تاریخ انتشار : دوشنبه 29 فروردین 1401 - 8:33
کد خبر : 84779

چک لیست انطباق، کنش یار مبارزه با پولشویی در شرکتها

چک لیست انطباق، کنش یار مبارزه با پولشویی در شرکتها

به گزارش اقتصاددان یک تحلیلگر مسائل اقتصادی در یادداشتی اختصاصی برای اقتصاددان نوشت: برنامه های موثر مبارزه با پولشویی (AML) – برای اطمینان از انطباق مقررات مبارزه با پولشویی یک الزام اساسی برای نهادهای متعهد است. اطمینان از سیاست‌ها، رویه‌ها، منابع انسانی و فن‌آوری‌های مؤثر به حفاظت از سازمان کمک می‌کند و اعتماد را در عملیات

به گزارش اقتصاددان یک تحلیلگر مسائل اقتصادی در یادداشتی اختصاصی برای اقتصاددان نوشت:
برنامه های موثر مبارزه با پولشویی (AML) – برای اطمینان از انطباق مقررات مبارزه با پولشویی یک الزام اساسی برای نهادهای متعهد است. اطمینان از سیاست‌ها، رویه‌ها، منابع انسانی و فن‌آوری‌های مؤثر به حفاظت از سازمان کمک می‌کند و اعتماد را در عملیات آن القا می‌کند.
 
.
اما آیا صرفاً رعایت حداقل الزامات کافی است؟ آیا برنامه انطباق چیز بیشتری دارد؟ و سیستم هایی را اجرا می کند که انعطاف پذیر، کارآمد و مقرون به صرفه باشند؟ خبر خوب این است که دوره جدیدی از قابلیت‌ها وجود دارد که می‌تواند فرآیندهای انطباق با AML فعلی را بدون ایجاد جنگ‌های بین‌بخشی یا شکست بانک تکامل دهد.
قبل از کاوش عمیق در مراحل خاصی که می توانید برای بهبود عملیات AML خود بردارید، بیایید تصویر بزرگ را در نظر بگیریم. دلیل وضع مقررات برای مبارزه با پولشویی در وهله اول این است که برای مجرمان فرار از دست آوردهای غیرقانونی را دشوارتر می کند. از آنجایی که بیشتر جرایم انگیزه مالی دارند، جلوگیری از عواید یک روش قدرتمند برای کاهش فساد، فرار مالیاتی، سرقت، کلاهبرداری و جرایم متعدد دیگر است. این پولی است که باید صرف کارهای مولدتر، بهبود جامعه و زندگی فردی شود.
این اصل جزء حیاتی یک جامعه منصفانه و کارآمد است باید اطمینان حاصل شود که هر تصمیم گیرنده ای که بر بودجه یا عملیات شما تأثیر دارد؛ ارزش واقعی انطباق را درک کرده و به آن احترام می گذارد.

مسئول برنامه کیست؟ 
فردی باید برای “مالک” سیستم تعیین شود و اطمینان حاصل شود که فرآیندها دنبال می شوند و به روز می شوند، گزارش ها ثبت می شوند، آموزش صحیح است و سیستم به خوبی اجرا می شود. فردی در سطح ارشد در نظر باشد که قدرت تأثیرگذاری بر شرکت در این موارد را دارد. به هر حال، موفقیت این برنامه هم از نظر اعتبار و هم از نظر مالی بسیار زیاد است.
آموزش:
هر کارمندی که به هر طریقی با مشتریان یا معاملات معامله می کند، باید خط مشی ها و رویه های شرکت را درک کند. آنها باید الزامات قانونی، تکنیک های مورد استفاده توسط پولشویی ها، چک هایی که باید انجام دهند و نحوه گزارش فعالیت های مشکوک را درک کنند.
آموزش امری یکباره نیست. به برنامه های تجدید نظر نگاه شود تا کارکنان را هوشیار و آگاه نگه دارید تا مطمئن شوید که برنامه به روز است.
از خود راضی شدن آسان است. اگر همه چیز رو به روال است، متأسفانه، زمانی ممکن است سیستم متوجه مشکلی شود که ممکن است خیلی دیر شده باشد. بنابر این باید یک متخصص مستقل، مانند شخص ثالث، یا حداقل شخصی که با عملیات انطباق روزانه مرتبط نیست، برنامه را به صورت دوره ای بررسی کند.
به یاد داشته باشید، پولشویی تلاش برای مشروعیت بخشیدن به وجوه غیرقانونی است، بنابراین الگوهایی وجود دارد که نشان می دهد ممکن است پول از راه های قانونی به دست نیاید مثال:

۱.معاملات نقدی بزرگ

حجم زیادی از تراکنش ها که می تواند نشان دهنده لایه بندی تراکنش ها باشد (تقسیم سپرده ها به زیر آستانه های گزارش دهی)

