تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 اردیبهشت 1400 - 17:14
کد خبر : 44721

چگونه مشاورین املاک مجاز را بشناسیم؟

چگونه مشاورین املاک مجاز را بشناسیم؟

زمانی که می‌خواهید خانه یا مغازه‌ای بخرید یا اجاره کنید، احتمالا اولین جایی که به آن مراجعه می‌کنید یک «بنگاه مشاور املاک» است؛ بنگاه‌های املاک که در سال‌های اخیر رشد کرده و در هر خیابانی حتما چندتا از آن‌ها را می‌بینید. اقتصاددان: اما شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که چرا باید برای خرید

زمانی که می‌خواهید خانه یا مغازه‌ای بخرید یا اجاره کنید، احتمالا اولین جایی که به آن مراجعه می‌کنید یک «بنگاه مشاور املاک» است؛ بنگاه‌های املاک که در سال‌های اخیر رشد کرده و در هر خیابانی حتما چندتا از آن‌ها را می‌بینید.

اقتصاددان: اما شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که چرا باید برای خرید و فروش ملک به مشاور املاک مراجعه کرد و آیا این مشاورین املاک مجاز ، معتبر و قابل اعتماد هستند؟ آیا اتحادیه مشاوران املاک بر فعالیت آن‌ها نظارت دارد؟

دلایل مراجعه به مشاورین املاک مجاز

در هر بازاری که پول زیادی در گردش باشد، بی‌شک کلاه‌برداران آنجا جولان می‌دهند. بازار مسکن نیز از این قاعده مستثنی نیست. خرید و فروش ملک همواره موجب گردش مالی زیادی می‌شود. ممکن است شما نیز بین اطرافیانتان کسی را داشته باشید که در معاملات مسکن سرش کلاه رفته باشد. یکی از دلایل این اتفاقات عدم تسلط کافی خریدار یا فروشنده به قوانین است.
مشاور املاک کسی است که روزانه با معاملات زیادی سر و کار دارد و بر حسب دانش و تجربه با مشکلات قانونی،‌ که ممکن است در آینده گریبان‌‌گیر هر یک از طرفین قرارداد شود، آشناست؛ بنابراین منطقی است برای یک معامله‌ بزرگ سراغ کسی بروید که به چم و خم کار آشناست تا سرتان کلاه نرود.
خوب است بدانید مشاورین املاک مجاز و رسمی وظیفه دارند برای تنظیم و عقد قرارداد، قبل از هر چیز صحت مدارک دو طرف را بررسی کنند و در صورتی که بعدا مشخص شود به دلیل سهل‌انگاری او در انجام چنین کاری زیان‌ دیده‌اید، می‌توانید از او شکایت و خسارت دریافت کنید. در واقع به نوعی وظیفه‌ بررسی صحت مدارک طرف دیگر معامله را از گردن خود برداشته و بر عهده‌ مشاور املاک می‌گذارید.

اما نکته‌ مهم‌تر این است که شما با ثبت معامله در آژانس‌های املاک مجاز، یک کد رهگیری دریافت می‌کنید. بر اساس مصوبه سال ۸۷ هیئت دولت، تمامی مشاورین املاک عضو اتحادیه مشاورین املاک موظفند معاملات و نقل و انتقالات ملکی خود را در سامانه سراسری ثبت معاملات مسکن وارد کنند و به شما یک کد رهگیری بدهند. فایده‌ی این کار چیست؟
زمانی که معامله‌ شما در سامانه کد رهگیری ثبت می‌شود، تمام مشاورین املاک مجاز در سراسر کشور از معامله شدن آن ملک مطلع می‌شوند؛ بنابراین اگر مالک بخواهد کلاه‌برداری کند و ملک خود را علاوه بر شما به افراد دیگری نیز بفروشد یا اجاره دهد، سیستم به مشاور املاک هشدار می‌دهد.
بنابراین با یک حساب سرانگشتی می‌توان نتیجه گرفت اگرچه با مراجعه به مشاورین املاک برای جوش دادن معامله باید کمی از جیبتان خرج کنید، اما این هزینه ارزشش را دارد.

مشاورین املاک مجاز را چگونه بشناسیم؟

همه‌ فوایدی که درباره مراجعه به مشاور املاک بیان کردیم در صورتی برقرار است که شما به یک مشاور املاک «مجاز» مراجعه کنید. بنگاه‌های املاک زیادی در سطح شهرها وجود دارند که عضو اتحادیه نیستند و مراجعه به آن‌ها برای معامله، نه تنها‌ مسئولیت حقوقی بررسی صحت مدارک را از گردنتان ساقط نمی‌کند، بلکه به علت دسترسی نداشتن این افراد به سامانه سراسری رهگیری، معامله‌تان ثبت سیستم نمی‌شود؛ در نتیجه این احتمال وجود دارد که در معامله سرتان کلاه برود.

هرچند که اتحادیه مشاوران املاک و نیروی انتظامی تا جایی که بتوانند جلو بنگاه‌های املاک غیرمجاز را می‌گیرند، اما بهتر است خودتان نیز هنگام معامله از معتبر بودن بنگاه املاک اطمینان حاصل کنید.

اطمینان از پروانه کسب مشاور املاک

قدم اول برای اطلاع از مجاز بودن یک بنگاه مشاور املاک، پروانه کسب است. اتحادیه مشاوران املاک تنها پس از استعلام‌های قضایی و انتظامی و همچنین پس از گذراندن دوره‌های آموزشی به افراد پروانه کسب می‌دهد و می‌توانند بنگاه مشاور املاک تاسیس کنند.

دریافت کد رهگیری پس از ثبت معامله

قدم دوم برای اطلاع از مجاز بودن یک بنگاه املاک، دریافت کد رهگیری پس از ثبت معامله است. اگر مشاهده کردید که بنگاه‌دار برای شما دلایلی می‌آورد که شما را از دریافت کد رهگیری منصرف کند، باید به او شک کنید که از اتحادیه مشاوران املاک مجوز دریافت نکرده باشد.

اگر یک مشاور املاک مجوز داشته باشد، به سیستم ثبت معاملات مسکن دسترسی دارد و موظف است معامله را در سامانه ثبت و کد رهگیری را به شما تسلیم کند.

اما به لطف اینترنت کارها راحت‌تر هم شده است. شما می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت سامانه‌ ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور به آدرس www.iranamlaak.ir و مراجعه به بخش جست‌و‌جوی مشاورین املاک مجاز بررسی کنید بنگاهی که به آن مراجعه کرده‌اید مجوز دارد یا خیر.

همچنین آژانس‌هایی که در سامانه کیلید ثبت شده‌اند نیز همگی مجوزهای لازم را در اختیار دارند بنابراین با خیال راحت می‌توانید در معامله به آنها اطمینان کنید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....