرونا در ایران در هفته سوم تابستان به سطح ۱۴۱ هزار و ۷۸۸ نفر رسید. به عبارت دیگر در این مقطع به طور متوسط در هر روز تقریبا ۲۰ هزار و ۲۵۰ نفر به این بیماری مبتلا شده اند و به قله هفتگی ثبت شده در موج چهارم نزدیک تر شده است.

مقایسه آمار ثبت شده از ابتلا به این بیماری با موقعیت مشابه خود در هفته گذشته نشان می‌دهد شاخص سرایت ویروس رشدی ۲۷ درصدی داشته است.

بر اساس آمارهای هفتگی ثبت شده از ابتدای اردیبهشت ماه تاکنون (یعنی تقریبا در سه ماه گذشته) این حجم از ابتلا در هر هفته بی سابقه بوده است.

این در حالی است که همچنان طبق روال هفته های اخیر تعداد تست‌های روزانه روندی کاهشی داشته است.

کرونا در قله اوج!

رکورد ۷ ماهه نسبت ابتلا به تست

در سومین هفته تابستان مجموع شمار آزمایش‌های کرونا به ۵۳۴ هزار نفرسیده که نسبت به هفته قبل خود ۳ درصد کاهش یافته است. تقسیم میزان مبتلایان به کل تست ها در این مقطع بیانگر نرخ مثبت بودن پاسخ است. به شکلی از این متغیر می توان شدت شیوع کرونا در کشور را نیز استخراج کرد.

طبق آمارها این شاخص اکنون در سومین هفته سپری شده از تابستان برابر با ۲۶٫۵۵ درصد محاسبه شده است.

بررسی سابقه متغیر شدت شیوع نشان میدهد از میانه آذر که قله موج سوم کرونایی در کشور بود به این طرف هرگز نرخ مثبت بودن تستها به این سطح نبوده است. به عبارت دیگر این شاخص اکنون به رکورد خود در هفت ماه گذشته رسیده و همچنان در مسیر افزایش قرار دارد.

درکنار شاخص قرمز کرونایی متغیر سیاه این بیماری نیز در پنجمین موج دوباره برخاسته و شروع به رکورد زنی کرده است.

کرونا در قله اوج!

رکورد مرگ ومیر کرونا در کشور

میزان مرگ ومیر کرونا در کشور دو هفته است که از مرز هزار نفر عبور کرده و اکنون به سطح هزار و ۲۴۸ نفر رسیده است. براساس محاسبات می توان گفت در هفت روز گذشته به طور متوسط درایران روزانه ۱۷۸ نفر جان خود را بر سر ابتلا به کرونا از دست داده اند.

اما بطور کلی مقایسه آمار هفتگی کرونا در کشور با هفته های قبل دو نکته مهم دارد

نخست آنکه رشد آمار فوتی ها در این هفته در قیاس با هفت روز منتهی به ۱۸ تیر ماه تقریبا ۲۱٫۵۲ درصد رشد داشته که در سه ماه اخیر این میزان جهش در مرگ ومیر بی سابقه بوده است.

نکته دوم به مقایسه میزان مرگ ومیر در این بازه اشاره دارد. طبق داده های آماری این بخش، شمار فوتی های کرونایی در هفته اخیر به رکورد خود در ۷ هفته گذشته دست پیدا کرده و همچنان صعودی است. بنابراین دو نکته، می توان گفت روی سیاه کرونا در کشور اکنون ترسناک تر از قبل شده است.

اما افزایش ابتلا درکشور به غیر از رشد شدت شیوع و افزایش مرگ ومیر سرانجام موجب جهش قابل ملاحظه ای در تعداد بیماران مبتلا به این بیماری شده که اکنون یا در بیمارستانها و یا در منازل بستری هستند.

کرونا در قله اوج!

رشد بیماران تحت درمان کرونایی در کشور

اگر درهر مقطع مجموع جانباختگان کرونا و بهبودیافتگان از این بیماری را از کل مبتلایان کسر کنیم حاصل برابر با کل بیماران تحت درمان خواهد بود. این متغیر نشان می دهد در هر زمان چند نفر در بستر بیماری قرارداشته اند که یا در منازل قرنطینه بوده و یا در بیمارستانها تحت بستری می باشند.

این متغیر در هفته‌های خرداد سال جاری روندی نزولی ثبت کرده بود که اکنون پس از دوهفته رشد در ابتلا دوباره شکل صعودی به خود گرفته است.

طبق بررسی های آماری در پایان سومین هفته تابستانی ۳۱۲ هزار و ۶۸۷ نفر بیمار مبتلا به کرونا در کشور تحت مداوا بوده که این رقم نسبت به هفته قبل خود تقریبا ۱۹ درصد رشد پیدا کرده است.

از دو هفته پیش تاکنون مسیر رو به رشد بیماران تحت درمان آغاز شده و احتمالا همچنان ادامه داشته باشد.

بررسی کلی آماری درهفته سوم نشان می دهد افزایش ابتلا در کشور می‌تواند نتیجه کاهش تست‌ها باشد، روندی که می‌تواند موجب افزایش خسارت‌های جبران‌ناپذیر این همه‌گیری شود. به صورت کلی رشد تست‌ها می تواند از رشد بیماری در مراحل ابتدایی جلوگیری به عمل آورده و اثر چشمگیری بر کاهش مرگ و میر کرونایی بگذارد. از سوی دیگر رشد بیماران تحت درمان در کشور در این روزها نشان از نیاز کادر درمانی و لوازم درمانی در جهت رسیدگی به بیماران دارد و در صورتی که این نیاز مرتفع نشود ممکن است بر آمار مرگ و میر افزوده شود.

کرونا در قله اوج!

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....