تاریخ انتشار : چهارشنبه 10 شهریور 1400 - 12:02
کد خبر : 59279

چرخه معیوب زنجیره از مزرعه تا صادرات

چرخه معیوب زنجیره از مزرعه تا صادرات

 فراوری گنج های مزارع تولیدکنندگان مازندرانی با فرآوری و تکمیل زنجیره تولید، محصولات ضایعاتی سر باغات و مزارع را به کالاهای با ارزش اقتصادی در بازارهای صادراتی تبدیل کرده اند، اما همچنان موانعی در این راه وجود دارد.  افزایش مشارکت بانوان در مسائل اقتصادی نشان می‌دهد که زنان توانسته اند حضور خود را در اقتصاد

 فراوری گنج های مزارع

تولیدکنندگان مازندرانی با فرآوری و تکمیل زنجیره تولید، محصولات ضایعاتی سر باغات و مزارع را به کالاهای با ارزش اقتصادی در بازارهای صادراتی تبدیل کرده اند، اما همچنان موانعی در این راه وجود دارد.

 افزایش مشارکت بانوان در مسائل اقتصادی نشان می‌دهد که زنان توانسته اند حضور خود را در اقتصاد کشور دیکته کنند و آمارها نشان می‌دهد این شاخص طی دو دهه گذشته رشد چشمگیری یافته است.

محصولات کشاورزی و باغی زیادی در کشور و مازندران تولید می‌شود که بخشی از آن به ضایعات تبدیل شده و بانوان صنعتگر و بازرگان مازندران با تبدیل و فرآوری محصولاتی که ارزش صادراتی ندارند، توانسته اند آنها را دوباره به بازارهای صادراتی جهان برگردانند.

۸۸ نوع محصول در چهار گروه تولید می‌کنیم
مریم تصیری خلیلی بانوی بازرگان مازندرانی که در شهرک صنعتی امام خمینی ساری مشغول فعالیت اقتصادی است، با بیان اینکه کار تولید سخت است، افزود: در فرایند صادرات به دلیل تحریم‌ها و بروکراسی‌های ایجاد شده، کار تولید سخت شده است.

وی با اظهار اینکه فرایند تولید به دلیل مشکلات ایجاد شده سبب می‌شود تا چرخه تولید تا صادرات زمانبر شود، گفت: با آنکه در فرایند تولید مشکلاتی وجود دارد، اما با پشتکار می‌توان مسائل و مشکلات را پشت سر گذاشت و توصیه ام به زنان این است که آموزش و مشاوره کامل داشته باشند و با بررسی نقاط ضعف و قوت، در کار تولید گام بردارند.

به گزارش اقتصاددان به نقل از بازار  ،   وی با بیان اینکه مجموعه صنایع غذایی امی و افق تابان کاسپین بر فرآوری محصولات زراعی، باغی و کشاورزی تمرکز دارد، افزود: در حال حاضر ۸۸ نوع محصول در چهار خانواده سبزیجات خشک شده، میوه جات، طعم دهنده‌ها تولید می‌شود و این محصولات از مزارع و باغات کشاورزان به دست می‌آید.

چرخه معیوب زنجیره از مزرعه تا صادرات| فراوری گنج های مزارع

وی ادامه داد: این محصولات هدفمند تولید شده و تأثیری بر روی سبک نوین خانواده‌ها دارد و تمامی آن از صفر تا ۱۰۰ صادر می‌شود و بازارهای هدف آن کشور ژاپن، کشورهای اروپایی، خلیج فارس، اوراسیا و روسیه است و انشالله به زودی در بازار داخلی نیز رواج می‌یابد.

نصیری خلیلی که تاکنون دو دوره کارآفرین برتر کشور بوده است، افزود: این مجموعه کارش را با کشاورزی ارگانیگ و سالم شروع کرده و بعد به زنجیره تأمین و فرآوری رسید زیرا حلقه گمشده ای بین کشاورزی و تولید وجود دارد و مقدار زیادی از محصولات کشاورزی هدر می‌رود.

این مجموعه کارش را با کشاورزی ارگانیگ و سالم شروع کرده و بعد به زنجیره تأمین و فرآوری رسید زیرا حلقه گمشده ای بین کشاورزی و تولید وجود دارد و مقدار زیادی از محصولات کشاورزی هدر می‌رود

این بانوی بازرگان با عنوان اینکه محصولات کشاورزی جزو منابع ملی به شمار می‌روند، افزود: در این مجموعه تمرکزمان را روی تولید محصولی قرار دادیم تا بتوانیم با ایجاد ارزش افزوده، برای کشور درآمد و ارزآوری کنیم.

وی با بیان اینکه به صورت مستقیم ۲۲ نفر در مجموعه‌ای فعالیت دارند، گفت: تعدادی کارگاه‌های غیرمتمرکز و نیمه صنعتی در مناطق مختلف کشور زیر مجموعه ما فعالیت می‌کنند و در مجموعه بیش از هزار نفر در این صنعت اشتغال دارند.

