تاریخ انتشار : سه شنبه 5 مرداد 1400 - 22:49
کد خبر : 55084

چه کسی بر صندلی ساختمان فاطمی تکیه می زند؟

چه کسی بر صندلی ساختمان فاطمی تکیه می زند؟

وزارت کشور از جمله وزارت خانه هایی است که به دلیل شرایط داخلی و امنیتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، حال باید دید چه کسی سکان دار صندلی این وزارتخانه خواهد شد.  چند روز دیگر رییس جمهور منتخب بر مسند ریاست جمهوری می نشیند و همه منتظرند تا لیست کابینه دولت سیزدهم معرفی شود.

وزارت کشور از جمله وزارت خانه هایی است که به دلیل شرایط داخلی و امنیتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، حال باید دید چه کسی سکان دار صندلی این وزارتخانه خواهد شد.

 چند روز دیگر رییس جمهور منتخب بر مسند ریاست جمهوری می نشیند و همه منتظرند تا لیست کابینه دولت سیزدهم معرفی شود.

به گزارش اقتصاددان به نقل از پرسون ،   گمانه زنی های فراوانی برای انتخاب وزرا وجود دارد. وزارت کشور نیز از این قاعده مستثنی نیست و از جبهه و جناح های گوناگون برای این وزارت خانه نام هایی شنیده می شود. البته این اسامی آنچنان نشان از فراجناحی بودن، یعنی ادعایی که رئیسی دارد، در آن نیست.

نقش وزیر کشور در چینش استانداران و فرمانداران سرتاسر کشور باعث می‌شود تا انتخاب یکی از مهمترین کرسی‌های کابینه سخت شود.

ساختمان فاطمی با نام وزارت کشور تاکنون ۱۶ وزیر به خود دیده که بیشترین تغییر آن در دو دولت احمدی نژاد رخ داده است، در مقابل حسن روحانی با یک وزیر شروع و با همان فرد دوران ریاست جمهوری خود را در وزارت کشور به اتمام رساند.

عبدالرضا رحمانی فضلی که از نزدیکان علی لاریجانی است ۸ سال بر کرسی وزارت کشور تکیه زد و انتخابات متعددی را برگزار کرد که آخرین آن سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری، ششمین انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا و میان دوره ای های خبرگان و مجلس شورای اسلامی بود که به دور از حاشیه نبود.

رحمانی فضلی نیز مانند بسیاری از وزرای دولت سیزدهم از پاسخگویی شانه خالی می کرد و در بسیاری از جلسات کمیسیون ها حاضر نمی شود و نشده است. این در شرایطی است که دیگر رفیق گرمابه و گلستان وی، ریاست مجلس را برعهده ندارد.

اکنون رئیسی با چالش انتخاب وزیر کشور رو به رو است، این وزارتخانه از جمله مهمترین پست های است که جریان های سیاسی برای سهم خواهی بر سر آن رقابت می کنند.

علیرضا زاکانی گزینه مطرح این روزهاست که به نفع رییسی از از کارزار انتخابات کنار رفته، به دنبال سهم خواهی از دولت سیزدهم آن هم ساختمان فاطمی است که یکی از ارکان اصلی دولت خواهد بود.

هرچند رئیسی تابه‌حال حرفی از ترکیب کابینه‌اش نزده اما در لیست احتمالی کابینه، نام زاکانی همواره دیده میشود که گمانه زنی ها از دست پشت پرده شخص زاکانی در انتشار این لیست دارد و گمان می رود وی با فشار به رییسی قصد ورود به کابینه را دارد.

زاکانی از جمله چهره‌های نزدیک به جبهه پایداری است؛ او در سه مناظره‌ انتخاباتی ۱۴۰۰، به لحاظ رفتاری بیشترین شباهت را به رفتارهای احمدی‌نژاد داشت و باعث شد او به عنوان یکی از نامزدهای بداخلاق مناظره‌ها در اذهان عمومی ثبت شود.

علیرضا زاکانی هم‌اکنون نماینده مجلس و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس است درصورتی‌که رئیسی سمتی برایش کنار نگذاشته باشد، می‌تواند در همین سمت تا پایان زمان نمایندگی‌اش باقی بماند.

گزینه مطرح شده دیگر، صادق محصولی دبیر کل جبهه پایداری و سیاستمداری است که این روزها از او به عنوان گزینه احتمالی وزارت کشور عنوان می شود و شنیده ها حاکی از این است که او به کرسی وزارت کشور چشم دوخته است.

محصولی از دوستان قدیم احمدی‌نژاد است، وی رئیس ستاد انتخاباتی محمود احمدی‌نژاد در نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بوده‌است. در انتخابات ۱۴۰۰ برخلاف انتظارها به جای حمایت از سعید جلیلی نامزد سنتی‌شان، به سمت رئیسی چرخید و از او حمایت کرد؛ که البته با توجه به نقش پوششی که برای جلیلی تعریف شده بود پایداری‌ها از ابتدا کار آخرشان را انجام دادند. محصولی وزیر کشور دولت احمدی‌نژاد در جریان انتخابات سال ۸۸ بود؛ پس از استیضاح مرحوم کردان، احمدی‌نژاد او را به مجلس معرفی کرد و نهایتا وزیر کشور شد. او پس از انتخابات ۸۸، و در کابینه دوم احمدی‌نژاد به وزارت کار و رفاه اجتماعی رفت. احمدی‌نژاد قصد داشت که از او در دولت اولش به عنوان وزیر نفت استفاده کند که با رای مجلس هفتم نتوانست به این هدف دست پیدا کند. یکی از حاشیه‌های محصولی، ثروتش است که برخی برای توصیف آن از واژه افسانه‌ای استفاده می‌کنند.

گزینه سوم، صولت مرتضوی معاون هماهنگ کننده ستاد مرکزی و مردمی انتخاباتی دولت مردمی ایران قوی است که شنیده می شود سودای وزارت کشور را دارد. وی که تا چند روز گذشته یکی از ۱۲ گزینه پیشنهادی انتخاب شهردار تهران بود روز ۲۸ تیرماه انصزاف خود را اعلام کرد تا گمانه زنی ها نسبت به سهم خواهی وی در وزارتخانه دولت سیزدهم بیشتر شود.

او در جریان انتخابات ۹۶ از اعضای ارشد ستاد ابراهیم رئیسی بود. مرتضوی سابقه شهرداری مشهد و حضور در سازمان زندان‌ها را دارد. اما مهمترین سابقه او معاونت سیاسی در وزارت کشور دولت اول احمدی‌نژاد است که ریاست ستاد انتخابات جنجالی سال ۸۸ را هم بر عهده داشت. او در زمان ریاست ابراهیم رئیسی در آستان قدس رضوی، از معاونان او بود.

حال یک چهره سیاسی اصولگرا عنوان می کند: خوشبختانه تا به حال برای تصمیم گیری در مورد کابینه مقداری چراغ خاموش حرکت شده و مشخص نشده چه کسانی برای وزارتخانه ها درنظر گرفته شده و همین امر موجب شده در مقدار زیادی از فشارها یا لابی مراکز مختلف، مصونیت ایجاد شود. ظاهرا رییسی تاکید دارد، کسانی که قبلا وزیر بودند مجددا در مقام وزارت قرار نگیرند اما در غیر این صورت حتی می توان استفاده از برخی وزرای دولت روحانی را محتمل دانست.

البته اینها همه حدس و گمان است و باید دید با تدابیر و برنامه ریزی رییسی چه کسی بر این صندلی تکیه می زند؟

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....