تاریخ انتشار : یکشنبه 14 شهریور 1400 - 14:01
کد خبر : 59561

پیک پنجم کرونا از ۲۲ استان ایران عبور کرد

پیک پنجم کرونا از ۲۲ استان ایران عبور کرد

۴ استان در نقطه ثبات ابتلا و بستری و ۵ استان همچنان در روند صعودی بیماری کرونا قرار دارند، البته شرایط در تمامی استان‌ها شکننده است و نگرانی از شروع موج ششم کرونا وجود دارد. به گزارش اقتصاددان به نقل از روزنامه همشهری، نیمه اول تیر امسال بود که با شیوع سویه دلتای ویروس کرونا،

۴ استان در نقطه ثبات ابتلا و بستری و ۵ استان همچنان در روند صعودی بیماری کرونا قرار دارند، البته شرایط در تمامی استان‌ها شکننده است و نگرانی از شروع موج ششم کرونا وجود دارد.

به گزارش اقتصاددان به نقل از روزنامه همشهری، نیمه اول تیر امسال بود که با شیوع سویه دلتای ویروس کرونا، موج پنجم این بیماری در کشور آغاز شد. افتادن از یک موج بیماری به موجی جدیدتر که ویژگی‌های خطرناک‌تری هم داشت، شرایطی دشوار و البته طولانی را برای بیماران و کادر درمان پدید آورد.

با همه سختی‌ها اما این موج هم در حال پایان است و حالا ۲۲ استان‌ روند نزولی کرونا را طی می‌کنند؛ درحالی‌که ۴استان چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان و قزوین در نقطه ثبات ابتلا و بستری قرار دارند و در ۵استان کردستان، کرمانشاه، آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی و زنجان هنوز ابتلا و بستری کرونا همچنان حالت صعودی دارد.

پایان پیک پنجم درحالی‌که سویه جدید لامبدا پشت دروازه‌های کشور است، شاید چندان خوشحال‌کننده نباشد؛ موضوعی که نشان می‌دهد پایان یک پیک پایان بیماری نیست، بلکه آغاز ورود سویه‎ای جدید است و برای مصون ماندن از آن باید همچنان بحرانی بودن شرایط را باور کرد.

البرز در شیب نزول بیماری

با اینکه البرز یکی از استان‌هایی است که روند کاهشی ابتلا به کرونا در آن آغاز شده است، اما در شبانه‌روز گذشته ۱۸۹نفر دیگر در بیمارستان‌های این استان بستری شده‌ و ۲۶نفر هم فوت کرده‌اند.

سخنگوی علوم‌پزشکی البرز درباره وضعیت کنونی این استان به همشهری می‌گوید: حدود یک هفته است که روند کرونا در استان به تثبیت رسیده و پس از آن کاهشی شده است؛ هرچند این سیر نزولی درصورت رهاشدن پروتکل‌ها از سوی مردم و مسئولان می‌تواند روند عکس یابد.
مهرداد بابایی با بیان اینکه سویه جدید بیماری می‌تواند وضعیت آینده بیماری را در استان تحت‌تأثیر قرار دهد و خطرناک کند، می‌افزاید: شیوع سویه‌ دلتا تجربه قابل‌توجهی برای سیستم بهداشتی استان بود؛ زیرا تصور نمی‌کردیم این موج تا این اندازه گسترده و میزان بستری و مرگ این قدر زیاد شود. با این حال وضعیت بحرانی ویروس دلتا تجربیات خوبی برای ما داشت که مهم‌ترین آن افزایش تجربه کادر درمان و پیداکردن استراتژی‌هایی مانند آموزش پزشکان، درمان سرپایی و ایجاد بخش‌های بستری موقت برای تزریق داروهای بیمارستانی بیماری بود. این تجربیات کمک می‌کند در موج‌های بعدی بهتر بیماری را درمان و با آن مقابله کنیم.

روند نزولی کرونا در اردبیل

شمار جان‌باختگان و افراد بستری مبتلا به ویروس کرونا در اردبیل، یک‌ماه پس از طی روند افزایشی، در روزهای اخیر در مسیر نزولی قرار گرفته است. در ادامه وضعیت قرمز کرونا، شمار مبتلایان جدید کرونا در استان با ۴۴نفر کاهش نسبت به یک هفته قبل به ۱۴۵نفر و شمار مجموع افراد بستری همزمان نیز با ۸۳ نفر کاهش نسبت به اول این‌ماه به ۸۱۴ نفر تنزل داشته است.

به‌گفته شهرام حبیب‌زاده، رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان، با وجود این شمار مبتلایان کرونا در استان نسبت به جمعیت استان همچنان بالاست و با پرهیز از دورهمی و عادی‌انگاری بیماری کوویدـ ۱۹ و استفاده مستمر از ماسک توسط شهروندان باید به حفظ وضعیت کاهشی بیماری کمک کرد.

کاهش ۷۰۰نفری بیماران در گلستان

۱۰روز است از تاخت و تاز کرونا در موج پنجم شیوع این بیماری کاسته شده و ازدحام بیماران در مراکز درمانی استان نیز کم‌کم رو به کاهش است. در ۱۰روز اخیر حدود ۷۰۰نفر از تعداد بیماران بستری در مراکز درمانی استان کم شده، اما همچنان تعداد بیمارانی که نیاز به مراقبت‌های ویژه دارند، بالاست.

تداوم روند کاهشی شیوع کرونا موجب کاهش محسوس تعداد بستری‌شدگان و مراجعه‌های سرپایی شده، ولی آمار فوتی‌ها که قبل از شیوع موج پنجم به ۲تا ۳مورد در روز رسیده بود، همچنان ۲رقمی است.

