تاریخ انتشار : چهارشنبه 22 دی 1400 - 20:37
کد خبر : 74254

چرا بازار طلا و نفت داغ شد؟

چرا بازار طلا و نفت داغ شد؟

افزایش قیمت نفت و طلا طی یک ماه گذشته توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرده است. نفت برنت پس از کاهش نگرانی بابت سویه امیکرون و افزایش انتظارات برای رشد تورم، طی یک ماه گذشته رشد ۲۲ درصدی را تجربه کرد و دوباره به قیمت‌های بیش از ۸۴ دلار رسید. طلا نیز

افزایش قیمت نفت و طلا طی یک ماه گذشته توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرده است. نفت برنت پس از کاهش نگرانی بابت سویه امیکرون و افزایش انتظارات برای رشد تورم، طی یک ماه گذشته رشد ۲۲ درصدی را تجربه کرد و دوباره به قیمت‌های بیش از ۸۴ دلار رسید. طلا نیز در این میان افزایش قابل توجهی را داشت و توانست با توجه به افزایش نگرانی بابت تورم جهانی، بیش از ۴ درصد رشد کند و به قیمت‌های بیش از ۱۸۳۰ دلار برسد.

 

 شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI)در ماه نوامبر ۶.۸% سالانه افزایش یافت که بالاترین میزان از اوایل دهه ۱۹۸۰ بود، به طوری که بدون احتساب قیمت‌های مواد غذایی و نوسانات انرژی به ۴.۹٪ در سال رسید. این رقم به طور قابل توجهی بالاتر از میانگین هدف فدرال رزرو یعنی ۲ درصد بود.

در این شرایط اگر تورم دسامبر که تا ساعاتی دیگر منتشر خواهد شد، فراتر از ۷ درصد اعلام شود یا تورم بدون احتساب مواد غذایی و انرژی به بیش از ۵.۲ درصد برسد، فشار زیادی بر فدرال رزرو وارد می‌شود که به فکر سیاست‌های انقباضی‌تر از آنچه که در دسامبر گفته شد بی‌افتد.
به همین دلیل افزایش خارج از انتظارت (CPI) می‌تواند شاخص دلار و همچنین نرخ بازده اوراق قرضه را افزایش دهد و اگر شاهد کاهش نسبت به انتظارات باشیم احتمالا شاهد افزایش قیمت طلا و همچنین ارزها در مقابل دلار خواهیم بود. دقت داشته باشید که واکنش بازار به این داده‌ها در چند دقیقه اول بسیار احساسی است و احتمالاً تمام مسیری که در دقایق اولیه پس از انتشار داده‌ها طی می‌کند، معکوس خواهد شد.

سیر تورم آمریکا

b6c438ef 6ac8 4e3d 87df b9d8ed0bea08 WedJan122022 اقتصاددان نوشته

فدرال رزرو راهی به جز قبول تورم ندارد

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان، جرمی پاول رئیس فدرال رزور، در جریان استماع تاییدیه خود در مجلس سنا گفت که آنها باید بیشتر بر هدف تورم تمرکز کنند تا هدف حداکثر اشتغال و تکرار کرد که انتظار دارند فشارهای قیمتی تا سال ۲۰۲۲ ادامه یابد. پاول در مورد چشم‌انداز سیاست گفت که اقتصاد اینگونه نیست و نیاز به یک سیاست بسیار سازگار دارند. وی خاطرنشان کرد که آنها به جلسات متعددی نیاز دارند تا طرحی در مورد چگونگی کاهش ترازنامه ارائه دهند.

اظهارات پاول که کمتر از حد انتظار بود، باعث افزایش در بازارهای سهام ایالات متحده شد و S&P۵۰۰ نزدیک به ۱ درصد رشد کرد. بازده اوراق قرضه ۱۰ ساله خزانه داری آمریکا که در اوایل هفته به بالاترین سطح خود بالای (۱.۸ درصد) رسید، روز سه‌شنبه در محدوده منفی بسته شد و آخرین بار در سطح ۱.۷۳ درصدی قرار گرفت. با این وجود، CME Group FedWatch Tool نشان می‌دهد که تنها ۲۵ درصد احتمال دارد که فدرال رزرو نرخ سیاست خود را در ماه مارس بدون تغییر نگه دارد. در همین حال، شاخص‌های آتی سهام ایالات متحده نزدیک به ۰.۲ درصد افزایش یافتند که نشان می‌دهد سنتیمنت بازار مثبت است.

تکرار روزهای خوش در انتظار کامودیتی‌ها

در پی صحبت‌های جرمی پاول و همچنین در بدو انتشار آمار شاخص مصرف‌کننده دسامبر، کالاهای اساسی در بازارهای جهانی نیز افزایش قیمت خوبی را تجربه کردند. قیمت کامودیتی‌ها که با شروع سویه جدید کرونا به نام امیکرون با کاهش نسبتا زیادی همراه شده بودند، پس از کاهش نگرانی‌ها بابت این سویه و همچنین تداوم انتظارات برای افزایش تورم، بار دیگر رالی صعودی جدیدی را شروع کرده‌اند و درحال پس گیری سقف‌های قیمتی خود هستند.

نفت برنت درحال‌حاضر دوباره به قیمت بیش از ۸۴ دلار رسیده است و انتظارات برای نفت ۱۰۰ دلاری بیش از پیش تقویت شده است. مس نیز با رشد قابل توجهی همراه شد و نزدیک به ۳ درصد رشد کرد و با قیمت ۹۹۸۵ دلاری در مرز لمس دوباره ۱۰هزار دلار قرار گرفت.
روی نیز که طی یک سال گذشته با افزایش قیمت قابل توجهی همراه شده بود، امروز توانست نزدیک به ۰.۵ درصد رشد کند و قیمت ۳۶۵۰ دلاری را به ثبت برساند.

اثرات اقتصادی کرونا همچنان پابرجاست

با وجود اینکه کرونا اواخر عمر خود را سپری می‌کند اما به نظر می‌رسد که تاثیرات اقتصادی آن روز به روز درحال بروز بیشتر است. افزایش مداوم تورم در کشور آمریکا و دیگر کشورهای توسعه یافته، راهی به جز افزایش سیاست‌های انقباضی را پیش روی بانک‌های جهانی نگذاشته است.
اکنون بازارها در انتظار گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده برای ماه دسامبر هستند و آماری که منتشر خواهد شد می‌تواند تاثیر زیادی بر قیمت‌ها بگذارد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....