تاریخ انتشار : یکشنبه 7 آذر 1400 - 21:04
کد خبر : 68791

چگونه یارانه دلاری سفر به ترکیه بگیریم؟

چگونه یارانه دلاری سفر به ترکیه بگیریم؟

بازار ارز در فاصله یک روزه از شروع مجدد مذاکرات برجامی همچنان بالای مرز ۲۹ هزار تومان قرار دارد و امروز در معاملات فردایی به ۲۹۴۵۰ تومان رسید که بیشترین قیمت ۱۳ ماه اخیر است. حتی برخی دلالان در فردوسی اذعان می‌کنند که بازار روندی خلاف پیش‌بینی آن‌ها در پیش گرفته است. در همین حال،

بازار ارز در فاصله یک روزه از شروع مجدد مذاکرات برجامی همچنان بالای مرز ۲۹ هزار تومان قرار دارد و امروز در معاملات فردایی به ۲۹۴۵۰ تومان رسید که بیشترین قیمت ۱۳ ماه اخیر است. حتی برخی دلالان در فردوسی اذعان می‌کنند که بازار روندی خلاف پیش‌بینی آن‌ها در پیش گرفته است. در همین حال، صف خرید ارز سهمیه‌ای مقابل صرافی‌ها برچیده شده اما همچنان امکان سواستفاده از رانت ۶ میلیون تومانی اختلاف نرخ بازار آزاد و صرافی ملی وجود دارد؛ به طوری که با استفاده از آن رفت و برگشت به ترکیه مجانی می‌افتد.

 

تداوم رشد دلار یک روز قبل از مذاکرات

حتی اقدام بانک مرکزی در جهت تغییر قانون فروش ارز مسافرتی نیز هنوز چندان کارگر نیفتاده و امروز افتی در قیمت دلار شاهد نبودیم. برخی از دلالان ارز در خیابان فردوسی نیز اذعان می‌کنند که پیش‌بینی متفاوتی از قیمت‌ها داشتند و روندی معکوس آنچه انتظار داشتند اتفاق افتاده است. با این حال، امروز عمده آن‌ها بیشتر در سمت خرید حاضر شدند و ارزی نمی‌فروختند؛ گویی که همچنان نرخ‌های بالاتری را انتظار می‌کشند.

به نظر می‌رسد ناامیدی از مذاکرات آتی در وین موجب چنین وضعیتی شده باشد. دیروز رابرت مالی، دیپلمات آمریکایی ادعا کرد «در صورت سوءاستفاده ایران از مذاکرات، اعمال فشار می‌کنیم» و نگرانی‌ها از تشدید تحریم‌ها را افزایش داد. از سوی دیگر، خبرگزاری رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک ادعا کرده آمریکا تا زمان حصول توافق دائمی، ایده مذاکره بر سر «توافق موقت» با ایران را مطرح کرده است. با این حال، آن‌ها می‌گویند این موضوع زمان می‌برد و اطمینانی وجود ندارد ایران میلی به پذیرش چنین چیزی داشته باشد.

برخی معامله‌گران بازار ارز عنوان می‌کنند اینکه هیات بیش از ۴۰ نفره ایران که متشکل از برخی اعضای تیم مذاکره‌کننده روحانی به اضافه تیم جدید باقری کنی است، همان دستورکار عراقچی را دنبال می‌کند؛ اما با این حال، آن‌ها چندان خوشبین به حصول توافق به نظر نمی‌رسند. در سوی دیگر، هشدار اولیانوف مبنی بر آنکه از این پس در مذاکرات وین «زمان» خیلی نقش مهم‌تری ایفا خواهد کرد هم به این بدبینی‌ها دامن زده است.

 

فردوسی خالی از صف

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان، مشاهدات میدانی در خیابان فردوسی نشان می‌دهد دیگر خبری از صف‌های طولانی پشت در صرافی‌ها نیست. دیگر کسی با صرف داشتن کارت ملی قادر به خرید ارز دولتی (با نرخ حدودا ۲۶۰۰ تومان پایین‌تر از بازار آزاد) نیست و اولویت فروش به مسافران تخصیص داده شده است. صرافی‌ها پشت ویترین خود مدارک متفاوتی را برای دریافت ارز مشخص کرده‌اند. برخی تنها به «بلیط مهرشده، پاسپورت و ویزا» اکتفا کرده و تعدادی «عوارض خروج از کشور پرداخت‌شده» را نیز درخواست می‌کنند.

در نتیجه همین کاهش تقاضای مردم برای ارز سهمیه‌ای، صرافی‌ها نیز کمتر در بازار متشکل ارز می‌خرند و حجم معاملات این بازار به شدت طی دو روز گذشته کاهش یافته است. به طوریکه از رکورد تقریبا ۱۶ میلیون دلاری سه‌شنبه گذشته، طی دو روز اخیر به کمتر از ۴ میلیون دلار رسیده است. متوسط حجم معاملات بازار متشکل از ابتدای سال نزدیک به ۷ میلیون دلار بوده است.

c0b6fd41 eb34 4aed 9c8b c1250c00142c SunNov282021 اقتصاددان نوشته

 

بلیط تهران – استانبول رایگان شد؟

نرخ دلار صرافی ملی ۲۶۵۰۰ تومان و در بازار آزاد دلار بالای ۲۹ هزار تومان است. اختلاف بیش از ۲۶۰۰ تومانی این دو نرخ در کنار سهمیه ۲۳۰۰ دلاری خرید ارز مسافرتی می‌تواند سودی بالغ بر ۶ میلیون تومان به همراه داشته باشد.

اگرچه بانک مرکزی دیروز در راستای «ساماندهی به بازار ارز» فروش ارز با نرخ صرافی ملی را به افرادی که بلیط و گذرنامه ندارند ممنوع کرد، اما به نظر می‌رسد راهی برای دور زدن این قانون وجود داشته باشد. سود ۶ میلیون تومانی می‌تواند انگیزه برخی را برای دریافت این رانت تقویت کند.

بلیط رفت و برگشت تهران-استانبول اکنون قیمتی حدود ۴ میلیون تومان دارد. عوارض خروج از کشور (با فرض آنکه نخستین خروج فرد از کشور طی سال باشد) ۴۰۰ هزار تومان است. در این شرایط نه تنها سود حاصل از خرید ارز صرافی و فروش به نرخ آزاد (که بیش از ۶ میلیون تومان است) خرج رفت و برگشت به ترکیه را پوشش می‌دهد، بلکه حتی حدود ۲ میلیون تومان نیز برای فرد باقی خواهد ماند. البته هنوز ارائه رسید عوارض خروج از کشور الزامی نیست و این رانت می‌تواند حتی بیشتر نیز شود.

حتی می‌توان سناریوی دیگری را در نظر گرفت. بلیط رفت به استانبول به قیمت ۲ میلیون تومان خریداری شده، ۴۰۰ هزار تومان عوارض پرداخت شود و فرد پس از دریافت ارز مسافرتی، بلیط هواپیما را با خسارت ۳۰ درصدی (معادل ۶۰۰ هزار تومان) مسترد کند و همچنان در این سناریو حدود ۳ میلیون تومان برای او باقی خواهد ماند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....