تاریخ انتشار : چهارشنبه 10 آذر 1400 - 19:48
کد خبر : 69184

کابوس همتی تعبیر شد

کابوس همتی تعبیر شد

رشد نقدینگی در منطقه هشدار بانک مرکزی در تحلیل خود از وضعیت اقتصاد کلان مهر ماه تایید کرد که پایه پولی رشد ۲٫۵ درصدی داشته؛ حال آنکه دو ماه پیش از آن رشد پایه پولی تقریبا صفر درصد بوده است. مهر ماه پایه پولی به اندازه ۱۳ هزار میلیارد تومان افزایش یافته که عمده آن

رشد نقدینگی در منطقه هشدار

بانک مرکزی در تحلیل خود از وضعیت اقتصاد کلان مهر ماه تایید کرد که پایه پولی رشد ۲٫۵ درصدی داشته؛ حال آنکه دو ماه پیش از آن رشد پایه پولی تقریبا صفر درصد بوده است. مهر ماه پایه پولی به اندازه ۱۳ هزار میلیارد تومان افزایش یافته که عمده آن افزایش مطالبات دولت از بانک مرکزی بوده و تایید کرده که دولت این بار از کانال بانک‌ها تامین مالی بودجه خود را انجام داده و بانک‌ها نیز با اضافه برداشت از بانک مرکزی توانسته‌اند ذخایر مورد نیاز دولت را تامین کنند.

 آخرین گزارش بانک مرکزی از تحولات کلان اقتصادی نشان می‌دهد که در مهرماه نقدینگی ۴ درصد و پایه پولی ۲٫۵ درصد رشد کرده است. هرچند که بانک مرکزی اعلام کرده که بخشی از این رشد تحت تاثیر فرآیند حسابداری بوده اما در نهایت این ارقام از تداوم رشد چشم‌گیر نقدینگی خبر می‌دهد و بیشترین مقدار اسفند ۹۹ بوده است.

این رشد در حالی رخ داده است که در دو ماه پایانی تابستان افت خفیفی در پایه پولی مشاهده می‌شد که برخی آن را نشان از تغییر دولت و ریاست جمهوری می‌دانستند، زیرا یکی از شعارهای عمده دولت ابراهیم رئیسی عدم دست‌اندازی به منابع پایه پولی بوده است. با این حال عبدالناصر همتی رئیس سابق بانک مرکزی گمانه‌زنی دیگری را مطرح و اعلام کرد دلیل اصلی عدم افزایش پایه پولی تصفیه بدهی دولت به بانک مرکزی در نتیجه دسترسی محدود به منابع مسدود نفتی است و در ادامه به ترکیب منابع پایه پولی پرداخته می‌شود.

 

توییت همتی در خصوص کاهش پایه پولی در شهریور ماه ۱۴۰۰

6a388a2b 8f15 44c8 873e 7ad0bd29e822 WedDec012021 اقتصاددان نوشته

 

رشد نقدینگی و پایه پولی

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان ،  بر اساس این گزارش، حجم نقدینگی در پایان مهرماه سال ۱۴۰۰ به حدود ۴۲۲۷٫۵ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به پایان سال ۱۳۹۹ معادل ۲۱٫۶ درصد رشد یافته است. نرخ رشد نقدینگی در دوازده ماهه منتهی به مهرماه ۱۴۰۰ به ۴۲٫۸ درصد رسید. این آمار نشان می‌دهد حجم نقدینگی در پایان مهرماه نسبت به پایان شهریور حدود ۴ درصد رشد کرده است.

لازم به توضیح است که ۲٫۳ واحد درصد از رشد نقدینگی در هفت ماهه منتهی به مهرماه ۱۴۰۰ مربوط به فزایش پوشش آماری (اضافه شدن اطلاعات خلاصه دفترکل دارایی­ها و بدهی­های بانک مهر اقتصاد به بانک سپه) بوده است. در صورت عدم لحاظ پوشش آماری مذکور، رشد نقدینگی در پایان مهرماه ۱۴۰۰ نسبت به پایان سال ۱۳۹۹ معادل ۱۹٫۳ درصد و در دوازده ماهه منتهی به مهرماه ۱۴۰۰ معادل ۴۰٫۱ درصد می­بود.

رشد پایه پولی نیز در دوازده ماهه منتهی به مهرماه ۱۴۰۰ به ۳۶٫۴ درصد رسید. پایه پولی در پایان مهرماه ۱۴۰۰ نسبت به پایان سال ۱۳۹۹، رشدی معادل ۱۵٫۵ درصد داشته که در مقایسه با رشد متغیر مذکور در دوره مشابه سال قبل (۱۰٫۱ درصد) به میزان ۵٫۴ واحد درصد افزایش یافته است.

در این مقطع، مطالبات بانک مرکزی از بانکها و خالص دارایی­های خارجی بانک مرکزی به ترتیب با سهمی معادل ۸٫۵ و ۶٫۶ واحد درصد بیشترین سهم را در رشد پایه پولی داشته­ اند.

رشد ۴ درصدی نقدینگی

2d6aef35 103c 4d82 8843 decd20a0153a WedDec012021 اقتصاددان نوشته

کاهش سطح ذخایر مازاد بانکها

روند کاهنده متوسط ارزش روزانه معاملات در بازار بین بانکی به همراه تشدید روند صعودی نرخ سود در این بازار طی مهرماه سال جاری حاکی از کاهش سطح ذخایر مازاد بانکها در بازار بین بانکی است که این موضوع در افزایش سهم بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در پایه پولی نیز قابل مشاهده است. شکاف میان جریان درآمدی و هزینه­ای دولت دلیل عمده نوسانات و ناترازی ذخایر بانکها در این ماه بوده است. در چنین شرایطی بانک مرکزی با استفاده از ابزارهای خود در قالب عملیات بازار باز به دنبال هدایت نرخ سود بازار در دامنه هدف‌گذاری شده می­ باشد.

دالان نرخ سود در بازار بین بانکی

687f772d 138d 4c0b a667 de22d9a5d04b WedDec012021 اقتصاددان نوشته

تخصیص ۱۱ هزار میلیارد تومان ارز ۴۲۰۰ تومانی

علاوه بر این، این گزارش نشان می‌دهد که در هفت‌ماهه نخست سال جاری حدود ۱۱٫۱ میلیارد دلار ارز با نرخ ترجیحی به صورت نقدی و اعتباری در راستای واردات کالاهای اساسی، دارو، تجهیزات پزشکی و واکسن کرونا اختصاص یافته است.

این در حالی است که در بودجه ۱۴۰۰ تنها حدود ۸ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی تخصیص یافته است. پیش از این دولت لایحه‌ای را برای کسب اجازه از مجلس با عنوان دو فوریت برده بود تا بتواند سقف تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی را به ۱۲ میلیارد دلار افزایش دهد. با این حال نمایندگان با عنوان دو فوریت آن مخالفت کرده و اعلام کردند که تا کنون دولت بیش از مبلغ ۸ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی تخصیص داده است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....