تاریخ انتشار : یکشنبه 13 بهمن 1398 - 21:51
کد خبر : 5303

کاهش بیش از پنج درصدی صادرات غیرنفتی به لحاظ ارزشی در ۹ماهه سال‌جاری/ رشد بیش از ۶درصد تولید فولاد خام تاپایان آذرماه۹۸

کاهش بیش از پنج درصدی صادرات غیرنفتی به لحاظ ارزشی در ۹ماهه سال‌جاری/ رشد بیش از ۶درصد تولید فولاد خام تاپایان آذرماه۹۸

به گزارش اقتصاددان به نقل اقتصادآنلاین، تعداد مجوزهای صادره ۹ ماهه سال ۱۳۹۸ ، چهارهزار و ۵۶۷ فقره پروانه بهره برداری با میزان سرمایه‌گذاری ۳۹.۲ هزار میلیارد تومان و اشتغال ۷۲هزار و ۳۷۸ نفر صادره شده که در تعداد ۴.۷ درصد رشد، سرمایه گذاری ۱۱.۵ درصد و اشتغال ۶.۸ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه

به گزارش اقتصاددان به نقل اقتصادآنلاین، تعداد مجوزهای صادره ۹ ماهه سال ۱۳۹۸ ، چهارهزار و ۵۶۷ فقره پروانه بهره برداری با میزان سرمایه‌گذاری ۳۹.۲ هزار میلیارد تومان و اشتغال ۷۲هزار و ۳۷۸ نفر صادره شده که در تعداد ۴.۷ درصد رشد، سرمایه گذاری ۱۱.۵ درصد و اشتغال ۶.۸ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.

رشد منفی سرمایه گذاری در ۹ ماهه سال جاری به دلیل صدور پروانه بهره‌برداری “نفت ستاره خلیج فارس” با سرمایه گذاری بیش از ۱۹.۲ هزار میلیارد تومان در خرداد ماه سال ۱۳۹۷است که بدون احتساب واحد مذکور، تغییرات میزان سرمایه گذاری و اشتغال در ۹ ماهه سال جاری به ترتیب رشد۵۶.۷ درصدی و کاهش ۳.۶ درصد خواهد بود.

بر اساس این گزارش، مجوزهای صادره بخش معدن در ۷ ماهه سال ۱۳۹۸، تعداد ۵۰۴ فقره پروانه اکتشاف، ۲۸۹ فقره گواهی کشف و ۳۳۳ فقره پروانه بهره برداری صادر شده است که نسبت به دوره قبل در تعداد پروانه اکتشاف ۱۵ درصد کاهش و در گواهی کشف ۲.۵ درصد و در پروانه بهره برداری ۰.۳ درصد افزایش داشته است. میزان اشتغال پروانه‌های بهره برداری معدنی صادره ۲هزار و ۹۳۳ نفر بوده که۱۴.۲ درصد افزایش را نشان می دهد.

این گزارش می‌افزاید، ۷۰ طرح سرمایه گذاری خارجی صنعتی، معدنی و تجاری، با مجموع سرمایه گذاری ۸۳۱.۸ میلیون دلار،تا پایان آذر ماه۹۸ به تصویب هیات سرمایه گذاری خارجی رسیده است.

صادرات کالاهای غیر نفتی تا پایان آذر ماه سال‌جاری، ۱۰۳.۵ میلیون تن به ارزش ۳۱.۹ میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۸.۴ درصد رشد به لحاظ وزنی و ۵.۳ درصد کاهش به لحاظ ارزشی داشته است. همچنین میزان واردات به کشور ۲۴.۹ میلیون تن به ارزش ۳۱.۸ میلیارد دلار بوده که به لحاظ وزنی ۳.۴ درصد رشد و به لحاظ ارزشی ۳.۷ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

براساس این گزارش، تسهیلات پرداختی بانک ها و موسسات اعتباری به بخش صنعت و معدن ۱۶۲.۳ هزار میلیارد تومان است که سهم تسهیلات بخش صنعت و معدن، ۳۰.۵ درصد بوده است.

از میان ۴۲ محصول منتخب صنعتی و معدنی، ۲۸ محصول رشد و ۱۴ محصول کاهش تولید را تا پایان آذرماه جاری شاهد بوده اند. فولاد خام با ۱۸ میلیون تن، ۶.۱ درصد، سیمان با ۴۶.۶ میلیون تن، ۱۱.۱ درصد، کاتد مس با ۱۹۱.۹ هزار تن، ۶.۵درصد رشد و شمش آلومینیوم با ۱۹۳.۳ هزار تن، ۲۳.۴ درصد کاهش تولید داشته‌اند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....