تاریخ انتشار : یکشنبه 11 مهر 1400 - 19:57
کد خبر : 62832

چرا پالایشی‌ها منفی شدند؟

چرا پالایشی‌ها منفی شدند؟

امروز دستورالعمل جدید وزارت نفت برای تعیین نرخ خوراک و فرآورده‌های اصلی پالایشگاه‌ها در رسانه‌ها منتشر شد. این نامه که تاریخ صدور آن ۶ مهر ماه است در اولین وهله باعث سردرگمی اهالی بازار شد و نتیجه‌گیری عمومی و خاصی را در بر نداشت. این گونه بود که نمادهای پالایشی که معاملات امروز را عموما

امروز دستورالعمل جدید وزارت نفت برای تعیین نرخ خوراک و فرآورده‌های اصلی پالایشگاه‌ها در رسانه‌ها منتشر شد. این نامه که تاریخ صدور آن ۶ مهر ماه است در اولین وهله باعث سردرگمی اهالی بازار شد و نتیجه‌گیری عمومی و خاصی را در بر نداشت. این گونه بود که نمادهای پالایشی که معاملات امروز را عموما در محدوده مثبت قیمتی آغاز کرده بودند رفته‌رفته به محدوده منفی خزیدند و به جز «شاوان»، بقیه کار خود را با رنگ قرمز به پایان بردند. در واقع به نظر می‌رسد بیش از آن که دستورالعمل جدید باعث نگرانی اهالی بازار شده باشد، این ابهام بوده که خریداران را عقب رانده است.

اثر دستورالعمل جدید وزارت نفت بر سودآوری پالایشی‌ها چیست؟

در این دستورالعمل، قیمت نفت سبک صادراتی ایران میانگینی از قیمت ۳ شاخص نفتی عمان، دوبی و برنت منهای ۵ دلار در نظر گرفته شده و قیمت نفت سنگین ایران میانگین همین ۳ شاخص منهای ۶ دلار.

حال قیمت نفت خام تحویلی به پالایشگاه‌ها که عمدتا ترکیبی از دو نفت سبک و سنگین ایران است در بازه قیمتی این دو دسته قرار می‌گیرد و قیمت دقیق آن بر اساس API نفت مذکور تعیین می‌شود. (API یک شاخص نفتی است که میزان سبکی و سنگینی آن را مشخص می‌کند. هر چه این شاخص عدد بالاتری داشته باشد نفت مورد نظر سبک‌تر است و محصولات باکیفیت‌تری می‌توان از آن گرفت).

بنابراین نرخ تخفیفی که پالایشگاه‌ها به ازای هر بشکه نفت دریافت می‌کنند مبلغی در حدود ۵ الی ۶ دلار است. این در حالی است که نرخ خرید فرآورده‌های اصلی مطابق با نرخ فوب خلیج فارس در نظر گرفته شده (البته در قیمت‌گذاری محصولات مطابق معمول میزان گوگرد به عنوان یه فاکتور اثرگذار تعیین شده است).

سال گذشته میزان تخفیفی که وزارت نفت برای خوراک پالایشی‌ها در نظر گرفته بود معادل ۵ درصد قیمت نفت صادراتی ایران بود. تا زمانی که متوسط قیمت نفت زیر ۱۰۰ دلار است نحوه جدید قیمت‌گذاری نسبت به مدل سال گذشته، برای شرکت‌های پالایشی سود بیشتری به همراه خواهد داشت.

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان،  میانگین قیمت نفت برنت در سال ۹۹ حدود ۴۵ دلار و طی مدت سپری‌شده از سال ۱۴۰۰ حدود ۷۱ دلار بوده است. بنا به فرمول نرخ تخفیف خوراک در سال ۹۹ به ازای هر بشکه حدود ۲٫۲۵ و در سال جاری بیش از ۵ دلار خواهد بود.

البته به نظر می‌رسد شرکت نفت در ارسال صورتحساب‌های نهایی سال ۹۹ تخفیف بیشتری از ۵ درصد را لحاظ کرده است. با این حال می‌توان نتیجه گرفت تخفیف سال ۱۴۰۰ حدود ۲ دلار بیشتر از سال گذشته است. از آن جا که این میزان تخفیف مستقیما به سود پالایشی‌ها افزوده خواهد شد باید گفت اثر این تخفیف بر سودآوری پالایشی‌ها کاملا محسوس خواهد بود.

به عنوان مثال شبندر در سال حدود ۱۰۰ میلیون بشکه نفت پالایش می‌کند و تخفیف ۵ دلاری به ازای هر بشکه معادل افزودن بیش از ۵۰۰ میلیون دلار به سود عادی این شرکت (سودی که از عملیات واقعی پالایش نفت حاصل می‌شود) است. با لحاظ نرخ نیمایی دلار این مبلغ حدود ۷۰ تومان به سود هر سهم «شبندر» اضافه خواهد کرد. لازم به تاکید است که تا این جا هیچ صحبتی در رابطه با کرک‌اسپرد محصولات نکرده‌ایم.

در رابطه با وضعیت عملیاتی صنعت پالایش به نظر می‌رسد فروکش بحران کرونا و در عوض اوج‌گیری بحران انرژی هر دو اثر مثبتی بر کرک محصولات در نیمه دوم سال داشته باشند. به عبارت دیگر به نظر می‌رسد همه چیز به نوعی ترتیب داده شده تا سهام پالایشی جذاب جلوه کنند.

پشت‌پرده قیمت‌گذاری جدید وزارت نفت

به نظر می‌رسد دولت تمام تلاش خود را به کار گرفته تا سهام پالایشی را جذاب کند. دلیل این امر هنوز کاملا روشن نیست. ممکن است قسمتی از این هدف خارج کردن سهامداران صندوق پالایشی یکم از محدوده زیان باشد و شاید در نگاه وسیع‌تر دولت در تلاش برای فروش سهام خود در شرکت‌های پالایشی است. به علاوه آن که اگر قرار باشد سهام ستاره خلیج فارس در آینده‌ای نزدیک عرضه شود این مساله می‌تواند تقاضا برای سهام این شرکت را تقویت کند.

 

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....