تاریخ انتشار : شنبه 23 بهمن 1400 - 19:55
کد خبر : 77569

چابهار حلقه گمشده تجارت

چابهار حلقه گمشده تجارت

بندر گوادر پاکستان رقیب توسعه جنوب شرقی ایران کشور ما ظرفیت بالایی در حوزه تجارت و اقتصاد دارد، نعمت های خدادادی که با بهره برداری و مدیریت صحیح می توان به راحتی تمامی تهدید های خارجی در اقتصاد از جمله تحریم ها را دور بزنیم، یکی از این ظرفیت های ایران منطقه چابهار در جنوبی

بندر گوادر پاکستان رقیب توسعه جنوب شرقی ایران

کشور ما ظرفیت بالایی در حوزه تجارت و اقتصاد دارد، نعمت های خدادادی که با بهره برداری و مدیریت صحیح می توان به راحتی تمامی تهدید های خارجی در اقتصاد از جمله تحریم ها را دور بزنیم، یکی از این ظرفیت های ایران منطقه چابهار در جنوبی شرقی است.

موقعیت جغرافیایی مانند نزدیکی به آب های آزاد به ویژه اقیانوس هند و قرار گرفتن در همسایگی کشورهای دیگر و سرعت حمل و نقل کالاهای صادراتی از ویژگی های منطقه چابهار است که در دو دهه اخیر این منطقه کشف شده و دولت های مختلف با روی کار آمدنشان توجه ویژه ای به این منطقه داشته اند.

نکته قابل توجه که منطقه چابهار دارد، این است که نزدیک ترین نقطه به آب های آزاد بین المللی کشور افغانستان این محیط است، به همین منظور امریکایی ها برای توسعه افغانستان چابهار را از تحریم های ظالمانه شان به ایران معاف کرده اند؛ تا تبادل تجارت در این منطقه از سوی هندی ها و افغان ها را فراهم کنند؛ اما آن طور که باید زیرساخت های موجود در این منطقه هنوز رونق نگرفته است.

برای بررسی این موضوع گفتگویی با پیرمحمد ملازهی کارشناس مسایل آسیای میانه انجام داده ایم که در ادامه می خوانید:

چابهار قطب تجارت آسیای میانه

چابهار منطقه ای بسیار مناسب برای تجارت افغانستان است و با توسعه زیرساخت های این منطقه کمک بزرگی به اقتصاد ایران خواهد کرد، چرا که تنها موضوع افغانستان نیست و کشورهای آسیای میانه نیز تمایل دارند از این طریق کالاهای خود را به سایر نقاط دنیا ارسال کنند و بندر چابهار قطب مناسب تجارت در ایران خواهد شد.

او در این باره گفت: قرارداد سه جانبه ای بین ایران، هندوستان و افغانستان در زمان دولت اشرف غنی رئیس جمهور سابق افغانستان منعقد شد، در آن زمان بندر چابهار به عنوان مهم ترین بندر برای تجارت افغانستان در نظرگرفته شد، برهمین اساس زیر ساخت هایی از سوی ایران به وجود آمد و خط راه آهنی از چابهار _ زاهدان _ زابل و همچنین در خاک افغانستان راه اندازی شد و اینکه خط راه آهنی دیگر از چابهار به شمال استان سیستان بلوجستان_ تربت جام، تربت حیدریه و نهایتا شمال افغانستان را پوشش حمل و نقلی خواهد داد.

این کارشناس ادامه داد:چابهار منطقه ای بسیار مناسب برای تجارت افغانستان است و با توسعه زیرساخت های این منطقه کمک بزرگی به اقتصاد ایران خواهد کرد، چرا که تنها موضوع افغانستان نیست و کشورهای آسیای میانه نیز تمایل دارند از این طریق کالاهای خود را به سایر نقاط دنیا ارسال کنند و بندر چابهار قطب مناسب تجارت در ایران خواهد شد.

ملازهی درپاسخ به این سوال که چرا افغان ها از بنادر کشور جنوبی شان پاکستان در خدمات دریایی بهره مند نمی شوند؟ پاسخ داد: بندر کراچی ۷۰۰ کیلومتر دورتر از بندر چابهار به خاک افغانستان است و مقرون به صرفه نیست، از سوی دیگر اختلاف نظر بین تجار افغان با گمرک پاکستان در ترخیص کالا وجود دارد، در مجموع بندر کراچی مقصد دوم تجار افغان خواهد بود.

هندی ها ملاحظه دارند

به گزارش اقتصاددان به نقل از پرسون ،  در این بین پاکستانی ها بی کار نیستند و آنها به دنبال این هستند که چابهار رون نبیند و بندر گوادر شان که با کمک چینی ها را توسعه بدهد، آنها به دنبال راه اندازی خط راه آهن به استان بلوچستان شان هستند و در آینده به سمت قندرها و کابل اتصال پیدا کند.

وی افزود: در صورتی که زیر ساخت های حمل و نقل برای چابهار فراهم شود تجارت این منطقه افزوده خواهد شد و درآمد بالایی برای ایران به وجود خواهد آمد.

این کارشناس مسائل آسیا میانه اظهارداشت: موضوع تنها افغانستان نیست، هندی ها نیز به دنبال این هستند که از طری چابهار به بازار افغانستان نزدیک شوند و رقیب سر سخت پاکستانی ها هستند؛ البته ناگفته نباشد که هندی ها برای اینکه جزو تحریم های امریکایی ها قرار نگیرند کمی از فعالیت شان در چابهار فاصله گرفته اند، البته درسته که چابهار در تحریم های امریکا لحاظ نشده است؛ اما بازهم هندی ها ملاحظاتی را در این زمینه دارند؛ البته انتظار کشورمان برای فعالیت هندی ها برآورده نشده است.

ملازهی گفت: در این بین پاکستانی ها بی کار نیستند و آنها به دنبال این هستند که چابهار رون نبیند و بندر گوادر شان که با کمک چینی ها را توسعه بدهد، آنها به دنبال راه اندازی خط راه آهن به استان بلوچستان شان هستند و در آینده به سمت قندرها و کابل اتصال پیدا کند.

وی ادامه داد: بندر عمیق گوادر در ایالت بلوچستان پاکستان و در ساحل دریای عرب قرار گرفته دارد که احداث این بندر عمیق نخستین بار در سال ۱۳۳۲ شمسی مطرح شد، آن زمان مالکیت این بندر در اختیار پادشاهی عمان بود؛ فاصله گوادر از بندر کراچی به عنوان بزرگترین شهر تجاری پاکستان ۵۳۳ کیلومتر و فاصله آن از مرز ایران نیز ۱۲۰ کیلومتر است؛ بنابراین می طلبد سرمایه گذاری برای تقویت این بندر و رونق آن را بی افزایم تا تجارت کشور مان را توسعه دهیم

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....