تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 بهمن 1399 - 14:26
کد خبر : 33923

کاهش قیمت بازار فلزات گرانبها با افزایش شاخص دلار و بازارهای سهام

کاهش قیمت بازار فلزات گرانبها با افزایش شاخص دلار و بازارهای سهام

معاملات آتی طلا و نقره روز گذشته در حالی ادامه یافت که بازار شاهد روند ریزشی قابل توجهی بود. به نظر می‌رسد تلاش معامله‌گران کوتاه مدت برای فشار به بازار نقره شدت یافته است. اقتصاددان؛ تحلیل‌گران بر این باورند که ادامه روند افزایشی بازارهای سهام از جمله عواملی است که بر روند نزولی قیمت بازار

معاملات آتی طلا و نقره روز گذشته در حالی ادامه یافت که بازار شاهد روند ریزشی قابل توجهی بود. به نظر می‌رسد تلاش معامله‌گران کوتاه مدت برای فشار به بازار نقره شدت یافته است.

اقتصاددان؛ تحلیل‌گران بر این باورند که ادامه روند افزایشی بازارهای سهام از جمله عواملی است که بر روند نزولی قیمت بازار فلزات گرانبها تاثیرگذار بوده است. بر این اساس روز گذشته، معاملات آتی طلای آوریل با کاهش ۲۶.۱۰ دلاری به قیمت ۱۸۳۷.۸۰ دلار و نقره آتی مارس در بازار کومکس نیویورک با ۲.۷۶۸ دلار کاهش به قیمت ۲۶.۶۵ دلار در هر اونس معامله شد. عقب نشینی قابل توجه نقره نسبت به قیمت ۳۰.۳۵ دلار در هر اونس روز دوشنبه که دستیابی به بالاترین رکورد هشت ساله بود، در بازارهای آتی مارس بیانگر آن بود که تلاش‌های معامله‌گران خرد برای ایجاد یک فشار سریع و کوتاه مدت بر این بازار شکست خورده است. جهش بزرگ معاملات آتی نقره توجه کمیسیون معاملات آتی کالاها CFTC را به خود جلب کرد و راستین بهنام سرپرست مدیرعاملی این کمیسیون عنوان کرد فعالیت‌های بازار را از نزدیک کنترل می‌کند چرا که معاملات آتی نقره در هفته جاری افزایش چشمگیری یافته است.

بازارهای جهانی سهام روز گذشته معاملات را عمدتا بدون تغییر قابل توجهی به پایان رساندند. در ایالات متحده آمریکا اما هر سه شاخص اصلی همچون روز دوشنبه روند افزایشی رضایت بخشی داشتند. معامله‌گران و سرمایه‌گذاران در طول هفته جاری در شرایطی که ویروس کرونا همچنان روند رو به رشد خود را در برخی کشورها از جمله در کشورهای اروپایی ادامه می‌دهد با دیدی مثبت معاملات را ادامه می‌دهند، به نظر می‌رسد توزیع منظم واکسن کرونا در بین کشورهای مختلف بر این روند آرامش تاثیرگذار بوده است. افزون بر این مساله، احتمال تصویب قریب الوقوع بسته دوم محرک مالی ایالات متحده در هفته‌های آینده از جمله عوامل تسکین بخش بازارها بوده است. همچنین به نظر می‌رسد اتفاقات تجاری پیش آمده بین شرکت گیم استاپ و شبکه ردیت که اکنون تا حدودی متوقف شده، بر آرامش بازارها تاثیرگذار بوده است. بازار بار دیگر بر گزارش عملکرد شرکت‌ها و داده‌های اقتصادی آتی که شامل گزارش وضعیت اشتغال ماهانه است که روز جمعه منتشر خواهد شد، تمرکز کرده است.

در بازارهای مهم خارجی روز گذشته شاخص دلار آمریکا به روند افزایشی خود ادامه داد و یک شبه به بالاترین سطح هفت هفته گذشته خود رسید. نکته مهم آنکه تحلیل‌گران معتقدند شاخص دلار آمریکا به صورت کوتاه مدت روند افزایشی خود را ادامه خواهد داد و برخی بازارهای معاملات آتی ارز که در حال حاضر در روند نزولی کوتاه مدت قرار دارند، از آن متاثر خواهد شد. قیمت‌های آتی نفت خام نیمکس نیز با ادامه روند صعودی روز گذشته به بالاترین سطح ۱۲ ماه گذشته رسید و هر بشکه به قیمت ۵۴.۶۵ دلار معامله شد. بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه داری آمریکا نیز روز گذشته در محدوده ۱.۱۱ درصدی معامله شد.

کاهش قیمت بازار فلزات گرانبها با افزایش شاخص دلار و بازارهای سهام

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، معاملات آتی طلای آوریل تحت تاثیر روند معاملات چند روز گذشته قرار گرفته و به یک سطح کلی فنی کوتاه مدت بازگشته است. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت ۱۹۰۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به پایین‌ترین سطح معاملات آتی ژانویه یعنی ۱۸۰۴.۷۰ دلار در هر اونس است. بر اساس معاملات انجام شده در روزهای گذشته، سطح مقاومت نخست طلا ۱۸۵۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم رسیدن به بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۸۶۶.۳۰ دلار در هر اونس مشاهده شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست طلا در کمترین قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۸۳۰.۴۰ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم بر روی ۱۸۲۱.۳۰ دلار در هر اونس قرار گرفته است.

کاهش قیمت بازار فلزات گرانبها با افزایش شاخص دلار و بازارهای سهام

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

معاملات آتی نقره مارس پس از دستیابی به بالاترین سطح قیمت هشت سال گذشته در روز دوشنبه، روند نزولی در پیش گرفته است، اگرچه معاملات آتی نقره همچنان از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردارند. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به بالاترین سطح قیمت معاملات روز دوشنبه یعنی ۳۰.۳۵ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی ۲۵ دلار در هر اونس است. بر اساس معاملات اخیر، سطح مقاومت نخست نقره ۲۷ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۲۷.۷۷ دلار در هر اونس است در حالی که سطح پشتیبانی نخست نقره در پایین‌ترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۲۶.۴۶ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم ۲۶ دلار در هر اونس مشاهده شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....