تاریخ انتشار : یکشنبه 26 دی 1400 - 20:51
کد خبر : 74717

کدام بانک سود ۲۶ درصدی می‌دهد؟

کدام بانک سود ۲۶ درصدی می‌دهد؟

اوراق تسهیلات مسکن به اوج تاریخی خود رسیده است و حتی راهکارهای بانک مسکن برای کنترل قیمت، مثل تخفیف موقت ۵۰ درصدی بر تعداد اوراق مورد نیاز برای دریافت وام، هم کارساز نشده است. به نظر می‌رسد رکوردشکنی‌های قیمت تسه‌ها و رسیدن به کانال ۱۲۰ هزار تومانی، دو علت اصلی، یعنی کاهش عرضه اوراق به علت افت

اوراق تسهیلات مسکن به اوج تاریخی خود رسیده است و حتی راهکارهای بانک مسکن برای کنترل قیمت، مثل تخفیف موقت ۵۰ درصدی بر تعداد اوراق مورد نیاز برای دریافت وام، هم کارساز نشده است. به نظر می‌رسد رکوردشکنی‌های قیمت تسه‌ها و رسیدن به کانال ۱۲۰ هزار تومانی، دو علت اصلی، یعنی کاهش عرضه اوراق به علت افت سپرده‌گذاری در بانک مسکن به منظور دریافت تسه و افزایش تقاضا به واسطه رشد سقف وام مسکن و همچنین افزایش انتظارات تورمی در ماه‌های اخیر بوده است. حال بررسی‌ها نشان می‌دهد سود مرکب سپرده‌گذاری در برخی از طرح‌های این بانک که به سپرده‌گذار اوراق تسهیلات مسکن اختصاص می‌یابد، به عدد کم‌سابقه ۲۶ درصد رسیده است. البته این نرخ سود تضمین شده نیست و با تغییرات قیمت تسه‌ها می‌تواند دستخوش تغییر شود.

چرا اوراق گران شد؟

محبوب‌ترین وام مسکن در بازار، وام خرید و جعاله بانک مسکن است. برای دریافت این وام، متقاضی باید به ازای هر پانصد هزار تومان وام، یک برگ اوراق تسهیلات مسکن (تسه) در اختیار داشته باشد. البته به واسطه جهش عجیب قیمت تسه‌ها، بانک مسکن در طرحی موقت تعداد اوراق مورد نیاز برای دریافت وام را به نصف کاهش داده است و الان با هر ورقه تسه می‌توان یک میلیون تومان وام دریافت کرد.

حال این اوراق را از دو طریق می‌توان دریافت کرد؛ یا خرید تسه در فرابورس یا سپرده‌گذاری در بانک مسکن برای دریافت آن. نکته مهمی که باید مد نظر داشت این است که اوراقی هم که در فرابورس عرضه می‌شود توسط سپرده‌گذاران تامین می‌شود. به عبارتی بانک نقشی در عرضه یا تقاضای تسه ندارد و قیمت اوراق در بازار مشخص می‌شود.

حال به نظر می‌رسد اوج‌گیری قیمت تسه‌ها و ثبت رکوردهای تاریخی پیاپی، دو علت اصلی دارد. عامل اول آن افزایش جدی تقاضا طی ماه‌های گذشته همزمان با رشد قیمت دلار و همچنین افزایش سقف وام مسکن است. طی آبان و آذر ماهانه شاهد رشد ۳۳ درصدی تعداد معاملات و ثبت رکورد ۱۷ ماهه بودیم. چیزی که نشان‌دهنده از هجوم دوباره برای سرمایه‌گذاری در بازار مسکن است.

از طرف مقابل هنگامی که انتظارات تورمی افزایش می‌یابد میل به سرمایه‌گذاری بدون ریسک در بانک کاهش می‌یابد و سرمایه‌گذاری‌ها به سمت بازارهای پرریسک‌تر اما پرسودتر می‌رود. به همین دلیل هم به نظر می‌رسد علاوه بر افزایش تقاضا برای دریافت وام، شاهد کاهش سپرده‌گذاری در بانک مسکن و در نتیجه کاهش تولید و عرضه تسه‌ها هستیم.

نرخ سود بانک مسکن در اوج

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان،  این اتفاق منجر به افزایش جدی هزینه دریافت وام مسکن و کاهش جذابیت آن شده است. اما اگر نه به عنوان دریافت‌کننده وام، بلکه به عنوان سپرده‌گذار، در بانک مسکن سپرده‌گذاری کنیم، با قیمت‌های کنونی تسه‌ها سود آن چقدر خواهد بود؟

یکی از کارکنان بانک مسکن می‌گوید: «یکی از طرح‌های سپرده‌گذاری در بانک مسکن، طرح یلدا است که دارای سود سالانه ۱۵ درصدی و همچنین ماهانه یک ورقه تسه به ازای هر ۱۷.۲ میلیون تومان سپرده‌گذاری است. البته حداقل مبلغ مورد نیاز برای سپرده‌گذاری در این طرح و دریافت اوراق، ۵۱.۶ میلیون تومان است که بابت آن می‌توان ماهانه ۳ برگه تسه دریافت کرد.»

حال اگر قیمت تسه‌ها در سطوح کنونی (حدود ۱۲۰ هزار تومان) باقی بماند و هر ماه سود و مبلغ حاصل از فروش تسه‌ها دوباره در این طرح سپرده‌گذاری شود، نرخ سود مرکب این طرح به رقم عجیب ۲۶ درصد می‌رسد. به عبارتی با سطوح کنونی قیمت تسه‌ها، سود ماهانه ۵۱.۶ میلیون تومان سپرده‌گذاری در این طرح به یک میلیون تومان می‌رسد.

البته باید توجه کرد که این سود بدون ریسک نیست و با تغییرات قیمت اوراق ممکن است کم و زیاد شود. البته با توجه به سود ثابت ۱۵ درصدی، حتی اگر قیمت تسه‌ها صفر هم شود، حداقل سود این سپرده به ۱۵ درصد می‌رسد. همچنین ممکن است بانک مسکن برای کنترل بازار اوراق تسهیلات مسکن، در طرح‌های مختلف تعداد متفاوتی اوراق بدهد که این عامل هم در کنار تغییرات قیمت ورقه‌ها می‌تواند میزان سود سپرده‌گذاری در بانک مسکن را تغییر دهد. به همین جهت نرخ سود ۲۶ درصدی با قیمت‌های کنونی تسه امکان‌پذیر است و می‌تواند دستخوش تغییر شود.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....