۲.افزایش فعالیت یا مقدار

– تراکنش های مرتبط با تجارت های پول نقد، مانند قمار

-معاملات مرتبط با حوزه های قضایی که سابقه پولشویی دارند

_معاملات مرتبط با افراد یا مشاغلی که پولشویی بالقوه هستند

این فعالیت ها در فرآیند بررسی اولیه یا از طریق رویه های نظارت مستمر قابل توجه هستند. در طول کار یک خط پایه برای فعالیت های عادی باید آشکار شود. خواه طبقه‌بندی بر اساس نوع حساب، منبع وجوه، تراکنش‌های مورد انتظار یا برخی معیارهای دیگر، باید فرآیندی تنظیم شود تا مشخص کند چه زمانی و چگونه چیزی نیاز به بررسی دارد؟.چه یک معاینه داخلی باشد یا یک گزارش خارجی به تنظیم کننده ها، توجه به یک هشدار کافی نیست.
به عنوان مثال، ارائه گزارش صرف ، واقعاً مشکل را حل نمی کند. 

_غربالگری AML:

بهترین راه برای کاهش ریسک، شناسایی و مدیریت حساب های مشکل ساز قبل از تبدیل شدن به یک ریسک است. انجام یک بررسی جامع تأیید هویت، خطر کلاهبرداری، خطر نقض قوانین انطباق و خطرات ناشی از معامله با پول کثیف را کاهش می دهد. هنگامی که یک مشتری بد چک های اولیه را رد می کند، از دروازه گذشته است و می تواند شروع به آزمایش سیستم های پیشگیری از تقلب را رد کند.
کلاهبرداران روز به روز پیچیده تر می شوند. پولشویی ها و تروریست ها حلقه های ضعیفی را در فرآیندهای ضد پول شویی، باید مشتری را در سه حلقه ساده، معمول، مضاعف شناخت. تا به آنها کمک کنند منبع واقعی وجوه و ارتباطشان با آن را پنهان کنند. با مسدود کردن دسترسی به کسانی که در وهله اول می خواهند از پادمان هاعبور کنند، سیستم های پیشگیری، قوی تر و ایمن تر خواهند شد. که شامل یک برنامه جامع غربالگری AML برای جمع‌آوری داده‌ها از منابع مختلف دولتی، تنظیم‌کننده‌های بین‌المللی و سازمان‌های مجری قانون است. این بررسی‌های فهرست پیگیری، اشخاص و اشخاص شناخته شده یا مشکوک را که با پولشویی، تروریسم، کلاهبرداری مالی، تکثیر تسلیحات، قاچاق مواد مخدر یا PEP (افراد در معرض سیاسی) مرتبط هستند، بررسی می‌کند.

پس از فرآیند ورود اولیه، انطباق کامل نیست. نیاز به نظارت مداوم وجود دارد. نظارت به تجزیه و تحلیل فعالیت های مستمر و در حال انجام برای اطمینان از اینکه فعالیت ها مطابقت دارند، اشاره دارد.
فعالیت‌های مختلفی برای پیگیری وجود دارد، مانند فراتر از آستانه، فعالیت‌های مشکوک، تغییر وضعیت، ثبت ارتباطات، نظارت بر کارمندان، فهرست‌های نظارت، روند بازار، مقررات جدید، داده‌های تجاری و سایر نیازهای نظارت بر بازار و تراکنش.
برای مؤسسات مالی ، حتی پس از رعایت مقررات AML/KYC هنگام ثبت نام مشتریان جدید، نظارت مستمر تا مدت ها پس از ثبت نام اولیه حیاتی است. مؤسسات مالی باید بر فعالیت نظارت کنند تا اطمینان حاصل شود که کلاهبرداری انجام نشده است، یا اینکه صندوق های پولشویی یا تأمین مالی تروریسم وارد سیستم آنها می شوند.

مدیریت ریسک:

با سرعت تغییرات تکنولوژیکی و نظارتی، تعیین ارزیابی خطرات امروزی یک علم دقیق نیست. بلکه در مورد ایجاد سیاست ها و رویه هایی است که پویا، قابل دفاع و سازگار باشند. 
قانون‌گذاران به سمت رویکردی مبتنی بر ریسک گرایش دارند. 

فناوری انطباق AML:

اختصاص کارکنان به انجام فرآیند انطباق دستی و پرهزینه بهترین استفاده از منابع نیست. تخصیص ۹۰ درصد از زمان یک کارمند به جمع آوری داده ها، ورود و سازماندهی زمانی که استفاده از اتوماسیون بهتر است، ناکارآمد است و تأثیر منفی بر نتیجه دارد.
فن آوری هایی که به فرآیندهای موجود می افزایند یا آنها را بهبود می بخشند، بیشترین توجه را به دست می آورند.

اتوماسیون نیاز به ارزیابی و قضاوت انسانی را به خصوص در تحقیقات از بین نمی برد، اما با اختصاص داده ها و پردازش قوانین به رایانه ها، اتوماسیون فرآیند را ساده می کند، ریسک نظارتی را کاهش می دهد و از هزینه های غیرضروری برای افرادی که کارهای تکراری را انجام می دهند که رایانه ها بهتر انجام می دهند، جلوگیری می کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....