تاریخ انتشار : پنجشنبه 20 شهریور 1399 - 14:04
کد خبر : 18071

کاش تا زنده است از او اعاده حیثیت شود

کاش تا زنده است از او اعاده حیثیت شود

حسن خسروشاهی؛ تنها باز مانده نسل کارخانه داران بزرگ ایران از نسل عجایب صنعت این سرزمین که طی دو دهه ۴۰ و ۵۰ شمسی، چهره اقتصاد ایران را عوض کردند، دو سه نفری بیشتر زنده نمانده اند؛ یکی از آنها حسن خسروشاهی مدیرعامل صنایع غذایی «مینو» است که با حدود ۸۰ سال سن، هم اکنون

حسن خسروشاهی؛ تنها باز مانده نسل کارخانه داران بزرگ ایران

از نسل عجایب صنعت این سرزمین که طی دو دهه ۴۰ و ۵۰ شمسی، چهره اقتصاد ایران را عوض کردند، دو سه نفری بیشتر زنده نمانده اند؛ یکی از آنها حسن خسروشاهی مدیرعامل صنایع غذایی «مینو» است که با حدود ۸۰ سال سن، هم اکنون در کانادا زندگی می کند.

نام خسروشاهی ها، اینروزها با «دارا خسروشاهی» مدیر عامل «اوبر» به عنوان بزرگترین شرکت تاکسی های اینترنتی در جهان با دارایی ۲۵ میلیارد دلاری بر سر زبان ها افتاده است که اسنپ و تپ سی و غیره از روی کار آن الگو برداری کرده اند. اما خانواده خسروشاهی، از دوره قاجاریه در حوزه اقتصاد و تجارت ایران فعال بودند.

علی خسروشاهی دو پسر به نام «حسن» و «کاظم» داشت که در اواخر دهه ۳۰ شمسی گروه صنعتی مینو را راه اندازی کرد و آن را به حسن سپرد و پسر دیگرش کاظم خسروشاهی در زمینه صنایع دارویی و بهداشتی فعال بود و شرکت های «تولید دارو» و «تولی پرس» را تاسیس کرد.

حسن خسروشاهی شرکت مینو را تبدیل به بزرگترین و مشهورترین شرکت تولید صنایع خوراکی در ایران مثل بیسکویت، ویفر، شکلات، تافی، پفک و غیره کرد. مردم ایران برای نخستین بار شکلات را با مینو شناختند و هنوز هم برای بسیاری ازمردم، شکلات مترادف با مینو است.

با وقوع انقلاب اسلامی، اموال خسروشاهی ها مصادره شد و حسن خسروشاهی بعد از مدتی دوندگی برای بازپس گیری اموال ، نهایتا با نا امیدی کشور را ترک کرد و به کانادا رفت. او در کانادا فروشگاهی با عنوان «فیوچر شاپ» را تاسیس کرد که در زمینه فروش قطعات الکترونیکی فعالیت داشت.

خسروشاهی با هوش و کوشش خود، بزودی این فروشگاه را به بزرگترین فروشگاه زنجیره ای کانادا با ۹۰ شعبه و حدود ۸۰۰۰ کارمند تبدیل کرد و مبدل به یکی از بزرگترین سرمایه داران آن کشور شد.

در عوض، شرکت دولتی شده مینو، هر روز عقب تر رفت تا از رونق افتاد و ساختمان آن در جاده شهریار تبدیل به انبار خودروهای اسقاطی شد. طنز تاریخ اینجاست که همان کسانی که از اداره امور جاری شرکت بزرگ مینو ناتوان ماندند، خسرو شاهی را سرمایه دار وابسته و رانتی می دانستند که بی هیچ صلاحیتی و صرفا در زد و بند با حکومت، پولی انباشته و کارخانه ای راه انداخته است!

خسرو شاهی ثابت کرد که بیرون از ایران هم کارآفرین بزرگی است و استعدادی که در خدمت جامعه مرفه کاناداست اکنون می توانست، مشکلی از جامعه گرفتار ایران حل کند. تعدادی از نوادگان خسرو شاهی ها مثل علی و هادی پرتو در فیسبوک، دراپ باکس، زاپوش، ایر بی آن بی و دیگر استارتاپ ها سرمایه گذاری کرده و غولی در این صنعت شدند. امیر و کاوه خسروشاهی در حوزه بانکی در آمریکا فعالیت می کنند و از منتقدین جدی سیاست های ترامپ به حساب می آیند

مسلما خسروشاهی دیگر به ثروت مصادره شده و اسقاط شده خود در ایران، نیازی ندارد ولی ای کاش تا زنده است از او که تمام داشته هایش ناشی از نبوغ و کار و شرافت بود، اعاده حیثیت شود

ثروت حسن خسروشاهی که هم اکنون در زمینه بانکداری و پروژه سازی مشغول است را حدود ۲ میلیارد دلار تخمین می زنند که هفتمین فرد ثروتمند کانادا به حساب می آید.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....