تاریخ انتشار : چهارشنبه 19 مرداد 1401 - 17:16
کد خبر : 97230

کاهش قدرت سلاح انرژی مسکو

کاهش قدرت سلاح انرژی مسکو

قیمت نفت به کانال ۹۰ دلار بازگشته؛ کارشناسان معتقدند عمر سلاح انرژی روسیه به روزهای پایانی خود رسیده و بازار اروپا تقریبا خود را با نبود نفت وگاز روسیه تطبیق داده و فرصت کمی برای ایران باقی مانده است.  عمر سلاح انرژی روسیه به روزهای پایانی خود رسیده است. دیگر از نگرانی های روزهای نخست

قیمت نفت به کانال ۹۰ دلار بازگشته؛ کارشناسان معتقدند عمر سلاح انرژی روسیه به روزهای پایانی خود رسیده و بازار اروپا تقریبا خود را با نبود نفت وگاز روسیه تطبیق داده و فرصت کمی برای ایران باقی مانده است.

 عمر سلاح انرژی روسیه به روزهای پایانی خود رسیده است. دیگر از نگرانی های روزهای نخست جنگ روسیه و اوکراین خبری نیست. تهدیدهای مسکو هم دیگر قدرت گذشته را ندارد. به نظر می رسد که بازار جهانی نفت حالا دیگر راه و روش گذران امور بدون نفت و گاز مسکو را تا حدودی یاد گرفته است. کار به جایی رسیده که برخی از کارشناسان از احتمال کاهش قیمت نفت به زیر ۸۰ دلار سخن می گویند. احتمالی که مرتضی بهروزی کارشناس انرژی آن را بسیار ضعیف می داند. او پیش بینی می کند که قیمت نفت در ماه های آینده بین ۹۰ تا ۱۰۰ دلار در نوسان باشد مگر اینکه اتفاق خاصی در بازار جهانی رخ بدهد یا عربستان تصمیم بگیرد که نفت بیشتری را به بازار تزریق کند.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA هم به نوعی هم نظر با عضو موسسه مطالعات انرژی ایران است. او می گوید که با توجه به دور نمای محدود ماندن عرضه، هر چه نابودی تقاضا به دلیل ضعیف شدن اقتصاد جهانی روی دهد، قادر نخواهد بود قیمت نفت را پایین‌ تر ببرد.

در حالی برخی از احتمال کاهش بهای نفت به کمتر از ۸۰ دلار سخت می گویند که بهروزی فر کارشناس انرژی می گوید قیمت نفت در ماه های آینده بین ۹۰ تا ۱۰۰ دلار در نوسان باشد مگر اینکه اتفاق خاصی در بازار جهانی رخ بدهد یا عربستان تصمیم بگیرد که نفت بیشتری را به بازار تزریق کند

چرا قیمت نفت نزولی شد؟

به گزارش رویترز، بهای معاملات نفت برنت با ۲۳ سنت معادل ۰.۲ درصد کاهش، به ۹۶ دلار و هشت سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۸ سنت معادل ۰.۳ درصد کاهش، به ۹۰ دلار و ۲۲ سنت در هر بشکه رسید. حالا دیگر امیدواری ها به ادامه روند روبه رشد قیمت ها رنگ باخته است. بانک آمریکایی گلدمن ساکس هم اوایل هفته جاری پیش بینی خود از قیمت نفت برنت در سه ماهه جاری را از ۱۴۰ دلار در هر بشکه به ۱۱۰ دلار کاهش داد. بر اساس گزارش منتشر شده در رویترز، گلدمن ساکس اما همچنان بر این باور است که قیمت های نفت بالا می‌ مانند.

اما نفتی که در روزهای نخست جنگ روسیه و اوکراین تا مرز ۱۴۰ دلار هم پیش رفته بود، چطور شده که حالا به کانال ۹۰ دلار بازگشته است. کارشناسان دلایل متعددی برای این افت قیمت ها متصور هستند. برخی از افزایش عرضه و برخی دیگر هم به انرژی هایی که جایگزین نفت شده اند، اشاره می کنند.

به گزارش اقتصاددان به نقل از بازار ،  بهروزی فر کارشناس انرژی درباره چرایی این کاهش قیمت گفت: برخی توقع داشتند که با شروع تنش ها بین روسیه و اوکراین و اعمال تحریم ها از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا، نفت و گاز مسکو از بازار جهانی حذف شود. اما تجربه ماه های گذشته نشان داد که حداقل در کوتاه مدت این اتفاق شدنی نیست.

