تاریخ انتشار : پنجشنبه 24 مهر 1399 - 12:10
کد خبر : 21978

کاهش ۱۰۰ تومانی دلار با پمپاژ ۷۸ میلیون دلاری به بازار!

کاهش ۱۰۰ تومانی دلار با پمپاژ ۷۸ میلیون دلاری به بازار!

بانک مرکزی در حالی از عرضه ۷۸ میلیون دلار به بازار متشکل ارزی با نرخ حاشیه بازار برای تعدیل قیمت ها خبر می دهد که برخی از اقتصاددانان معتقدند این ارزپاشی در پی تقاضای بالا مردم به خرید ارز و سکه برای تبدیل دارایی هایشان به کالاهای ارزشی نمی تواند تاثیر بسزایی بر کاهش قیمت

بانک مرکزی در حالی از عرضه ۷۸ میلیون دلار به بازار متشکل ارزی با نرخ حاشیه بازار برای تعدیل قیمت ها خبر می دهد که برخی از اقتصاددانان معتقدند این ارزپاشی در پی تقاضای بالا مردم به خرید ارز و سکه برای تبدیل دارایی هایشان به کالاهای ارزشی نمی تواند تاثیر بسزایی بر کاهش قیمت ها در این بازار به جای گذارد.

به گزارش اقتصاددان به نقل از بازار  ، رشد روز افزون قیمت ها در بازار سکه و ارز و رسیدن قیمت دلار به ۳۲ هزار تومان و سکه حدود ۱۷ میلیون تومانی، بانک مرکزی را وادار به عرضه ارز به بازار برای جلوگیری ازافزایش بی منطق بهای سکه و ارز کرد. سیاست ناکارآمدی که هر چند در مقاطع کوتاه می تواند مانع از رشد قیمت ها و حتی کاهش آن در بازار شود اما این تصمیم گیری از دید کارشناسان خیلی نمی تواند بر ثبات قیمت ارز و یا کاهش بهای آن در بازار تاثیر گذار شود.

سیاستی که بارها مورد آزمون قرا گرفته اما نتیچه چندانی جز هدر رفت منابع ارزی کشور در پی نداشته است. خبرگان اقتصادی معتقدند سیاست های غلطی چون کاهش نرخ سود بانکی و نوسان در بازار سرمایه در کنار رشد بالای تورم و نقدینگی در کشور بازارهای سرمایه گذاری را به این روز مبتلا کرده است و مردم از ترس تورم انتظاری و کاهش ارزش پول ملی تلاش می کنند نقدینگی خود را با کالاهای با ارزش تبدیل کنند تا ارزش آن افت نکند.

افت ارزش پول ملی ساعتی شد

افت ارزشی که پول ملی ایران را از پول ملی افغانستان کمتر کرده است و ریال روز به روز بی ارزش تر می شود. اکنون که اقتصاد کشور به هم ریخته است، سرمایه داران ارزش دارایی هایشان چند برابر شده و در مقابل قشر کم درآمد و ضعیف جامعه به زیر خط فقر و فلاکت می روند.

عدم مدیریت در بازارها از یک سو و سیاست های غلط تصمیم گیران اقتصادی دولت از سوی دیگر در کنار محدودیت ها و تحریم ها و عدم ارتباط با دنیا دست به دست هم داده تا فقر و فلاکت جامعه را در بر گیرد و کنترل قیمت ها نیز از دست دولت در بازار خارج شود. قیمت هایی که لحظه ای در بازار بالا می روند و فروشندگان مختار به تعیین قیمت کالا و خدمات شده اند چرا که نظارت و کنترلی در بازار به چشم نمی خورد.

پول بی ارزش در بازار برای تبدیل به کالای با ارزش

این موضوع باعث شده تا هر کسی که اندوخته مالی دارد آن را تبدیل به طلا، سکه، خودرو، ارز، زمین و… کند تا حداقل ارزشش از دست نرود. در چنین شرایطی است که تقاضا اکنون در بازارها برای خرید کالا ها بشدت افزایش یافته و این افزایش تقاضا موجب گران شدن کالاهای سرمایه ای و حتی مصرفی شده است.

دبیر انجمن اقتصاددانان ایران  درباره اقدامات مسئولان بخصوص بانک مرکزی در جلوگیری از رشد قیمت ها در بازار، گفت: بانک مرکزی چند روزی است اقدام به عرضه ارز به بازار برای جلوگیری از رشد نرخ سکه و ارز کرده است. این اقدام بانک مرکزی هر چند از سر ناچاری است اما پولپاشی به بازار برای تعدیل قیمتها اثر معکوس دارد و دردی را دوا نمی کند.

