تاریخ انتشار : چهارشنبه 22 تیر 1401 - 21:02
کد خبر : 94245

کاهش خرید اوراق در حراج هشتم

کاهش خرید اوراق در حراج هشتم

در هفته هشتم بازار اولیه اوراق بدهی دولتی در سال ۱۴۰۱، سهم بورسی ها از تامین کسری بالارفته و از بانک ها سبقت گرفته است. در این بازار نهادهای مالی مجموعا ۴۹۰ میلیارد تومان اوراق از دولت خریده و بورسی ها این سهم را به ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رساندند. اقتصاددان: درهفته هشتم

در هفته هشتم بازار اولیه اوراق بدهی دولتی در سال ۱۴۰۱، سهم بورسی ها از تامین کسری بالارفته و از بانک ها سبقت گرفته است. در این بازار نهادهای مالی مجموعا ۴۹۰ میلیارد تومان اوراق از دولت خریده و بورسی ها این سهم را به ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رساندند.

اقتصاددان: درهفته هشتم حراج اوراق بدهی دولتی حجم تامین کسری بودجه در بازار به ۲ هزار و ۶۹۰ میلیارد تومان رسیده و از هفته قبل خود کمتر شد.

به طور کلی دراین بازار بانک ها و نهادهای تامین سرمایه از دولت اوراق می خرند تا دولت این درآمدزایی را در راستای تامین کسری خود مصرف کند.

اتفاقی که بسیاری از کارشناسان آن را برای جلوگیری از رشد تورم در جامعه حیاتی می دانند. زیرا که در آمدزایی دولت دراین بازار مانع از رشد پایه پولی از کانال افزایش برداشت دولت از تنخواه بانک مرکزی می شود.

کاهش حجم هفتگی خرید اوراق بدهی دولتی

در هفته هفتم بازار اولیه سطح فروش اوراق برابر با ۳ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان ثبت شده بود. در مرحله بعد و هفته منتهی به ۲۲ تیرماه اما این معاملات ۱۷٫۲۳ درصد کمتر شده و به ۲ هزار و ۹۶۰ میلیارد تومان تنزل پیدا کرده است.

اوراقی که در هر هفته به فروش می رسد دو دسته مشتری دارند. بانک ها و بورسی ها. در همین رابطه در هشتمین مرحله بازار اولیه اوراق بدهی سال جاری، سهم بانکی ها از خرید اوراق برابر با ۴۹۰ میلیارد تومان بوده که به مراتب کمتر از بورسی ها رقم خورده است.

طبق داده های بانک مرکزی در این هفته نهادهای تامین سرمایه قادر به خرید ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اوراق از دولت بوده اند که البته از میان دسته اوراق ثبت شده در عرضه بازار نبوده است.

طبق داده های این نهاد در این مرحله بورسی ها اراد ۱۰۸ را به صورت پذیره نویسی تهیه کرده اند که نرخ سود آن برابر با ۲۲ درصد بوده است.

 کاهش خرید اوراق در حراج هشتم

ترکیب اوراق فروخته شده در بازار هشتم

در این هفته به طور کلی دو دسته اوراق در بازار از سوی دولت عرضه شده است. اراد ۱۰۶ و اراد ۱۰۷ که نرخ سود آن ها به ترتیب برابر با ۲۱٫۵۳ درصد و ۲۲ درصد بوده است.

با این حال، اراد ۱۰۶ حجم اوراق برابر با ۱۸۰ میلیارد تومان و اراد ۱۰۷ معادل با ۳۱۰ میلیارد تومان بوده که تمام آن را بانک ها خریداری کردند.

این در حالی است که بورسی ها تنها اوراقی که خریداری کرده اند از طریق پذیره نویسی بوده که نرخ سودی ۲۲ درصدی داشته است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....