تاریخ انتشار : پنجشنبه 19 خرداد 1401 - 22:22
کد خبر : 90461

چه کسانی از سرکوب قیمت در صنعت برق سود بردند؟

چه کسانی از سرکوب قیمت در صنعت برق سود بردند؟

متاسفانه در سال های اخیر ما شاهد آن هستیم که بهای تمام شده برق بالاتر از نرخ خرید تضمینی برق می باشد اقتصاددان: در سال‌های اخیر اتفاقات ناگواری در صنعت برق ایران افتاده است و این صنعت با وجود اینکه به قول یکی از دوستان در وجب به وجب کوچه و خیابان شهرها و روستاهای

متاسفانه در سال های اخیر ما شاهد آن هستیم که بهای تمام شده برق بالاتر از نرخ خرید تضمینی برق می باشد

اقتصاددان: در سال‌های اخیر اتفاقات ناگواری در صنعت برق ایران افتاده است و این صنعت با وجود اینکه به قول یکی از دوستان در وجب به وجب کوچه و خیابان شهرها و روستاهای کشور، کنتور آب و کنتور برق دارد و بابت خدمات از مردم پول دریافت می کند، هم اکنون یکی از بدهکار ترین سازمان‌ها و وزارتخانه‌های کشور است.

دقیقا مشکل کار کجاست که یک صنعت بسیار پر سود در جهان، در ایران تبدیل به یک صنعت ورشکسته بدهکار و فشل شده است؟

بارها نسبت به اقدامات لابی‌های قدرت در وزارت نیرو هشدار داده بودیم. هم اکنون بسیاری از پیمانکاران حاضر نیستند با صنعت برق و وزارت نیرو کار کنند چرا که وزارت نیرو از پرداخت مطالبات آنها برای ماه های طولانی خودداری می کند. از طرف دیگر هم سرمایه‌گذاری در صنعت برق را غیر اقتصادی کرده‌اند. اما متاسفیم که اعلام کنیم شرایط کنونی صنعت برق ناشی از سیاست گذاری های غلط می باشد و مسئولان این شرکت با هشدار و تکرار هشدار های متعدد مردم را به قطع برق تهدید می‌کنند. مردم و نهادها را. در صورتی که به راحتی می‌توانند با ایجاد زیرساخت های لازم و خرید عادلانه برق مردم و سرمایه‌گذاران را تشویق به سرمایه‌گذاری در این صنعت مهم کنند.
شرایط کنونی نتیجه سیاست گذاری غلط و عمدی برخی لابی‌های قدرت در این صنعت می باشد. برداشت از این صنعت بیش از درآمد آن می باشد.

صنعت برق ظرفیت‌های بسیار عظیمی برای تبدیل شدن به هاب انرژی منطقه دارد از انرژی خورشیدی گرفته تا انرژی فسیلی و بادی. اما متاسفیم که سیاست‌گذاران صنعت برق به هیچ کدام از این ها توجه لازم را نداشته اند و از طرف دیگر سرمایه گذاران که با صنعت برق همکاری میکنند ماه های متمادی از پرداخت صورت وضعیت های آنها خودداری می کنند و شرایط موجود شرایط اصلاً خوبی نیست و من مطمئن هستم برای صنعت برق برنامه ریزی های متعددی انجام داده اند چطور ممکن است یک صنعت پیشرو در جهان تبدیل به یک صنعت ورشکسته و بدهکار شود آیا این فساد نیست آیا این بحران نیست آیا این نباید مورد توجه مسئولان ارشد نظام قرار گیرد.

صنایع بزرگ و مادر و به خصوص صنایعی که صادرات محور هستند، هیچ حقی را برای صنعت مهم و زیربنایی برق قائل نیستند. آنها با لابی گری بخصوص در دولت قبل و سرکوب شدید قیمت برق، انرژی مورد نیاز خود را تقریباً رایگان دریافت می کنند و صادرات کالاهای خود را با ارزهای معتبر جهانی انجام می دهند.
پتروشیمی ها و صنایع فولادی بیشترین بهره را از ارزان‌فروشی برق می برند و ما خواستار این هستیم که دولت دست غارتگران صنعت برق و دست سوء استفاده کنندگان از صنعت برق را قطع کند.
نمی شود که یک صنعتی برای بدست آوردن منابع تقریباً مفت، صنایع دیگر را با ورشکستگی مواجه کند.

اگر قرار است که کالاهای خود را با قیمت‌های جهانی بفروشند، چرا باید منابع و انرژی مورد نیاز آنها با قیمتهای ریالی و بسیار ناچیز دریافت گردد. این غارت منابع ملی است.

آنها باید حداقل بهای تمام شده برق را پرداخت کنند از سوی دیگر هم لازم است که صنعت برق برای سرمایه‌گذاران خصوصی امکان ترانزیت برق را به کشورهای همسایه مهیا سازد، تا تولیدکنندگان داخلی بتوانند با قراردادهای ارزی، بخشی از نیازهای خود را به عرض تامین نمایند ولی هم اکنون آنچه در حال روی دادن هست باعث شده است که درآمد سرمایه گذاران صنعت برق به صورت ریالی حساب شود، در صورتی که آنها باید منابع اولیه و ماشین آلات خود را به صورت دلاری و ارزی خریداری کنند.
بخشی از تحریم‌ها هم قطعاً بر صنعت برق و سرمایه‌گذاری در صنعت برق بسیار اثرگذار بوده است و سرمایه‌گذاران در صنعت برق مایل هستند و امیدوارند که وزارت نیرو در مقاطع حساس کنونی، آن ها را حمایت و یاری کند ولی می‌بینیم که متاسفانه بانکها از حمایت از سرمایه‌گذاران صنعت برق کوتاه آمده اند و از آنها حمایت لازم را نمی کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....