تاریخ انتشار : شنبه 2 مرداد 1400 - 18:28
کد خبر : 54679

چرا وزارت جهاد کشاورزی به این روز افتاد؟؟

چرا وزارت جهاد کشاورزی به این روز افتاد؟؟

مقدمه؛ چون تمام شخصیت هایی که باید در موردشان حرف بزنم از همکاران و دوستان عزیز من هستند و اخلاق شرقی و همچنین حُجب و شرم و حیاء بر من مستولی است و اصولا هم بر اساس تعلیم شیخ اجل سعدی شیراز جز راست نباید گفت؛ هر راست نشاید گفت و هم بر اساس توصیه

مقدمه؛

چون تمام شخصیت هایی که باید در موردشان حرف بزنم از همکاران و دوستان عزیز من هستند و اخلاق شرقی و همچنین حُجب و شرم و حیاء بر من مستولی است و اصولا هم بر اساس تعلیم شیخ اجل سعدی شیراز جز راست نباید گفت؛ هر راست نشاید گفت و هم بر اساس توصیه حسین عباسپور عزیز به احمد کمال الدین عزیز که می گفت: احمد جان هرگز دروغ نگو ولی بعضی وقت ها راستش رو هم نگو؛ و ما بچه ی بختیاری و روستایی و عشایری و صاف و فاقد پیچ و تاب و پدرسوختگی مانده ایم که چطور حرفمان را بزنیم و اسم کسی را هم نبریم و منظورمان را هم برسانیم که می دانید چه قدر سخت است !!!
باری بگذریم؛

اقتصاددان: داستان از آن جا آغاز گشت که اختلاف میان مجلس و وزیر وقت جهاد کشاورزی بالا گرفت و آن وزیر وقت که دلش علاوه بر مجلس از توی خود دولت هم پر بود ترجیح داد به جلسه بهارستان نرود و استعفاء داد و پس از یک کشمکش در سطوح بالا رییس جمهور هم یک سرپرست معرفی کرد و وقایع تلخی که حاصل همان کشمکش های سطوح بالا بود، اتفاق افتاد و برخی تغییرات مدیریتی را شاهد بودیم که به نظرم آغاز مصائب بعدی بود و بعدها امکان وزارت این سرپرست میسر نگردید و بالاخره پس از کش و قوس های فراوان و طرح دو سه نام دیگر قرعه به نام نفر پنجم یعنی وزیر فعلی افتاد و ایشان با معرفی رییس جمهور و تلاش اکثر مدیران وقت وزارتخانه از مجلس رأی اعتماد گرفت. با روی کار آمدن ایشان در مدت کمی وزارتخانه دچار تغییرات گسترده تری شده و منجر به استمرار حذف مدیران باتجربه ی وزارت گردید. پس از مدتی رفته رفته تیم وزیر جدید شکل و سامان یافت که ترکیبی از هم دانشگاهیان سابق و یا همکاران وی در سازمان تحقیقات وآموزش و ترویج بودند و همچنین دو معاون از نمایندگان سابق مجلس شورای اسلامی و چند مدیر ارشد از خارج از وزارتخانه بر کرسی مناصبی نشستند که هرگز تجربه نکرده بودند تیمی بسیار ناهمگون و آشفته و هر یکی از یک طرف آمده بود و فکر کنم برخی از آنان در عمرشان همدیگر را ندیده بودند و در وزارتخانه برای اولین بار با هم آشنا می شدند که البته به تمسخر و کنایه نام خوابگاه دانشگاه شیراز و هتل بهارستان و آموزشگاه رانندگی بر وزارتخانه گذاشتند.

البته در دنیای مدیریت، انتخاب همکاران و معاونان و مدیران همراه و همدل اصولاً از اختیارات و حقوق اولیه یک مدیر ارشد و آن هم در قامت یک وزیر است و به هیچ وجه این حق نباید از ایشان سلب شود؛ اگر چه بخشی از این انتصابات مطابقِ معروفِ در مشرق زمین که جنبه های عاطفی و احساساتی نیز به سیستم ورود نموده و حتی در گاه زمانی احساس بسیار غلیظ تر از منطق رخ می نمایاند؛ نیز قابل فهم و درک است و با فرهنگ ما خیلی هم بیگانه نیست.

