تاریخ انتشار : پنجشنبه 3 تیر 1400 - 21:39
کد خبر : 51227

چرا کره جنوبی پیشرفت کرد و ما جا ماندیم

چرا کره جنوبی پیشرفت کرد و ما جا ماندیم

دور نیست زمانی که صنعت و اقتصاد ایران سالها از اقتصاد و صنعت کره جنوبی جلو تر بود. اما چه اتفاقی افتاد که با وجود تمام ظرفیتهای بالقوه و حداکثری ما نتوانستیم رشد کنیم و اگر هم رشد کردیم در مقایسه با کشورهایی چون برزیل، ترکیه، عربستان، کره جنوبی، آفریقای جنوبی و ژاپن بسیار اندک

دور نیست زمانی که صنعت و اقتصاد ایران سالها از اقتصاد و صنعت کره جنوبی جلو تر بود.
اما چه اتفاقی افتاد که با وجود تمام ظرفیتهای بالقوه و حداکثری ما نتوانستیم رشد کنیم و اگر هم رشد کردیم در مقایسه با کشورهایی چون برزیل، ترکیه، عربستان، کره جنوبی، آفریقای جنوبی و ژاپن بسیار اندک بود؟

ریشه تمام بدبختی های کشور و مردم و علت اصلی عقب ماندگی ما « بحران ارزش افزوده» است.

ما سود را جایگزین رشد و پیشرفت اقتصادی کردیم.

_ما اکنون بیش از ۸۸۰ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام در کشور داریم که با بودجه عمرانی سالانه ۶۰ هزار میلیارد تومانی فعلی حدود ۱۵ سال زمان نیاز داریم تا این پروژه ها به بهره برداری برسند و چه بسا بعد از چندین سال، دیگر توجیه اقتصادی و بازدهی لازمه را نداشته باشند. اکنون و در حال حاضر ارزش افزوده تمام پروژه های نیمه تمام کلنگ زنی شده و به بهره برداری نرسیده، صفر است.
_ارزش افزوده تمام سرمایه گذاری ها در خانه های کلنگی کشور که بالغ بر تریلیونها تومان میشود، صفر است و در حقیقت ما در تورم، که یک بیماری اقتصادی است، سرمایه گذاری عظیمی انجام داده ایم. تقریبا هیچ کشور ی در دنیا در بیماری های اقتصادی اینقدر سرمایه گذاری نمی کند.

_ما صدها هزار میلیارد تومان در ارزهای مختلف با ارزش افزوده صفر مطلق سرمایه گذاری کردیم.
اخیرا هم ورود ۱۲ میلیون ایرانی به بازار ارزهای دیجیتال وضع را بدتر کرده است و این حجم عظیم خروج سرمایه از کشور یک بحران واقعی است. میلیارد ها دلار خروج بدون سر و صدای سرمایه از کشور به بهانه دور زدن تحریمها!. غافل از آنکه این خروج هنگفت سرمایه مکمل تحریمهاست نه درمان و وسیله دور زدن تحریمها.

_ما صدها هزار میلیارد تومان سالهاست که در سپرده های بانکی با ارزش افزوده صفر سرمایه گذاری کرده ایم. ما طی یک تئوری غلط میخواهیم نقدینگی را با بالاترین نرخ بهره جهان جمع کنیم! این تئوری از اساس غلط است و یک بحران پولی و مالی است. نقدینگی باعث تورم میشود و بهره باعث رکود_تورمی. درمان از درد دردناکتر است.

_ما صدها هزار میلیارد تومان در بازار طلا و بخصوص سکه سرمایه گذاری کرده ایم تا ارزش دارایی خود را حفظ کنیم. این تفکر از اساس باطل است چرا که مصداق «خودکشی از ترس مرگ است». ما اگر نتوانیم بخش مولد اقتصاد را فعال کنیم سقوط ارزش پول ملی اجتناب ناپذیر است. ممکن است با خرید طلا ارزش ثروت ما حفظ شود اما با تمام سرمایه گذاری ها در بازار طلا نباید انتظار ایجاد حتی یک را شغل داشت. نباید انتظار بهبود هیچکدام از شاخص های کلان اقتصادی را داشت . چرا که طلا هیچ کارکرد اقتصادی ندارد.

حالا با این تفاسیر چرا ما باید انتظار رشد اقتصادی داشته باشیم؟
بنظر من انتظار رشد و توسعه اقتصادی با این سطح از شعور و رفتارهای اقتصادی بخصوص در مدیریت سرمایه گذاری کشور، شعار، دروغ،بی پایه و اساس ،احمقانه و دور از انتظار است.

کره جنوبی و مردمش برای سود بیشتر نمی جنگند. بلکه برای ارزش افزوده بیشتر تلاش می کنند.
سالی که مردم کره طلاهای خود را فروختند و دولت را از ورشکستگی نجات دادند، از خاطر تاریخ پاک نخواهد شد و سالی که دولت ایران ۶۲ تن طلا از پشتوانه پول ملی به بهانه مهار قیمت سکه حراج و تاراج کرد هم بعنوان احمقانه ترین و خائنانه ترین تز اقتصادی در جهان ماندگار خواهد بود.

سرمایه گذاری و فرهنگ اقتصادی در ایران و کره دقیقا دو سر یک طیف هستند.
کره رشد کرد چون دنبال سود بدون زحمت نبودند. ایران عقب ماند چون به سود بیش از ارزش افزوده اهمیت دادند.

ما گداهای میلیاردر شده ایم

شاخص فلاکت در ایران ، سر به فلک کشید و ما همچنان دنبال سرمایه گذاری در بازارهایی هستیم که سود سرشار در نتیجه سقوط پول ملی و تورم دارند، اما ارزش افزوده همه ی آنها صفر مطلق است.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....