ارزپاشی بی نتیجه بانک مرکزی برای کاهش قیمت ها در بازار 

دکتر پیمان مولوی، دبیر و عضو هیات اجرایی انجمن اقتصاددانان ایران با بیان اینکه باید دید که ادامه ارزپاشی بانک مرکزی به بازار تاکی ادامه دارد و آیا این بانک توان تزریق مستمر ارز به بازار برای ممانعت از رشد قیمتها را دارد یا خیر؟ تصریح کرد: اشتهای بازار برای جذب ارز بسیار بالاست چرا که سایر بازارهای سرمایه گذاری به نسبت این بازار جذابیت آنچنانی ندارند از طرفی چون  بازار سکه و ارز به دلیل نقدشوندگی بالا و سودآوری مطلوب بازاری مناسب برای سرمایه گذارنی است که می خواهند دارایی خود را به این کالاها تبدیل کنند بنابراین این بازار با رشد میزان تقاضا مواجه شده است.

وی با ذکر مثالی درباره بی تاثیر بودن ارزپاشی بانک مرکزی به بازار در شرایطی که تقاضا بشدت بالاست افزود: بازار اکنون به مثابه فردی تشنه است که در کنار دریا قرار دارد و هر آنچه از این آب شور برای رفع تشنگی می نوشید نه تنها سیراب نمی شود بلکه عتش آن نیز بیشتر می شود. بنابراین ارزپاشی دولت به بازار در چنین شرایطی خیلی سیاست درست و درمانی برای جلوگیری از رشد قیمت ها در بازار ارز نیست.

افزایش قیمت ارز ناشی از سیاست گذاری های ناکارآمد و رشد بالای نرخ تورم و نقدینگی

مولوی علاج درد آشفته بازار ارز را اجرای سیاست هدایت نقدینگی بسیار زیاد به بخش مولد و بازارهایی رسمی چون بانک ها و بورس عنوان کرد و اظهار داشت: البته مسائل دیگر نیز بر رشد قیمت ها در بازار ارز و سکه تاثیر دارد که می توان به رشد نرخ تورم بسیار بالا در جامعه، نقدینگی حجیم سرگردان اشاره کرد. این آفات که ناشی از ناکارآمدی مدیران در هدایت چنین منابعی به بخش تولید بوده و  بازارها را درگیر کرده است.

وی به ناتوانی بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز و صیانت از ارزش پول ملی اشاره کرد و اظهارداشت: بانک مرکزی متولی صیانت از ارزش پول ملی است اما این بانک هیچ توجهی به حفظ ارزش پول ملی ندارد تا جایی که ارزش پول ملی لحظه ای در حال کاهش است و قیمت ها ساعتی در بازار افزایش می یابد.

پیام های اینیستاگرامی رئیس کل به جای حل ریشه ای بازار ارز

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: بانک مرکزی به جای بهره گیری از خبرگان اقتصادی برای حل مشکل بازار ارز و حفاظت و صیانت از ارزش پول ملی  متاسفانه روی به پست گذاری و ارسال پیامها اینیستاگرامی در فضای مجازی می کند که این رویکرد بی اعتمادی مردم و فعالان بازار و اقتصادی را به این مدیر که سکاندار بزرگترین نهاد مالی کشور است را بیش از پیش می کند. بنا به این گزارش بانک مرکزی در حالی برای تعدیل قیمت ها و کاهش قیمت ارز و سکه اقدام به پمپاژ ارز به بازار می کند که با تزریق ۷۸ میلیون دلار ارز به بازار فقط ۱۰۰ تومان دلار نسبت به روز ماقبل کاهش قیمت داشت. طوری که قیمت دلار روز سه شنبه ۳۱ هزار و ۷۰۰ تومان بود که روز چهارشنبه قیمت این کالا به ۳۶ هزار و ۶۰۰ تومان رسید.

این در حالی است که براساس اعلام بانک مرکزی؛ این  بانک با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد؛ در پی اجرای سیاست جدید ارزی، حدود ٧٨ میلیون دلار ارز به صورت اسکناس در بازار متشکل معاملات ارزی در نرخ‌های حاشیه بازار عرضه کرد. با این وجود و به رغم این میزان عرضه و امکان خرید هر صرافی به میزان ۵٠٠ هزار دلار در بازار مذکور، صرفا حدود ۱.۵ میلیون دلار توسط صرافی ها خریداری شد که این امر حاکی از فقدان تقاضای موثر در بازار برای ارز به صورت اسکناس است.  همچنین گزارش های دریافتی از سامانه نیما حاکی از این است که امروز حدود ١٨٠ میلیون دلار ارز به صورت حواله ارزی توسط صادرکنندگان در بازار عرضه شده است. این میزان عرضه ضمن رشد ١٠ درصدی نسبت به روز کاری گذشته، حاکی از استقبال صادرکنندگان به عرضه ارزهای خود در نیمه دوم سال است.

 با توجه تجارب سالیان قبل که در نیمه دوم سال عرضه ارز صادرکنندگان بیشتر می شود، پیش‌بینی می شود در ماه‌های آینده عرضه ارز صادرکنندگان رشد معناداری یافته و بدین ترتیب تقاضای واردکنندگان برای ارز را تامین کند.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....