امّا مشکلات از آن جا آغاز شد که اولاً این ترکیب بسیار ناهمخوان و ناموزون بوده و هنوز هم هستند و در کار گروهی به مثابه ی سان دیدن از رژه نظامیان اگر یک سرباز پایش چپ و راست و بر عکس گروهان شود و یا نوازنده ی یک ساز در یک ارکستر سمفونیک با مشارکت سیصد ساز ناکوک باشد و خلاف بزند و خارج بخواند هارمونی و نظم ریتمیک سازمانی را به هم می ریزد. مشکل بعدی این تیم آن بود که یک توقعی در آنان پدیدار شده بود که حتماً در مناصب مدیریتی لایه دوم پس از وزیر در پازل چینش و ارنجمنت شوند به گونه ای که برخی از آنان وقتی از رشته تحصیلی و تخصص خود دور شدند در جایی دیگر به کار گماشته شدند که تخصص و مهارت و تجربه ی لازم را در آن ساختار و پوزیشن نداشتند و کاملاً مشخص است چه اتفاقاتی پس از این عدم تجانس، قابل پیش بینی است. در این اثناء تعدادی از مدیران زبده و ورزیده و دارای مهارت و تجربه ی بسیار فراوان تر از تیم خامِ سرکارِ آمده اکثراً منزوی و چه بسا خانه نشین شده و برخی نیز یا از سیستم رانده شدند و یا خودشان ترجیح دادند که از خانه ی خود بروند. اکثر این مدیران کنارمانده از شخصیت های علمی و اخلاقی و اصیل و خانواده داری بودند که مناعت طبعشان هرگز بدانان اجازه نداد که حتی برای مطالبات و حقوق خودشان نزد کسانی بروند که آنان را از هر حیث ازخودشان به مراتب پایین تر می دانستند و این بدترین شیوه ی نابودی نخبگان در یک جامعه اداری است!!!!

متخصصان و مدیران کارکشته یکی پس از دیگری حذف و خانه نشین شدند و کاملاً می شد مثل آب خوردن سرنوشت کشاورزی مملکت را حدس زد کسانی که تازه برای اولین بار در عمرشان یک شبه پست های بسیار بسیار بزرگی را اشغال کرده بودند وحتی سابقه نیم ساعت مدیریت در آن بخش را نداشتند به یکباره شدند معاون وزیر و مدیرکل و رییس سازمان ملی و … ومسائل بسیار بسیار پیش پا افتاده در اثر تغییرات بسیار شدید مدیریتی در فاصله کم توسط یک سرپرست و یک وزیر و عدم تجربه و اصلا برخورد نکردن این نومدیران و نومعاونین با چنین مسائلی سبب شد تا آوار بر سرشان خراب شود وهمگان دچار سرآسیمگی شوند و در مدیریت بدترین حالت گرفتار شدن مدیران کم تجربه و بی تجربه وحتی باتجربه در گودال بحران است و هر چه زمان به پیش برود سیستم عصبی و مغز انسان کارآیی خود را از دست داده و احساسات بر مغز غلبه می یابد. در چنین مواقعی بزرگان و با تجربه ها دست جوان ترها و کم تجربه تر ها را گرفته و ابتدا به آنان آرامش می دهند و سپس با ارشاد و راهنمایی راه حل های فوری برای خروج از بحران و همچنین راه حل های بعدی برای اداره کردن و حل مسئله در شرایط عادی ارائه می نمایند.

⁉️سوال مهم :
اما چرا این اتفاق هم نیفتاد؟!!

اولاً دیگر بزرگی در وزارتخانه به جز یکی دو نفر نمانده بودند و آن یکی دو نفر هم از حلقه تصمیم گیری به دور بوده اند و در تصمیمات کلان مورد مشاوره قرار نمی گرفتند. مردم عادی کشور و حتی خود اعضای دولت و همچنین دستگاه های نظارتی کمتر اطلاعاتی از درون این وزارتخانه داشتند، اما آثار و تبعات این نصمیمات عجولانه و به نظر من احساساتی و بی پایه از حیث اصول مدیریتی دارای تبعات منفی بوده که کشور به سرعت شاهد تظاهر و آشکارسازی آثار و تبعات و آسیب های اقتصادی-اجتماعی خروجی آن در عدم پیش بینی و تدارک تأمین نهاده ها و تولید و تامین برخی اقلام نظیر مرغ و تخم مرغ و روغن و .. و ایجاد صف های طولانی بوده که موجب تذکرات مقام معظم رهبری به مسئولان مربوطه گردید.