با فروکش کردن تب تند کرونا در گلستان با کاهش ۵۱نفری آمار بیماران بستری، تعداد این بیماران به ۱۳۲۸نفر رسیده و میزان ترخیصی از بستری‌ها پیشی گرفته است. تداوم این شرایط می‌تواند به بهبود وضعیت بیمارستان‌ها و بازگشت آرامش نسبی به کادر درمان استان کمک کند.

موضوع نگران‌کننده اما بی‌تفاوتی برخی از شهروندان در روزهایی است که هنوز موج پنجم شیوع کرونا ادامه دارد. در گرگان هنوز هم تعداد زیادی از شهروندان اعتقادی به استفاده از ماسک ندارند.

بوشهر در آرامش

فراز و فرود ابتلای مردم بوشهر به کرونا در سال ۱۴۰۰چنان زیاد بود که مردم این استان کمتر تفاوتی بین موج ۴و ۵بیماری احساس کردند. حالا اما با نزولی‌شدن شیب بیماری وضعیت در این استان کمی آرام شده است و کادر درمان و مردم می‌تواند کمی نفس بکشند.
رئیس علوم‌پزشکی بوشهر به همشهری می‌گوید: مانند دیگر استان‌های جنوبی کشور موج پنجم کرونا در بوشهر هم با فاصله بسیار کمی از موج چهارم آغاز شد و شرایط بحرانی مدت‌ها ادامه داشت. اکنون روند کاهشی با یک حالت ثابت مدتی است آغاز شده و مبتلایان کرونای استان از هزار نفر در روز به ۳۰۰نفر رسیده است.

سعید کشمیری با بیان اینکه مهم‌ترین نشانه فروکش کردن موج هم همین کاهش تعداد مبتلایان و به تبع آن کاهش تعداد بیماران بستری در استان است، می‌افزاید: اورژانس‌های استان شاهد کاهش ۵۰درصدی مراجعه هستند و پیش‌بینی ما این است که روند کاهشی در استان ادامه داشته باشد.

وی یکی از دلایل کاهش مراجعه را افزایش واکسیناسیون افراد در بوشهر می‌داند و می‌گوید: هم‌اکنون ۴۰درصد از جامعه هدف در استان یک دوز و ۲۰درصد ۲دوز واکسن زده‌اند و افزایش افراد واکسن‌زده استان می‌تواند به بهبود شرایط کمک کند.

رئیس علوم‌پزشکی بوشهر با تأکید بر اینکه موج‌های چهارم و پنجم بدون فاصله و فرصت و استراحت برای کادر درمان اتفاق افتاده است، می‌گوید: پیش‌بینی من این است که موج ششم هم اتفاق خواهد افتاد، اما دست‌کم درباره بوشهر به‌دلیل افزایش واکسیناسیون و بهبود آب‌وهوا و امکان تهویه هوا، این موج خسارت کمتری به بار خواهد آورد.

تثبیت روند در ۴استان

موج پنجم کرونا در چهارمحال و بختیاری، قزوین، کهگیلویه‌وبویراحمد و لرستان به اوج خود رسیده است؛ روندی که نشان می‌دهد این استان‌ها با حفظ همین شرایط می‌توانند وارد روند نزولی بیماری و از موج پنجم خارج شوند.

به‌گفته مجید شیرانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری تعداد بیماران سرپایی استان در هفته‌ گذشته ثابت مانده است و به‌نظر می‌رسد ظرف یکی ۲هفته آینده نیز تعداد بیماران بستری به ثبات برسد و استان از قله موج پنجم عبور کند.

صعود کرونا در ۵استان

استان‌های غرب و شمال غرب کشور دیرتر از دیگر نقاط ایران به‌سویه دلتای ویروس کرونا آلوده شدند و به همین دلیل موج پنجم هنوز در آنها به ثبات نرسیده یا کاهشی نشده است. بحران در ۵استان کردستان، کرمانشاه، آذربایجان‌های شرقی و غربی و زنجان ادامه دارد.

در کرمانشاه افزایش ۱۳۲درصدی مبتلایان نسبت به پیک قبل نگران‌کننده است. این استان همچنان در حال صعود به قله پنجم کروناست و هر روز رکورد جدیدی از تعداد بیماران بستری ثبت می‌شود.

در آذربایجان شرقی کرونا روزانه جان ۲۶نفر را می‌گیرد و به‌گفته سیمین خیاط‌زاده، مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز، از ۴هزار نمونه، نتایج بیش از ۱۵۰۰نفر مثبت شده است.

در زنجان هم ۶۴۹ بیمار کرونایی در بیمارستان‌ها بستری هستند و به‌گفته پرویز قزلباش، رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان موارد مثبت سرپایی استان طی هفته‌های گذشته روند افزایشی یافته است.
وضعیت در کردستان هم به همین شکل است و در هفته‌های گذشته همچنان با صعود شمار مبتلایان روبه‌رو هستیم.

آذربایجان غربی هم وضعیتی صعودی دارد و به‌گفته رئیس کارگروه اطلاع‌رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان غربی، استان هم‌اکنون در اوج پیک قرار دارد.

علی‌احمد آقاپور با بیان اینکه برای بهبود شرایط فقط ۲راهکار واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌ها را پیش رو داریم به همشهری می‌گوید: مشکل اصلی تولید بیماری است و بدون رعایت پروتکل‌ها ویروس مدام انتقال می‌یابد.

وی با بیان اینکه تعداد فوتی‌های استان در شبانه‌روز گذشته ۳۰نفر و نسبت به روزهای قبل با افزایش مواجه بوده است، می‌گوید: با رعایت بیشتر و افزایش واکسیناسیون امیدواریم به‌زودی از موج پنجم خارج شویم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....