تاریخ انتشار : سه شنبه 2 آذر 1400 - 19:16
کد خبر : 68171

کدام نمادها رکود بورس را دور زدند؟

کدام نمادها رکود بورس را دور زدند؟

بازار سهام امروز دوباره تغییر جهت داد و در یک روز سرد با معاملاتی کم‌رمق شاخص‌ها اندکی نزولی شدند. به طوری که شاخص کل با افت ۲۵۰۰ واحدی (معادل ۰.۲ درصد) و شاخص هم‌وزن با افت ۰.۵ درصدی مواجه شدند. امروز ارزش معاملات خرد تنها ۴۰۶۰ میلیارد تومان بود و حقیقی‌ها هم در سمت فروش

بازار سهام امروز دوباره تغییر جهت داد و در یک روز سرد با معاملاتی کم‌رمق شاخص‌ها اندکی نزولی شدند. به طوری که شاخص کل با افت ۲۵۰۰ واحدی (معادل ۰.۲ درصد) و شاخص هم‌وزن با افت ۰.۵ درصدی مواجه شدند. امروز ارزش معاملات خرد تنها ۴۰۶۰ میلیارد تومان بود و حقیقی‌ها هم در سمت فروش سهام فعال‌تر بودند.

در چنین شرایطی در پایان بازار امروز یک سوم نمادها در مدار صعودی معاملات قرار داشتند. اما نکته جالب توجه بازار امروز علت رشد اغلب این نمادها بود.

fbd49194 ab2f 433c 8c7e e0d7b0e239ec TueNov232021 اقتصاددان نوشته

فرار سهامداران از تحلیل

در حالی در بازار امروز یک سوم نمادها در مدار مثبت معاملات قرار داشتند که با نگاهی به نقشه بازار مشخص می‌شود که این نمادهای مثبت در یک یا چند صنعت خاص تمرکز نداشتند و تقریبا به طور نسبتا متوازنی در بین صنایع مختلف توزیع شده‌اند. از طرفی دیگر می‌بینیم نمادهایی بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌اند و حجم معاملات بالایی دارند که کمتر شناخته‌ شده‌اند و به طور تاریخی هم کمتر در فهرست نمادهای پرمعامله بازار قرار گرفته‌اند.

در چنین شرایطی وقتی دلیل رشد اغلب این نمادها را جویا می‌شویم، پاسخی که می‌شنویم جذابیت این نمادها به خاطر وضعیت بنیادی و سودسازی جذاب آن‌ها نیست. بلکه اغلب این نمادها با بهانه‌های مختلف در مسیر صعودی قرار گرفته اند. بهانه‌هایی مانند افزایش سرمایه، فعال شدن یک بورس‌باز معروف در یک سهام خاص، رقابت دو حقوقی برای صندلی هیئت مدیره و….

به عبارتی دیگر به نظر می‌رسد در شرایط کنونی که کمتر از یک هفته تا آغاز دور جدید مذاکرات مانده سهامداران دچار سردرگمی شده‌اند و خرید بر اساس تحلیل را کنار گذاشته‌اند. به نظر می‌رسد نگرانی از نوسانات شدید قیمت دلار بعد از اخبار اولیه مذاکرات منجر شده تا سهامداران فعلا به سمت احتساب سود شرکت‌ها که عمدتا همبستگی بالایی با قیمت دلار دارد، نروند.

این شرایط باعث شده تا ارزش معاملات به شدت افت کند و بسیاری از سهامداران فعلا ترجیح بدهند سهامی نخرند و بازی بورس را از بیرون گود نظاره‌گر باشند. در چنین شرایطی افرادی هم که در سمت خرید سهام فعال می‌شوند اغلب توجهی به سوددهی سهام ندارند و عمدتا با «خبر» سهام می‌خرند نه با تحلیل.

بازار به روایت آمار

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان، در پایان معاملات امروز بورس تهران ۶۷ درصد نمادها در مدار منفی معاملات بودند که از این میان ۱۴ واحد درصد نمادها با صف فروش‌هایی به ارزش ۳۳۰ میلیارد تومان مواجه بودند. در سمت مقابل هم ۱۰ درصد نمادها با صف خریدهایی به ارزش ۴۳۰ میلیارد تومان همراه بودند.

7f40de62 12a5 4278 8e35 61cb1e95deae TueNov232021 اقتصاددان نوشته

ارزش معاملات خرد در بازار امروز تنها ۴۰۶۰ میلیارد تومان بود. در بین صنایع شیمیایی‌ها، چند رشته‌ای‌ها و فلزات و در بین نمادها شستا، پالایش و پارس بیشترین ارزش معاملات را داشتند.

حقیقی‌ها در بازار امروز هم سمت فروش فعال‌تر بودند و خروج پول ۱۰۰ میلیارد تومانی را رقم زدند. البته با احتساب پذیره‌نویسی تجلی خروج پول ۱۰۰ میلیارد تومانی به ورود پول حدودا ۵۰ میلیارد تومانی تبدیل می‌شود. این دسته از معامله‌گران بیشترین ورود پول را به صنایع معدنی و شیمیایی و نمادهای پارس و شفن داشتند. حقوقی‌ها هم بیشترین خالص خرید را در صنایع فلزات و بانک‌ها و نمادهای شفنح و فجهان داشتند.

06b5ff1b 8a61 46ab b4ad c7c515c4f706 TueNov232021 اقتصاددان نوشته

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....