تاریخ انتشار : سه شنبه 23 شهریور 1400 - 21:15
کد خبر : 60774

چرا اپلیکیشن‌های ایرانی از گوگل پلی حذف شدند؟

چرا اپلیکیشن‌های ایرانی از گوگل پلی حذف شدند؟

تا به امروز اپلیکیشن‌های ایرانی مانند بلد، طاقچه، روبیکا، ذره بین، آپارات و فیلیمو از گوگل پلی حذف شده‌اند. حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از گوگل پلی موضوع جدیدی نیست؛ ماه قبل طاقچه، روبیکا و جست‌و‌جوگر ذره‌بین حذف و به تازگی این اتفاق برای آپارات، فیلیمو و مسیریاب ایرانی بلد رخ داده است. این برنامه‌ها از فروشگاه

تا به امروز اپلیکیشن‌های ایرانی مانند بلد، طاقچه، روبیکا، ذره بین، آپارات و فیلیمو از گوگل پلی حذف شده‌اند.

حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از گوگل پلی موضوع جدیدی نیست؛ ماه قبل طاقچه، روبیکا و جست‌و‌جوگر ذره‌بین حذف و به تازگی این اتفاق برای آپارات، فیلیمو و مسیریاب ایرانی بلد رخ داده است. این برنامه‌ها از فروشگاه گوگل حذف شدند و در دسترس کاربران نیستند. هر چند این برنامه‌ها از سایر اپلیکیشن‌های ایرانی قابل نصب است؛ اما اعتراض مدیران این اپلیکیشن‌ها را به دنبال داشته است.
گوگلی پلی معمولا زمانی که اپلیکیشن‌ها قوانین آن را نقض کنند، اقدام به مسدودسازی می‌کند؛ کاربران فضای مجازی رعایت نکردن حق کپی رایت و ریپورت توسط کاربران را دلیل حذف می‌دانند. البته به نقش تحریم‌ها نیز اشاره می‌شود.

واکنش وزارت ارتباطات درباره حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از گوگل پلی

وزارت ارتباطات در واکنش به این اتفاق، بیانیه ای صادر کرد که به شرح ذیل است:

«اقدامات اخیر شرکت گوگل در حذف برنامک‌های (اپلیکیشن) مؤثر و پرکاربرد ایرانی، نشان از کینه‌توزی با مردم ایران و اوج ناراحتی و نگرانی آن ها از توسعه و کاربردی شدن کسب و کارها و پلتفرم‌های بومی ایرانی است. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، یک جانبه‌ گرایی پلتفرم‌های آمریکایی و تحریم ناعادلانه علیه زیست‌ بوم فناوری و فضای مجازی کشور را به شدت محکوم می‌کند و کمترین پاسخ معقول به تحدید و مسدودسازی صورت گرفته را توسعه و کاربردی شدن همه‌جانبه دستاوردهای بومی در فضای مجازی می‌داند و بر این اساس توجه نخبگان، صاحبان کسب و کارهای دیجیتال، دانشجویان، صنعت گران و فعالان فضای مجازی و رسانه‌ها را به نکات زیر جلب می‌کند: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، صاحبان پلتفرم‌های ایرانی فعال در داخل و در سطح بین‌المللی و توسعه ‌دهندگان شبکه ملی اطلاعات را طلایه ‌داران استقلال و پیشرفت فضای مجازی کشور می‌داند و حمایت قطعی و تمام‌ عیار خود را از آن‌ها اعلام می‌کند… ما معتقدیم تعامل بین‌ المللی تنها با دست ‌های پُر، مؤثر است و امروز به یمن تلاش و توان و خلاقیت جوانان ایرانی در صحنه بین‌المللی سربلندیم.»

واکنش مرکز ملی فضای مجازی

مرکز ملی فضای مجازی درباره اقدامات گوگل در حذف اخیر دو اپلیکیشن ایرانی از «پلی استور» اعلام کرد که با توجه به اینکه شرکت گوگل در موارد متعددی در جهان بابت نقض قوانین ضدانحصار محاکمه و مجرم شناخته شده است، این موضوع را از مجاری بین‌المللی و دادگاه‌های ذی‌صلاح پیگیری حقوقی می‌کنیم تا خسارت وارده جبران شود.

نظرات مدیران اپلیکیشن‌های ایرانی

مجموعه صبا ایده، که «فیلیمو»، «آپارات» را در زیرمجموعه خود دارد دلیل حذف این اپلیکیشن‌ها از گوگل‌پلی را تحریم‌های بین‌المللی اعلام کرده است. این مجموعه ایمیلی مبنی‌ بر عدم امکان استفاده از گوگل پلی به‌دلیل بند ۱۶.۵ قوانین توسعه‌دهندگان دریافت کرده است. مدیران صبا ایده دراین‌باره گفته‌اند که “پس از آنکه به دلیل تحریم اپلیکیشن‌های آپارات و فیلیمو پس از دریافت ایمیل رسمی از روی گوگل پلی حذف شدند این موضوع از طریق مراجع حقوقی در حال پیگیری است.”

همچنین سیاوش گودرزی، مدیر روابط عمومی طاقچه دراین باره گفته: “مدتی است که ما را حذف کرده اند، دلیلش را هم به ما اعلام نکرده اند. ما خیلی هم از گوگل پیگیری کردیم، ایمیل زدیم و مکاتبه کردیم اما پاسخی ندادند. حتی بر اساس قواعد خودشان مهلت زمانی برای پاسخگویی تعیین کرده اند اما به همان مهلت خودشان هم پای بند نبودند. ما حتی با بخش های دیگرشان هم مکاتبه کردیم که طبق قواعد باید به ما پاسخ دهید اما متاسفانه پاسخ درستی به ما ندادند. البته پیگیر هستیم؛ هر چند نه دلیلی دراین باره به ما گفته اند و نه طبق زمان بندی شان پاسخ داده اند.”

گودرزی همچنین گفته: “حتی گوگل باید طبق قوانین خود قبل از کاری که با ما کرده است، اخطار یا تذکری می داد، اما یک باره چند وقت پیش بدون هیچ هشدار قبلی «طاقچه» از گوگل پلی حذف شد”

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....