او همچنین با اشاره به توافق کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس برای افزایش تولیدات نفتی، ادامه داد: در ماه های گذشته اتحادیه اروپا تمام تلاش خود را برای تامین بخشی از نیاز خود از کشورهای شمال آفریقا و آمریکای جنوبی به کار گرفتند. جدای از این در برخی از بخش ها زغال سنگ جایگزین نفت شد و توسعه انرژی های تجدید پذیر سرعت گرفت. برای مقابله با این بحران حتی از رده خارج کردن نیروگاه های هسته ای هم به تعویق افتاد. به عبارت دیگر می توان ادعا کرد که کشورهای اروپایی تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا از وابستگی انرژی خود به روسیه کم کنند.

جالب است که بدانید بر اساس آماری که از سوی مؤسسه نفت آمریکا منتشر شده، ذخیره‌سازی‌ های نفت خام آمریکا در هفته منتهی به پنجم اوت (جمعه ۱۴ مردادماه) حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه افزایش یافت. تحلیلگران شرکت‌ کننده در نظرسنجی رویترز پیش‌ بینی کرده بودند که ذخیره‌ سازی‌های نفت خام آمریکا حدود ۱۰۰ هزار بشکه افزایش می‌ یابد.

نقدینگی پایین در تجارت و نگرانی‌های فزاینده از دیگر دلایل کاهش قیمت ها در روزهای اخیر بوده است. این نگرانی‌ها شامل ترس از رکود اقتصاد دنیا، آزادسازی ذخایر استراتژیک نفتی در آمریکا، افزایش تولید نفت خام روسیه و قرنطینه‌های کرونایی در چین می‌شود.

هم اکنون بهترین فرصت برای حضور ایران در بازار جهانی نفت است. چرا که اگر بازار انرژی اروپا بتواند خود را با نبود انرژی روسیه تطبیق داده و راه های جایگزین دیگری را برای تامین نیاز خود پیدا کند، حضور ایران سخت خواهد بود

توجه بازار جهانی نفت به مذاکرات وین

درست در روزهایی که بهای طلای سیاه به کانال ۹۰ دلار بازگشته، خبر آماده شدن پیش‌ نویس نهایی توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌ های غربی، زمزمه بازگشت رسمی صادرات نفت ایران را به بازارهای جهانی بر زبان‌ها انداخته است. برخی بر این باورند که به نتیجه رسیدن مذاکرات برجام و ورود نفت ایران به بازار جهانی می تواند شرایط را برای تعدیل بیشتر قیمت ها فراهم بکند. موسسه مطالعات انرژی آکسفورد پنج‌شنبه گذشته در گزارشی تحلیلی بازگشت ۹۰۰هزار بشکه در روز تولید نفت ایرانی را طی نیمه اول سال ۲۰۲۳ با احیای توافق پیش‌بینی کرده که موجب کاهش ۱/ ۳دلاری قیمت نفت در کل سال خواهد شد.

اما کارشناس انرژی نظر دیگری داشته و می گوید که لغو تحریم ها میزان عرضه نفت ایران در بازار جهانی را بین یک الی ۱.۵ میلیون بشکه بهبود می بخشد که تاثیر زیادی نمی تواند روی قیمت ها داشته باشد.

او البته معتقد است که هم اکنون بهترین فرصت برای حضور ایران در بازار جهانی نفت است. چرا که اگر بازار انرژی اروپا بتواند خود را با نبود انرژی روسیه تطبیق داده و راه های جایگزین دیگری را برای تامین نیاز خود پیدا کند، حضور ایران سخت خواهد بود.

بهروزی فر همچنین ادامه داد: همچنین حالا که نیاز در بازار احساس می شود، رقبای نفتی ایران حساسیت کمتری به افزایش ظرفیت تولید و کسب سهم بیشتری از بازار اروپا دارند. اما این فرصت برای همیشه باقی نمی ماند.

او با اشاره به کاهش واردات ال ان جی از سوی چین، گفت: در ماه های گذشته چین نفت ارزان روسیه را جایگزین ال ان جی کرده و در مقابل اروپا واردات ال ان جی خود را افزایش داده و در حال ذخیره سازی این سوخت برای پاسخ دادن به نیازهای خود است. این ها نشان می دهد که معادلات بازی در بازار انرژی در حال تغییر بوده و اگر دیر بجنبیم سهمی از این تغییرات و خلا هایی که هم اکنون وجود دارد، نصیب ما نمی شود.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....