تاریخ انتشار : پنجشنبه 25 شهریور 1400 - 10:43
کد خبر : 60899

چرادولت و وعده ها تغییر کرد، قیمت ها افزایش یافت؟

چرادولت و وعده ها تغییر کرد، قیمت ها افزایش یافت؟

*چرا با عوض شدن دولت ، قیمت ها افزایش می یابد* ساز و کار اقتصادی و اصلاح قیمت ها یک رفتار مقطعی و گذرا نیست. در علم‌اقتصاد مجموعه ای از عوامل مثل عرضه و تولید ،ساختار دسترسی مصرف کننده و نظام توزیع، دسترسی به عوامل تولید،سطح عمومی قیمتها و کالاهای جانشین وروند سرمایه گذاری وگردش

*چرا با عوض شدن دولت ، قیمت ها افزایش می یابد*
ساز و کار اقتصادی و اصلاح قیمت ها یک رفتار مقطعی و گذرا نیست.
در علم‌اقتصاد مجموعه ای از عوامل مثل عرضه و تولید ،ساختار دسترسی مصرف کننده و نظام توزیع، دسترسی به عوامل تولید،سطح عمومی قیمتها و کالاهای جانشین وروند سرمایه گذاری وگردش سرمایه و…..و برخی فاکتورهای دیگر منجر به ایجاد یک بستری میشود که فرایند تولید ،توزیع وعرضه را فراهم میکند.
آنچه در این چرخه مخرب و ویرانگر است ونتیجه معکوس دارد حرکتهای واکنشی به جای پاسخ محور و دستوری به جای غیر متمرکز کردن اختیارات ،حذف رانتِ امضاهای طلایی و برهم زدن حکومت اقتصاد دولتی است.
در غیر اینصورت اضافه کردن نهادهای حکومتی مثل سازمان تعزیرات، سازمان حمایت از مصرف کننده ،اداره استاندارد و….همه وهمه جز اینکه سر باری برهزینه های کشور باشد دستاوردی ندارد کما اینکه تا کنون چنین بوده و با جابجایی دولتها اتفاقی رخ نداده است.
و تعبیر خواجه در فکر کنگره ایوان مصداق داشته است.
اقتصاد علم استفاده درست از محدویت ها برای نامحدویت هاست نامحدودیت هایی که نیاز های انسان است بنابراین خروج از چرخه باطل کنونی باشعارهای فریبنده و پرزرق وبرق چیزی جز اتلاف وقت نیست.
ما راهی نداریم جز اینکه با جهان و تجربیات به روزش ورود پیدا کنیم و همرا ه شویم تا بیش از این سبب فاصله و شکاف عمیق حرکت رو به جلو با اقتصاد دنیا نشویم.

✍نادر کریمی تحلیل گر اقتصادی

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....