تشکیل قرارگاه ملی مرغ و بحرانی کردن مسائل خیلی ساده و پیش پا افتاده ای که کشور در برخی از سال های قبل حتی بدون دسترسی به ارز ۴۲۰۰ تومانی هم صادرکننده مرغ بوده و هم تخم مرغ و در بسیاری از مواقع به دلیل وفور تولید و عرضه، شرکت پشتیبانی امور دام به نیابت از طرف دولت با تامین منابع مالی لازم، اقدام به خرید و جمع آوری مازاد تولید مرغ از بازار به منظور عدم سقوط بیش از حد قیمت به سبب پیشی گرفتن عرضه بر تقاضایِ ثابت می نموده و این مازاد در سردخانه ها ذخیره می شده است که کاری بسیار بسیار معمولی و مرسوم بوده است.

این نابسامانی ها محدود به مرغ و تخم مرغ نشد و در مراحل بعدی کمبود شدید علوفه سبب حراج دام و حتی روانه شدن دام های آبستن به کشتارگاه ها شده که در تاریخ عمر ما بی سابقه بوده و هرگز ندیده وحتی نشنیده بویم و دامداران این کار را به لحاظ احساسی و عاطفی بسیار مذموم می دانند.

این رویه به کاهش تولید در برخی از اقلام دیگر نظیر گندم و دانه های روغنی نیز منجر شد که قصد ندارم راجع به دلایل آن وارد بحث شوم و امسال یکی از اقلام وارداتی بزرگ کشور گندم است که سال ها در آن خودکفا بوده ایم.

بخش دیگری از فشار توسط نیروهای سیاسی برای دخالت در وزارتخانه بوده که ترجیح می دهم راجع به آن نیز صحبتی به میان نیاورم ولی سرگذشت تلخ این تصمیمات سبب شد که یکی از جوانان تحصیلکرده بخش کشاورزی که شرایط خوبی هم داشت و می توانست برای اولین بار به عنوان یک نیروی غیرسیاسی در بدنه موفق باشد که هرگز نشد که از نظر من متاسفانه دو عامل باعث شکست ایشان گردید:

۱-عدم قدرت سیاسی در بدنه حاکمیت به گونه ای که در فامت مدافع بخش هم در دولت و هم در محافل سیاسی و تصمیم سازی و تصمیم گیری به عنوان یک وزنه مستحکم و پایدار در برابر توفان وسیل مهاجمان استوار بایستد و مقاومت کند و حقش را بگیرد.

۲-بی تجربگی و ناهماهنگی شدید تیم وی که حلقه اول و دوم و سوم ایشان بودند و متاسفانه برخی از آنان داعیه وزیر شدن هم داشتند و همین حالا هم دارند و همین عامل تنش ها و تشنج ها را افزود و آن اشخاص به جای تلاش و کمک به وزیر هر کدام با سودای وزارت در دولت بعدی انرژی و تمرکزشان را جای دیگری خرج می کردند.

الان با گفتن فقط این پنج درصد واقعیت های تلخ که حتی از بیان همین هم قلبم به درد می آید و فقط اشاره کردم و ۹۵ درصد حرف هایم که بیشتر بغض های تاریخی انسان های آگاه و بیننده مسائل روز و نه شنونده هستند را در خود فرو می برم و نه قصد سرزنش و تنبیه کسی را دارم و نه دوست دارم انگشت در چشم کسان کنم و اشتباهات پی در پی شان را به رخشان بکشم ولی این ها را برای حافظه ی تاریخ گفتم و همچنین برای رییس جمهوری که هنوز نیامده تا هم گوشش هایش را باز کند و بشنود و هم چشمانش را بگشاید و ببیند که دخالت و جنگ و نزاع در بیرون و داخل این وزارتخانه در آخرِ سر یقه مردم بدبختی را گرفت که ساعت ها در صف مرغ وسط شیوع کرونا تحقیر شدند و قیمت مرغ و تخم مرغ به یک رکورد تاریخی جدیدی دست یافت و اگر همین فرمان برود رکوردهای جدید دیگری هم در راه است.

