تاریخ انتشار : چهارشنبه 23 تیر 1400 - 9:54
کد خبر : 53585

کاهش نرخ سود در سررسیدهای یک ودو سال

کاهش نرخ سود در سررسیدهای یک ودو سال

دیروز ۲۲ تیرماه ۱۴۰۰ حجم معاملات اوراق بدهی دولت مجددا روند نزولی داشت و کمی بالاتر از مرز ۱۰۰ میلیارد تومانی ایستاد. اقتصاددان: دیروز حجم معاملات خرد اوراق بدهی دولتی در بازار ثانویه نسبت به دیروز با ۵۳ درصد کاهش به ۱۲۲ میلیارد تومان رسید. این معاملات روی ۳۲ نماد اخزا و ۴ نماد اراد

دیروز ۲۲ تیرماه ۱۴۰۰ حجم معاملات اوراق بدهی دولت مجددا روند نزولی داشت و کمی بالاتر از مرز ۱۰۰ میلیارد تومانی ایستاد.

اقتصاددان: دیروز حجم معاملات خرد اوراق بدهی دولتی در بازار ثانویه نسبت به دیروز با ۵۳ درصد کاهش به ۱۲۲ میلیارد تومان رسید. این معاملات روی ۳۲ نماد اخزا و ۴ نماد اراد انجام شد.

حجم معاملات عمده اوراق بدهی دولتی در بازار ثانویه به ۱۵ هزار میلیارد تومان رسید که احتمالا به اجرای عملیات اعتباردهی (مساعدت‌های آماده) توسط بانک مرکزی مرتبط است. این در حالی است که در اطلاعیه عملیات بازار باز که روز گذشته توسط بانک مرکزی منتشر شد، این بانک تلاش کرده بود از طریق عملیات ریپوی معکوس، نقدینگی مازاد بازار بین بانکی را جذب کند.

بررسی منحنی بازده استخراج شده از نمادهای اخزا نشان می‌دهد که نرخ‌های بازده نسبت به روز معاملاتی گذشته کاهشی بوده‌اند. نرخ اوراق با سررسید یک سال با یک دهم درصد کاهش به ۲۱٫۸۲ درصد رسید. نرخ بازده اوراق با سررسید دو سال با ۲ دهم درصد کاهش به ۲۱٫۶۸ درصد رسید. اما نرخ بازده اوراق با سررسید سه سال با ۲ دهم درصد کاهش به ۲۱٫۱۱ درصد رسید. نرخ بازده آتی در سال دوم نیز با ۳ دهم درصد کاهش به ۲۱٫۵۴ درصد رسید.

دیروز روند نرخ بازدهی اوراق آتی و نقدی برخلاف چند روز گذشته بر هم منطبق نبود. به این ترتیب نرخ سود آتی در سررسید ۴۰۰ روز به ۲۲ در ۶۰۰ روز به۲۱٫۶ درصد ودر ۸۰۰ روز به۲۰٫۷درصد رسید.

نرخ بازده نقدی و آتی

در بازار اوراق بدهی دولتی، نرخ‌های بازده اوراق در سررسیدهای زمانی مختلف از طریق عرضه و تقاضا کشف می‌شود. نرخ کشف‌شده بر اساس این سازوکار متوسط بازده نقدی نگهداری اوراق تا سررسید را نشان می‌دهد. همچنین از تفاوت نرخ‌های بازده نقدی در سررسیدهای مختلف، می‌توان برای استخراج بازده آتی مورد انتظار سرمایه‌گذاران استفاده کرد.

کاهش نرخ سود در سررسیدهای یک ودو سال

 

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....