نصیری با اظهار اینکه در حوزه کسب و کار نگاه جنسیتی وجود ندارد، توانمندسازی زنان را از جمله وظایف و برنامه‌ها ذکر کرد و گفت: بیشترین نیروها را از بین بانوان انتخاب کردیم.

بانوی دیگری که در صنعت غذایی مشغول فعالیت است، با اظهار اینکه طبق برنامه کاری هر روز صبح، مواد را از خشک کن‌ها خارج کرده و گروهی برای پوست کندن و شستن آن، آن را داخل کابین‌های فرآوری قرار می‌دهیم.

زهر محمدی با عنوان اینکه با تنظیم دریچه‌های کابین‌ها، سعی می‌کنیم نسبت به فراوری محصولات تولیدی گام برداریم، با اشاره به فعالیت بانوان در حوزه‌های اقتصادی گفت: بسیاری از بانوان در مراکز تولید و صنعتی و کشاورزی استان مشغول فعالیت هستند و توانستند حضور خوبی در حوزه اقتصادی داشته باشند.

افزایش اشتغال بانوان در صنعت و تولید
طبق آمارها، در سال ۷۵ حضور مردان در اقتصادی شش برابر زنان بوده که در سال ۹۷ این میزان به چهار برابر کاهش یافته است و بسیاری از زنان در حوزه‌های تولید و صنعت مشغول فعالیت هستند.

احمد حسین زادگان استاندار مازندران نیز با بیان اینکه ظرفیت‌های کشاورزی و باغی زیادی در استان وجود دارد، افزود: با تکمیل پایانه‌های، فرایند تبدیل و ارزش محصولات کشاورزی را می‌توان ارتقا داد.

برندسازی محصولات کشاورزی مهم است
وی  با اظهار اینکه برند سازی مشکل اصلی محصولات کشاورزی استان به شمار می‌رود، ادامه داد: با تکمیل پایانه‌های صادراتی می‌تواند محصولات مزارع استان را با برندهای مناسب و بازار پسند به مناطق مختلف ارسال کرد.

چرخه معیوب زنجیره از مزرعه تا صادرات| فراوری گنج های مزارع

وی ادامه داد: مدرن ترین پایانه صادراتی در استان در دست ساخت است، افزود: با تکمیل آن، ارزش زنجیره تولید در اقتصاد استان به میزان قابل توجهی ارتقا خواهد یافت.

سالانه بیش از ۷.۵ میلیون تن محصولات کشاورزی در استان مازندران تولید می‌شود که تنها بخش اندکی از آن فرصت حضور و رقابت در بازارهای خارجی را پیدا می‌کنند و ارتقا و تکمیل زنجیره تولید می‌تواند سهم استان را در بازارهای جهانی گسترش دهد. آمارهای گمرکات استان نشان می‌دهد که باید با تکمیل زنجیره‌های تولید و فرآوری محصولات کشاورزی و باغی، سهم این بخش را در سبد صادراتی استان افزایش داد.

علی یوسفی منش ناظر گمرکات مازندران  با اشاره به رشد ۳۵ درصد صادرات کالاهای مختلف از استان در سال جاری اظهار داشت: امسال بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن تجارت خارجی در گمرکات استان انجام شد که از این میزان یک میلیون و ۲۱۴ هزار تن حجم کالاهای وارداتی بوده است.

وی رشد میزان صادرات را از نظر حجم و ارزش به ترتیب ۱۷ و ۵۰ درصد بیان کرد و گفت: بیش از ۳۵۲ هزار تن کالا نیز به مقصد کشورهای مختلف از جمله عراق، روسیه، قزاقستان، ترکمنستان، رومانی و غیره صادر شده است.

وی عمده کالاهای صادراتی را شامل سیمان، مواد معدنی، نفت خام، و عمده کالاهای وارداتی را شامل جو و ذرت دامی، روغن‌های حیوانی و نباتی، گندم و غیره ذکر کرد.

یوسفی منش روسیه، امارت متحده عربی، ترکیه، انگلستان را مبدا کالاهای وارداتی بیان کرد و گفت: میزان ترانزیت خارجی نیز امسال رشد ۱۰۰ درصدی داشته است.

ناظر گمرکات مازندران حجم ترانزیت خارجی را ۵۶ هزار تن به ارزش ۵۶ میلیون دلار بیان کرد.

تولیدات زیادی در مازندران انجام می‌شود که با برندسازی و بسته بندی مناسب، شناسایی بازارهای هدف و رفع گلوگاه‌های اقتصادی می‌توان آنها را به بازارهای مختلف جهانی رساند و تحقق این هدف نیازمند داشتن برنامه و تقویت زیرساخت‌های مورد نیاز صادراتی است.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....