با این پیش گفته و بسیار ناگفته هایم، من یک توصیه به رییس جمهور منتخب دارم که حتماً قبل از انتخاب وزیر بعدی این نکات را مد نظر قرار دهند و با تیمی مرکب از حدود ۲۰ نفر از مدیران قدیمی وزارتخانه با سوابق بالا و سرد و گرم چشیده حتما جلسه گذاشته و مشورت نمایند.

اما مخلص کلام:

۱-وزارت جهاد کشاورزی جای تجربه اندوزی و یادگیری نیست ان که در میدان جنگ با طبیعت و زیرگلوله های تگرگ؛ زردآلو و گیلاس را محافطت کرده می داند خشم طبیعت چیست!!! وزیر حتما باید در دهستان و شهرستان و استان و سطح کشور کارآزموده باشد.

۲-وزارت جهاد کشاورزی خانه احزاب نیست خانه متخصصان و کشاورزان است؛ به دخالت سیاسیون اهمیت ندهید برخی از آنان منافع شخصی، گروهی، حزبی و منطقه ای را بر منافع ملی برتر می شمارند. وزیر باید یک شخصیت ملی وطن پرست باشد که اردبیل و سیستان و گلستان و خوزستان و یزد برای او مساوی باشد و بر اساس آمایش سرزمین و نتیجه کار مطالعات دقیق تصمیم بگیرد نه رهنمود نمایندگان و یا تهدید آن ها به سوال و استیضاح.

۳- وزیر باید شیر باشد نه روباه و شیری که وزارتخانه را قلمرو خود بداند و اجازه ندهد شغال و کفتار فرزندان او را در حریم خانه تکه و پاره کنند. وزیر باید آن قدر بزرگ باشد که تمام نمایندگان مجلس واعضای دولت از عمق جان او را دوست بدارند و تمام توان خود را برای کمک به او به میدان آورند.

۴-وزیر باید در بین همکارانش بسیار محبوب باشد و او را از صمیم قلب بپذیرند نه از روی تحمیل و اراده دیوانسالاری اداریِ از بالا به پایین و دستوری و بتوانند این چندپارگی و گسست و انشقاق نیروی انسانی و متخصصان را انسجام ببخشد و همه را که هر کدام در گوشه ای خزیده و فرار کرده اند به دور خود گرد آورد و با عصاره مغز و تراوش فکریشان کشاورزان و مردم را از ورشکستگی و قحطی و دام ها را از مرگ برهاند و تنها زمانی می تواند این کار را صورت تحقق ببخشد که یک آدم خیلی خیلی بزرگ باشد نه از نظر پست و مقام قبلی!!! خیر. از حیث شخصیت معنوی و تنها زمانی می تواند بزرگ باشد که از خانواده ای اصیل باشد.

۵-وزیر در وزارتخانه باید حکم پدر را داشته و دلسوز و دوستدار کارکنان و مدافع حقوق آنان باشد، بدیهی است در این صورت آن فرزندان خلف هم تا سر حد جان کار خواهند کرد و از این روابط پدر و فرزندی فضای روحبخش آرامش در وزارتخانه به روی سفره مردم ایران و جیب کشاورزان منتقل می شود.

۶- وزیر باید قدرت ریسک وجسارت داشته باشد و این شجاعت در تصمیم گیری را به نفع کشور و مردم و حکومت تا جایی که خلاف قانون و شرع نباشد به مدیران هم تسری ببخشد. هرچند که بلایی سر مدیران آورده اند که از نوشیدن آب شب مانده هم می پرهیزند و جرأت و جسارت شروع کار بزرگ در وزارتخانه ها نمی بینیم.

۷-وزیر حتما باید تیم داشته باشد وزیر بدون تیم؛ “یتیم” است و یتیم نمی تواند این وزارتخانه بزرگ را بچرخاند و آن تیم هم حتما باید متخصص باشند و هر کدام نیز در تخصص خود پازل شوند تا خود نسوزند و کشور را هم با خود نسوزانند.

در نامه های بعدی ادامه نظریات و پیشنهادات خود را در عرصه اولویت های میدانی نظیر برنامه های فوری دولت سیزدهم در تامین امنیت غذایی کشور و مدیریت آب در بخش کشاورزی عرضه خواهم داشت.

اگر ناخواسته به شخصیت هایی اشاره نموده ام که راضی نبوده اند هر چند نامی به میان نیاورده ام بر اساس تعالیم اسلامی از آنان حلالیت می طلبم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....